Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
ZveřejnilRomana Vlčková
1
Prezentace „ANALÝZA POTŘEB UŽIVATELŮ V OBLASTI POSKYTOVÁNÍ SOCIÁLNÍCH SLUŽEB NA ÚZEMÍ JIHOMORAVSKÉHO KRAJE“ VYPRACOVÁNO PRO OBEC S ROZŠÍŘENOU PŮSOBNOSTÍ Blansko Individuální projekt Jihomoravského kraje reg. číslo CZ.1.04/3.1.00/05.00027 s názvem „Podpora plánování rozvoje sociálních služeb v Jihomoravském kraji“ „Zjišťování potřeb uživatelů v oblasti poskytování sociálních služeb na území Jihomoravského kraje“ Tento projekt je financován z Evropského sociálního fondu prostřednictvím Operačního programu Lidské zdroje a zaměstnanost a státního rozpočtu ČR. VYPRACOVAL: AUGUR Consulting s.r.o. Vinařská 5/A1 603 00 Brno ZADAVATEL: Jihomoravský kraj Žerotínovo náměstí 3/5 601 82 Brno
2
POPIS A CÍLE PROJEKTU Zadavatelem projektu je Jihomoravský kraj. Cíl projektu je „Podpora plánování rozvoje sociálních služeb v Jihomoravském kraji“. Tento projekt je financován z Evropského sociálního fondu prostřednictvím Operačního programu Lidské zdroje a zaměstnanost a státního rozpočtu ČR. Cílem projektu je zefektivnit a rozvíjet kvalitu a dostupnost sociálních služeb v Jihomoravském kraji prostřednictvím plánování sociálních služeb metodou komunitního plánování. Na základě realizace projektu budou zajištěny kvalitní, místně a typově dostupné služby respektující práva, zájmy a potřeby uživatelů a odpovídající potřebám územně správních obvodů. Analýza potřeb uživatelů v oblasti poskytování sociálních služeb na území Jihomoravského kraje byla realizována ve 21 obcích s rozšířenou působností na území Jihomoravského kraje. Výstupem je 21 samostatných výzkumných zpráv pro jednotlivé obce s rozšířenou působností, které mohou být využitelné pro jejich vlastní praxi a jedna závěrečná zpráva pro Jihomoravský kraj, která bude představovat jeden z podkladů pro zpracování Střednědobého plánu rozvoje sociálních služeb v Jihomoravském kraji na období 2012 – 2014. AUGUR Consulting s.r.o je při realizaci tohoto výzkumného projektu vázán smlouvou o dílo a schválenou metodologií celého výzkumného šetření.
3
METODOLOGIE VÝZKUMU A CÍLOVÉ SKUPINY Metodologie výzkumu byla konzultována v rámci pracovní skupiny za účasti odborníků pověřených Jihomoravským krajem a společností AUGUR Consulting. Výzkum byl realizován na základě kombinace kvalitativních a kvantitativních metodologických postupů. Na základě dohody se zástupci ORP Blansko, kteří participují na procesu komunitního plánování sociálních služeb, byly vytipovány cílové skupiny vhodné pro dotazování. V rámci výzkumu byly ze strany zástupců ORP Blansko preferovány analýzy mezi zástupci následujících cílových skupin: senioři, osoby se zdravotním postižením, děti, mládež do 26 let a rodina, osoby ohrožené sociálním vyloučením a osoby v krizi.
4
ORGANIZACE SBĚRU DAT V dílčích případech bylo dotazování prováděno přímo pracovníky zařízení poskytující sociální služby. Tito tazatelé byli proškoleni, obdrželi písemnou instruktáž a podepsali protokol o proškolení. Vzhledem k tomu, že cílem dotazování nebylo hodnocení kvality služeb poskytovaných konkrétními poskytovateli, nemohlo docházet ke střetu zájmů a zkreslení výsledků šetření způsobeným proklamativními odpověďmi respondentů. V ORP Blansko proběhlo dotazování v následujících zařízeních: SENIOŘI Dům pro seniory Černá Hora, se sídlem Zámecká 1, Černá Hora.Tazatel provedl dotazování seniorů v zařízení. Dům s pečovatelskou službou, se sídlem Pod Javory 32, Blansko.Tazatel provedl dotazování seniorů v zařízení. Dům s pečovatelskou službou, se sídlem 9. května 1, Blansko.Tazatel provedl dotazování seniorů v zařízení. Pečovatelská služba Města Blanska, se sídlem náměstí Republiky 1, Blansko. Tazatel provedl dotazování seniorů v zařízení. Charitní pečovatelská služba, Oblastní Charita Blansko, se sídlem Sadová 2, Blansko. Tazatel provedl dotazování seniorů v zařízení. Pečovatelská služba města Adamov, Komenského 1, Adamov. Tazatelka provedla dotazování mezi uživateli pečovatelské služby. Pečovatelská služba Městys Jedovnice, se sídlem Havlíčkovo náměstí 71, Jedovnice. Tazatelka provedla dotazování seniorů. Senior centrum Blansko, se sídlem Pod Sanatorkou 2363/3, Blansko. Pečovatelkou centra byli vytipováni senioři, se kterými tazatel AUGUR Consulting provedl dotazování.
5
ORGANIZACE SBĚRU DAT OSOBY SE ZDRAVOTNÍM POSTIŽENÍM Asociace rodičů a přátel dětí se zdravotním postižením v ČR – Klub Blansko. Dotazování bylo provedeno tazatelkou společnosti AUGUR Consulting u příležitosti setkání rodičů v K-klubu v Rájci-Jestřebí. Hnutí humanitární pomoci, Domov OLGA, Chráněné bydlení - centrum VELAN, se sídlem L. Janáčka 15, Blansko. S pracovníkem zařízení byla dohodnuta skupinová diskuse, které se zúčastnili rodinní příslušníci klientů domova. Skupina "vozíčkářů" žijící ve městě Blansko. Focus group byl uskutečněn na MěÚ Blansko. Respondenty oslovila a na skupinovou diskusi pozvala koordinátorka KPSS. SONS ČR, oblastní pobočka Blansko, se sídlem K. J. Mašky 2, Blansko. S pracovnicí SONS byla dohodnuta skupinová diskuse, které se zúčastnili uživatelé a členové SONS Blansko. Svaz tělesně postižených v ČR, o.s., se sídlem náměstí Republiky 1, Blansko. Po dohodě s koordinátorkou KPSS Blansko uskutečnila dotazování pracovnice svazu.
6
ORGANIZACE SBĚRU DAT OSOBY OHROŽENÉ SOCIÁLNÍM VYLOUČENÍM A OSOBY V KRIZI Noclehárna pro muže Blansko, se sídlem Luční 10, Blansko. Rozhovory byly předem domluveny s vedoucím noclehárny, dotazování provedl tazatel společnosti AUGUR Consulting. Skupina sociálně slabých občanů pobírající dávky v hmotné nouzi. Rozhovory byly uskutečněny u příležitosti vyplácení dávek v hmotné nouzi a na MěÚ Blansko. Sdružení Podané ruce - Víceúčelová drogová služba na Blanensku, se sídlem Fugnerova 1, Blansko. Rozhovory byly provedeny pracovníkem Sdružení podané ruce. DĚTI, MLÁDEŽ DO 26 LET A RODINA Azylový dům Blansko, se sídlem Sladkovského 2b, Blansko. Rozhovory byly po předchozí domluvě s vedoucí centra provedeny tazateli AUGUR Consulting. Lávka - Azylový dům pro matky s dětmi, se sídlem Petrovice 134. Rozhovory byly po předchozí domluvě s vedoucí centra provedeny tazateli AUGUR Consulting. Centrum "PRO„ Blansko, Klub Ratolest, se sídlem Sladkovského 1860/2b, Blansko. S pracovnicí centra "PRO" byla dohodnuta skupinová diskuse, které se zúčastnily uživatelky mateřského centra. Nízkoprahový klub pro děti a mládež PVC, se sídlem Sadová 2, Blansko. Rozhovory byly prováděny mezi klienty klubu po dobu dvou dní. Rozhovory provedly tazatelky AUGUR Consulting. Celkem bylo v ORP Blansko do zjišťování zahrnuto 159 respondentů, byly realizovány čtyři skupinové diskuze.
7
CÍLOVÁ SKUPINA OSOB SE ZRAKOVÝM POSTIŽENÍM Skupinové diskuse se zúčastnilo 12 osob ze zrakovým postižením, kteří využívají služeb SONS v Blansku. Za problém považují nevidomí a slabozrací: Bariéry – reklamy „áčka“, vystavené zboží na chodnících, neoznačené první a poslední schody na veřejných prostranstvích např. na náměstí, k lékařům, na úřady apod. Problémová místa jsou křižovatky, přechod u banky apod. Doprava – chybí informace, ocenili by ozvučenou hromadnou dopravu, hlásící číslo linky a jména zastávek. Volný čas – ocenili by knihovnu pro nevidomé a více průvodců (asistentů). Nevidomí velice těžce nachází pracovní místo. I když je vzdělání a rekvalifikační kurzy dostupné, není u některých nevidomých motivace se vzdělávat. Velký význam při zprostředkování informací o službách a pomoci přisuzují středisku SONS. Obava z zkrácení financování SONS a omezení služeb, které jsou pro postižené nenahraditelné např. průvodcovská služba, předčitatelská služba, rekondice apod. Nedostatek financí na kompenzační pomůcky (musí si je hradit sami nebo doplácet, ale bez nich nemohou kvalitně žít např. mluvící hodinky, pomůcka k rozeznávání hodnoty bankovek apod.).
8
CÍLOVÁ SKUPINA OSOB S MENTÁLNÍM A KOMBINOVANÝM POSTIŽENÍM Skupinové diskuse se zúčastnilo šest respondentů – rodinných příslušníků osob s mentálním a kombinovaným postižením využívající služeb denního stacionáře Domov OLGA a chráněného bydlení Centra VELAN. Jako problémy byly identifikovány: Potřeba služby doprovodu na úřady a k lékařům, služby sociálně-právního charakteru, osobní asistence. Potřeba zřízení rehabilitace v denním stacionáři OLGA. Potřeba zřízení odlehčovací služby, která by byla finančně dostupná a flexibilní. Problém následné péče o postižené osoby. Nedostatek informací ohledně dostupných služeb, kompenzačních pomůcek a možnosti bydlení pro postižené osoby. Informace čerpají zprostředkovaně nebo si je dohledávají sami. Pravidelné přezkoušení zdravotního stavu považují za zbytečné (stav je u většiny neměnný).
9
CÍLOVÁ SKUPINA OSOB S TĚLESNÝM POSTIŽENÍM Skupinové diskuse se zúčastnilo 5 respondentů (4 osoby na vozíčku, 1 rodinný pečovatel). A formou dotazníku bylo dotazováno 10 respondentů ze Svazu tělesně postižených. Informovanost – např. neví jak získat konkrétní kompenzační pomůcky. Jsou odkázaní na vlastní iniciativu, internet a známé. Schází jednotící prvek při přenosu informací (roztříštěnost informací). Absentují odlehčovací služby a poradenské služby. Nedostupnost kompenzačních pomůcek, dlouhé čekací doby na invalidní vozíky apod. Nedostatečná propojenost služeb např. rehabilitace závisí na pojišťovnách. Nedostupnost služeb – finančně i geograficky (především v menších obcích). Bariéry – např. obrubníky u přechodů, schody a vstupy do budov bez bezbariérových úprav. Respondenti zmínili také nedostatek funkčních bezbariérových toalet ve městě apod. Někteří by ocenili rekvalifikační kurzy a chráněná pracovní místa pro zdravotně postižené.
10
CÍLOVÁ SKUPINA OSOB S TĚLESNÝM POSTIŽENÍM Individuální rozhovory byly provedeny s pěti matkami pečujícími o postižené dítě z Asociace rodičů přátel a zdravotně postižených dětí v ČR – Rájec Jestřebí. Potřeba flexibilní služby osobní asistence, která by fungovala i v noci a v nepracovní dny. Absentují odlehčovací služby a poradenské služby. Služby jsou nedostupné finančně i geograficky (především v menších obcích). V dílčích případech měly výhrady k „profesionalitě pracovníků“ stacionářů, asistence apod.
11
CÍLOVÁ SKUPINA SENIORŮ Dotazování cílové skupiny seniorů proběhlo formou dotazníkového šetření. Dotazováno bylo celkem 76 respondentů (45 uživatelů sociální služby, 1 osoba pečující o seniora, 15 seniorů společně s jejich pečovateli). Celkem 33 respondentů je přihlášeno k trvalému pobytu v Blansku, 8 v Jedovnicích, 5 v Adamově, 5 v Rájci-Jestřebí a v jiných obcích dalších 9 respondentů.
12
CÍLOVÁ SKUPINA SENIORŮ
17
CÍLOVÁ SKUPINA DĚTI, MLÁDEŽ DO 26 LET A RODINA MLÁDEŽ DO 26 LET Polostandardizované rozhovory byly provedeny s 20 respondenty navštěvující Nízkoprahový klub pro děti a mládež PVC. Klub je jediným místem v Blansku a okolí podobného typu kam mohou mladí lidé docházet. Absentuje další místo, kde by mládež mohla trávit aktivně volný čas. Respondenti, kteří většinou pochází ze sociálně slabých nebo neúplných rodin, řeší své problémy často s pracovníky klubu. Respondenti by ocenili prodloužení otvírací doby klubu do 21 hodin (především v pátek).
18
CÍLOVÁ SKUPINA DĚTI, MLÁDEŽ DO 26 LET A RODINA MATKY V AZYLOVÝCH DOMECH Polostandardizované rozhovory byly provedeny s 5 ženami žijícími v azylovém domě v Blansku a 4 ženami žijícími v azylovém domě Lávka v Petrovicích. Byly identifikovány následující potřeby: Postrádají sociální bydlení nebo levnější ubytování. Problémy s pracovním uplatněním. S tím souvisí finanční problémy. Postrádají bezplatnou právní poradnu.
19
CÍLOVÁ SKUPINA DĚTI, MLÁDEŽ DO 26 LET A RODINA MATKY VYUŽÍVAJÍCÍ RODINNÉ CENTRUM Skupinové diskuse se zúčastnilo 9 maminek, které využívají služeb Klubu Ratolest v Centru „PRO“ v Blansku. Byly identifikovány následující potřeby: Bariéry ve městě – schody bez ramp a nájezdů. Nedostatečná kapacita parkovacích míst (např. u lékařů apod.). Nedostatečná kapacita městské hromadné dopravy. Málo volně přístupných kvalitních a bezpečných hřišť a míst pro děti (především v centrální části města), nekuřácké kavárny s dětským koutkem. Nedostatečná kapacita míst ve školních družinách.
20
CÍLOVÁ SKUPINA OSOB OHROŽENÝCH SOCIÁLNÍM VYLOUČENÍM OSOBY POBÍRAJÍCÍ DÁVKY V HMOTNÉ NOUZI A OSOBY BEZ PŘÍSTŘEŠÍ Polostandardizované rozhovory byly provedeny s 10 respondenty u příležitosti výplaty sociální dávky v hmotné nouzi při MěÚ Blansko a se 4 osobami bez přístřeší v Noclahárně pro muže Blansko. Devět z deseti dotázaných mužů využívají Noclehárnu v Blansku. Měla by být zřízena také podobná služba i pro ženy. Uvádějí, že je v Blansku nedostatek sociálně a ekonomicky dostupného bydlení. Absentuje nabídka dobře placené práce. Existují však bariéry, které souvisí s možnosti přístupu na trh práce (vyšší věk, zdravotní omezení, výkon trestu, absence zázemí, zadluženost apod.). Části respondentů schází informace, které by umožnily respondentům řešit stávající stav. OSOBY OHROŽENÉ UŽÍVÁNÍM NÁVYKOVÝCH LÁTAK Rozhovor byl veden se dvěma muži, klienty Sdružení Podané ruce. Respondenti se se všemi problémy obrací na pracovníky Sdružení Podané ruce. V zařízení využívají všechny služby. Absentuje nabídka práce. Ze závislosti se léčit nechtějí.
21
DĚKUJI ZA POZORNOST Mgr. Marián Svoboda ředitel AUGUR Consulting AUGUR Consulting s.r.o. Vinařská 5/A1 603 00 Brno tel.:+420 543 242 595 fax: +420 543 234 325 augur@augur-consulting.cz www.augur-consulting.cz
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.