Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Technika pořizování digitální fotodokumentace

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Technika pořizování digitální fotodokumentace"— Transkript prezentace:

1 Technika pořizování digitální fotodokumentace
Zpracování digitálních fotografií na PC Miroslav Pokorný

2 OBSAH Zpracování dat ve fotoaparátu pro uložení ve formátu
TIFF - ukázka části typických Exif údajů Nastavitelné parametry převodu do JPEG ve fotoaparátu Praktické rady pro práci s formáty souborů Úprava snímku ve formátu JPEG v programu Adobe Photoshop CS4 Úprava expozice Úprava expozice pomocí histogramu Práce s křivkami Vyvážení bílé pomocí etalonu šedé v obrázku Vyvážení barev Retuš snímku Kolmice a horizont Sbíhání svislic (kácející se linie) Ořez fotografie Zostření snímku Ukládání snímků do paměti Zpracování černobílých fotografií Simulace funkce barevných filtrů u Č-B snímků Úpravy snímků ve formátu RAW Úpravy v základním okně Camera Raw Následné otevření snímku ve Photoshopu Konečné úpravy ve Photoshopu Nastavení velikosti výřezu Definice výřezu Provedení výřezu Úprava formátu a tisk fotografií Nastavení tisku snímku

3 Zpracování dat ve fotoaparátu pro uložení ve formátu
JPEG TIFF RAW

4 TIFF - ukázka části typických Exif údajů pro fotoaparát Canon EOS 5D
Informace o obrázku Jméno souboru: IMG_0090.JPG Velikost souboru: MB ( bajtů) Rozměry: x 4368 Bitová hloubka: Vytvořeno: června :46:55 Fotografické informace Blesk Ne Doba expozice /125 s Clona Ohnisková vzdálenost mm Ohnisková vzdálenost (EQ35mm) mm ISO Kompenzace expozice Režim měření expozice Vzorek Režim expozice Automatická expozice Vyrovnání bílé Ruční Program expozice S preferencí času Orientace Normální Kontrast Normální Sytost Normální Typ snímané scény Běžná Světelný zdroj Denní světlo Výrobce Canon Model Canon EOS 5D Komprese Komprese JFIF Reprezentace barev YCbCR Rozlišení DPI Verze EXIF Verze Flashpix Barevný prostor sRGB Blesk podrobně Ne, Vypnutý blesk Ohniskové rozlišení X Ohniskové rozlišení Y Jednotka ohniskového rozlišení Palce Uživatelské zpracování Normální Režim vzdálenosti Vzdálené Kvalita komprese Jemný Firmware Firmware Version 1.0.1 Režim ostření Snímek Rozsah objektivu mm Klíčová slova Ne Digitální podpis Ne TIFF - ukázka části typických Exif údajů pro fotoaparát Canon EOS 5D

5 Nastavitelné parametry převodu do JPEG ve fotoaparátu
Za parametry obrazu lze považovat všechny údaje, které neovlivňují základní obraz poskytovaný samotným senzorem ale ovlivňují výhradně až výpočet výsledné fotografie z dat senzorem poskytnutých. Možnosti nastavování parametrů obrazu se u jednotlivých fotoaparátu velmi liší, výčet ale obvykle obsahuje: Vyvážení bílé Odstín barev Sytost barev Kontrast fotografie Ostrost obrazu Rozlišení fotografie Obrazový formát fotografie Stupeň komprese Ukázka menu nastavení parametrů pro převod do JPEG ve fotoaparátu Ukázka výběru z předdefinovaných parametrů obrazu pro zpracování fotografií (vlevo) u Canon EOS 5D. Každá sada může být individuálně změněna (vpravo) a vedle těchto předdefinovaných sad je možné definovat tři vlastní (C)

6 Praktické rady pro práci s formáty souborů
Snímejte do JPEG s maximálním rozlišením a s malou kompresí. Teprve když se dostanete do problémů s kapacitou karty, zvyšte kompresi a teprve v nouzi snižujte rozlišení. U náročných obrázků, kde vám záleží na kvalitě snímejte do RAW. Originál ať už RAW nebo JPEG vždy uchovejte! Pokud jste snímali do RAW, proveďte maximum úprav přímo v RAW před konversí do JPEG nebo před načtením obrázku do editoru. Tím totiž provádíte úpravy ve 12 bitech/kanál (viz výše). Případné následné úpravy vždy startujte z originálního JPEG nebo z JPEG vytvořeného z RAW. Pokud ukládáte do JPEG, používejte kvalitu alespoň 70%-80% a na web cca 50%. Uchovávejte v souborech s obrázky TIFF soubory Exif Naopak JPEG obrázky na web je užitečné zbavit Exif informací.Zbytečně zvětšují soubory a tím zpomalují načítání.

7 Úprava snímku ve formátu JPEG v programu Adobe Photoshop CS4
Základní okno

8 Úprava expozice OBRAZ – Přizpůsobení – Expozice
poskytuje možnost opravy expozice fotoaparátu a celkové nastavení jasu a kontrastu obrázku. Prováděné úpravy lze dobře sledovat na otevřeném a upravovaném snímku.

9 Úprava expozice pomocí histogramu
OBRAZ – Přizpůsobení – Úrovně opraví expozici pomocí histogramu. Snímek je podexponován (chybí světlé tóny). Je vidět histogram a současně posuvníky pod ním umožňují označit nový a správný nejsvětlejší bod (zde bílý posuvník označuje, že šedá 135 bude převedena na bílou a celý histogram se roztáhne). Obdobně postupujeme v případě, pokud je snímek přeexponován (nyní černým posuvníkem označíme úroveň šedé, která bude převedena na černou.

10 Práce s křivkami OBRAZ – Přizpůsobení - Křivky

11 Defaultní křivka a obrázek před úpravami.
Ztmavení obrázku Zesvětlení obrázku

12 Posunutí černého a bílého bodu
Zvýšení kontrastu Snížení kontrastu Speciální efekty – simulace Sabattierova efektu

13 Vyvážení bílé pomocí etalonu šedé v obrázku
Pro tento postup je třeba umístit do obrázku kousek střední šedé tabulky. Pokud nástrojem Kapátko ukážete na šedou v obrázku, tak v paletě Informace odečtete hodnoty úrovní R. G a B a zjistíte, která barva převažuje.

14 Vyvážení barev Je-li obrázek jasově srovnaný a chcete-li dorovnat barevný posun, asi nejjednodušším nástrojem v Adobe Photoshopu je Vyvážení barev (Ctrl+B). Nástroj Vyvážení barev má tři posuvníky pro tři barevné složky RGB a jejich nastavení se promítá číselně do horních okének. Dole je důležitý přepínač Stíny, Střední tóny a Světla. Ten volí, v jaké jasové oblasti se bude barva měnit. Zvolíte-li Světla, tak se barvy budou měnit jen ve světlých tónech, nikoliv ve středních a tmavých. Posledním políčkem je volba Zachovat světlost. Ta říká, zda se úměrně k ztmavování jednoho kanálu (např. R) budou automaticky zesvětlovat kanály G a B tak, aby celková světlost byla zachována

15 Retuš snímku V horní liště se u nástroje Klonovací razítko dá zvolit průměr a tvar stopy, režim prolnutí i krytí kresby.

16 Kolmice a horizont Naklonění horizontu (mořská hladina !) nebo obnovení kolmice se provádí natočením obrázku v potřebném smyslu o nutný úhel a následným provedení ořezu snímku. OBRAZ – Otočení obrazu – O jiný úhel

17 Sbíhání svislic (kácející se linie)
Jsou způsobeny snímáním zespoda a silným nakloněním fotoaparátu obvykle vzhůru. Opravíme nástrojem Deformovat (Ctrl+A- ÚPRAVY – Transformovat – Deformovat) následným a tažením táhel v potřebném směru. Poklepem na opravený obrázek jej nakonec ořízneme.

18 Ořez fotografie Ořezem můžete opravit kompoziční chyby či se zbavit nepohodlných částí obrazu. Můžete také přitáhnout pozornost na to, co považujete za důležité nebo i najít zcela nový námět. Použijeme nástroj OBDÉLNÍKOVÝ VÝBĚR nebo nastavení velikosti okna výběru. Přicházíte však o pixely obrazu !

19 Zostření snímku Optické autofokusové systémy fotoaparátů obvykle úplně nedoostřují (úspora času) a proto je nutno jako poslední operaci před uložením (tiskem) upraveného snímku doostření provést softwareově. Použijeme cestu FILTR – Zostření – Doostřit (resp. Zostřit), efekt pozorujeme na náhledu který lze podle potřeby zvětšit.

20 Ukládání snímků do paměti
Pokud požadujeme uložení (upraveného) snímku do souboru ve formátu JPEG, můžeme volit stupeň jeho komprese. Velký soubor Malý soubor Ukázka originálu a jeho obrazu po JPEG kompresi v kvalitě 0. Plynulý přechod je již viditelně nahrazen čtverci.

21 Zpracování černobílých fotografií
Č-B konverzi provedeme nejlépe cestou OBRAZ – Přizpůsobení –Míchání kanálů A zaškrtnutím políčka Monochromatický. Tím zachováme v obraze barevnou informaci a můžeme provést úpravu odstínů šedi i změnou intenzity ploch původních barev (jezdce R – G – B).

22 Simulace funkce barevných filtrů u Č-B snímků
V nástroji Míchání kanálů otevřeme roletku Přednastavení a kliknutím na příslušný filtr Simulujeme účinek barevných filtrů, ja jej známe z klasické fotografie. Jako příklad je uveden vliv použití červeného filtru.

23 Úpravy snímků ve formátu RAW
Zpracování v programu Camera Raw 5.0 – hlavní okno

24 Úpravy v základním okně Camera Raw
a) EXPOZICE – AUTOMATICKY + doladit ručně b) TEPLOTA – K – nastavit spíše bledší odstíny barev c) VYPLNIT SVĚTLA – obnovit kresbu ve světlech a stínech d) ČERNÁ – upravit kontrast snímku (obvykle zvýšit) Další možnosti úprav: Ikona KŘIVKY – úprava tvaru histogramu nastavením křivky Ikona ZOSTŘENÍ – parametrizované zostření snímku Ikona HSL/Stupně šedi – převedení do Č-B režimu s možností úprav tónů šedi původně barevných ploch pomocí jezdců

25 Následné otevření snímku ve Photoshopu
OTEVŘÍT OBRAZ

26 Konečné úpravy ve Photoshopu
a) Retuš b) Upravit kolmice / horizont c) Upravit sbíhající se linie d) Upravit rozměr fotografie - obvykle oříznutím / 300dpi e) Zostření fotografie f) Uložení do formátu JPEG / 8bit

27 Nastavení velikosti výřezu

28 Definice výřezu

29 Provedení výřezu snímku

30 Úprava formátu a tisk fotografií
Obraz – Velikost obrazu Nastavení velikosti snímku– např. pro tisk na formát A3 s rezervou 3mm v obou rozměrech: 300mm – 423mm – 300ppi. Převzorkovat.

31 Nastavení tisku snímku

32 Děkuji Vám za pozornost
a přeji Dobré světlo !


Stáhnout ppt "Technika pořizování digitální fotodokumentace"

Podobné prezentace


Reklamy Google