Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Bc. Daniel Vančura Franchising. Co je franchising?

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Bc. Daniel Vančura Franchising. Co je franchising?"— Transkript prezentace:

1 Bc. Daniel Vančura Franchising

2 Co je franchising?

3 Franchising – co to je? Franchising je cestou k samostatnému podnikání a samostatné podnikání je předpokladem pro velmi dobré příjmyFranchising je cestou k samostatnému podnikání a samostatné podnikání je předpokladem pro velmi dobré příjmy nejčastěji si při vyslovení slova franchising vybavíme rychlá občerstvení – McDonalds, přitom to nejsou jediné společnosti působící na principu franchisingunejčastěji si při vyslovení slova franchising vybavíme rychlá občerstvení – McDonalds, přitom to nejsou jediné společnosti působící na principu franchisingu Franchising je ověřenou metodou vydělávání peněz, která se používá v mnoha oborechFranchising je ověřenou metodou vydělávání peněz, která se používá v mnoha oborech

4 Franchising – co to je? Samostatné slovo franchising znamená „býti svobodným“Samostatné slovo franchising znamená „býti svobodným“ V tomto smyslu nabízí svobodu ve vedení, spravování a řízení vlastní firmyV tomto smyslu nabízí svobodu ve vedení, spravování a řízení vlastní firmy Ve franchisingu odpovědnost držitele franchisové licence spočívá v podřízení se podmínkám uzavřeným ve smlouvě tím, kdo franchisovou licenci poskytujeVe franchisingu odpovědnost držitele franchisové licence spočívá v podřízení se podmínkám uzavřeným ve smlouvě tím, kdo franchisovou licenci poskytuje On je vlastníkem značky zboží a obchodní značky franchisové sítěOn je vlastníkem značky zboží a obchodní značky franchisové sítě

5 Franchising – co to je? Odběratel licence franchisant může počítat ze strany poskytovatele franchisora se systémovou a systematickou péčí – se školeními pro sebe i svůj tým, na marketingové kampaně podporující prodej či na know-howOdběratel licence franchisant může počítat ze strany poskytovatele franchisora se systémovou a systematickou péčí – se školeními pro sebe i svůj tým, na marketingové kampaně podporující prodej či na know-how Za tuto pomoc franchisant předává franchisorovi vstupní poplatek za udělení licence a potom v průběhu celé dony trvání kontaktu – převádí ve prospěch poskytovatele určité procento svých příjmůZa tuto pomoc franchisant předává franchisorovi vstupní poplatek za udělení licence a potom v průběhu celé dony trvání kontaktu – převádí ve prospěch poskytovatele určité procento svých příjmů

6 Franchising – co to je? Tyto peníze využívají majitelé franchisové sítě ve prospěch celého systému, slouží odběratelům licence – na marketingové výzkumy, vývoj nových produktů a různé kampaněTyto peníze využívají majitelé franchisové sítě ve prospěch celého systému, slouží odběratelům licence – na marketingové výzkumy, vývoj nových produktů a různé kampaně Základní principy franchisingové spolupráce: 1. Franchisor je vlastníkem a značky ochranné známky a značky franchisingové sítě1. Franchisor je vlastníkem a značky ochranné známky a značky franchisingové sítě 2. Franchisor sám otestoval podnikatelský záměr a prokázal jeho rentabilitu2. Franchisor sám otestoval podnikatelský záměr a prokázal jeho rentabilitu

7 Franchising – co to je? 3. Franchisant vede podnik pod jménem franchisora jako nezávislý podnikatel – jeho výdělkem je zisk vytvořený při této činnosti3. Franchisant vede podnik pod jménem franchisora jako nezávislý podnikatel – jeho výdělkem je zisk vytvořený při této činnosti 4. Franchisant financuje podstatnou část investice do otevření podniku a nákupu zboží4. Franchisant financuje podstatnou část investice do otevření podniku a nákupu zboží 5. Franchisant je vlastníkem majetku v podniku5. Franchisant je vlastníkem majetku v podniku 6. Franchisor předává franchisantovi znalosti o tom, jak správně podnikat6. Franchisor předává franchisantovi znalosti o tom, jak správně podnikat 7. Franchisant hradí licenční poplatky a platí za know-how7. Franchisant hradí licenční poplatky a platí za know-how

8 Franchising – co to je? 8. Franchisant určuje ceny výrobků a služeb ve svém podniku8. Franchisant určuje ceny výrobků a služeb ve svém podniku 9. Pravidla pro spolupráci franchisora a franchisanta upravuje franchisingová smlouva9. Pravidla pro spolupráci franchisora a franchisanta upravuje franchisingová smlouva

9 Rozvoj franchisingu v ČR Franchising se v ČR začal rozvíjet po roce 1989Franchising se v ČR začal rozvíjet po roce 1989 O začátku franchisingu se dá hovořit na počátku roku 1991O začátku franchisingu se dá hovořit na počátku roku 1991 Mezi nejstarší franchisingové sítě působící na našem trhu patří McDonalds, Pilsner Urquel a OBIMezi nejstarší franchisingové sítě působící na našem trhu patří McDonalds, Pilsner Urquel a OBI Dnes funguje na našem trhu kolem 100 franchisingových systémůDnes funguje na našem trhu kolem 100 franchisingových systémů

10 Rozvoj franchisingu v ČR Nejvíce franchisingových společností je z oblasti restaurací, kaváren, čajoven a rychlého občerstvení – FastFoodNejvíce franchisingových společností je z oblasti restaurací, kaváren, čajoven a rychlého občerstvení – FastFood Velkou skupinou tvoří také systémy z oboru bydlení a hobbyVelkou skupinou tvoří také systémy z oboru bydlení a hobby Důležitá data českého franchisingu: 1991 – na český trh vstupuje první franchisingový řetězec - McDonalds1991 – na český trh vstupuje první franchisingový řetězec - McDonalds

11 Rozvoj franchisingu v ČR 1993 – založena Česká asociace franchisingu1993 – založena Česká asociace franchisingu 2002 – v Praze se uskutečnila první větší konference a franchisingu – Franchising Forum – v Praze se uskutečnila první větší konference a franchisingu – Franchising Forum – ČAF vydává publikaci o vývoji franchisingu v ČR2004 – ČAF vydává publikaci o vývoji franchisingu v ČR

12 Franchisingový paket Franchisingová licence, stanový základ franchisingového systémuFranchisingová licence, stanový základ franchisingového systému Standartní franchisingový paket tvoří: Ochranná známkaOchranná známka Know-howKnow-how Operační manuálOperační manuál Služby poskytované franchisorem ve prospěch franchisantůSlužby poskytované franchisorem ve prospěch franchisantů Platby ve prospěch franchisoraPlatby ve prospěch franchisora

13 Základní pojmy franchisingu Franchising je termín druhu licenční smlouvyFranchising je termín druhu licenční smlouvy Franchisa – licence opravňující franchisanta k provozování odbytové koncepce franchisora vlastním jménem na vlastní účetFranchisa – licence opravňující franchisanta k provozování odbytové koncepce franchisora vlastním jménem na vlastní účet Franchisor – franchisový poskytovatel, poskytovatel franchisyFranchisor – franchisový poskytovatel, poskytovatel franchisy Franchisant – franchisový příjemce, nabyvatel franchisyFranchisant – franchisový příjemce, nabyvatel franchisy

14 Základní pojmy franchisingu Franchisová smlouva – dlouhodobá smlouva upravující základní vztahy mezi franchisorem a franchisantemFranchisová smlouva – dlouhodobá smlouva upravující základní vztahy mezi franchisorem a franchisantem Franchisový balíček – souhrn práv, znalostí a dalších plněný poskytovaných franchisorem umožňující provozovat franchisuFranchisový balíček – souhrn práv, znalostí a dalších plněný poskytovaných franchisorem umožňující provozovat franchisu Franchisoví poplatky – platby, které platí franchisant franchisorovi za licenci a službyFranchisoví poplatky – platby, které platí franchisant franchisorovi za licenci a služby

15 Základní pojmy franchisingu Franchisová síť – propojení franchisora a všech franchisantůFranchisová síť – propojení franchisora a všech franchisantů Master-franchisa – franchisová licence na území cizího státuMaster-franchisa – franchisová licence na území cizího státu Master-franchisor – vlastník franchisového konceptu udělující franchisu do zahraničíMaster-franchisor – vlastník franchisového konceptu udělující franchisu do zahraničí Master-franchisant – tuzemský držitel franchisové licence udělované zahraničním franchisoremMaster-franchisant – tuzemský držitel franchisové licence udělované zahraničním franchisorem

16 Historie franchisingu V dějinách není dodnes přesně jasné, kdo, kdy a komu prodal první licenci k podnikáníV dějinách není dodnes přesně jasné, kdo, kdy a komu prodal první licenci k podnikání Kořeny slova „franchise“ sahají na počátek druhého tisíciletíKořeny slova „franchise“ sahají na počátek druhého tisíciletí V 19. století se poskytovatelé licencí zaměřovali především k řemeslnickým cejchůmV 19. století se poskytovatelé licencí zaměřovali především k řemeslnickým cejchům

17 Druhy franchisingu Rozdělení franchisingu podle: 1. Druhu činnosti - Distribuční franchising - Franchising služeb - Výrobní franchising -Smíšený franchising

18 Druhy franchisingu 2. Druhu know-how předávaného franchisantovi: -franchising distribuce produktu (product distribution franchising) -franchising formulace podniku (business format franchising) 3. Organizace systému: -bezprostřední franchising -Mnohonásobný franchising -Master franchising -Regionální zastoupení

19 Výhody franchisingu pro franchisanty Franchisant, který se připojí k franchisingovému systému, získá velkou řadu výhod: Franchisant, který se připojí k franchisingovému systému, získá velkou řadu výhod: 1.Známá značka 2.Osvědčená koncepce 3.Podpora franchisora 4.Nápověda pro nezkušené 5.Nižší riziko, vyšší jistota 6.Výhody reklamních a propagačních akcí 7.Lepší podmínky s dodavateli a zásobovateli

20 Nevýhody franchisingu pro franchisanty Franchisant, který se připojí k franchisingovému systému, získá velkou řadu nevýhod: Franchisant, který se připojí k franchisingovému systému, získá velkou řadu nevýhod: 1.Kontrola ze strany franchisora 2.Poplatky 3.Složitý rozchod 4.Franchisorovy omyly

21 McDonalds Informace o franchisorovi McDonalds ČR. spol s r.o. Řevnická 170/ , Praha 5 tel.: fax: Kontaktní osoba: Ivo lamich

22 McDonalds Informace o franchisovém systému  McDonalds poskytuje vysoce kvalitní rychlé občerstvení v příjemném prostředí  Celý systém je založen na přísném sledování kvality a dodaných surovin a pracovních postupů při výrobě  dalším plusem je rychlý a příjemný servis  První franchisová restaurace McDonalds v ČR byla otevřena v roce 1996

23 McDonalds  V současnosti existuje v ČR 20 franchisantů Mc Donalds, kteří tak provozují 60% z celkového počtu restaurací  Provozování restaurace MD nabízí franchisantoi možnost podnikatelské seberealizace

24 Potrefená husa - Staropramen Informace o franchisorovi: Pivovary Staropramen a.s. Nádražní Praha 5 tel.: www: Kontaktní osoba: David Petřík

25 Potrefená husa - Staropramen Informace o franchisovém systému  Koncept značkových restaurací Potrefená husa, který provozují Pivovary Staropramen, působí v ČR od roku 1999  Jedná se o moderní designovou kosmopolitní restauraci se zaměřením na prodej piva a kvalitního jídla  25 provozoven v ČR  2 provozovny v SK

26 OBI Informace o franchisorovi: OBI Česká republika s.r.o. Hanusova PRAHA 4 tel.: www: Kontaktní osoba: Pavel Pávek

27 Počet franchíz v ČR o v ČR nyní funguje kolem 130 franšízových systémů, to je nárůst oproti roku 2003 o 46%, kdy jich bylo jen 90 o zhruba 2/3 se zabývají službami, zbylá třetina obchodem

28 Počet franchíz v ČR o největší sítě – Brněnka a Fornetti o Brněnka má 225 provozoven o Fornetti 190 provozoven o do konce roku 2010 by mělo být celkem franšíz až 150

29 Aktuální stav franchisingu v ČR dle průzkumů ČAF existuje asi 130 franchisových společností dle průzkumů ČAF existuje asi 130 franchisových společností v oblasti služeb jsou zastoupeny – restaurace, rychlá občerstvení v oblasti služeb jsou zastoupeny – restaurace, rychlá občerstvení

30 Aktuální stav franchisingu v ČR

31 Aktuální stav franchisingu

32 Financování franchisingu Pro financování franchisingu jsou použitelné následující finanční zdroje: Pro financování franchisingu jsou použitelné následující finanční zdroje: bankovní úvěrybankovní úvěry půjčky z privátních zdrojůpůjčky z privátních zdrojů státní programy podpory pro malé a střední podnikatelestátní programy podpory pro malé a střední podnikatele finanční nebo strategický partnerfinanční nebo strategický partner leasingleasing factoring, forfaitingfactoring, forfaiting dodavatelské úvěrydodavatelské úvěry Venture CapitalVenture Capital strukturální fondy EUstrukturální fondy EU

33 Perspektiva franchisingu v ČR  franchisingová forma podnikání se uplatňuje zejména v oblasti malého a středního podnikání  pro expanzi na nové trhy především zahraniční se nejvíce uplatňuje tzv. master-franchising  v ČR se každým rokem zvyšuje poptávka po tomto způsobu podnikání

34 Evropská franchisová federace (EFF) - - je mezinárodní nezisková asociace, která reprezentuje národní franchisové asociace a federace založená v roce jejími členy jsou národní asociace nebo federace vzniklé v Evropě. Její cíle jsou vědecké, pedagogické, informační a etické.

35 Poslání federace je: propagace franchisingu v Evropě hájení etiky franchisového podnikání poskytování služeb členským asociacím koordinace činností národních franchisových asociací podporování vzniku nestranných a vědeckých studií o franchisingu

36 Franšízové společnosti v ČR a EU

37 K O N E C Připravte se na písemnou práci


Stáhnout ppt "Bc. Daniel Vančura Franchising. Co je franchising?"

Podobné prezentace


Reklamy Google