Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Create think tank! Doc. PhDr. Jaroslav Mužík DrSc. 6. HODNOCENÍ VÝSLEDKŮ VZDĚLÁVÁNÍ Doc.PhDr. Jaroslav Mužík, DrSc.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Create think tank! Doc. PhDr. Jaroslav Mužík DrSc. 6. HODNOCENÍ VÝSLEDKŮ VZDĚLÁVÁNÍ Doc.PhDr. Jaroslav Mužík, DrSc."— Transkript prezentace:

1 Create think tank! Doc. PhDr. Jaroslav Mužík DrSc. 6. HODNOCENÍ VÝSLEDKŮ VZDĚLÁVÁNÍ Doc.PhDr. Jaroslav Mužík, DrSc.

2 Create think tank! Doc. PhDr. Jaroslav Mužík DrSc. FAKTORY EFEKTIVITY VÝUKOVÝCH PROCESŮ Koncepce přípravy pracovníků Určení vzdělávacích (učebních) cílů Výběr účastníků do kurzů a školení Diagnostika účastníků Obsah (program) kurzu Forma a metodika vzdělávání Vyhodnocení výsledků

3 Create think tank! Doc. PhDr. Jaroslav Mužík DrSc. FAKTORY PŮSOBÍCÍ NA EFEKTIVITU PROFESNÍHO VZDĚLÁVÁNÍ DOSPĚLÝCH Efektivita PVD Projekt Určení cílů Výběr a diagnóza účastníků Použitá forma metody a pomůcky Vyhodnoce ní průběhu a ověřování výsledků

4 Create think tank! Doc. PhDr. Jaroslav Mužík DrSc. KRITERIA EFEKTIVITY VÝUKOVÝCH PROCESŮ Výsledek? EnergieČas

5 Create think tank! Doc. PhDr. Jaroslav Mužík DrSc. ZÁKLADNÍ POHLEDY NA EFEKTIVNOST VÝUKY DOSPĚLÝCH ÚčastníkČemu se naučilKolik vynaložil osobní námahy, volného času (peněz) PodnikOkamžitý nebo dlouhodobý efekt (rizika!) Celkové náklady LektorAkceptování lektorského vystoupení (odměna) Čas, energie spotřebované na přípravu Vzdělávací zařízeníPosílení image firmyNáklady versus příjmy (zisk, případně jiný efekt)

6 Create think tank! Doc. PhDr. Jaroslav Mužík DrSc. HODNOCENÍ VZDĚLÁVACÍCH AKCÍ I (Kirkpatrick 2003 – upraveno) Reakce Jaké pocity mají účastníci ze vzdělávacího programu, jak jsou spokojeni (dotazníky). Vyučování a učení Do jaké míry zvětšili účastníci své znalosti, zlepšili dovednosti, případně změnili postoje. Chování Do jaké míry změnili účastníci své chování na pracovišti.

7 Create think tank! Doc. PhDr. Jaroslav Mužík DrSc. HODNOCENÍ VZDĚLÁVACÍCH AKCÍ II (Kirkpatrick 2003 – upraveno) Výsledky Jaké konečné výsledky se projevily (množství, kvalita, bezpečnost, prodej, náklady, zisk, návratnost investic apod.). Doporučení Používat pokud možno všechny úrovně. Mít na mysli náklady versus užitek (zážitek) versus exaktní důkaz.

8 Create think tank! Doc. PhDr. Jaroslav Mužík DrSc. ÚROVEŇ MĚŘENÍ EFEKTIVITY VÝUKY ÚroveňStručný popis cílů měření 1. ReakceMěření reakce účastníka na program, často zaměřená na jeho spokojenost 2. UčeníMěření zlepšení v dovednostech, znalostech nebo postojích vzniklé vlivem programu 3. ChováníMěření změn v chování v praxi, v nichž se odrazil vliv programu 4. VýsledkyMěření změn v klíčových výkonnostních parametrech vlivem programu 5. Návratnost investic (ROI)Srovnání finanční hodnoty výsledků s náklady vloženými do vzdělávání

9 Create think tank! Doc. PhDr. Jaroslav Mužík DrSc. JINÝ AUTOR (ARMSTRONG, 1999) ROVNĚŽ PŘISTUPUJE K HAMBLINOVU POJETÍ A UVÁDÍ POUZE PĚT ÚROVNÍ 1.Reakce školených osob na zážitky ze vzdělávání. 2.Hodnocení poznatků (posun ve znalostech, dovednostech a změny v chování). 3.Hodnocení chování účastníků (jak v praxi uplatňují, co se naučili). 4.Hodnocení na úrovni organizační jednotky (dopad změn pracovního chování účastníků na výsledky). 5.Hodnocení konečné hodnoty (prospěch organizace jako celku z uskutečněného vzdělávání).

10 Create think tank! Doc. PhDr. Jaroslav Mužík DrSc. ROLI Model (Greeno 2005) I (Return on Learning Investment) Východiska 1.Produktivita a ziskovost 2.Kvalita a cena 3.Spokojenost a kompetentnost

11 Create think tank! Doc. PhDr. Jaroslav Mužík DrSc. ROLI Model (Greeno 2005) II (Return on Learning Investment) Postupy 1.Doména podniku (návratnost) – výkon, kompetence, motivace, … 2.Doména podniku (vstupy) – lidský kapitál, distribuce tréninků, finanční náklady 3.Doména zaměstnance (vstupy) – profesionalita, čas, úsilí 4.Doména zaměstnance (návratnost) – schopnosti, motivace, obohacení, konkurenceschopnost…


Stáhnout ppt "Create think tank! Doc. PhDr. Jaroslav Mužík DrSc. 6. HODNOCENÍ VÝSLEDKŮ VZDĚLÁVÁNÍ Doc.PhDr. Jaroslav Mužík, DrSc."

Podobné prezentace


Reklamy Google