Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

NETOLISMUS V ČR se hovoří o 10% hráčů. DEFINICE -závislosti na virtuálních drogách -počítače -mobily -hryzávislost psychická -internet -televize.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "NETOLISMUS V ČR se hovoří o 10% hráčů. DEFINICE -závislosti na virtuálních drogách -počítače -mobily -hryzávislost psychická -internet -televize."— Transkript prezentace:

1 NETOLISMUS V ČR se hovoří o 10% hráčů

2 DEFINICE -závislosti na virtuálních drogách -počítače -mobily -hryzávislost psychická -internet -televize

3 Nejčastější prostředí = online hry -tisíce hráčů v jednom virtuálním prostředí -celosvětově rozšíření -nejčastěji vyvolává a podporuje závislostní chování – MMORPG - např. Warcraft (po celém světě má tuto hru předplaceno 12.mil. hráčů + tzv. privátní servery – kde se neplatí poplatky)

4 MMORPG (Massively multiplayer online role playing game) -hráči se vžívají do hrdinských rolí -realita on-line hry pokračuje, i když hráč opustí hru a odpojí se z internetu - u hráče tak vzniká stále silnější touha být připojen co možná nejdéle, aby „o něco nepřišel“

5 pochopení podstaty netolismu = jaké potřeby jsou uspokojovány hierarchie lidských potřeb amerického psychologa Abrahama Maslowa

6 On-line hry + jiné internetové služby mají schopnost uspokojit veškeré lidské potřeby (pokud ne – např. fyziologické potřeby = hráč je potlačí) výhoda virtuálního uspokojování potřeb neúspěch lze prostým opakováním změnit v úspěch.

7 Lákadlo … týmový způsob hraní – -bez spolupráce s ostatními hráči určité herní úkoly nemůžete splnit (např. zabít silného virtuálního draka) -umožňuje vytvářet sociální skupiny – tzv. gildy či týmy -s příslušností k týmu pak roste zodpovědnost, -jejich přítomnost ve hře je pak nutná právě proto, že by bez nich celý tým nemohl zadané úkoly splnit.

8 Problém… neexistence konce hry… -s rostoucím množstvím hráčů autoři do hry dodávají nové úkoly, rozšiřují herní možnosti, vydávají tzv. datadisky, které umožňují pokračovat ve hře do nekonečna = nelze vyhrát

9 Kdy hraju bezpečně… -jasně dané meze a pravidla hraní hry -např. stanovení začátku a konce -hra nemá přímý vliv na reálný život -nenarušené sociální vazby, zachování dosavadního chodu – práce, škola…

10 Kdy je třeba zvýšit dohled…. -dítě se vzpírá rodičovským zákazům -brzké vstávání či ponocování -ztráta kontroly nad časem stráveným u počítače /zanedbání hygieny, jídla, pitný režim/ -není schopno dodržet vymezený čas pro hru -neumí se zabavit v prostoru, kde nemá počítač -nervozita, neklid, když nemůže hrát -narušené vztahy, zanedbávání povinností -zhoršené školní výsledky -lhaní -krádež peněz na hry

11 Tělesná rizika… -sedavý způsob života – bolesti šíje, ramen, kloubů, zápěstí -obezita, cukrovka, srdeční nemoci. -nemoci očí, silné zatěžování zraku -epilepsie -dlouhodobý stres /s tím související zdravotní problémy/ -větší tendence riskovat a vyšší riziko úrazů

12 Psychologická a sociální rizika… -špatná organizace času - nepravidelnost v jídle, nedostatek spánku -zhoršení mezilidských vztahů, úzkost ve vztazích, neschopnost řešit problémy v komunikaci -horší školní prospěch nebo soustředění na práci -násilí v počítačových hrách zvyšuje agresivitu, sklon ke rvačkám, šikanování, nepřátelské nebo podezíravé naladění vůči světu -dochází ke zhoršování vztahů v rodině a partnerských vztazích -se vzrůstajícím časem, který hře lidé věnují, omezují veškeré ostatní aktivity, tedy zájmy, koníčky

13 riziko vzniku netolismu roste již mám problémy v reálném světě - vynahradím si to ve virtualitě -ve virtualitě najdu útočiště -svůj neúspěch v realitě nahradím úspěchem v kyberprostoru


Stáhnout ppt "NETOLISMUS V ČR se hovoří o 10% hráčů. DEFINICE -závislosti na virtuálních drogách -počítače -mobily -hryzávislost psychická -internet -televize."

Podobné prezentace


Reklamy Google