Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Rodičovské kompetence a renesance výchovy MUDr. Eva Vaníčková, CSc, Univerzita Karlova – 3. lékařská fakulta, Ústav zdraví dětí a mládeže.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Rodičovské kompetence a renesance výchovy MUDr. Eva Vaníčková, CSc, Univerzita Karlova – 3. lékařská fakulta, Ústav zdraví dětí a mládeže."— Transkript prezentace:

1 Rodičovské kompetence a renesance výchovy MUDr. Eva Vaníčková, CSc, Univerzita Karlova – 3. lékařská fakulta, Ústav zdraví dětí a mládeže

2 Pozitivní rodičovství  „Zájem“ dítěte  práva dítěte (právo na informace, právo být slyšeno, právo na ochranu před násilím, právo participace)  základní potřeby dětí – pocit osobní pohody  vztahová dynamika v rodině – emocionální reciprocita a sociální benefit

3 Být dobrá matka a dobrý otec  je zásadní touha každého rodiče  rodičovství osciluje na škále od radostných až po stresující zkušenosti  většině rodičů chybí pomoc či rada ke zvládání svých negativních emocí, stresu, ale i při každodenním rozhodování  zvláštní pozornost potřebují rodiče vychovávající děti se speciálními potřebami, rodiče v hmotné nouzi, nezaměstnaní apod. k podpoře svých dovedností

4 Dříve a dnes dům plný příbuzenstva a v pěší dostupnosti domy dalších příbuzných, kteří byli vždy po ruce se svojí moudrostí, vzorci sociálního chování dům plný příbuzenstva a v pěší dostupnosti domy dalších příbuzných, kteří byli vždy po ruce se svojí moudrostí, vzorci sociálního chování dnes osamocený rodič surfuje po internetu, kupuje knížky, volá na různé linky a dostává víceméně použitelné rady pro učebnicovou situaci a průměrné dítě dnes osamocený rodič surfuje po internetu, kupuje knížky, volá na různé linky a dostává víceméně použitelné rady pro učebnicovou situaci a průměrné dítě

5 O čem je pozitivní rodičovství ? Manuál Rady Evropy 1. dovednosti – kázeň 1. dovednosti – kázeň 2. schopnosti – vzdělávání 2. schopnosti – vzdělávání 3. znalosti – potřeby dětí, práva dětí 4. čas - zájem, akceptace, úcta 3. znalosti – potřeby dětí, práva dětí 4. čas - zájem, akceptace, úcta 5. pocit osobní pohody - kvalita života 5. pocit osobní pohody - kvalita života

6 Děti odrazem společnosti, dítě znakem podpisu rodičů roste počet dětí s rizikovým chovánímroste počet dětí s rizikovým chováním stoupá počet suicidálního chování a záměrného sebepoškozování dětístoupá počet suicidálního chování a záměrného sebepoškozování dětí stoupá počet mladistvých delikventůstoupá počet mladistvých delikventů roste agresivita mladých v sociální komunikaci a při řešení konfliktůroste agresivita mladých v sociální komunikaci a při řešení konfliktů přibývá stoupenců radikálních hnutípřibývá stoupenců radikálních hnutí ALE 80 % dětí má osobní zkušenost s psychotraumatem (Finklehor 2009) ALE 80 % dětí má osobní zkušenost s psychotraumatem (Finklehor 2009)

7 Realita očima dětí v roce 2009 Realita očima dětí v roce 2009  děti nejvíce nespokojené se vztahy  děti nejvíce postrádají možnost „popovídat si“ s rodiči i dalšími dospělými  dětský program dne: 8 hodin spánku, 7 hodin škola, 6 hodin TV a PC, 2 hodiny kroužky a příprava do školy, 1 hodina komunikace s rodiči  42 % dětí se domnívá, že v jiných evropských zemích je to lepší

8 Renesance výchovy Chceme-li něco udělat pro děti, musíme nejprve něco učinit pro dospělé. Chceme-li něco udělat pro děti, musíme nejprve něco učinit pro dospělé. Rodičovství není o počtu osob a struktuře rodiny, je o vztazích, o emocionalitě. Rodičovství není o počtu osob a struktuře rodiny, je o vztazích, o emocionalitě. Renesancí výchovy rozumím především výchovu rodičů a profesionálů k pozitivnímu rodičovství. Renesancí výchovy rozumím především výchovu rodičů a profesionálů k pozitivnímu rodičovství.

9 Pozitivní rodičovství v situaci selhání rodiny manuál RE  sanace rodiny – aktivní a kreativní spolupráce rodičů  při opakovaném selhání nebo ochraně dítěte 1. risk assessment a případová konference 1. risk assessment a případová konference 2. informace pro rodiče a dítě (právo na informace, právo být slyšeno a právo spolurozhodovat o věcech, které se ho dotýkají) 2. informace pro rodiče a dítě (právo na informace, právo být slyšeno a právo spolurozhodovat o věcech, které se ho dotýkají) 3. návrh na časově definovaný pobyt dítěte mimo rodinu 3. návrh na časově definovaný pobyt dítěte mimo rodinu 4. stanovení individuálního plánu postupu, terapie dítěte, sanace rodiny včetně tzv. ekomapy dítěte 4. stanovení individuálního plánu postupu, terapie dítěte, sanace rodiny včetně tzv. ekomapy dítěte 5. důstojný odchod dítěte z rodiny s osobními věcmi a příchod do nového prostředí – pravidla, vnitřní řád a podmínky 5. důstojný odchod dítěte z rodiny s osobními věcmi a příchod do nového prostředí – pravidla, vnitřní řád a podmínky 6. evaluace výsledků a spolupráce rodičů, návrat dítěte do rodiny 6. evaluace výsledků a spolupráce rodičů, návrat dítěte do rodiny 7. doprovázení rodiny, supervize a kontrola rodiny 7. doprovázení rodiny, supervize a kontrola rodiny

10 Odchod dítěte z rodiny  je většinou trauma nejen pro dítě, ale i pro rodiče  intervence na podporu duševního zdraví pro dítě a klíčovou osobu či celou rodinu  odstranění příčiny (sanace rodiny) musí být doplněno nabídkou k rozvoji osobnosti rodiče (tréninky a svépomocné rodičovské skupiny)  podpora k pravidelnému kontaktu a komunikaci s dítětem  zpětná vazba jako stimulátor ke změně

11 Emocionální potřeby dítěte pozitivní výchova dítěte a jeho akceptace pozitivní výchova dítěte a jeho akceptace jeden emocionální průvodce jeden emocionální průvodce pocit sounáležitosti pocit sounáležitosti potřeba uvědomělého prožívání situací potřeba uvědomělého prožívání situací schopnost empatie schopnost empatie zvládání stresových situací zvládání stresových situací veřejně prospěšné práce, dobrý skutek veřejně prospěšné práce, dobrý skutek pocit jistoty v očekávání sociální podpory pocit jistoty v očekávání sociální podpory

12 Jak může stát podporovat pozitivní rodičovství? Manuál RE  Zajistit vhodné podmínky pro život rodin s dětmi.  Boj proti chudobě a sociální exkluzi rodin s dětmi.  Sladění rodinného a profesního života.  Zajistit vysokou kvalitu služeb pro všechny děti.  Vybudovat lokální centra pro vzdělávání, poradenství a tréninky rodičů k pozitivnímu rodičovství.  Vytvořit vzdělávací programy pro nastávající rodiče.  Provozovat helpliny pro rodiče a děti v krizi.  Realizovat v praxi programy na prevenci rizikového chování dětí.  Zajistit širokou dostupnost služeb pro rizikové rodiny (azyl, migrace, zdravotní postižení, mladiství rodiče, obtížné životní situace, nezaměstnanost, rozvody, násilí apod.).  Vzdělávat veřejnost v právech dětí.  Práva dětí začlenit do veřejné a státní politiky na podporu rodičovství (právo dětí na informace, být slyšeno, právo dětí na participaci.  Ustavit ochránce práv dětí.

13 Děkuji Vám za pozornost!


Stáhnout ppt "Rodičovské kompetence a renesance výchovy MUDr. Eva Vaníčková, CSc, Univerzita Karlova – 3. lékařská fakulta, Ústav zdraví dětí a mládeže."

Podobné prezentace


Reklamy Google