Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Sdružení automobilového průmyslu Český automobilový průmysl - nedílná součást automobilového průmyslu Střední Evropy Konference „AUTO 2006“, Praha, 11.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Sdružení automobilového průmyslu Český automobilový průmysl - nedílná součást automobilového průmyslu Střední Evropy Konference „AUTO 2006“, Praha, 11."— Transkript prezentace:

1 Sdružení automobilového průmyslu Český automobilový průmysl - nedílná součást automobilového průmyslu Střední Evropy Konference „AUTO 2006“, Praha, Ing. Antonín Šípek ředitel sekretariátu Sdružení automobilového průmyslu průmyslu nejen Střední Evropy průmyslu nejen Střední Evropy

2 Obsah prezentace: 1. Aktuální stav a předpokládaný vývoj automobilového průmyslu v ČR 2. Potenciál autoprůmyslu nových členských zemí EU ve střední Evropě 3. Konkurenceschopnost českého automobilového průmyslu v rámci EU 4. Postavení českých dodavatelských firem na evropském trhu

3 3 Výroba vozidel v České republice Aktuální stav a předpokládaný vývoj automobilového průmyslu v ČR

4 4 Tržby z průmyslové činnosti firem Sdružení AP v roce 2004: 385,55 mld. Kč, meziroční růst = 10,7 %, podíl v ČR = 16,3 %

5 5 Export firem Sdružení AP v roce 2004: 313,97 mld. Kč, meziroční růst = 18,8 %, podíl v ČR = 18,3 %

6 6 Firmy Sdružení AP přispěly k zahraničně obchodní bilanci ČR v r částkou ve výši 182,4 mld. Kč, meziroční vzrůst salda o 22,1 %

7 7 Růst dodavatelů v autoprůmyslu je výraznější (porovnání 2004 / 2003) U finálních výrobců zaznamenán růst: - v objemu produkce (tržeb) … 6,3 % - v objemu exportu …………… 18,5 % U dodavatelů byl zaznamenán růst: - v objemu produkce (tržeb) … 13,9 % - v objemu exportu …………… 19,0 %

8 8 Pozice dodavatelů je stále silnější, jejich podíl na celkovém objemu produkce v roce 2004: 59 % VÝROBA rok 1999 (100% = ,4 mil. Kč) VÝROBA - při nárůstu 2004/1999 o 75,81 % vzrostl podíl dodavatelského sektoru rok 2004 (100% = ,9 mil. Kč)

9 9 Výrazně roste podíl dodavatelského sektoru i na celkovém exportu EXPORT rok 1999 (100% = ,4 mil. Kč) EXPORT - při nárůstu 2004/1999 o 103,41 % vzrostl podíl dodavatelského sektoru rok 1997 (100% = ,2 m rok 2004 (100% = ,7 mil. Kč)

10 10 Růst dodavatelů v autoprůmyslu je výraznější - TRŽBY Porovnání dynamiky růstu tržeb (rok 1997 = 100%) 115,36% 146,48% 156,63% 145,81% 155,06% 155,64% 113,88% 131,86% 190,92% 231,78% 273,87% 316,45% 376,81% 429,18% 100% 150% 200% 250% 300% 350% 400% 450% 500% finalistédodavatelé

11 11 Růst dodavatelů v autoprůmyslu je výraznější - EXPORT Porovnání dynamiky vývozu (rok 1997 = 100%) 130,10% 162,80% 181,79% 174,81% 166,66% 197,51% 124,19% 773,90% 650,17% 509,97% 407,09% 341,42% 270,12% 141,39% 100% 200% 300% 400% 500% 600% 700% 800% 900% finalistédodavatelé

12 12 Růst dodavatelů v autoprůmyslu je výraznější – PŘIDANÁ HODNOTA Přidaná hodnota , , , , , , finalistédodavatelé mil. Kč

13 13 Růst dodavatelů v autoprůmyslu je výraznější - PRODUKTIVITA PRÁCE Produktivita práce z přidané hodnoty , , , , , , finalistédodavatelé Kč/pracovníka

14 14 Počty pracovníků v automobilovém průmyslu (Sdružení AP k celkem: osob )

15 15 Sdružení automobilového průmyslu = reprezentant autoprůmyslu ČR Dobrovolné sdružení 149 výrobců silničních vozidel, jejich dílů, systémů a příslušenství a dalších subjektů působících v autoprůmyslu ČR (založeno 1989). Rozvíjí český autoprůmysl a prosazuje jeho zájmy v ČR a v zahraničí. Právní forma: zájmové sdružení právnických osob dle § 20f zákona č. 509/1991 Sb. (Občanský zákoník).

16 16 Členská základna Sdružení AP

17 17 1. Výrobci vozidel: 15 členů 2. Výrobci dílů a příslušenství: 117 členů 3. Účelové organizace: 17 členů Členská základna Sdružení AP Celkem cca zaměstnanců Všichni finální výrobci vozidel v České republice jsou členy Sdružení AP: ŠKODA AUTO, TOYOTA PEUGEOT CITROËN AUTOMOBILE CZECH, KAROSA, SOR, TATRA, AVIA, JAWA, PANAV, SCHWARZMÜLLER, AGADOS, THT, KAROSERIA, MTX a METACO BO.BR.

18 18 Zapojení v tuzemských a mezinárodních organizacích 1. V ČR: Hospodářská komora ČR Svaz průmyslu a dopravy ČR Rada vlády pro rozvoj lidských zdrojů Rada vlády pro bezpečnost silničního provozu Akreditační komise pro vyšší odborné vzdělání …. a další 2. V zahraničí: OICA – Mezinárodní organizace výrobců automobilů ACEA – Evropská asociace automobilových výrobců ACEM – Evropská asociace výrobců motocyklů ODETTE – Organizace pro elektronickou výměnu dat v autoprůmyslu

19 19 Česká republika Polsko Slovensko Maďarsko Slovinsko 2. Potenciál autoprůmyslu nových členských zemí EU ve střední Evropě

20 20 První registrace nových osobních automobilů v roce 2005 a výhled na rok 2010 Vývoj trhu osobních automobilů v 5 zemích střední Evropy

21 21 Výrobci osobních automobilů v nových členských zemích střední Evropy v nových členských zemích střední Evropy Česká republika: Škoda Auto TPCA Hyundai Polsko: FIAT GM VW Ford Suzuki Slovensko: VW PSA Kia Maďarsko: Audi Subaru Suzuki FIAT Slovinsko: Renault Legenda: Existující výrobci Plánované projekty

22 22 Výroba osobních automobilů v roce 2005 a výhled na rok 2010 Výroba osobních automobilů v 5 zemích střední Evropy Pozn: ČR – odhad Sdružení AP, ostatní země - odhad J.D.Power Global Car and Truck Forecast

23 23 Výroba osobních automobilů v 5 zemích střední Evropy - výhled na rok 2010 Pozn: ČR – odhad Sdružení AP, ostatní země - odhad J.D.Power Global Car and Truck Forecast

24 24 Počet vyrobených osobních automobilů na 1000 obyvatel - výhled na rok 2010

25 25 Počet vyrobených osobních automobilů na 1000 obyvatel - výhled na rok 2010

26 26 Faktory konkurenceschopnosti: Vlastnická struktura Vlastnická struktura Exportní orientace Exportní orientace Zapojení do mezinárodních organizací Zapojení do mezinárodních organizací Harmonizace norem a legislativy Harmonizace norem a legislativy s výrobci v zemích EU s výrobci v zemích EU Produktivita vs. náklady Produktivita vs. náklady Orientace na výzkum a vývoj Orientace na výzkum a vývoj Rozvoj lidských zdrojů Rozvoj lidských zdrojů 3. Konkurenceschopnost českého automobilového průmyslu v rámci EU automobilového průmyslu v rámci EU

27 27 Vlastnická struktura českého autoprůmyslu – postup privatizace

28 28 Vlastnická struktura českého autoprůmyslu - stav k

29 29 Vlastnická struktura podle země původu a podílu na základním jmění (Sdružení AP - stav k )

30 30 Směřování exportu českého autoprůmyslu: 88,8 % do EU

31 31 Zapojení českého autoprůmyslu do mezinárodních organizací Český autoprůmysl je prostřednictvím Sdružení AP zapojen do činnosti: OICA – Mezinárodní organizace výrobců automobilů ACEA – Evropská asociace automobilových výrobců ACEM – Evropská organizace výrobců motocyklů ODETTE – Organizace pro elektronickou výměnu dat v autoprůmyslu

32 32 Zapojení českého autoprůmyslu do ACEA Příklady „české lobby“ v ACEA a v EU: Intenzivní spolupráce s generálním tajemníkem ACEA panem Ivanem Hodačem; „ CARS 21“ – Martin Jahn byl jediným zástupcem z „nových“ členských států EU; 2006 – úspěšné lobbování při přípravě EURO 5 a EURO 6. Ivan HodačMartin Jahn

33 33 Harmonizace norem a legislativy s EU Český autoprůmysl byl řadu let před vstupem ČR do EU nucen plnit evropské technické, kvalitativní a environmentální normy např.: Standardy ISO 9000, a další Normy předepisované zákazníky z řad evropských automobilek (např. normy VDA – VW, Renault, PSA … a mnohé další Důležité je i to, že ČR již v minulosti přebírala do své legislativy „automobilové“ předpisy EHK, které se staly postupně směrnicemi ES.

34 34 Harmonizace norem a legislativy s EU Sdružení AP aktivně spolupracovalo při přípravě důležitých „harmonizačních“ právních norem týkajících se automobilového oboru např.: Vyhláška č. 31/2003 – aplikace směrnice ES č. 1400/2002 (tzv. „Bloková výjimka“) Zákon o odpadech – část likvidace autovraků, soulad se směrnicí ES č. 2000/53 ……… a dalších

35 35 Příznivý vývoj produktivity a průměrných mezd v českém autoprůmyslu

36 36 Orientace na vlastní výzkum a vývoj Firmy českého automobilového průmyslu intenzivně budují vlastní výzkumné a vývojové kapacity Vzniká základna pro přípravu technicky vyspělých výrobků s vysokou přidanou hodnotou Vývojové centrum R. Bosch, České Budějovice – otevřeno 2005 Vývojové centrum Visteon-Autopal, Nový Jičín - otevřeno 2004

37 37 Rozvoj lidských zdrojů v autoprůmyslu Konkurenční schopnost českého autoprůmyslu v budoucnu zajistí jedině kvalifikované lidské zdroje Proto Sdružení AP v roce 2004 založilo projekt IQ AUTO Cíl: Vybudovat systém spolupráce škol, jejich zřizovatelů, regionálních zaměstnavatelů a místních úřadů práce zaměřený na přípravu lidských zdrojů pro autoprůmysl

38 38 3. ROČNÍK ODBORNÉ KONFERENCE VZDĚLÁVÁNÍ A VÝCVIK V PRŮMYSLU ČR KROMĚŘÍŽ, 13. dubna 2006

39 39 Základní předpoklad: Výhodná geografická poloha – srdce Evropy 4. Postavení českých dodavatelských firem na evropském trhu

40 40 Mapa firem českého autoprůmyslu Finální výrobci Dodavatelé

41 41 Zkušenosti a výzvy českých dodavatelů Dodavatelé čelí stejným výzvám jako ostatní firmy z EU: Tlak finálních výrobců a dodavatelů vyšší řady (cena, kvalita, dodací podmínky, garanční náklady, výrobkový vývoj) Zostřená konkurence mezi stávajícími firmami v globálním měřítku Plagiáty výrobků – dílů vozidel i finálních výrobků (hlavně z východní Asie)

42 42 Integrace českých dodavatelů v rámci EU Pro české dodavatele platí z hlediska konkurenceschopnosti v rámci EU totéž, co pro český autoprůmysl jako celek: vlastnická struktura firem - převážně ze zemí EU;vlastnická struktura firem - převážně ze zemí EU; exportní orientace na země EU;exportní orientace na země EU; zapojení do evropských organizací (ACEA, ACEM, ODETTE) prostřednictvím národní asociace (Sdružení AP);zapojení do evropských organizací (ACEA, ACEM, ODETTE) prostřednictvím národní asociace (Sdružení AP); harmonizace norem a legislativy s výrobci v zemích EU;harmonizace norem a legislativy s výrobci v zemích EU; relativně vysoká produktivita práce při nižších personálních nákladech (dočasná konkurenční výhoda);relativně vysoká produktivita práce při nižších personálních nákladech (dočasná konkurenční výhoda); V posledním období budování vlastních technologických, výzkumných a vývojových kapacit (budoucí konkurenční výhoda);V posledním období budování vlastních technologických, výzkumných a vývojových kapacit (budoucí konkurenční výhoda); Zapojení se do programů pro rozvoj lidských zdrojů (budoucí konkurenční výhoda).Zapojení se do programů pro rozvoj lidských zdrojů (budoucí konkurenční výhoda).

43 43 Příklad integrace českých dodavatelů v rámci evropského autoprůmyslu - akce „Dodavatel pro Auto roku v ČR“ Dodavatel pro Auto roku 2005 v ČR: 31 vozů z celého světa nominováno 21 českých dodavatelů se zúčastnilo akce 75 % nominovaných vozů obsahovalo díly z ČR 86 % evropských vozů obsahovalo díly z ČR 5 vozů ve finále: BMW řady 1, Citroen C4, Renault Modus, Škoda Octavia, VW Golf 100 % finalistů obsahovalo díly z ČR (včetně vítězné Škody Octavie)

44 44 Příklad integrace českých dodavatelů v rámci evropského autoprůmyslu - akce „Dodavatel pro Auto roku v ČR“ Dodavatel pro Auto roku 2006 v ČR: 34 vozů z celého světa nominováno 12 českých dodavatelů se zúčastnilo akce 60 % nominovaných vozů obsahovalo díly z ČR 90 % evropských vozů obsahovalo díly z ČR 5 vozů ve finále BMW řady 3, Ford Focus, Honda Civic, Renault Clio, Suzuki Swift 100 % finalistů obsahovalo díly z ČR (včetně vítězného Fordu Focus)

45 BARUM Continental spol. s r.o.BRANO Group a.s.CONSTRUCT A&D Plus, s.r.o.HELLA Autotechnik, s.r.o.SAINT - GOBAIN SEKURIT ČRVISTEON-AUTOPAL, s.r.o.WITTE Nejdek, spol. s.r.o.

46 46 Vždy aktuální informace sekretariátu jsou na vstupní internetové stránce Sdružení AP Další informace v příslušných rubrikách

47 47 Prameny použité v této prezentaci V kapitolách 1. Aktuální stav a předpokládaný vývoj automobilového průmyslu v ČR 3. Konkurenceschopnost českého automobilového průmyslu v rámci EU 4. Postavení českých dodavatelských firem na evropském trhu byly použity interní materiály Sdružení AP byly použity interní materiály Sdružení AP V kapitole: 2. Potenciál autoprůmyslu nových členských zemí EU ve střední Evropě byly využity údaje z: byly využity údaje z: a) Global Car and Truck Forecast, 4th Quarter 2005, J.D.Power, Londýn b) East European Automotive Industry Forecast Report, Global Insight, September 2005, Waltham, USA b) East European Automotive Industry Forecast Report, Global Insight, September 2005, Waltham, USA c) European Union Economic Report, 4th Quarter 2005, ACEA, Brusel

48 Děkuji Vám za pozornost. Opletalova 55, PRAHA 1 Tel.: Fax:


Stáhnout ppt "Sdružení automobilového průmyslu Český automobilový průmysl - nedílná součást automobilového průmyslu Střední Evropy Konference „AUTO 2006“, Praha, 11."

Podobné prezentace


Reklamy Google