Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Úloha komunikace v procesu změny 7. října 2010.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Úloha komunikace v procesu změny 7. října 2010."— Transkript prezentace:

1 Úloha komunikace v procesu změny 7. října 2010

2 Mlčení a nedostatek informací paralyzuje organizaci Firma mění majitele Firma je v krizi Firma se připravuje na prodej Firma mění právní formu Mění se organizační struktura Přicházejí noví lidé Pracujeme s novými technologiemi Nové vedení - pracujeme „jinak“ Dějí se podivné „věci“ Všichni spekulují, někdo hledá novou práci – nikdo nepracuje! 2

3 Proces řízení změny vyžaduje změnu hodnot, názorů a návyků pracovníků Roztříštěnost hodnot, názorů, návyků komplikuje přijetí změny Implementace změny je zátěžová zkouška stability a adaptability Změny způsobují nejistoty a ohrožení Změny mohou způsobit porušení integrity organizace, týmu i celé organizace Změny vyvolávají –strach, –nepřátelství, –aktivní odpor, –pasivní odpor, –stress. 3

4 Křivka změny The Change Curve (Wright, 2009) Gower Handbook of IC Rozpracované podle Kubler Rossové 4

5 Komunikace před a ve fázi 1 ŠOK – STRNULOST- ODMÍTÁNÍ V této fázi je nejdůležitější dostatek relevantních informací a argumentů, neočekávejte mnoho reakcí. Průběh této fáze ovlivňuje načasování hlavní zprávy a její interpretace. Transparentní komunikace ven i dovnitř. Vhodná forma i obsah, obojímu by měla předcházet vnitřní oponentura a jednotný názor top managementu. Významná úloha a jednota top managementu. Manažeři musí být přesvědčeni o změně a musí být připraveni! Připravená komunikace musí obsahovat dopředu zvažované argumenty proti změně. Pro oznámení a informovanost je třeba využít všechny vhodné kanály (zpráva nemůže být pouze jako oznámení na intranetu, ale musí být také oznámena při shromáždění, při poradách atd.) INFORMOVANOST 5

6 Komunikace ve fázi 2 STRACH- ZLOST- DEPRESE Komunikace má za úkol uklidnit, povzbudit a vytvořit prostor pro reakce pracovníků, argumentaci, vyjasňování. Manažeři stojí před výzvou přesvědčit pracovníky, že změna je i v jejich zájmu. Dostatek času pro rozptýlení obav, být pozitivní a probírat konkrétní dopady na práci jednotlivců i celého týmu. Významná je zejména manažerská komunikace v konkrétních pracovních týmech. (Překonávání obav i odporu je velkou manažerskou výzvou, nicméně ne vždy se přesvědčení podaří, někdy pracovník opravdu setrvává dogmaticky až iracionálně na stávajícím a není ochoten nic změnit. V těchto případech je nutné zvážit i jeho odchod). Pro překonání aktivního i pasivního odporu je nutno použít strategii participace na implementaci změn. Využívat vlivu neformálních vůdců a je první přesvědčit o další spolupráci a získat je pro prosazování změn. Připravena na změnu podmínek, které pracovníkům zjednoduší a umožní změny akceptovat. Diskuse 6

7 Komunikace ve fázi 3 POCHOPENÍ - PŘIJETÍ- POSUN VPŘED Fáze v níž musí management upevňovat pozice změny. Management musí pozitivně informovat o dílčích úspěších, o krocích, které se povedly i nepovedly a které organizaci ještě čekají. Je potřeba oslavovat dílčí úspěchy a děkovat všem za jejich pochopení a podporu a konkrétní práci. V této fázi opět musí silně spolupracovat top management s ostatními manažery, kteří musí mít dostatek informací o pokračování a úspěších a dále je propagovat ve svém týmu. Komunikace musí být jednotná, externí i interní, interní od vedení k manažerům, od vedení k pracovníkům a od jednotlivých manažerů k pracovníkům. Je nutné monitorovat i neformální komunikaci, která přináší obraz toho, zda a kteří pracovníci již překonali opor ke změně a spolupracují a pracovat na jejich přesvědčení. 7 SPOLUPRÁCE

8 Implementace změny je zátěžová zkouška efektivní komunikace Nutné předpoklady pro efektivní komunikaci 1. Kultura firmy založená na morálních a etických hodnotách. 2. Jasně deklarovaná strategie firmy a z ní vyplývající komunikační strategie. 3. Jednotný tým vedení firmy a plná odpovědnost managementu za komunikaci firmy. 4. Definovaná dělba práce, organizační struktura, definování hlavních procesů v podnikání firmy. 5. Deklarovaná sociální politika firmy podporovaná personální prací s cílem nalézt vzájemný respekt mezi firmou a jejími zaměstnanci. 6. Nastavení komunikační standardů, které zajistí integraci nových pracovníků do organizace, objasňování firemního byznysu, poskytování informací o hlavních cílech a finanční výkonnosti firmy, hodnocení pracovníků a řízení kariéry a další. 7. Efektivně nastavený interní marketing, zejména pak interní Public Relations. 8. Komunikační kompetence manažerů. 9. Otevřená komunikace zahrnující zpětnou vazbu. 10. Technologie - nastavení informační a komunikační infrastruktury firmy pro potřeby interní komunikace. 8

9 Komunikace pocas zmien DHL IT Services 7. Oktobra 2010

10 IT Services 2010 – “Lessons Learned” Co fungovalo? –Osobna komunikacia ako start –Pravidelne informovanie zamestnancov –Udrzovanie dialogu –Blizka spolupraca s HR –Vytvorenie komunikacneho akcneho planu az po odsuhlaseni komunikacnej strategie Co chceme urobit nabuduce inak? –Komunikacia k zamestnancom iba ked mame istotu o priebehu –Zahrnut kolegov v korporate, predovsetkym “media comms” s predstihom aj ked nie su jasne fakty –PMO zorganizovat pravidelne stretnutia vsetkych lidrov pracovnych skupin –Akcentovat potrebu zahrnut viac comms kolegov i ked je zmena este “confidential”


Stáhnout ppt "Úloha komunikace v procesu změny 7. října 2010."

Podobné prezentace


Reklamy Google