Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

IVIG 2010, 23.září 2010, Areál Jinonice Možnosti využití Facebooku v akademické či veřejné knihovně Petr Novák, ÚVT UK.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "IVIG 2010, 23.září 2010, Areál Jinonice Možnosti využití Facebooku v akademické či veřejné knihovně Petr Novák, ÚVT UK."— Transkript prezentace:

1 IVIG 2010, 23.září 2010, Areál Jinonice Možnosti využití Facebooku v akademické či veřejné knihovně Petr Novák, ÚVT UK

2 Osnova ➲ Co je cílem prezentace knihovny na FB? Kdo, proč, jak? ➲ Začínáme: vytvoření stránky ➲ Ohlášení stránky a propagace ➲ Generování obsahu: interní zdroje a externí zdroje ➲ Události, multimediální obsah, grafické prvky ➲ Externí aplikace ➲ Facebookové prvky na stránkách knihovny. Komenáře, hodnocení ➲ Propagační aktivity ➲ Výhody a nevýhody alternativ - jaké se nabízejí alternativy? do jaké míry dokáží nahradit komplexní řešení nabízené Facebookem? ➲ Nevýhody: odstranění bez varování, co s autorskými právy? zálohování?

3  Co je cílem prezentace knihovny na FB? Kdo, proč, jak? ➲ Facebook je „in“ - mějme taky Facebook! :-) ➲ jedná se o další systém, pro který je nutné knihovně vyčlenit personální, časové a finanční zdroje ➲ Cíl – proč Facebook? moderní marketingová metoda prostředek k ozvláštnění knihovny přilákání nových čtenářů upoutání stávajících vazby na ostatní technologické systémy a marketingové prostředky získání obsahu poskytovaného čtenáři - příspěvateli

4  Co je cílem prezentace knihovny na FB? Kdo, proč, jak? ➲ Kdo? osoba v knihovně spravující Facebookovou stránku by měla být nadstandardně kreativní a ochotná k okamžitým reakcím další knihovníci či zaměstnanci knihovny by měli být motivováni: je to naše knihovna – je to náš Facebook (rozdíl oproti webové stránce, která mívá svého stálého redaktora) důležitost osob zvenčí – přátel, rodiny, kolegů odjinud, ti mohou přidávat příspěvky, hodnotit, radit, doporučovat... výše uvedení vytvoří „hřiště“, ale na hřišti si „hraje“ uživatel, čtenář

5  Co je cílem prezentace knihovny na FB? Kdo, proč, jak? ➲ Jak? Facebook je modulární, ne všechny požadované funkcionality je nutné začít využívat ihned odpočátku Důležitost reálného časového harmonogramu: spíše ne: do Vánoc základní stránka, do Velikonoc zapojíme katalog, do prázdnin ankety... spíše ano: jednotlivé moduly implementovat podle potřeby tak, aby na sebe navazovaly a byly využitelné a využívané knihovníkem, který je dostatečně ovládá

6  Vytvoříme stránku ➲ Obsah vložíme z vizitky: ➲ Jméno knihovny, adresu, otevírací dobu, kontakty, webovou adresu, logo ➲ Logo – důležité, mělo by být výrazné a zábavné, nemusí být logo knihovny, může z něj vycházet... může se i občas měnit ➲ Od této chvíle musíme mít na paměti nutnost včasné aktualizace – zastaralé informace jsou „out“ ➲ zásadní otázka: má smysl pracovat na anglické či jiné jazykové verzi? kolik máme zahraničních studentů? jsme knihovna zakládající si na své vícejazyčnosti? hraje zde roli region? máme zahraniční kontakty a známé, kteří by potenciálně mohli přispívat?

7  Testujeme a ohlašujeme ➲ Nezapomeňme na multimediální obsah: fotografie, screenshoty, videa, instruktážní videotutoriály našich informačních systémů a produktů ➲ Ohlášení je vhodné spojit s nějakou další akcí, na kterou lze pozvat návštěvníky: týden knihoven, otevření nové studovny, Noc s Andersenem, zahájení akademického roku, možné je např. i spojení s novou verzí webových stránek či uvedením nové služby v knihovně ➲ obsah může být doplněn či podstatně doplněn právě při spuštění stránky i v předstihu ➲ Předem rozešleme pozvánky svým kontaktům a poprosíme, aby rozeslali dál ( ové konference, letáčky) v tom spočívá kouzlo sociálních sítí ohlášení může být i virtuální, bez fyzické přítomnosti osob

8  Interní zdroje ➲ To, co vkládá sama knihovna, odráží její vnější i vnitřní život. Jedná se o textové a obrazové informace pro čtenáře (nové služby, zajímavé publikace, informační zdroje, výstavy, přednášky, akce, fotoprohlídka knihovny) i kolegy (zprávy z konferencí) i informace obecného charakteru – nové číslo knihovního časopisu, dění v knihovně i v jejím okolí, parkování, stavební úpravy. Nepříjemné zprávy (výpadky služeb, uzavření knihovny), příjemné zprávy (ocenění, zprávy osobního charakteru – přírůstek v rodině zaměstnance? - i zde existují hranice, je dobré zkonzultovat)

9  Interní zdroje ➲ informace o dění v budově, o dění v instituci, o dění na pracovišti ➲ míra je důležitá ➲ formy? text, obrázek, fotoreportáž, videozáznam, animace, komiks – strip - bublina, nálepka ke stažení, publikační činnost čtenáře / zaměstnance, okomentovaný graf, zvukový záznam archivní i živý přenos a také... odkaz – na cokoli, kamkoli na Internetu i na Facebooku

10  Externí zdroje ➲ viz interní zdroje, ale pocházející přímo od kontaktů, uživatelů Facebooku ➲ recenze knih či jiných materiálů z knihovny ➲ nemá univerzita (fakulta, škola, město) Facebook či není navštěvovaný? napišme to na Facebookovou stránku knihovny! ➲ Veřejná kniha přání a stížností (podklady pro akvizici, změnu otevírací doby, návrhy na zavedení nové služby,...) ➲ Motivace pro přispěvatele: soutěž výherní i nevýherní, dobrý pocit – součást nově se tvořící komunity ➲ Možnosti nastavení: mohou uživatelé vkládat obsah a psát na zeď knihovny?

11  Události, multimediální obsah, grafické prvky ➲ Nezapomeňme na události (akce) konané knihovně. ➲ Pozvání je možno šířit i em pro ne-uživatele Facebooku ➲ Různé možnosti nastavení anonymity (vyplývá z charakteru knihovny): zobrazit seznam potvrzených či odmítajících hostů? mohou uživatelé vkládat obsah na zeď události? ➲ Autorská práva multimediálního obsahu – i na FB platí autorský zákon... ➲ Technické limity (formáty a rozměry obrázků, videa a zvukových záznamů, nutno nejprve otestovat) ➲ Samotná FB stránka je graficky daná, měnit lze např. logo, ale nikoli písmo či umístění jednotlivých prvků. Grafika najde své uplatnění v případných vlastních záložkách, kam lze vkládat obrázky apod.

12  Externí aplikace ➲ Facebook umožňuje integrovat aplikace, nabízející vkládání vlastního obsahu na zeď– např. z RSS kanálů komplexní aplikace typu her, anket, kvízů, vědomostních soutěží Pomocí RSS lze integrovat obsah z dalších sociálních sítí i webových stránek či periodik: Twitter – krátké superaktuální zprávy – výpadky služeb apod. Blogy v prakticky kterémkoli systému – delší souvislé texty, návody YouTube – videa ze života knihovny i animované videotutoriály SlideShare – prezentace související s knihovnou Scribd – úložiště PDF dokumentů ke stažení i prohlížení webová stránka knihovny časopisy, např. Ikaros

13  Knihovní aplikace na Facebooku ➲ Uživatelé publikují o tom, co přečetli: Visual Bookshelf hodnocení přečtených „právě čtu“ napsal jsem tyto recenze populární knihy ➲ Využití: nejzajímavější recenze nejvíc přečtených knih autoři dle oblíbenosti Hledání dle názvu, autora, ISBN

14 Novinkový systém a integrace ➲ Facebook: ústřední sociální síť, oblíbená studenty a využívaná knihovnami po celém světě, stránka EIZ UK obsahuje agregované informace o nových zdrojích a funkcích a dalších novinkách ➲ Twitter: mikroblogovací služba a sociální síť, profil EIZ UK obsahuje krátké zprávy s krátkodobým významem (např. výpadky zdrojů a služeb) ➲ YouTube: videoportál - profil EIZ UK slouží k prezentování výukových a instruktážních videí sloužících ke školení zdrojů a nástrojů

15 Novinkový systém a integrace ➲ Blog v systému Blogspot / Blogger – profil EIZ UK zveřejňuje rozsáhlejší texty informující o problematice elektronických informačních zdrojů včetně grafiky (screenshoty, schémata) ➲ Scribd – úložiště dokumentů je připraveno pro ukládání bohatě formátovaných dokumentů, které jsou mj. určeny k tisku (letáčky, plakáty, brožurky) ➲ PEZ – nové zdroje a zkušební přístupy jsou publikovány na Portálu PEZ

16 Novinkový systém a integrace ➲ pomocí technologie RSS jsou aktualizace sjednocovány (agregovány ) na Facebookové stránce

17 Novinkový systém a integrace ➲ agregovaný obsah facebookové stránky je k dispozici uživatelům Facebooku, odběratelům RSS kanálu a odběratelům ového newsletteru provozovaného v systému Feedburner Facebookový obsah

18  Facebookové prvky na stránkách knihovny. Komentáře, hodnocení ➲ Facebook disponuje vlastním jazykem (FBML) a podporuje protokol OpenGraph. Co to znamená? Na vaši vlastní stránku (knihovny, záznam katalogu, el.zdroje) lze vložit diskusi a hodnocení „palcem“ - známý link „to se mi líbí“ ➲ Implementace není složitá, je podmíněna změnami na stránce (vložení kódu) vytvořením Facebook aplikace otestováním jak to celé funguje

19  Facebookové prvky na stránkách knihovny. Komentáře, hodnocení

20  Propagační aktivity ➲ Fanoušci knihovny integrovaní pomocí stránky očekávají kromě aktuálních informací: zábavu, novinky které by se jinde nedozvěděli výhody (nemusím slovo benefity) ➲ Důležité je zacílení: publikum na FB bývá věkem do 35 let, ekonomicky aktivní, vzdělanější ocení se: neformální a osobní způsob komunikace, např. občasný smajlík, humor ➲ Propagaci je možno si i zaplatit prostřednictvím cílené inzertní kampaně, kdy se platí za kliknutí na textový inzerát s obrázkem (model PPC – pay per click)

21 Alternativy? ➲ zahraniční sociální sítě: Myspace využívají spíše hudební kapely a projekty Twitter je pro rychlé sdílení informací, neumožňuje multimedia a delší texty ➲ domácí sociální sítě: lidé.cz – profily osob, nikoli firem a organizací Alternativou je bohatě aktualizovaná webová stránka založená na redakčním systému doplněná o komentáře, fóra, kalendář, fotoalba... avšak taková alternativa postrádá marketingový potenciál – nejsou k dispozici kontakty a osoby, které lze snadno oslovit...

22  Nevýhody ➲ Jakákoli stránka, profil, skupina mohou být podle pravidel kdykoli ze strany provozovatele odstraněny bez varování – tak je psáno v pravidlech ➲ Zálohování: není jednoduché (nejedná se o statickou stránku a není přímý přístup k databázi), je možné pomocí externích pluginů a aplikací, jako je např. WebAssistant – Proxy Offline Browser (na pozadí monitoruje stránky otevírané browserem a ukládá je) ➲ Autorské právo: podle některých výkladů se práva k veškerému obsahu nahranému na Facebook stávají vlastnictvím Facebooku (i přes změny v Pravidlech používání služby provedené v roce 2009)

23  Statistiky ➲ Facebook podporuje sledování využívanosti stránky:

24 ➲ Děkuji za pozornost ➲ ➲ Doporučuji diplomovou práci: BIERNÁTOVÁ, Olga. Propagace knihoven a komunikace s uživatelem na Facebooku. Brno: Masarykova univerzita, Filozofická fakulta, Ústav české literatury a knihovnictví, s. Vedoucí diplomové práce PhDr. Petr Škyřík. ➲ Olga též napsala:


Stáhnout ppt "IVIG 2010, 23.září 2010, Areál Jinonice Možnosti využití Facebooku v akademické či veřejné knihovně Petr Novák, ÚVT UK."

Podobné prezentace


Reklamy Google