Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Autorizovaný překlad WCAG 2.0 Web Content Accessibility Guidelines 2.0.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Autorizovaný překlad WCAG 2.0 Web Content Accessibility Guidelines 2.0."— Transkript prezentace:

1 Autorizovaný překlad WCAG 2.0 Web Content Accessibility Guidelines 2.0

2 Přednášet budou Radek Roman Lukáš

3 Program 9:30 – 10:00 –Úvod a snídaně 10:15 – 11:45 –Představení překladu WCAG :00 – 13:30 –Praktické příklady –Vyzkoušení vlastních webů

4 1. Úvod Autorizovaný překlad WCAG 2.0

5 Proč autorizovaný překlad? Protože má váhu. Protože je univerzální. Přístupný i pro ty, kteří umí „jen“ česky.

6 Proč jsme v Seznamu? Přístupnost nám není cizí! Seznam.cz se zpřístupňování svých služeb věnuje dlouhodobě již od roku 2005 ve spolupráci s Centrem Tereza. Doposud jsme používali interní Pravidla přístupného Seznamu.

7 2. Představení překladu Autorizovaný překlad WCAG 2.0

8

9 Kdo se na něm podílí? ČRHO FI MUNI v Brně Martin Hassman Helpnet.cz Google ČR MVČR Pecka Design Seznam.cz Petr Staníček Teiresias QCM, s.r.o.

10 Co mu předcházelo a na co navazuje?

11 WCAG května pravidel s jednotlivými kontrolní body priorita (1 až 3) -> důležitost (musí, měl by, může)

12

13

14

15 Principy nebo pravidla?

16 Pravidla Didaktické formulace. Strach z pochybení. Magický počet (3, 7, 9, 10, 12). Nepřipouštějí výjimky. Zastarávají. Relativně snadno se ověří jejich splnění.

17 Principy Formulují problém v abstraktní rovině. Více možných (správných) výkladů. Dlouhá životnost. Zodpovědnost. Erudovanost. Hůře se testuje jejich splnění.

18 Guideline Direktiva. Směrnice. Návod. Vodítko. Doporučený postup.

19 WCAG 2.0 Reakce na dnes již v mnoha ohledech nevyhovující WCAG ledna 2001 – první veřejná pracovní verze. Následovalo dalších 11 pracovních verzí. Finální verze vydána 11. prosince 2008.

20 WCAG 2.0 – struktura metodiky Princip – pravidlo – kritérium – technika 4 principy – Vnímatelnost. – Ovladatelnost. – Srozumitelnost. – Robustnost.

21 WCAG 2.0 – struktura metodiky Každý princip je dále členěn na několik pravidel (celkem je jich 12). Každé pravidlo má několik kritérií, které mají opět přiřazeny priority (A, AA, AAA) a jejich ne/splnění lze ověřit. K pravidlům a kritériím jsou přiřazeny techniky –postačující, –poradenské.

22

23 WCAG 2.0 v rychlosti - vnímatelnost Textové alternativy. Titulky a alternativy. přizpůsobitelný obsah. Dostatečný kontrast.

24 WCAG 2.0 v rychlosti - ovladatelnost Přístupnost z klávesnice. Dostatek času na přečtení a práci s obsahem stránky. Pozor na záchvaty. Navigace a snadné nalezení obsahu.

25 WCAG 2.0 v rychlosti - srozumitelnost Čitelné a srozumitelné texty. Obsah se zobrazuje a funguje tak, jak uživatel předpokládá. Pomozte uživatelům vyvarovat se chyb a opravit je.

26 WCAG 2.0 v rychlosti - robustnost Maximální kompatibilita se stávajícími i budoucími technologiemi, včetně asistivních technologií.

27 WCAG 1.0 vs. WCAG 2.0 Kompletní srovnání cca 35 normostran. 0/comparison/ 21 naprosto nových požadavků/kritérií. Ostatní (svým způsobem) odpovídají pravidlům WCAG 1.0.

28 WCAG 2.0 Co je nového?

29 Progresivní přístup k věci.

30

31

32 Soulad s aktuálními trendy.

33 Flexibilita, přizpůsobivost a nadčasovost.

34 Měřitelnější výsledky.

35 Nezávislost na technologii.

36 Orientace na uživatele.

37 Základy jsou pořád stejné.

38 Změna pohledu na přístupnost Důraz na uživatele vs. Technicistní pohled na přístupnost. Přístupnost není černobílá. Jen soulad s metodikou nestačí (guideline = návod, ne dogma).

39 Pár rad závěrem Zvyky a chování uživatelů se mění. Mění se i asistivní technologie. Sledujte trendy, on-line zdroje. Komunikujte s uživateli. Používejte zdravý selský rozum.

40 WCAG 2.0 – další zdroje originální verze – český překlad – –část dokumentu, neautorizovaný překlad seriál na Zdroják.cz – WCAG 2.0 Checklist –www.webaim.org/standards/wcag/checklist WCAG 2.0 Checklist – česká verze –www.blindfriendly.cz/wcag20checklist

41 3. Praktické příklady Autorizovaný překlad WCAG 2.0

42 Problematické prvky Alternativy Titulky Nadpisy Seznamy Nevhodné použití Javascriptu Nedostatečný kontrast barev Malé výchozí písmo Tabulky Formuláře

43 Alternativy Netextový obsah: Každý netextový obsah, který je uživateli prezentován, má svou textovou alternativu, sloužící stejnému účelu. 

44 Titulky Stránky mají titulek: Každá webová stránka má titulek, vystihující její téma či účel. 

45 Nadpisy Nadpisy a popisky: Nadpisy a popisky odpovídají svému účelu nebo tématu Záhlaví jednotlivých částí: Záhlaví jednotlivých částí slouží k uspořádání obsahu.

46 Seznamy Informace a vzájemné vztahy: Informace, strukturu a vzájemné vztahy obsažené v prezentaci lze programově určit nebo jsou dostupné ve formě textu.

47 Nevhodné použití Javascriptu Klávesnice: Všechny funkce obsahu lze obsluhovat přes rozhraní klávesnice, aniž by bylo nutné jednotlivé úhozy zvláště časovat, výjimku tvoří případ, kdy vstup dané funkce reaguje na způsob pohybu při zadávání a jeho průběh. 

48 Nevhodné použití Javascriptu Žádná past na klávesy: Jestliže je možné přesunout fokus na určitý prvek na stránce prostřednictvím klávesnice, pak je také možné pouze prostřednictvím klávesnice fokus opět z prvku přesunout pryč. Je-li k tomu zapotřebí použít jiných kláves než šipek, tabulátoru s nezměněnou funkcí či jiných kláves standardně používaných pro návrat, je uživatel poučen o způsobu, jímž lze fokus z prvku odstranit.

49 Nedostatečný kontrast barev Minimální kontrast: Text či text ve formě obrázku má vůči svému pozadí kontrast minimálně 4,5:1. 

50 Malé výchozí písmo Změna velikosti textu: S výjimkou titulků a textů ve formě obrázků může být text zvětšen až o 200% bez pomoci asistivních technologií, aniž dojde ke ztrátě obsahu či porušení funkčnosti.

51 Tabulky Srozumitelné pořadí: Jestliže má pořadí informací, v němž jsou prezentovány, vliv na jejich srozumitelnost, může být správné pořadí, v němž mají být informace čteny, programově určeno. 

52 Formuláře Popisky nebo pokyny: Je-li vyžadován vstup uživatele, má uživatel k dispozici popisky nebo pokyny.

53 Kruciální otázky: Co je špatně na vašem webu? Co uděláte pro zlepšení přístupnosti vašeho webu?

54 Děkujeme za pozornost… Radek Roman Lukáš

55


Stáhnout ppt "Autorizovaný překlad WCAG 2.0 Web Content Accessibility Guidelines 2.0."

Podobné prezentace


Reklamy Google