Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Změny v přístupu k tréninku „žactvo – dorost“ Pár praktických poznámek OK Lokomotiva Pardubice a SCM Pardubicko Seminář trenérů, rozhodčích a stavitelů.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Změny v přístupu k tréninku „žactvo – dorost“ Pár praktických poznámek OK Lokomotiva Pardubice a SCM Pardubicko Seminář trenérů, rozhodčích a stavitelů."— Transkript prezentace:

1 Změny v přístupu k tréninku „žactvo – dorost“ Pár praktických poznámek OK Lokomotiva Pardubice a SCM Pardubicko Seminář trenérů, rozhodčích a stavitelů tratí Želiv

2 Obsah: 1.Úvod 2.Odkazy na užitečné metodické materiály 3.Změna č. 1 3.Změna č. 1 – plánování a hodnocení aneb „tréninková byrokracie“  Roční plán  Kilometráž  Hodnocení  Týdenní tréninkový plán 4.Změna č. 2 4.Změna č. 2 – motivace a vůle 5.Změna č. 3 5.Změna č. 3 – fyzická příprava 6.Změna č. 4 6.Změna č. 4 – technická a taktická příprava (nerad říkám jen „mapová“… )))  Posun od obecných (nesimulačních) tréninkových prostředků ke specializovaným (simulačním) tréninkovým prostředkům  Posun k „maximální“ náročnosti i v českých podmínkách  „Cílování“ mapového tréninku ke konkrétnímu vrcholu sezóny z pohledu typu terénu nebo typu závodu  Kombinace rychlostního/ tempového nebo silového běžeckého tréninku s mapovým tréninkem  Využití techniky v lese i při hodnocení  Technická a taktická příprava před závody Karel Haas, OK Lokomotiva Pardubice 2

3 Úvod  Žádné tužky, žádné bloky – jen poslouchejte a vnímejte  Nečekejte ode mě žádnou „teorii“ (ANP, laktát apod.) – tu si můžete přečíst v knížkách + na tu jsou v ČR jiní odborníci (Martin Král, Petr Weber, Honza Kaplan atd.) X já jsem jenom ryzí „praktik“….. ))) (osobní „intenzivní“/“face to face“ trenér i trenér „konzultant“; Martina Dočkalová, Zbyněk Štěrba, Matěj Kamenický, David Procházka, Radek Nožka, Petr Bořil, Jan Klapal apod.)  Jsou to jen mé názory, nic víc  učte se vždy z více zdrojů  Nebojte se dělat chyby  chyby nedělá jen ten, kdo nedělá nic  Tipy na dobré (a přitom staré a stručné… ))) metodické publikace – viz další snímek Karel Haas, OK Lokomotiva Pardubice 3

4 Odkazy na užitečné metodické materiály  Trénink fyzické kondice v orientačním běhu (plánování tréninku v OB); A. Gjerset, E. Johansen; překlad K. Daněk, J. Kaplan; 1999  Teorie a praxe tréninku orientačních běžců I. a II. díl; MUDr. Vojtěch Soulek; 1991 a 1992  Trénink orientace dorostu a dospělých; Petr Weber; 1987  Taktika orientačního běhu; Zdeněk Lenhart  Volba postupov; E. Weltzien; překlad R. Rychlý, J. Nagy; 1986  Stavba tratí pro orientační běh; Zdeněk Lenhart; 1988  Běžecká kuchařka I. a II. díl; Harald Hudák; 1999 a 2000  Športový trénink v orientačnom behu; Juraj Nagy; 1988  Spousta dalších drobných metodických materiálů (časopis Orientační běh; Radek Novotný; stránky RD; starší metodické listy; behej.com; RUN apod.) Karel Haas, OK Lokomotiva Pardubice 4

5 Změna č. 1 Změna č. 1 – plánování a hodnocení aneb „tréninková byrokracie“ a)Roční plán b)Kilometráž c)Hodnocení d)Týdenní tréninkový plán e)Nejpozději od se ze stránek SCM Pardubicko dostanete ke „Sbírce běžeckých tréninků“ Karel Haas, OK Lokomotiva Pardubice 5

6 Roční plán  Počet „běžeckých dnů“  Zaměření jednotlivých tréninkových cyklů  Kilometráž jednotlivých tréninkových cyklů  Načítaná kilometráž v tréninkovém roce  Návaznost na předchozí i následující tréninkové roky  Znalost hlavních klubových akcí  Znalost hlavních SCM-akcí  Znalost hlavních akcí VD / JRD  Tady ještě pracuji s „kilometry“, ne s „časem“ Karel Haas, OK Lokomotiva Pardubice 6

7 7

8 Kilometráž  Plynulost  Dlouhodobost  Přiměřenost  Tady ještě stále pracuji s „kilometry“ ne s „časem“  Ke kilometráži ještě za chvilku na snímcích „Motivace a vůle“ Karel Haas, OK Lokomotiva Pardubice 8

9 2006 (H 16/2) 2007 (H 18/1) 2008 (H 18/2) 2009 (H 20/1) 2010 (H 20/2) 2011 (H 21) Plán (km) Skutečnost (km) Nárůst (%) 31,2519,0520,00 11,11 Kilometry/cyklus 2009 Kilometry/cyklus 2008 Kilometry/cyklus 2007 Počet tréninkových dnů v cyklu 2009 Počet tréninkových dnů v cyklu 2008 Počet tréninkových dnů v cyklu Karel Haas, OK Lokomotiva Pardubice 9

10 Hodnocení na závěr  „Tvrdé“ datové  grafické  viz Hypertextové odkazy\Rok 2008_výsledky.xlsHypertextové odkazy\Rok 2008_výsledky.xls  „Soft“  osobní/slovní Karel Haas, OK Lokomotiva Pardubice 10

11 Týdenní tréninkový plán  Vazba na roční plán  Vazby jednotlivých typů tréninku v rámci týdne!!!  Vazba na závody – ladění + udržování formy  Vazba na reprezentační akce (akce dorosteneckého výběru)  Osobní/klubový/SCM trenér by měl zapomenout na svou případnou ješitnost  úcta a respekt k reprezentačním akcím  V reprezentaci (dorosteneckém výběru) dostane závodník v 90 % případů v daném čase lepší tréninkové podmínky než v klubu či SCM  Vazba na akce sportovních škol a sportovních gymnázií  Tady již pro závodníky pracuji pouze a jen s časem (ale sám pro sebe si ho v hlavě neustále musím držet v kontextu s „kilometráží“!!!)  Konkrétní ukázka Karel Haas, OK Lokomotiva Pardubice 11

12 12

13 Změna č. 2 Změna č. 2 – motivace a vůle  Od začátku společné přípravy (tradičně při přechodu ze žactva do dorostu) všem svěřencům říkám na rovinu jednu „nepříjemnou“ pravdu  Netrénujete pro dorostenecké a juniorské medaile, trénujete pro medaile ze světových šampionátů dospělých!!!  Viz následující dva snímky – jsou z roku 2006, kdy jsem se svými, tehdy 15-ti/16-ti letými, závodníky začínal (z našeho tzv. víkendového „minisoustředění“  dva snímky mnohem obsáhlejšího večerního motivačního povídání… ))) Karel Haas, OK Lokomotiva Pardubice 13

14 Úspěch v orienťáku se dá shrnout prakticky do dvou slov Motivace = musím si vůbec uvědomit a pevně zafixovat, že chci dělat (chci tvrdě trénovat, chci tvrdě závodit, chci být lepší než ostatní 1),….)  hledám vzory, studuji, jak to dělají jiní, vzdělávám se (platí to i pro orienťák), nenechám si svou motivaci nahlodat „slabochy“ (ať ve škole nebo ve sportu Vůle = dělám (tvrdě trénuji, tvrdě závodím, jsem lepší než ostatní, a hlavně – vydržím to dlouhou dobu)  trénuji tvrději a jinak 3) než ostatní, dobrovolně vyhledávám zátěžové situace (extrémní počasí, extrémní terény, extrémní tréninkové metody) 2) 1) Nebojte se to o sobě říci; s pokorou k ostatním, ale na rovinu. 2) „Nahoře“ zůstanete sami  většina společnosti je bohužel pohodlná. 3) Jedno z mých největších trenérských přání – abychom se nikdy nezměnili v „kecací + pomalu běhací“ skupinu. Vše ostatní – tréninkové nástroje (tempo, intervaly, vytrvalost, mapová technika) apod. – o čem se mluví jako o složkách výkonu v orientačním běhu, už jsou jen nástroje, kterými svou vůli realizuji!!! To už je jen taková třešnička na dortu

15 Vůle Ukázky to jsou většinou dost extrémní, ale jde o to na rovinu ukázat, že jste teprve na začátku dlouhé cesty Jožo Pollák – náš nejlepší závodník konce 80. let – jeho kilometráž v letech 1988 a km321 dnů431 fází km (+ 7,10%)339 dnů461 fází Jan Fjaerestad – viz výše zmíněná ukázka tréninkového plánu – 435 km/ cca 34 hodin týdně, např. 71 km denně ve třech fázích Jana Cieslarová – „velké kilometry“ se dají ve zdraví běhat již od žákovského věku – její roční kilometráž v období D 14 – D 17 D14 (1985)2.250 km D km (+ 12,44%) D km (+ 14,90%) D km (+ 6,64%) Tréninková skupina Gavendových – dle našeho názoru je možné zvyšovat „km“ právě u mladších kategorií, kdy jde převážně o vytrvalostní trénink s nízkou intenzitou. 1) V tom se Gavendovi shodují s Conconim – velkou tréninkovou zátěž musejí zvládnout i děti, a to děti od 7 let. Průzkumy prokázaly, že to mohou dobře snášet a navíc se naučí velmi tvrdě pracovat. 1) Jana Cieslarová vydržela „ve zdraví“ v tvrdém tréninku 15 let (mezi roky 1985 a 1999)

16 Změna č. 3 Změna č. 3 – fyzická příprava  Mezi všemi tak skvělými trenéry, jací se v Želivi sešli, nemá význam mluvit o fyzické přípravě obecně, o teorii fyzické přípravy, o tréninkových prostředcích tréninku objemu, tempa, rychlosti apod. – to by bylo jen nošení dříví do lesa… )))  zmíním se proto jen o třech, ne zcela častých, specifických bodech  Tréninkové prostředky k tréninku dynamické síly  Kombinace tréninkových prostředků fyzické přípravy  Kombinace tréninkových prostředků fyzické a mapové přípravy – viz snímky dále Karel Haas, OK Lokomotiva Pardubice 16

17 Dynamická síla  Skoková cvičení  Kombinace tempových úseků se skokovými cvičeními  „Švihadlové“ série jako součást běžeckých tréninků  Intervaly do kopců  Intervaly „humusem“  „Skokanský“ okruh měkkým terénem ve svahu  Souvislé tréninky  Intervalové tréninky  Běžecký „kolotoč“ na dráze – v létě i v zimě  Řízený běh náročnou běžeckou podložkou (běh oranicí, běh zarostlou pasekou, běh hlubokým sněhem atd.)  Souvislé tréninky  Intervalové tréninky  „Úhlopříčka“  Běh se závažím  Konkrétní ukázky – viz Hypertextové odkazy\Běžecká síla.docxHypertextové odkazy\Běžecká síla.docx Karel Haas, OK Lokomotiva Pardubice 17

18 Kombinace tréninkových prostředků fyzické přípravy  Kombinace rychlostního či tempového běžeckého tréninku + statického posilování  5´R; ROZ; „zahřátí“ – běžecká ABC na 30 m / 8 základních cviků (TAM – cvik + ZPĚT – MK) – 2 série; poté 6 x série hladkého tempa + krátké pauzy + krátké rychlosti + krátké pauzy + statického posilování (800 m tempově (2); krátká pauza 30´´; 100 m naplno (3); krátká pauza 30´´; statické posilování 30´´/40´´ – střídat břicho/ruce/záda); mezi sériemi pauzy 4:00 min.; 5´V  Kombinace tempových úseků se skokovými cvičeními  5´R; ROZ; kombinace středních tempových úseků a silových sérií – 3´ tempový běh po rovině (2); po doběhu pauza 2´; silová série – 5 x krátký sprint 30 m do prudkého kopce (3), dolů MK a hned další výběh; po doběhu pauza 2´; 3´ tempový běh po rovině (2); po doběhu pauza 2´; silová série – 5 x poklesy na 20 m (mohou být do kopce i po rovině), zpět/dolů MK a hned další poklesy; po doběhu pauza 2´; 3´ tempový běh po rovině (2); po doběhu pauza 2´; silová série – 5 x odpichy do kopce na 30 m, dolů MK a hned další odpichy; po doběhu pauza 2´; 3´ tempový běh po rovině (2); po doběhu pauza 2´; silová série – 5 x krátký sprint 30 m do prudkého kopce (3), dolů MK a hned další výběh; po doběhu pauza 2´; 3´ tempový běh po rovině (2); po doběhu pauza 2´; silová série – 5 x skoky sounož 30 m do prudkého kopce, dolů MK a hned další skoky; 5´V  „Švihadlové“ série jako součást běžeckých tréninků  5´R; ROZ; „zahřátí“ – štafety na 30 m (TAM – naplno (3) se 6 překážkami „přeskočit/podlézt“ + ZPĚT naplno (3) hladký běh) – každý 5 úseků; 6 x série „dlouhého“ švihadla + hladkého tempa + „dlouhého“ švihadla s krátkými pauzami (30´´/40´´/50´´ švihadlo; krátká pauza 30´´; 800 m tempově (2); krátká pauza 30´´; 30´´/40´´/50´´ švihadlo); mezi sériemi pauzy 3:00 – 3:30 min.; 5´V  5´R; ROZ; souvislý běh volně 120´ (1); po doběhu 3´pauza; skákání přes švihadlo 4 x 25´´, pauzy 1´; 5´V Karel Haas, OK Lokomotiva Pardubice 18

19 Změna č. 4 Změna č. 4 – technická a taktická příprava (nerad říkám jen „mapová“… )))  Nejpozději od se ze stránek SCM Pardubicko dostanete ke „Sbírce mapových tréninků“  Znovu připomínám – Taktika orientačního běhu; Zdeněk Lenhart – nic lepšího v České republice ještě nevyšlo  Neobvyklé mapové tréninky; Petr Mádle; 2007  Dnes chci zmínit pouze 2 specifické okruhy přípravy:  Volba tréninkových prostředků mapové přípravy v dorostencích a juniorech (proti žákům) + posun náročnosti (konkrétní ukázky)  Technická a taktická příprava před vrcholnými závody (konkrétní ukázky) Karel Haas, OK Lokomotiva Pardubice 19

20 Volba tréninkových prostředků mapové přípravy v dorostencích a juniorech (proti žákům) + posun náročnosti  „Message“ jednotlivých tréninků soustředění  Posun od všeobecných (nesimulačních) forem tréninku k prakticky pouze simulačním formám  „Cílování“ mapového tréninku ke konkrétnímu vrcholu sezóny z pohledu typu terénu nebo typu závodu  Maximální náročnost i v „českých podmínkách“ – vytěžení maxima z lokalit + vytěžení maxima z mapy (mapy s omezeným množstvím informací  Kombinace rychlostního/ tempového nebo silového běžeckého tréninku s mapovým tréninkem  Využití techniky v lese i při hodnocení Karel Haas, OK Lokomotiva Pardubice 20

21 „Message“ jednotlivých tréninků soustředění 21

22 Přesun od všeobecných (nesimulačních) forem tréninku k prakticky pouze simulačním formám  Žactvo  převažují nesimulační formy tréninku (např. hvězdice, linie, „normální“ trať, paměťák, hravé formy tréninku atd.)  Tím nijak nezlehčuji – naopak!!! – nutnost všeobecné mapové přípravy v žákovských letech.  Dorost + junioři  přesun k prakticky pouze simulačním formám tréninku Karel Haas, OK Lokomotiva Pardubice 22

23 Middle cílená simulace: yvfdsjj 23 Middle – soustředění Kouty – cílená simulace závodních situací:  Křížení spojnic  Zalomené spojnice  Povinný úsek  Smyčky voleny na kontakt se závodníkem ob interval  Ne úplně snadná „jednička“ s málem času k realizaci postupu X  Změny běžeckého i mapového tempa  postupy 2-3, 5-6, 10-11, X „řetízky kontrol“ 3-4, 6-9, 13-15,  „Moral“ postup  sběrka – cíl Simulace: riziko ztráty koncentrace, riziko diskvalifikace, psychická odolnost při kontaktu se soupeři i s „diváky“, morální odolnost v závěru závodů

24 24 Horní náběhy + traverzy – soustředění Blansko – cílená simulace častého prvku stavby závodních tratí:  Náběhy „bodových“ (často kamenných) objektů shora z koruny svahu  Traverzy + držení výšky/případně mírná cílená úprava výšky

25 25 Sektorový trénink – soustředění Jablonec – zjišťování silných a slabých stránek závodníků:  1. sektor = seběh čistým lesem  2. sektor = seběh hustníkem  3. sektor = traverzy čistým lesem  4. sektor = královská mapařinka  5. sektor = traverzy hustníkem  6. sektor = rychlá plochá rovina Nutností je detailní vyhodnocení + opakování v různých terénech  Součet sektorů  Jednotlivé sektory  Ztráty v sektorech

26 26 Opakované hromadné starty – soustředění Rynoltice – cílená simulace závodních situací:  Kontakt s vyrovnanými soupeři I. II. III.  Využívání vlastních silných/slabých stránek v různých typech terénu  buď I. tempový běžec „úplně z čela“, II. tempový běžec „v balíku“ s jistotou doběhu ve skupině, nebo III. schopný „věšák“ s absolutním zrychlením v závěru (do finiše)

27 27 „Sbíhání“ ztrát – soustředění Jablonec – cílená simulace časté závodní situace:  Vyrovnané skupiny (3 – 5 členů)  Starty do jednotlivých sektorů s různými variantami ztrát:  Rovnoměrné ztráty (např ´´ -40´´)  Osamocený běžec na čele + ztráta celého balíku  Balík na čele + ztráta osamoceného běžce  Osamocený běžec na čele + ztráta balíku + osamocený běžec na chvostu

28 28 „Intervalová“ klasika s „motýlky“– soustředění Nový Bor – cílená simulace závodních situací:  Simulace klasiky v náročném horském terénu (v údolích a v hustnících dokonce bylo cca 15cm sněhu… )))  Nácvik a „zvykání si“ na „motýlky“ (jejich různé varianty – I. „křídlaté“, II. „průběžné“)  Dlouhé postupy do mapově zajímavých oblastí s následnou nutnou prudkou změnou tempa

29 „Cílování“ mapového tréninku ke konkrétnímu vrcholu sezóny z pohledu typu terénu (první dva příklady) nebo typu závodu (třetí příklad) 2. Bořil  Soustředění Rusava  MČR Vizovice (– H16 – 2. Bořil, 5. Procházka)  Viz ukázka na dalším snímku 2. Klapal  Soustředění Rynoltice  MČR Střezivojice (H 16 – 2. Klapal, 5. Nožka)  Viz ukázka na dalším snímku  Vysoká četnost „kontaktních“ typů tréninků  štafetová sezóna 2008:  Mistrovský titul štafety D18  Mistrovský titul štafety H18  6 vítězství ze 7 možných štafety H18 v Českém poháru štafet  6 vítězství ze 7 možných štafety H18 v Českém poháru štafet + druhá štafeta 1 bod za stříbrem  Stříbro dorosteneckého družstva z MČR klubů  Stříbro dorosteneckého družstva z MČR klubů po dobrém výkonu většiny členů Karel Haas, OK Lokomotiva Pardubice 29

30 30 Cílené soustředění Rusava (Zlínsko) – před MČR na klasice 2007 ve Vizovicích: X  Návyky na moravský terén X zcela odlišný od „Pardubicka“  Listnaté lesy  rozdílná viditelnost a „světlost“ lesa  Listnaté lesy  rozdílná běžecká podložka  Prudkost svahů údolí  Hluboké a těžce překonatelné údolní rýhy a zářezy  Nebezpečí paralelní vrstevnicové chyby v hodně „zatočených“ údolích a hřbetech  Zažití extrémně dlouhých obíhaček

31 31 Cílené soustředění Rynoltice (terén v Oybinu /D/) – před MČR na klasice 2006 ve Střezivojicích:  Mapová příprava v jednom z nejnáročnějších terénů dostupných „v ČR“ na jiný z nejnáročnějších terénů v ČR (MČR se běželo v prostoru „Supí hory“)

32 Maximální náročnost i v „českých podmínkách“  Vytěžení tréninkového maxima z českých lokalit  Vytěžení maxima z mapy, třeba i v méně zajímavé lokalitě ČR (mapy s omezeným množstvím informací apod.) Karel Haas, OK Lokomotiva Pardubice 32

33 33 Soustředění Ludvíkov – Middle – kolem vrcholu Žárového vrchu (nad m.n.m.)

34 34 Soustředění Zderaz – Minisprint – měřítko 1:2.500 – nácvik absolutní koncentrace:

35 35 ??? Soustředění ??? – Middle:  Leckdy jsme jako trenéři nuceni řešit i slabší sociální situaci v rodinách některých závodníků (nemohou si dovolit klubovou přípravu v cizině)  neměli bychom rezignovat  připravit co nejkvalitnější mapovou přípravu i „doma“

36 36 Soustředění Nový Hrádek – Farstovaný hromadný start (jedna z variant):

37 37 Soustředění Jablonec – Middle:

38 Kombinace rychlostního/ tempového nebo silového běžeckého tréninku s mapovým tréninkem  Nácvik schopnosti práce s mapou ve vysoké fyzické zátěži a ve vysoké fyzické únavě  Simulace zvládnutí („ustání“) koncovek fyzicky náročných vrcholných individuálních závodů  Simulace zvládnutí „uvisení balíku“ (který je na tom fyzicky lépe než já, tzn. jdu již přes svůj práh), v mapově těžké farstované pasáži ve vrcholných štafetových závodech  Simulace dlouhých, psychicky náročných, obíhaček  „Hladké“ běžecké úseky v této kombinaci mohou mít podobu:  Rovina  Výběhy kopců  Celý trénink (kombinace hladkého tempa a mapy) může mít formu:  Souvislou = jedna trať dělená do mapových a „hladkých“ běžeckých sektorů  Dělenou = hladké tempové okruhy a po nich vždy bezprostředně následující mapové okruhy Karel Haas, OK Lokomotiva Pardubice 38

39 39 Soustředění Ludvíkov – „Middlové“ úseky + hladké tempové úseky:

40 40 Soustředění Jablonec – „Middlové“ úseky + hladké tempové úseky:

41 41 Soustředění Nový Bor – „Hladké tempové okruhy“ + na ně bezprostředně navazující mapové okruhy:

42 Využití techniky v lese i při hodnocení SI/EMIT PC/notebook Tiskárna Dataprojektor Videokamera „na hlavu“ Důležitost detailního hodnocení a rozboru každého tréninku Karel Haas, OK Lokomotiva Pardubice 42

43 Technická a taktická příprava před vrcholnými závody Konkrétní ukázky: Hypertextové odkazy\M ČR KLAS 2006_pokyny pro kluky.doc Hypertextové odkazy\MČR_KLAS_2008_ASU_pokyny.doc Hypertextové odkazy\MČR_ŠT_DR_2009_pokyny.doc Hypertextové odkazy\MČR sprint 2008_letecký snímek_Bohnická léčebna.jpgHypertextové odkazy\MČR sprint 2008_letecký snímek_Bohnická léčebna.jpg Hypertextové odkazy\MČR sprint 2008_orientační plán_Bohnická léčebna.jpgHypertextové odkazy\MČR sprint 2008_orientační plán_Bohnická léčebna.jpg Využívejte všech dostupných informací  webové stránky pořadatele; webové stránky místa (lokality); Archiv map ČSOS; letecké snímky, turistické mapy atd. Karel Haas, OK Lokomotiva Pardubice 43

44 Díky moc za to, že jste neusnuli… ))) Pokud Vás dnešní povídání alespoň trochu zaujalo, budu moc rád. Karel Haas OK Lokomotiva Pardubice a SCM Pardubicko Karel Haas, OK Lokomotiva Pardubice 44


Stáhnout ppt "Změny v přístupu k tréninku „žactvo – dorost“ Pár praktických poznámek OK Lokomotiva Pardubice a SCM Pardubicko Seminář trenérů, rozhodčích a stavitelů."

Podobné prezentace


Reklamy Google