Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace Vzdělávací materiál/DUMVY_32_INOVACE_03/A2 AutorIng. Liběna Krchňáková Období vytvořeníZáří 2012.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace Vzdělávací materiál/DUMVY_32_INOVACE_03/A2 AutorIng. Liběna Krchňáková Období vytvořeníZáří 2012."— Transkript prezentace:

1 Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace Vzdělávací materiál/DUMVY_32_INOVACE_03/A2 AutorIng. Liběna Krchňáková Období vytvořeníZáří 2012 Ročník/věková kategorie4. ročník OA Vyučovací předmět/klíčová slova Podnikatelské koncepce, výrobní koncepce, výrobková koncepce, prodejní koncepce, marketingová koncepce, koncepce sociálního marketingu. Anotace Prezentace je zaměřena výklad a srovnání jednotlivých podnikatelských koncepcí.

2 Marketing Podnikatelské koncepce CZ.1.07/1.5.00/ Projekt je financován z prostředků ESF prostřednictvím Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost a státním rozpočtem České republiky.

3 Co je to KONCEPCE? Obecně koncepci chápeme jako: pojetí, způsob výkladu, chápání, základní hledisko, vůdčí idea, myšlenková osnova, hlavní záměr či myšlenka Zdroj: Wikipedie. (accessed Sept 19, 2014)http://cs.wikipedia.org/wiki/Koncepce

4 Podnikatelské koncepce Výrobní Výrobková Prodejní Marketingová Koncepce sociálního marketingu

5 Výrobní koncepce 1900 až 1920 PRINCIP: Vyrob co nejlevněji a prodáš. CÍL: maximalizace zisku přes oblast výroby S

6 Výrobní koncepce UPLATNĚNÍ: v období rozvoje výroby, snižování nákladů (průmyslová revoluce). NEVÝHODA: výrobce nebere ohled na potřeby a přání zákazníka PŘÍKALD: Baťa, Ford (pásová výroba), USA Texas Instruments – kalkulátory, ČR - cestovní kanceláře po revoluci (vysoká poptávka po levném cestování).

7 Výrobková koncepce 1920 až 1930 PRINCIP: zákazníci chtějí kvalitní, technický dokonalé, spolehlivé výrobky a za tyto výrobky jsou ochotni zaplatit vysokou cenu CÍL : firmy usilují o vysokou kvalitu, technickou úroveň, image výrobku a jeho zdokonalování

8 Výrobková koncepce NEVÝHODA : odklon od skutečných přání a potřeb zákazníků, soustředění se na parametry výrobku PŘÍKLADY: luxusní značkové zboží vyráběné zakázkově a v malých sériích (originalita, prestiž) – PORSCHE – zaměření se na výrobek

9 Výrobková koncepce MARKETINGOVÁ KRÁTKOZRAKOST = odtržení výrobce od reality, nereaguje na změnu na trhu (přání, potřeby a zájmy zákazníků) a podcení konkurenci (Porsche)

10 Prodejní koncepce 1930 až 1950 PRINCIP: snaha prodejců přesvědčit zákazníka pro koupi produktu (nástroje propagace - reklama, podpora prodeje) CÍL: prodat vše, co podnikatel vyrobil (než vyrábět to, co by bylo možné prodat)

11 Prodejní koncepce NEVÝHODA : velmi riskantní, zákazník může být nespokojen a šířit negativní reference PŘÍKLADY: u tzv. nehledaného zboží - různé druhy pojistných produktů (stavební spoření, penzijní připojištění)

12 Marketingová koncepce PRINCIP: uspokojování přání a potřeb zákazníků CÍL: získání věrných zákazníků, kteří budou opakovaně nakupovat výrobky a zároveň je propagovat Prodejní koncepce se zaměřuje na potřeby prodávajícího, marketingová koncepce se zaměřuje na potřeby kupujícího.

13 Marketingová koncepce Má 4 atributy: CÍLENOST NA TRH - určení cílové skupiny (mládež ) ORIENTACE NA ZÁKAZNÍKA - komunikace se zákazníkem, zjištění přání a potřeb

14 Marketingová koncepce KOORDINOVANÝ MARKETING - vytvoření marketingového mixu DASAŽENÍ CÍLŮ - ekonomické výsledky, výnosnost, konkurenceschopnost, pozice na trhu, dobré jméno PŘÍKLAD: Microsoft - Windows, Office

15 Koncepce sociálního marketingu Je marketingová koncepce vhodnou organizační filozofií? zhoršování životního prostředí snižování zásob přírodních zdrojů růst populace v rozvojových zemích hlad a bída v těchto zemích

16 Koncepce sociálního marketingu Vznik 70. léta 20. století, nejnovější PRINCIP: kompromis mezi cíli firmy, uspokojováním potřeb a přání zákazníků a veřejnými zájmy (ekologické, zdravotní a morální apely) NEVÝHODA: firmám se zvýší náklady VÝHODA: – zvýší se jim společenská prestiž – upevní si pozici na trhu

17 Koncepce sociálního marketingu CÍL a PŘÍKLAD: inteligentní spotřeba = spotřeba, která nezatěžuje a nepoškozuje životní prostředí (vratné obaly, odpady, neprovádění pokusů na zvířatech) Vliv na firmy: ochrana životního prostředí – exhalace, – toxické látky do vod, – nebezpečné odpady, – neplýtvání přírodními zdroji (uhlí, ropa)

18 Význam marketingu Marketing je uplatňován v rozvinutém tržním hospodářství, kde je nadbytek zboží. Výroba nevytváří bohatství země, to pochází až z prodeje zboží. Marketing nachází uplatnění i v neziskové oblasti ( školství, charita, sponzorství ). Marketing není jen prostředkem ke zvyšování spotřeby, ale i zvyšování kvality života.

19 Kritika marketingu Vlivem propagace zvyšuje náklady a tím i konečnou cenu = marketing zvyšuje náklady. Vytváří konzumní společnost = marketing negativně působí na společnost. Napomáhá ničení životního prostředí = marketing negativně působí na ekologii.

20 Otázky k zamyšlení: Jak vnímáte význam a dopady marketingu vy? Jaké další podnikatelské koncepce mohou následovat? Existují v současnosti nějaké trendy? Které výrobky či značky prorazily díky kvalitnímu marketingu? Kde marketingu není potřeba?

21 Zdroje informací: Vysekalová, J., Strnad, P., Vydrová, J.: Základy marketingu pro střední školy. Praha: Fortuna, ISBN Kotler, P., MARKETING PODLE KOTLERA Jak vytvářet a ovládnout nové trhy. Praha: Management Press, ISBN

22 Děkuji za pozornost Ing. Liběna Krchňáková OA Ostrava-Poruba


Stáhnout ppt "Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace Vzdělávací materiál/DUMVY_32_INOVACE_03/A2 AutorIng. Liběna Krchňáková Období vytvořeníZáří 2012."

Podobné prezentace


Reklamy Google