Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

PEČOVATELSTVÍ 3. ročník Studijní obor: Sociální činnost Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "PEČOVATELSTVÍ 3. ročník Studijní obor: Sociální činnost Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK."— Transkript prezentace:

1 PEČOVATELSTVÍ 3. ročník Studijní obor: Sociální činnost Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK

2 Moderní technika v ošetřovatelství a pečovatelství Manipulace převážně nepohyblivého klienta vyžaduje pro ošetřující personál fyzicky náročnou aktivitu, která může vést k trvalým zdravotním následkům. Jednou z příčin může být chybějící vybavení jednotlivých pracovišť moderní technikou, nábytkem. V dnešní době trh nabízí celou škálu moderních výrobků zdravotní techniky. Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK

3 Mobilizace klienta z lůžka, elektrické lůžko, využití moderního pečovatelského lůžka Na speciálních akutních odděleních, při dlouhodobé hospitalizaci se používají univerzální polohovatelná lůžka, tzv. Image. Lůžka jsou plně ovladatelná pomocí zabudovaných elektromotorů. Jsou založena na systému funkcí, které pomáhají nemocným bezpečně vstát z lůžka. Stisknutím jednoho tlačítka připraví nemocného na vstávání navolená poloha vsedě, další fází je snížení lůžka. Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK

4 Pomocí opěrných madel se klient přesune na okraj lůžka, výtah ložné plochy ho narovná tak, že nemocný může bezpečně vykročit. Klientský satelitní ovladač umožňuje samostatnost, klient tím tak získá větší sebedůvěru. Ovladač umožňuje rychlé a snadné nastavení výšky lůžka, a tak klientovi usnadňuje vstávání a uléhání. Podélné postranice lůžka slouží k bezpečnosti klienta – ochrana před pádem. Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK

5 Vývojem a inovací se lůžka neustále zdokonalují jak po stránce technické, tak i designové. Lůžka umožňují jak nastavení výšky, tak náklonu i polohování ložné plochy. Eleganza Standard je polohovatelné lůžko sloužící jak pro standardní, tak i intenzivní péči. Funkcí lůžka je, že umožňuje klientovi nastavení výšky, zároveň jeho náklonu a polohování ložné plochy, to vše za pomocí elektromotorů. Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK

6 Výhodou tohoto lůžka je, že jeho kvalitní konstrukce zajišťuje perfektní stabilitu a má mimořádně vysokou nosnost 230 kilogramů při zachování všech funkcí, v neposlední řadě umožňuje snadné a bezproblémové čištění lůžka. Toto lůžko zároveň napomáhá prevenci dekubitů v bederní části. Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK

7 Eleganza de Luxe je polohovatelné lůžko, které slouží jak pro standardní, tak i intenzivní péči. Toto lůžko je určeno klientům hospitalizovaným pro krátkodobou i dlouhodobou nemocniční péči. Toto lůžko umožňuje jak nastavení výšky, tak i jeho náklonu i polohování ložné plochy, opět za pomoci elektromotorů. Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK

8 Eleganza XC – toto lůžko slouží k rychlé diagnostice, je využíváno při vyšetřování nebo operativních zákrocích. Image – je univerzální polohovatelné lůžko, jeho využití je na speciálních akutních odděleních – např. neurologie, akutní rehabilitace atd. Resuscitační lůžko Multicare – je významné pro klienty vyžadující resuscitační péči i v kritických situacích klienta, kde jde o jeho záchranu. Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK

9 Univerzální stretcher Sprint – slouží pro rychlý a bezpečný přesun klienta, umožňuje základní diagnostiku a ošetření klienta v ohrožení života. Elektrické lůžko Zdravotnická lůžka existují v mechanickém, elektrickém a hydraulickém provedení. Jsou vyráběna individuálně dle přání a požadavků zákazníka. V rámci výroby se bere ohled na jednoduchou obsluhu, vysokou kvalitu i spolehlivost. Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK

10 Popis lůžka:  lůžko by mělo být výškově nastavitelné, ovládané elektricky  po obou stranách by mělo být určité rozmezí, aby mohly ošetřovat zároveň dvě osoby  světlost pod lůžkem by měla dosahovat přibližně 150 milimetrů – snadný přístup pro mobilní zvedáky, zmenšuje se pracovní prostor  existují-li po stranách lůžka bočnice, nesmějí překážet použití mechanických pomůcek Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK

11 Elektrické lůžko má různé funkce. Proto rozlišujeme lůžka nemocniční, lůžka pečovatelská a lůžka určená pro intenzivní péči. Mezi první elektricky polohovatelná lůžka od firmy Linet můžeme zařadit lůžko Premiér, Prestige a Decima, Praktika. Velký zvrat nastal v roce 2000, kdy byla konstrukce lůžek z Linetu vybavena sloupovou jednotkou, ta dodává jednotlivým lůžkům unikátní vlastnosti a charakteristickou vizáž. Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK

12 Využití moderního pečovatelského lůžka Elektrická pečovatelská lůžka jsou určena pro zařízení sociální péče, domovy seniorů a domácí péči. Tato lůžka zajišťují vysokou funkčnost a příjemný vzhled. Typy lůžek: 1. Terno plus a Vitalia  polohovatelná lůžka s dřevěným obložením  ložná plocha obou lůžek je čtyřdílná Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK

13 2. Estetica  polohovatelné lůžko s dřevěným obložením  umožňuje široký rozsah rozměrového nastavení  polohování je umožněno elektromotory  podpora prevence proleženin  má stabilní sloupovou konstrukci Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK

14 Contempora  elektricky polohovatelné lůžko určené pro pečovatelství a domácí péči pro klienty vyžadující dlouhodobou péči  zajišťuje funkčnost, příjemný vzhled, komfort  patří mezi nejmodernější lůžka Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK

15 4.vyšetření klienta na lůžku – rentgenování C ramenem  C – rameno je speciální rentgenový přístroj, který slouží k vyšetření vnitřních orgánů klientů z velkého množství úhlů  je tvořený ze dvou částí – rentgenka – vysílá paprsky, a snímač – snímaný obraz zachytává Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK

16 5.Eleganza ICU  lůžko je určeno pro rentgenování klasickým RTG přístrojem a C ramenem ukázka lůžka Terno plus ukázka lůžka Eleganza ICU Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK

17 Transportní stretcher, zdravotnické křeslo, transportní a zvedací systémy pro imobilní klienty, invalidní vozík Na trhu je univerzální stretcher Sprint, který zajišťuje rychlý, snadný a bezpečný přesun klienta na požadované místo. Sprint umožňuje provést základní diagnostiku a ošetření klienta v kritickém stavu přímo na lůžku. Může sloužit ambulantně při prováděných chirurgických zákrocích, určen je také pro krátkodobou hospitalizaci. Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK

18 Výhoda lůžka:  umožňuje nastavení výšky ložné plochy  uložení monitoru vitálních funkcí a zajištění umělé plicní ventilace  možnost umístění přístrojů  umožňuje klienta rentgenovat nebo použít C rameno  mechanická konstrukce lůžka je velmi odolná Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK

19 Příslušenství určené pro transportní stretcher: Matrace Sprint Standard a Matrace Sprint Plus. Ukázka: univerzální transportní stretcher Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK

20 Zdravotnická křesla Polohovatelné křeslo Sella:  je pro klienty pohodlné, usnadňuje práci ošetřovatelům  umožňuje výškové nastavení sedáku a polohování zádové a nožní části  klient může na tomto křesle pohodlně sedět, ale i ležet  napomáhá při mobilizaci Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK

21  sklopitelný nožní díl a pohyblivé područky napomáhají samostatnosti klienta  nízká hmotnost křesla a velká přední kolečka usnadňují manipulaci Křeslo Softlin:  pojízdné křeslo s polohovatelným opěradlem a výklopnou podnožkou  je tvořeno pevnou a stabilní konstrukcí  konstrukce umožňuje posouvat sedák vpřed Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK

22  zakončení područek umožňuje lepší vstávání klienta z křesla  obsahuje polohovatelný opěrák, výklopnou podnožku, snímatelné látkové potahy  křeslo má centrální kolečko pro snadnou manipulaci Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK

23 Křeslo Markus Lift:  zvyšuje soběstačnost klienta  umožňuje elektrické nastavení křesla do polohy určené pro snadné vstávání  elektrické nastavení křesla do polohy vleže zaručuje komfortní odpočinek klienta  křeslo obsahuje ruční ovladač elektrického polohování  kolečka pro snadnou manipulaci Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK

24 multifunkční křeslo Sella polohovací křeslo Softlin ukázka křesla Markus Lift Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK

25 Přesun klienta na křeslo  ošetřující personál přetočí klienta na bok, spustí nohy klienta přes okraj lehátka, klient se může posadit, může se vzepřít pomocí rukou  až se klient posune na okraj lůžka, postaví se, poté se klient pootočí zády k sedáku a posadí se  po celou dobu tohoto úkonu je ošetřující personál nápomocen – může dojít k přetěžování personálu Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK

26 Přesun při využití moderních výrobků  výhodné je polohovatelné lůžko, křeslo nebo zvedací židle  klient se umístí na bok – leží na okraji lůžka, zády k jeho bližšímu okraji a sedáku co nejblíže k lůžku, je klient překulen na sedák  poté se za pomoci ošetřujícího personálu posadí zvednutím zádové části elektricky polohovatelného křesla Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK

27 Transportní a zvedací systémy pro imobilní klienty Klienti, kteří jsou úplně nebo částečně nepohybliví, např. po amputaci dolních končetin, neurologických, cévních onemocnění, po onemocnění páteře, mají problémy s přesunem z místa na místo, takovým problémem může být dostat se z lůžka na invalidní vozík nebo z vozíku do vany. Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK

28 Takto postižené osoby jsou značně omezeny v běžném životě a hlavním problémem se stává vykonávání každodenních potřeb, proto byly pro tyto osoby vynalezeny transportní a zvedací systémy. Stavěcí zvedák  zařízení umožňující přesun klienta z lůžka, židle, invalidního vozíku  slouží také k nácviku postavení se a chůze, k využití toalety Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK

29  vhodné pro použití u nesamostatných, ale k pohybu aktivně přispívajících klientů Mobilní zvedák  pojízdný kovový zvedák umožňující klienty zavěšené ve speciálním vaku převážet a zvedat pomocí pojízdného podvozku a hydraulicky nebo elektricky ovládaného zvedacího ramene  určen pro klienty, kteří jsou nesamostatní Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK

30  slouží k přesunu na lůžko, toaletu, židli, invalidní vozík  vhodný pro transport klientů na větší vzdálenosti Mobilní zvedáky mají bohužel několik nevýhod  těžká manévrovatelnost  fyzická náročnost pro ošetřující personál  nižší komfort pro klienta  často velké rozměry podvozku Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK

31 Stropní transportní zdviž – stropní zvedák  je určen pro péči o nepohyblivé klienty v ústavech sociální péče, domovech pro seniory, v léčebnách, lázeňských zařízeních, rehabilitacích nebo i v domácí péči  je složen ze zvedací kazety, na které je klient transportován zavěšený ve speciálním vaku, a kolejnicového systému, po kterém se kazeta s přepravovaným klientem pohybuje Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK

32 ukázka mobilního zvedákuukázka stropního zvedáku Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK

33 Invalidní vozík Invalidní vozík ve své historii existoval již ve staré Číně, v Evropě byl využíván až od 16. století, v 17. století byl vozík určený pro paraplegiky – tento invalidní vozík fungoval na bázi pohánění ruční silou, velký nárůst zaznamenal za 1. a po 2. světové válce. Je určen k přepravě sedících osob, které mají postiženy dolní nebo horní končetiny. Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK

34 Invalidní vozíky obsahují tyto komponenty a doplňky  materiál rámu – hliník, titan, dural, skládací mechanický invalidní vozík nebo vozík s pevným rámem  pohon – pomocí obručí, vozík pákový  řízený elektrický vozík může být stolečkový, středový nebo řízený bradou Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK

35  kola – rychloupínací zadní kola obsahující kolečka proti převržení  poloha a sklon uchycení zadního kola – slouží k zajištění stability a bezpečnosti  sedací a opěrná plocha – nastavení úhlu opěrky zad, nastavení úhlu, šířky, výšky a hloubky sedu, u elektrických vozíků obsahuje sklopná záda  opěrka hlavy, područky, podnožky a stupačky Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK

36  regulovatelná výška držadel  exteriérové elektrické vozíky – kompletní osvětlení, brzdy, jeden nebo dva motory Invalidní vozík většinou tlačí ošetřující osoba, využito je pohybu ruční síly klienta, vlastního el. pohonu. Vozík v základním provedení se skládá z kovových trubek a dvou velkých a dvou malých kol. Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK

37 Typy vozíků:  typ s velkými koly vpředu  typ vozíku pro oboustranně amputované  typ pro pohánění jednou rukou  typ s motorovým pohonem  vozík pro jízdu po schodech  vozík pro děti  vozíky odlehčené a zpevněné Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK

38 K dopravě invalidními vozíky musí být určité podmínky  rovný povrch komunikací  bezbariérové nájezdy  výtahy  zvedací plošiny  nízkopodlažní vozidla  manipulační prostor pro otáčení, vystupování, nastupování Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK

39 mechanický invalidní vozík elektrický invalidní vozík Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK

40 Manipulace s klientem, manipulace při hygieně, polohování klienta, využití zdravotnické techniky při prevenci dekubitů, pasivní a aktivní antidekubitní matrace, jídelní stolky, zajištění komfortu klienta  Manipulace s klientem představuje pro ošetřující personál fyzickou zátěž. Příčinou může být chybějící moderní vybavení jednotlivých pracovišť, popřípadě nedostatečné prostory. Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK

41 Problémy při manipulaci s klientem  přesun z lůžka na křeslo, stretcher nebo jiné lůžko je daleko komplikovanější u klientů s těžší hmotností  polohování klienta je daleko složitější, pokud chybí elektricky polohovatelné lůžko  vertikalizace, laterální polohování i ukládání do pronační polohy  vážení klientů může představovat vážný problém Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK

42 Efektivní manipulace s klientem  klient má být při přesouvání povzbuzován ošetřujícím personálem  ošetřující personál by měl využívat manipulační pomůcky a zařízení  manuální zvedání klienta má být uskutečněno tehdy, jestliže se nejedná o zvedání celé váhy klientova těla  manuální polohování se odvíjí od klientova fyzického a kognitivního stavu Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK

43  při manipulaci s klientem se bere v potaz dostupnost vybavení a jeho následná údržba, důležité je pravidelné proškolování personálu, důraz je kladen na bezpečnost Přesun po podložce na lůžku  pokud je klient schopen spolupracovat, skrčí obě nohy co nejvíce pod sebe a opře je o podložku, která slouží jako pomocník k nadzvednutí spodní části těla za pomocí nohou Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK

44  ošetřovatel jej vezme za obě ruce v podpaží, nadzvedne jej, na jeho pokyn se klient na lůžku nadzvedne, klienta posune po podložce nahoru směrem k podhlavníku  pokud ošetřují klienta 2 – 3 lidé a klient je nepohyblivý, pak 1 – 2 ošetřovatelé vezmou klienta za ruce v podpaží a další zvedne obě nohy v místě pod koleny Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK

45  nejlepším způsobem je pod klienta v celé délce lůžka vložit další volnou podložku, pomocí které se klient přesune Příklady nevhodné manipulace s klientem  při posouvání klienta se zátěž přenáší do zad ošetřovatele, negativní třecí síly ohrožují klienta vznikem dekubitů  přesun klienta na lůžko bez výškového nastavení vyžaduje práci ošetřovatele v nepřirozené poloze Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK

46 Přesun klienta z lůžka na lůžko – pomocí podložky  přesouvací podložky slouží k přesunu klienta z lůžka na lůžko, z operačního stolu na lehátko atd.  podložky jsou z otáčejících se válečků vsazených do duralového rámu, na válečky je umístěn koženkový pás Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK

47 Manipulace při hygieně Sprcha klientům slouží k osobní hygieně. Existují různá řešení sprchování klientů dle jejich osobní potřeby. Koupel je pro osobní hygienu klienta využívána méně často. Přehled výrobků sprchování 1. omývací lůžko – sprchový vozík  je vhodný pro klienty, kteří jsou nesamostatní, neaktivní Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK

48  je vybaveno hydraulickým nebo elektrickým zdvihem 2.výškově nastavitelná hygienická židle  je určena pro klienty, kteří jsou nesamostatní, ale jsou aktivní a přispívají k pohybu  pohyblivější klienti jsou schopni provést množství úkonů souvisejících se sprchováním sami  méně pohybliví klienti využívají k přesunu na hygienickou židli stavěcí zvedák Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK

49 3.víceúčelové sprchové křeslo  je určeno pro klienty s nedostatečnou stabilitou trupu 4.sprchová kabina  obsahuje ochranný kryt proti postříkání a je vybavena posuvným sedadlem Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK

50 Přehled výrobků vany 1. sedací vana s lamelovými dvířky  určena pro klienty samostatné i nesamostatné, ale k pohybu aktivně přispívající 2. polohovací sedací vana  je určena klientům, kteří nejsou schopni udržet rovnováhu při sezení 3.vana s integrovaným zvedákem Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK

51  je vhodná pro klienty, kteří jsou schopni udržet rovnováhu při sezení 4. sedací vana se zvedací hygienickou židlí  je vhodná pro klienty, kteří mají problémy dostat se do vany a z vany, ale co se týká samotné koupele, jsou jí schopni zcela sami nebo jen s minimální pomocí Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK

52 Návštěva toalety K přesunu na toaletu lze využít  stavěcí pomůcku  stavěcí zvedák  výškově nastavitelnou židli  víceúčelové hygienické křeslo  vakový a stropní zvedák Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK

53 Polohování klienta Polohování klienta je systematická změna polohy na lůžku, v křesle, která se uskutečňuje v určitém časovém rozmezí. Polohováním klienta předcházíme vzniku dekubitů. Pravidelnými změnami polohy klienta dochází k zabránění nadměrného působení tlaku na tlakové body a dochází k okysličování a prokrvování podkožních tkání. Základním pravidlem polohování je neležet na dekubitech nebo na místech rizikových pro jejich vznik. Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK

54 Pokud je klient schopen samostatného pohybu, ošetřovatel ho informuje, jakým způsobem a v jakých intervalech má svou polohu měnit. Samostatnější klient by měl měnit polohu přibližně každých 10 – 15 minut. Nepohyblivého klienta polohuje ošetřující personál podle okamžitého stavu klienta, jednotlivé intervaly mohou kolísat mezi 10 minutami a 4 hodinami. Ošetřovatel kontroluje riziková místa nejméně 1krát denně. Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK

55 Změna polohy na lůžku  většinou se využívají boční a šikmé boční polohy – 15 – 30 stupňů odchýlení od polohy na zádech a poloha na zádech  při polohování na zádech je potřeba dávat pozor na otlaky v místech týlu, krku, lopatek, hýždí, pat  využíváme různé podložky, polštáře, podložky pod patu, loket Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK

56  imobilní klienti by neměli mít zvednutou hlavu a horní polovinu těla výše než 30 stupňů nad podložkou, výjimka při jídle  klient má mít zvednutou hlavu nad podložkou přibližně 15 stupňů – polštáře, podhlavník  při jídle klient zaujímá polohu vsedě nebo polosedě – zabránit problémům při polykání, podhlavník lůžka dáme zpět do původní polohy 15 – 30 stupňů nad podložkou, ale nejdříve přibližně 15 – 30 minut po jídle Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK

57  pokud klient leží na zádech, je nutné, aby měl paty trvale nad lůžkem, vhodné je vložit pěnovou podložku nebo polštář pod nohy mezi střed lýtka a kotníky Poloha vsedě  jestliže klient sedí v křesle nebo na vozíku, je nutné ho posadit tak, aby udržel vzpřímenou polohu  při sezení by měl mít klient stehna ve vodorovné poloze a chodidla na podlaze Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK

58  lokty, předloktí a zápěstí jsou uložená na opěrkách  můžeme využít polštáře, speciální podložky  u nepohyblivých klientů využíváme antidekubitní sedací podložku  interval polohování vsedě je kratší – 10 až 50 minut Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK

59 Využití zdravotnické techniky při prevenci dekubitů Důležité jsou tyto zásady  polohování  využívání antidekubitních pomůcek  hygiena  rehabilitace  normalizace celkového stavu – výživa, vnitřní prostředí, krevní oběh, okysličování, atd. Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK

60 Pokud je klient částečně pohyblivý a je schopen měnit polohy sám, stačí použít statické antidekubitní pomůcky. Pokud je klient nepohyblivý a není schopen sám si změnit polohu, je nutné použít dynamické antidekubitní podložky – matrace. Pokud má klient dekubity 3. a 4. stupně, je vhodné použít speciální lůžka – matrace s mírným únikem vzduchu. Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK

61 Rozlišujeme tyto druhy pomůcek  pomůcky pro boční a šikmé boční polohování  různé zvedáky pro zvedání klienta  speciálně konstruované lůžko s elektrickým polohováním  matrace k lůžku, antidekubitní matrace Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK

62 pomůcky pro boční a šikmé boční polohování  pěnové – molitanové podložky  polštáře – na zmírnění tlaku u vyskytujících se dekubitů  měkké polštáře pod lýtka  molitanové ochrany nohou  ochrany pat  molitanové klíny pro zajištění boční nebo šikmé plochy Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK

63 Antidekubitní matrace dělíme  matrace redukující tlak a matrace odstraňující tlak  matrace statické, plovací, rotační, se střídavým nafukováním  matrace přídavné – overaly a nahrazovací ukázka aktivní antidekubitní matrace Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK

64 pasivní antidekubitní matrace  slouží k nejdokonalejšímu rozložení váhy klienta, nedochází k utlačování tkání aktivní antidekubitní matrace  slouží k prevenci dekubitů a ulehčuje léčbu dekubitů  odlehčují části těla  podporují prokrvování tkání Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK

65 Jídelní stolky Jídelní stolky jsou vyrobeny tak, aby zvyšovaly pohodlí a samostatnost klienta. Výhody jídelního stolku  nastavitelná jídelní deska umožňuje klientům konzumaci jídla na lůžku  stolek lze využít jako psací a pracovní podložku – lze upravit výšku jídelní desky i její naklopení  rám podvozku ve tvaru „C“ lze použít i při sezení v křesle nebo na židli Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK

66 Typy jídelních stolků 1. Server Solido  je jednoduchý stabilní stolek s výškově nastavitelnou jídelní deskou  obsahuje dvojité kolečka pro snadnou manipulaci Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK

67 2.Server Stylo  má kovovou podstatu s bržděnými kolečky, k níž je připevněna mechanika umožňující výškové nastavení sklopné, oboustranné jídelní plochy 3.Server Classic  je použit v nemocnicích  jeho konstrukce zabezpečuje pohodlné a bezpečné použití během jídla nebo čtení Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK

68 Stolky k lůžku s jídelní deskou Stolky určené pro zařízení sociální péče, domovy pro seniory a domácí péči by měly být oboustranně přístupné. Mohou mít zásuvku, skříňku, samostatně brzditelná kolečka. Lze zakomponovat i jídelní desku. Tyto vlastnosti zvyšují komfort klientům a usnadňují práci ošetřujícímu personálu. Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK

69 Zajištění komfortu klienta Pohodlí klienta zlepšuje psychickou odolnost i obranyschopnost organismu. Faktory, které zajišťují komfort klienta 1. místnost  musí být dostatečně prostorná – použití různého zařízení a pomůcek  teplotní komfort klienta – přiměřená teplota, použití vhodných přikrývek Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK

70  zajištění vlhkosti vzduchu  přiměřené osvětlení 2.správný a včasný výběr pomůcek 3.výběr vhodného lůžka 4.pro usnadnění sprchování, koupání a návštěvy toalety existuje řada pomůcek, které zajistí komfort a bezpečnost klientům 5.vstřícný přístup ošetřujícího personálu Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK


Stáhnout ppt "PEČOVATELSTVÍ 3. ročník Studijní obor: Sociální činnost Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK."

Podobné prezentace


Reklamy Google