Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Jak správně prezentovat Eva Suchardová. 2 Příprava Prostředí Prostředí Cílová skupina Cílová skupina Cíl prezentace Cíl prezentace Ostatní podmínky Ostatní.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Jak správně prezentovat Eva Suchardová. 2 Příprava Prostředí Prostředí Cílová skupina Cílová skupina Cíl prezentace Cíl prezentace Ostatní podmínky Ostatní."— Transkript prezentace:

1 Jak správně prezentovat Eva Suchardová

2 2 Příprava Prostředí Prostředí Cílová skupina Cílová skupina Cíl prezentace Cíl prezentace Ostatní podmínky Ostatní podmínky Čím víc se budete orientovat v daném tématu, tím budete jistější Čím víc se budete orientovat v daném tématu, tím budete jistější Zapamatovatelné naučené informace (textovou formou 7%, zvukovou 38%, pomocí grafických prvků 55%) Zapamatovatelné naučené informace (textovou formou 7%, zvukovou 38%, pomocí grafických prvků 55%)

3 3 Tvorba Formální struktura (úvodní stránka: představení přednášejícího a tématu; obsah prezentace; jednotlivé kapitoly; závěr; prostor pro dotazy a diskuzi; zdroje) Formální struktura (úvodní stránka: představení přednášejícího a tématu; obsah prezentace; jednotlivé kapitoly; závěr; prostor pro dotazy a diskuzi; zdroje) Ostatní náležitosti: číslovaní snímků; jasně oddělovat kapitoly; neustále ukazovat nadpis aktuální kapitoly Ostatní náležitosti: číslovaní snímků; jasně oddělovat kapitoly; neustále ukazovat nadpis aktuální kapitoly Všechny texty musí být čitelné všem v místnosti Všechny texty musí být čitelné všem v místnosti Grafika a barvy: střídmost; vybírat pro texty kontrastní barvy; animace používat zcela minimálně; Grafika a barvy: střídmost; vybírat pro texty kontrastní barvy; animace používat zcela minimálně; v rozumné míře doplňovat ilustracemi; jednotnost grafiky; kliparty nepoužívat (neprofesionální);dobrá grafika je nutná k úspěchu (nikoliv postačující) v rozumné míře doplňovat ilustracemi; jednotnost grafiky; kliparty nepoužívat (neprofesionální);dobrá grafika je nutná k úspěchu (nikoliv postačující) Připravit se na možné otázky Připravit se na možné otázky Připravit variantu pro totální kolaps techniky Připravit variantu pro totální kolaps techniky

4 4 Generální zkouška 1. zkouška - nejlépe doma nebo v kanceláři 1. zkouška - nejlépe doma nebo v kanceláři 2. zkouška - je-li to možné, přímo v místě prezentace; vyzkoušet přednes; audio techniku; vyzkoušet prezentační zařízení a dálkové ovládání; vyzkoušet kompatibilitu 2. zkouška - je-li to možné, přímo v místě prezentace; vyzkoušet přednes; audio techniku; vyzkoušet prezentační zařízení a dálkové ovládání; vyzkoušet kompatibilitu Délka prezentace Pokud je vymezený čas, dodržet ho Pokud je vymezený čas, dodržet ho Říct vše podstatné a důležité Říct vše podstatné a důležité Zbytečně neprodlužovat Zbytečně neprodlužovat

5 5 Prezentace Oblečení co nejlepší, ale pro delší prezentace hraje svou roli i pohodlnost Oblečení co nejlepší, ale pro delší prezentace hraje svou roli i pohodlnost Podklady: rozdat před prezentací; je-li to nutné, rozeslat podklady předem všem účastníkům Podklady: rozdat před prezentací; je-li to nutné, rozeslat podklady předem všem účastníkům Prezentace jako soubor: na více nezávislých médiích pro případ poruchy Prezentace jako soubor: na více nezávislých médiích pro případ poruchy

6 6 Důležité části prezentace 1. Mluvení 1. Mluvení 2. Úvod projevu 2. Úvod projevu 3. Přechody 3. Přechody 4. Závěr 4. Závěr

7 7 1. Mluvení Mluvit jasně; přiměřené tempo (U dospělého člověka je předpokládaný počet slov 100 za minutu, pokud je to rychlejší, už to není zcela srozumitelné); jasně artikulovat; sílu, tón a barvu hlasu měnit dle situace Mluvit jasně; přiměřené tempo (U dospělého člověka je předpokládaný počet slov 100 za minutu, pokud je to rychlejší, už to není zcela srozumitelné); jasně artikulovat; sílu, tón a barvu hlasu měnit dle situace Jsou důležité i určité přestávky v mluvení a opakování podstatných bodů Jsou důležité i určité přestávky v mluvení a opakování podstatných bodů Nepoužívat pomocná citoslovce typu „eeh“; Nepoužívat pomocná citoslovce typu „eeh“; Vyvarovat se opakování slov např.: „takže, vlastně“ Vyvarovat se opakování slov např.: „takže, vlastně“ Nonverbální komunikace: neustále udržovat oční kontakt s publikem Nonverbální komunikace: neustále udržovat oční kontakt s publikem

8 8 Význam postojů Široká gesta (sebejistota) Široká gesta (sebejistota) Krátká, nevýrazná gesta (nejistota) Krátká, nevýrazná gesta (nejistota) Ruce v kapsách (uvolnění, arogance) Ruce v kapsách (uvolnění, arogance) Ruce zkřížené na prsou (očekávání, odmítnutí, hledání bezpečí) Ruce zkřížené na prsou (očekávání, odmítnutí, hledání bezpečí) Ruce sepnuté před sebou (křečovitost, nejistota) Ruce sepnuté před sebou (křečovitost, nejistota) Spojení prstů „stříška“ namířená na publikum (postavím se proti každé námitce) Spojení prstů „stříška“ namířená na publikum (postavím se proti každé námitce) Pohrávání si s křídou, perem atd. (nervozita) Pohrávání si s křídou, perem atd. (nervozita) Zaťaté pěsti (nervozita, agresivita) Zaťaté pěsti (nervozita, agresivita)

9 9 2. Úvod projevu Je důležité vzbudit zájem, nejlépe do sekund Je důležité vzbudit zájem, nejlépe do sekund Pokud možno, vynechat nic neříkající fráze Pokud možno, vynechat nic neříkající fráze Jinak by mohlo být obtížné udržet pozornost posluchačů Jinak by mohlo být obtížné udržet pozornost posluchačů 3. Přechody Propojení jednotlivých částí projevu by mělo být plynulé a logické Propojení jednotlivých částí projevu by mělo být plynulé a logické Absence propojovacích formulek bývá častým nedostatkem Absence propojovacích formulek bývá častým nedostatkem

10 10 4. Závěr Nepodceňovat Nepodceňovat Dát jasně najevo, že se blíží konec (Závěrem bych chtěl…., Na konec mi dovolte…, Posledních několik minut bych rád věnoval shrnutí…, apod.) Dát jasně najevo, že se blíží konec (Závěrem bych chtěl…., Na konec mi dovolte…, Posledních několik minut bych rád věnoval shrnutí…, apod.) Neměl by začít příliš brzy Neměl by začít příliš brzy Posluchač si nejlépe pamatuje začátek a konec Posluchač si nejlépe pamatuje začátek a konec Je dobré řídit se pravidlem: Je dobré řídit se pravidlem: maximálně 10% věnovat začátku a 10% konci maximálně 10% věnovat začátku a 10% konci Na závěr dát na sebe kontakt Na závěr dát na sebe kontakt

11 11 Jak zvládnout stres, trému a nervozitu Pečlivá příprava, dokonalé nastudování problematiky Pečlivá příprava, dokonalé nastudování problematiky Nejdůležitější částí je úvod Nejdůležitější částí je úvod Prezentaci se neučit nazpaměť – nebezpečí „okna“ Prezentaci se neučit nazpaměť – nebezpečí „okna“ 10% vnitřních projevů nervozity je vidět, zbytek ne 10% vnitřních projevů nervozity je vidět, zbytek ne Relaxační, dechová a hlasová cvičení jsou také možností Relaxační, dechová a hlasová cvičení jsou také možností

12 12 Chyby při prezentaci špatná příprava špatná příprava špatný odhad posluchačů špatný odhad posluchačů špatný odhad tématu špatný odhad tématu chybějící či nefungující audio a video technika chybějící či nefungující audio a video technika nevhodně zvolený oděv a doplňky nevhodně zvolený oděv a doplňky pozdní příchod pozdní příchod nejistota při vystupování nejistota při vystupování nevhodná řeč těla nevhodná řeč těla příliš statický projev příliš statický projev sezení při prezentaci sezení při prezentaci čtení z listu čtení z listu monotónní hlas monotónní hlas nevhodný začátek – omluvy, výmluvy příliš dlouhé nebo naopak krátké chybí logická struktura chybí zrakový kontakt s posluchači nedokonalé pomocné materiály přílišná vizualizace přehlcení pomůckami napomínání, zesměšňování, povyšování se nezvládnutí konfliktních situací chybí prostor pro otázky nepochopení kulturních odlišností

13 13 zdroje 33 základních rad jak úspěšně prezentovat - Věra Bělohlávková 33 základních rad jak úspěšně prezentovat - Věra Bělohlávková Rétorika – umění mluvit a jednat s lidmi - Jaroslav Kohout Rétorika – umění mluvit a jednat s lidmi - Jaroslav Kohout Internet - Internet Děkuji za pozornost Děkuji za pozornost


Stáhnout ppt "Jak správně prezentovat Eva Suchardová. 2 Příprava Prostředí Prostředí Cílová skupina Cílová skupina Cíl prezentace Cíl prezentace Ostatní podmínky Ostatní."

Podobné prezentace


Reklamy Google