Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

ZLÍNSKÝ KRAJ KONZERVATOŘ P. J. VEJVANOVSKÉHO KROMĚŘÍŽ DĚJINY KULTURY Název školyKonzervatoř P. J. Vejvanovského Kroměříž Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/34.0433.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "ZLÍNSKÝ KRAJ KONZERVATOŘ P. J. VEJVANOVSKÉHO KROMĚŘÍŽ DĚJINY KULTURY Název školyKonzervatoř P. J. Vejvanovského Kroměříž Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/34.0433."— Transkript prezentace:

1 ZLÍNSKÝ KRAJ KONZERVATOŘ P. J. VEJVANOVSKÉHO KROMĚŘÍŽ DĚJINY KULTURY Název školyKonzervatoř P. J. Vejvanovského Kroměříž Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Jiří Chrástecký Název šablonyIII/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název DUMuVY_32_INOVACE_DEK_0217 Stupeň a typ vzděláváníStřední odborné vzdělání v konzervatoři Vzdělávací oblastSpolečenskovědní vzdělávání Vzdělávací obor82-44-P/01 Hudba, P/01 Zpěv Tematický okruhGotické sochařství – české země Druh učebního materiáluVýukový materiál Cílová skupinaŽák, 16 – 19 let Anotace Výukový materiál určen k frontální prezentaci učitelem, případně jako materiál pro samostudium, nutno doplnit výkladem, náplň: Podoby gotického sochařství v Evropě. Vybavení, pomůckyDataprojektor Klíčová slovaStředověk, stol., gotika, sochařství, české země Datum

2 GOTICKÉ SOCHAŘSTVÍ V ČESKÝCH ZEMÍCH

3 ÚVOD Výukový materiál Gotické sochařství – české země obsahuje informace o nejvýznamnějších podobách gotického sochařství na našem území. Cílem prezentace je seznámení studentů se sochařstvím českých zemí ve století. Materiál je primárně určen studentům 2. ročníku předmětu dějiny kultury Konzervatoře P. J. Vejvanovského Kroměříž, využit však může být v kterémkoli ročníku střední školy v předmětech dějiny kultury, dějiny umění, dějepis, výtvarná výchova apod.

4 Sochařství 13. století na našem území Přechodné období románské umění/gotika Přechodné období románské umění/gotika Návaznost na architekturu Návaznost na architekturu Příchod naturalismu z Francie Příchod naturalismu z Francie Naturalistické rostlinné a zvířecí motivy Naturalistické rostlinné a zvířecí motivy Minimum monumentálního sochařství Minimum monumentálního sochařství Objednavatelé figurální sochařství Objednavatelé figurální sochařství Vládnoucí rod Vládnoucí rod Vysoká církevní a světská aristokracie Vysoká církevní a světská aristokracie

5 Portál kláštera Porta coeli v Předklášteří 40. léta 13. století 40. léta 13. století Sochy v ostění podle francouzských portálů Sochy v ostění podle francouzských portálů Zprostředkování přes Německo Zprostředkování přes Německo Rozpor bohatství portálu a cisterciácké skromnosti Rozpor bohatství portálu a cisterciácké skromnosti Apoštolové v ostění portálu (hlavy z 19. století) Apoštolové v ostění portálu (hlavy z 19. století)Tympanon Kristus v mandorle Kristus v mandorle Panna Marie a Jan Křtitel + symboly evangelistů Panna Marie a Jan Křtitel + symboly evangelistů Královna Konstancie a markrabí Přemysl Královna Konstancie a markrabí Přemysl

6 Porta coeli - portál

7 Porta coeli - tympanon

8 Porta coeli – apoštolové v ostění

9 Rané madony Trůnící madony – první doklady před pol. 13. stol. Trůnící madony – první doklady před pol. 13. stol. Možná importy z Francie nebo Německa Možná importy z Francie nebo Německa Žehnající Kristus na klíně Žehnající Kristus na klíně Dřevěné sochy Dřevěné sochy Nárůst počtu ve 2. pol. 13. stol. Nárůst počtu ve 2. pol. 13. stol. Mohutná plastičnost a hmotnost Mohutná plastičnost a hmotnost Kolem roku 1300 – také stojící madony Kolem roku 1300 – také stojící madony

10 Madona strakonická Kolem roku 1300 Kolem roku 1300 Výška 183 cm Výška 183 cm Jedlové dřevo (Ježíšek – lipové) Jedlové dřevo (Ježíšek – lipové) Asi podle remešského vzoru Asi podle remešského vzoru Strnulejší než remešské sochy Strnulejší než remešské sochy Mohutnost a hmotnost Mohutnost a hmotnost Národní Galerie Praha Národní Galerie Praha

11 Madony 14. století Tendence k odhmotnění Tendence k odhmotnění Řasení rouch Řasení rouch Esovité prohnutí těla Esovité prohnutí těla Emocionální zdrženlivost Emocionální zdrženlivost Madona jako krásná mladá žena Madona jako krásná mladá žena Úsměvy madon Úsměvy madon Významný sochař – Mistr michelské madony Významný sochař – Mistr michelské madony

12 Mistr michelské madony Činný asi 1325 – 1350 Činný asi 1325 – 1350 Řezbář a sochař středoevropského významu Řezbář a sochař středoevropského významu Vůdčí osobnost sochařství 1. pol. 14. stol na Moravě Vůdčí osobnost sochařství 1. pol. 14. stol na Moravě Poučen porýnským a francouzským sochařstvím Poučen porýnským a francouzským sochařstvím Lineárně stylizované figury světců Lineárně stylizované figury světců Výběr z díla: Výběr z díla: Michelská madona Michelská madona Madony ze Znojma a z Prostějova Madony ze Znojma a z Prostějova Madona z Velkého Meziříčí Madona z Velkého Meziříčí

13 Madona z Michle Mistr Michelské madony Mistr Michelské madony Výška cca 50 cm Výška cca 50 cm 40. léta 14. století 40. léta 14. století Dřevořezba Dřevořezba Množství ostře řezaných záhybů Množství ostře řezaných záhybů Vznik v Brně či jeho okolí Vznik v Brně či jeho okolí

14 Mysticko-pašijová témata v 1. pol. 14. stol. Větší význam měst Větší význam měst Směřování od nebeské abstrakce ke konkrétnosti Směřování od nebeské abstrakce ke konkrétnosti Zdůrazňování lidské podstaty Kristova příběhu Zdůrazňování lidské podstaty Kristova příběhu Kristus se stává trpícím člověkem Kristus se stává trpícím člověkem Silně emocionální aspekt Silně emocionální aspektIkonografie Mystický krucifix s Ukřižovaným Mystický krucifix s Ukřižovaným Pieta Pieta Bolestný Kristus Bolestný Kristus Kristus v hrobě Kristus v hrobě

15 Sochařství za Karla IV. Zejména Parléřova huť Zejména Parléřova huť Ikonografický program pražské katedrály Ikonografický program pražské katedrály Podíl Karla IV. Podíl Karla IV. Přízemí – přemyslovská minulost Přízemí – přemyslovská minulost Sv. Václav, šest vladařských náhrobků + jeden arcibiskupský Sv. Václav, šest vladařských náhrobků + jeden arcibiskupský Triforium – lucemburská současnost Triforium – lucemburská současnost 21 portrétních byst v triforiu 21 portrétních byst v triforiu Královská rodina, arcibiskupové, ředitelé stavby, architekti Královská rodina, arcibiskupové, ředitelé stavby, architekti Vnější triforium – nebeská věčnost Vnější triforium – nebeská věčnost Deset poprsí světců Deset poprsí světců Kristus, P. Marie, čeští patroni Kristus, P. Marie, čeští patroni

16 Přemyslovské náhrobky Cca Cca Opuka Opuka Petr a Jindřich Parléřovi Petr a Jindřich Parléřovi Koncepce Petra Parléře Koncepce Petra Parléře Inspirace skutečností Inspirace skutečností Petr – hmotnější sochy Petr – hmotnější sochy Jindřich – měkčí, smyslovější Jindřich – měkčí, smyslovější Vliv na krásný sloh Vliv na krásný sloh

17 Přízemí - přemyslovské náhrobky a socha sv. Václava Náhrobek Přemysla Otakara II. Socha sv. Václava

18 Sochy tzv. krásného slohu (kolem roku 1400) Krize středověké společnosti Krize středověké společnosti Papežské schizma Papežské schizma Morové epidemie Morové epidemie Kritika církve z pražské univerzity Kritika církve z pražské univerzity Útěk k osobní zbožnosti ke krásným madonám Útěk k osobní zbožnosti ke krásným madonám Role vkusu Václava IV. Role vkusu Václava IV. Oceňována výtvarná kvalita a mimonáboženská krása Oceňována výtvarná kvalita a mimonáboženská krása Kritika z reformačních kruhů (př. M. J. Hus) Kritika z reformačních kruhů (př. M. J. Hus) Modloslužebnictví Modloslužebnictví Smyslnost soch Smyslnost soch

19 Znaky a památky krásného slohu (výběr) Protáhlé a esovitě zahnuté postavy Protáhlé a esovitě zahnuté postavy Líbeznost a jemnost výrazu (smyslový půvab soch) Líbeznost a jemnost výrazu (smyslový půvab soch) Dokonalost zpracování Dokonalost zpracování Dekorativní stylizace draperií Dekorativní stylizace draperií Krumlovská + Plzeňská madona Krumlovská + Plzeňská madona Jihlavská pieta Jihlavská pieta Kateřina z Jihlavy Kateřina z Jihlavy Křehkost, štíhlost, podlouhlé tváře Křehkost, štíhlost, podlouhlé tváře Toruňská + Vratislavská + Šternberská madona Toruňská + Vratislavská + Šternberská madona Větší mohutnost, široké tváře, poměrně malý Ježíšek Větší mohutnost, široké tváře, poměrně malý Ježíšek

20 Toruňská madona Před rokem 1400 Před rokem 1400 Výška 115 cm Výška 115 cm Polychromovaný vápenec Polychromovaný vápenec Za 2. světové války zmizela Za 2. světové války zmizela

21 Vratislavská madona Kolem roku 1390 Kolem roku 1390 Výška 116 cm Výška 116 cm Polychromovaný vápenec Polychromovaný vápenec Okruh Toruňské madony Okruh Toruňské madony

22 Otázky a úkoly Co je typické pro nejstarší české gotické sochy? Co je typické pro nejstarší české gotické sochy? Kdo byli zadavatelé monumentálního sochařství? Kdo byli zadavatelé monumentálního sochařství? Charakterizujte portál Porta coeli? Charakterizujte portál Porta coeli? Charakterizujte rané madony z našeho území. Charakterizujte rané madony z našeho území. Uveďte příklady raných madon. Uveďte příklady raných madon. Charakterizujte naše madony ze 14. století. Charakterizujte naše madony ze 14. století. Uveďte příklady našich madon ze 14. století. Uveďte příklady našich madon ze 14. století. Uveďte ikonografické typy pašijových témat. Uveďte ikonografické typy pašijových témat. Jmenujte konkrétní sochy s pašijovými tématy. Jmenujte konkrétní sochy s pašijovými tématy.

23 Vysvětlete ikonografický program pražské katedrály. Vysvětlete ikonografický program pražské katedrály. Která huť realizovala program? Která huť realizovala program? Charakterizujte tzv. krásný sloh. Charakterizujte tzv. krásný sloh. Co bylo příčinou vzniku krásného slohu. Co bylo příčinou vzniku krásného slohu. Proč reformační kruhy kritizovaly „krásné madony“? Proč reformační kruhy kritizovaly „krásné madony“? Uveďte příklady českých „krásných madon“. Uveďte příklady českých „krásných madon“.

24 Použité zdroje 1.Porta coeli – portál: [cit ] 2.Porta coeli – tympanon: [cit ] 3.Porta coeli – apoštolové v ostění: [cit ] 4.Strakonická madona: [cit ] 5.Michelská madona: [cit ] 6.Socha sv. Václava: [cit ] 7.Náhrobek Přemysla Otakara II.: [cit ] 8.Toruňská madona: [cit ] 9.Vratislavská madona: [cit ]


Stáhnout ppt "ZLÍNSKÝ KRAJ KONZERVATOŘ P. J. VEJVANOVSKÉHO KROMĚŘÍŽ DĚJINY KULTURY Název školyKonzervatoř P. J. Vejvanovského Kroměříž Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/34.0433."

Podobné prezentace


Reklamy Google