Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Podstata fungování tržní ekonomiky Ekonomie – věda, která se zabývá lidským jednáním ve světě omezených zdrojů a neomezených potřeb zkoumá nejobecnější.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Podstata fungování tržní ekonomiky Ekonomie – věda, která se zabývá lidským jednáním ve světě omezených zdrojů a neomezených potřeb zkoumá nejobecnější."— Transkript prezentace:

1 Podstata fungování tržní ekonomiky Ekonomie – věda, která se zabývá lidským jednáním ve světě omezených zdrojů a neomezených potřeb zkoumá nejobecnější souvislosti ekonomického života společnosti, zkoumá využívání vzácných vstupů k výrobě ekonomických statků a rozdělování vyrobených statků mezi ekonomické subjekty k uspokojování jejich potřeb.

2 Ekonomika reálný stav ekonomická praxe Členění ekonomie podle předmětu zkoumání Mikroekonomie – zkoumá ekonomický subjekt v jeho jednotlivostech( jedinec, podniky, rodina) Makroekonomie – ekonomie státu (inflace, HDP, nezaměstnanost) Vztah ekonomie k dalším vědám- Součást věd společenských(zkoumá naši společenskou realitu) Spolupracuje tedy s dalšími společenskými vědami (např. ) spolupracuje také s matematikou, statistikou(jak?)

3 Zákon vzácnosti Vzácnost – to, co nemohu mít v každém okamžiku, v jakémkoliv množství, se stává vzácným S nedostatkem musíme zacházet ekonomicky S tím také vzniká princip vlastnických vztahů (nemohou-li mít něco všichni v neomezeném počtu, vzniká potřeba si tuto věc rozdělit, vlastnit ji)  Omezené přírodní zdroje – zlato, ruda, uhlí (pouze relativní)  Omezené množství produktů lidské práce  Omezené společenské zdroje(v domácnosti, příjmy,v podniku zisky, ve státě daně)  ČAS

4 Čas Omezenost množství času lidstva=součet individuálních časů, kterými disponují jeho jednotliví lidé Čas = základní limitující faktor = PŘESNĚ LIMITOVANÁ VELIČINA je-li průměrná délka života 20 let a ve společnosti žije v generaci lidí, potom bude množství času společnosti=? Průměrná délka se zvýší na 80 let a množství lidí se nezmění. Jaké bude množství času nyní? = Základní veličina, se kterou musí lidstvo šetřit. Proč? PRODUKTIVITA PRÁCE – snaha dosáhnout výsledků rychleji nebo dosáhnout lepších výsledků ve stejném času = ZÁKON EKONOMIE přináší novou kategorii – volný čas Disponujeme bohatstvím času předchozích generací. Díky čemu? Zákon vzácnosti lidi rozděluje x zákon ekonomie lidi spojuje. Vysvětli.

5 Potřeby a jejich uspokojování Potřeba – pocit nedostatku, který chceme odstranit – Vysvětluje důvod, proč pracujeme, vyrábíme, obchodujeme, podnikáme » Motiv(vnitřní = chceme dělat) » Stimul(vnější = děláme, protože za to něco získáme) – Dělíme na Fyzické= HMOTNÉ( dány biologickou podstatou člověka) Duševní=NEHMOTNÉ(psychické) Individuální (týkají se v jednom okamžiku pouze jedince) Kolektivní (týkají se v jednom okamžiku skupiny lidí) Zbytné Nezbytné Teorie potřeb je pro nás velmi důležitá – vysvětluje motivaci lidského jednání a chování. To poté pomáhá např. marketingu(věda o trhu) a managementu(věda o řízení lidí)

6 úkoly  Uveď příklady rozdílných potřeb lidí 1.v 15 letech 2.ve 30 letech 3.v 70 letech a.v rozvojové zemi b.ve vyspělém státu

7 Potřeby a jejich uspokojování Některé potřeby sami vyvolávají potřeby další. Pak potřeby dělíme na – Hlavní – Doplňkové Např. potřeba fotografovat vyvolá další potřeby. Které?

8 Potřeby a jejich uspokojování Uspokojování potřeb probíhá prostřednictvím statků a služeb Statek – předměty, které uspokojují naše potřeby – Hmotné – hmotné věci, předměty – Nehmotné – duševní výtvory, znalosti, dovednosti – Volné – jsou volně k dispozici(nemusím za ně platit) – Veřejný – zdánlivě zdarma, nemusíme za něj platit přímo, ale stát ho platí z našich daní – Ekonomické = vzácné – k jejich získání musím vynaložit určité úsilí(peníze, práci, apod) – výrazně větší skupina » Spotřební – slouží přímo k uspokojování našich potřeb » Kapitálové – slouží k produkování jiných statků nebo k poskytování služeb Služba – činnost, která uspokojuje naše potřeby – Věcná – týká se věcí, předmětů – Osobní – týká se přímo člověka

9 Úkoly Uveď příklady statků, které nejvíce potřebují  Studenti střední školy  Mladá rodina s dítětem  Důchodci Uveď příklady statků, které mohou sloužit jako spotřební i kapitálové statky

10 Úkoly Urči zda se jedná o statek nebo službu Ošetření u zubaře MP3 přehrávač Socha svatého Václava Lis na česnek Umytí oken Scénář filmu Nůžky Oprava vodovodu Obraz Mony Lisy Vymalování bytu Ostříhání vlasů Voda Výuka cizího jazyka

11 Shrnutí Člověk k uspokojování většiny svých potřeb potřebuje získat statky ekonomické, což ho nutí k práci přímo vytvářející tento statek (ušiju si sukni), nebo k práci na jiném statku( chodím do práci, za kterou dostanu plat), který pak může být za potřebný postrádaný statek vyměněn (za sukni zaplatím v obchodu nebo švadleně)

12 úkoly položkaSpotřební statekKapitálový statekVeřejný statek Plyn k vytápění domácnosti Silnice Rohlík ke svačině Zahrada Osvětlení v parku Železná ruda plech Polévka rozdávaná bezdomovcům Fotografie ze školního výletu Hudební CD CD s programem řízení výrobní linky


Stáhnout ppt "Podstata fungování tržní ekonomiky Ekonomie – věda, která se zabývá lidským jednáním ve světě omezených zdrojů a neomezených potřeb zkoumá nejobecnější."

Podobné prezentace


Reklamy Google