Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o."— Transkript prezentace:

1 Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o.
Osvoboditelů 380, Louny Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo sady  13 Číslo DUM 3.2_13_2 Předmět Společenské vědy, Tělesná výchova Tematický okruh Zdravý životní styl Název materiálu Hodnotový systém Autor Mgr. Hana Topičová Datum tvorby  20. duben 2013 Ročník  1. – 3. ročník Anotace Materiál slouží k doplnění učiva o hodnotách v životě člověka. Materiál může být použit jak ve výkladové tak v opakovací části vyučovací hodiny. Součástí materiálu jsou i otázky a úkoly podchycující všeobecné povědomí žáků o hodnotové orientaci. Metodický pokyn Prezentace, výklad s otázkami a úkoly pro žáky v oblasti problematiky hodnotové orientace. Cílová skupina žáků: 15 – 19 let Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Hana Topičová. Dostupné z Metodického portálu ; ISSN Provozuje Národní ústav pro vzdělávání, školské poradenské zařízení a zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků (NÚV).

2 Hodnoty jsou hlavními motivačními prvky v lidském chování a jednání.
Hodnoty jsou skutečnosti, způsoby jednání, cílové stavy, které lidé považují za důležité. Hodnoty jsou hlavními motivačními prvky v lidském chování a jednání. Základem vzniku hodnotové orientace je: rodinné zázemí škola kulturní a náboženské prostředí kamarádi..

3 Hodnotový systém Každý člověk si svůj hodnotový systém vytváří sám nebo ho nevědomě přebírá od blízkých (rodina), případně vrstevníků. Do hodnotového systému člověka se promítají hodnoty skupiny, věk, pohlaví, vzdělání, profese, postavení, politická příslušnost, národnost, náboženství atd. Pochopením co je pro nás hodnotné vzniká emoční vztah k těmto hodnotám, a to vede k potřebě tyto hodnoty mít nebo se jim přibližovat.

4 Hodnotový systém Nastavení horní příčky žebříčku hodnot a jeho výše záleží, z velké části, ale nikoliv pouze, na našich ambicích. Ovlivnit ji totiž lze různými podněty Hodnotová orientace odráží životní zkušenosti člověka. Umožňuje mu rozlišovat podstatné a nepodstatné, významné a nedůležité. Obsahem hodnotové orientace jsou světonázorová, zejména morální přesvědčení člověka.

5 Hodnotový systém Hodnoty člověka se během života člověka mohou měnit - dle věku, životního stylu, životní situace, postoje k životu… Bez ohledu na své názory (ideologické, politické, náboženské) by měl každý člověk uznávat základní všelidské hodnoty, které se projevují: v úctě k životu a lidem, k lidské práci a kultuře v péči o prostředí, v němž člověk žije a tvoří v osobní sebekázni v respektu k pravdě, spravedlnosti v projevech mezilidské sympatie a solidarity v citlivém svědomí

6 Příklady změn hodnot Příklad vlivu ideologie na hodnotovou orientaci člověka: Nacismus (fašismus) – cílená propaganda, která ovlivnila masy lidí a změnila základní všelidské hodnoty - vraždění, mučení a ponižování „nevyvoleného“ národa je v hierarchii hodnot stavěno na přední příčky Příklad vlivu náboženského fanatismu na hodnotovou orientaci člověka: Teroristické útoky – 11. září 2001 – útok na obchodní centrum v New Yorku; 15. duben 2013 – bombový útok na maratón v Bostonu

7 Příklad změn hodnot Příklad vlivu prostředí na hodnotovou orientaci člověka: Člověk, který má dobrou finanční situaci, domov a rodinu, bude mít jiné hodnoty než ten, který žije na okraji společnosti a nemá takřka vůbec nic Příklad vlivu věku na hodnotovou orientaci člověka: mladý člověk upřednostňuje rychlý sportovní vůz v prostředním věku prostorné a bezpečné auto pro rodinu ve stáří pohodlný a menší automobil

8 Otázky a úkoly Životní cíle 1. V čem spatřujete smysl svého života ?
2. Jaký styl života preferujete? 3. Jak si představujete svoji budoucnost ? 4. Zkuste si představit jakou osobností byste se chtěl stát? 5. Jakou práci byste rád vykonával?

9 Úkoly Životní hodnoty Napište na jednotlivé papírky 10 životních hodnot Seznam možných hodnot: rodina, peníze, vzdělání, láska, přátelství, zdraví, práce, štěstí, ocenění, životní prostředí, slušnost, tvořivost, sebekázeň, důvěra, spolupráce, víra, tolerance, pravda, velkorysost, upřímnost, loajalita, svoboda, humor, prosperita, radost

10 Úkoly Nyní postupně vyřaďte 5 hodnot
(představte si: Jste námořník v malé děravé loďce na rozbouřeném moři a máte s sebou svých 10 životních hodnot. Pro doplutí do přístavu musíte ulehčit lodi a vyhodit do moře to, co nezbytně nepotřebuje) Zbylo vám 5 hodnot, které jsou pro vás nejdůležitější

11 Závěr Své napsané (promyšlené) životní cíle porovnejte s hodnotami
Životní cíle a hodnoty ve shodě = je velká pravděpodobnost, že dosáhnete v životě svých cílů a budete žít v pohodě, bez stresu, spokojení Životní cíle a hodnoty se rozcházejí = nutno upravit buď životní cíle nebo hodnoty např. pokud si jako hodnotu zvolím rodinu a cíl kariéru – důležitost rodiny bude hrát roli při hledání pracovního uplatnění

12 Závěr Pořadí důležitosti hodnot se v jednotlivých etapách života sice mění (při zachování základních všelidských hodnot), ale jde o to najít si systém hodnot, který nepodléhá módním trendům a i přes problémy současného světa nám v životě přinese zdraví, klid a jistotu.


Stáhnout ppt "Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o."

Podobné prezentace


Reklamy Google