Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Ždár nad Sázavou, 20. 5. 2013 Užití veřejných dat zdarma – hrozba, nebo nová příležitost pro IDS?

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Ždár nad Sázavou, 20. 5. 2013 Užití veřejných dat zdarma – hrozba, nebo nová příležitost pro IDS?"— Transkript prezentace:

1 Ždár nad Sázavou, Užití veřejných dat zdarma – hrozba, nebo nová příležitost pro IDS?

2 Směrnice 2010/40 Evropského parlamentu Definuje šest základních oblastí ITS, ve kterých vyžaduje od členských států definici standardů pro jejich rozvoj –Oblast 1 – definice požadavků na poskytování multimodálních informačních služeb s mezinárodní výměnou dat založených na dostupnosti dat o dopravě v reálném čase a informací nutných pro multimodální dopravu

3 PSI – data veřejného sektoru zveřejnila EC zprávu o změnách směrnice 2003/98/EC o využití dat veřejného sektoru Po implementaci do národní legislativy bude mj. možné: –využívat data veřejného sektoru –veřejný sektor bude moci požadovat pouze marginální transparentní poplatek za reprodukci a poskytování dat –data budou poskytována ve strojově využitelném formátu

4 Definice cílového stavu poskytování informací o veřejné dopravě „bezešvá“ intermodální (multimodální) navigace uživatele door to door Integrace on-line dopravních informací (mj. traffic, parkování...) Integrace s platebními systémy Motivace uživatele k využívání veřejné dopravy

5 Současný stav v ČR CIS JŘ Nemožnost využití dat CIS JŘ dalšími subjekty Oddělené aktivity IDS na krajských úrovních, např.: –Kordis JMK –Ropid –Dopravní podnik města Plzeň

6 Google maps

7 Google maps – mobilní klient

8 IDOS

9 IDOS – mobilní klient ?

10 Udržitelnost CIS JŘ Současný způsob provozování CIS JŘ je v rozporu se zákonem o ochraně hospodářské soutěže V blízké (?) budoucnosti bude muset dojít k otevření rozhranní CIS JŘ pro další poskytovatele informací o veřejné dopravě (Google, Seznam) – toto v současnosti reálně neexistuje ! Spráce CIS JŘ data „poskytuje“ ve formátu.xls a.pdf, formát není popsán ani zaručen

11 Projekt In-time Projekt In-Time (Intelligent and Efficient Travel Management for European Cities) byl zaměřen na poskytování dopravních informací v reálném čase s cílem dosáhnout modal shift a tím výrazně snížit spotřebu energie nutnou pro dopravu v pilotních oblastech ( ) Projekt In-Time byl zaměřen na 3 hlavní služby: –B2B open interface pro poskytování multimodálních dopravních informací (CAI) –Poskytování multimodálních dopravních informací koncovým uživatelům – cestujícím –Definici regionálních dopravních informačních center poskytujících mj. data o: »Individuální dopravě »Veřejné dopravě »Počasí »LBS

12 Návrh obchodního modelu pro sdílení dat o veřejné dopravě

13 In- Time architektura systému CAI interface

14 CAI – commonly agreed interface Vychází ze standardu DATEX II Definuje rozhranní pro 17 základních služeb (statické i dynamické), např. –Využití jízdních řádů –Aktuální dopravní informace –Informace o silniční síti –Parkování –Service 17 – vyhledání multimodální trasy project.eu/en/library/the_in-time_package/

15 Projekt CoCities Definuje rozhranní pro získávání zpětných informací od uživatelů dat o IDS Definováno 16 základních oblastí dat, která lze získat od cestujících, např.: –Aktuální dopravní informace –Informace o silniční síti –Parkování –Informace o přesnosti dodržování jízdních řádů –Informace o obsazenosti vozidel veřejné dopravy Počet měst využívajích CAI byl rozšířen o dalších 6 měst (Bilbao, Reading...) EDITS projekt

16 Co-Cities – feedback loop CAI interface Co-Cities interface Feedback loop

17 Malá odbočka - patří data o veřejné dopravě opravdu správcům IDS? Autorský zákon chrání „tvorbu software a databází“ Za dílo se považuje též počítačový program, je-li původní v tom smyslu, že je autorovým vlastním duševním výtvorem. Databáze, která je způsobem výběru nebo uspořádáním obsahu autorovým vlastním duševním výtvorem a jejíž součásti jsou systematicky nebo metodicky uspořádány a jednotlivě zpřístupněny elektronicky či jiným způsobem, je dílem souborným. Jiná kritéria pro stanovení způsobilosti počítačového programu a databáze k ochraně se neuplatňují. Zvláštní práva k databázi (§ 90) přísluší pořizovateli databáze, pokud pořízení, ověření nebo předvedení obsahu databáze představuje kvalitativně nebo kvantitativně podstatný vklad bez ohledu na to, zda databáze nebo její obsah jsou předmětem autorskoprávní nebo jiné ochrany.§ 90 Samotná data autorským zákonem chráněna nejsou

18 Volba provozovatelů IDS Provozovatelé veřejné dopravy musí ze zákona poskytovat data do CIS JŘ, kde data nelze nyní dále smysluplně využívat a přínos pro poskytovatele dat je v lepším případě diskutabilní...nebo správci IDS rozšíří své informační systémy pro cestující s využitím otevřeného zaručeného rozhranní, čímž: –Splní povinnosti vyplývající především z adopce evropské legislativy –Získají nástroj pro získávání dalších dat o veřejné dopravě ( např. s využitím rozhranní Co-Cities), efektivní komunikaci s cestující veřejností –Získají vliv na využití veřejné dopravy v regionu (příklad Vídně)

19 Využití dat uživatelů veřejné dopravy v rámci IDS Při vhodném nastavení smluvního vztahu mezi odběratelem dopravních dat a jejich vlastníkem (IDS) je možné získat např.: Statistiky využití multimodálního plánovače tras Informace o aktuální dopravní situaci Mapový feedback Informace o obsazenosti vozidel veřejné dopravy Informace o práci na silnici Informace o obsazenosti parkovišť B2B odběratelé dat tak nebudou za data platit, ale poskytnou ve vhodném formátu (anonymizovaná) data, která získají od svých uživatelů

20 Děkuji za pozornost Ing. Tomáš Tvrzský, Ph. D. Telematix Branická 66/ Praha


Stáhnout ppt "Ždár nad Sázavou, 20. 5. 2013 Užití veřejných dat zdarma – hrozba, nebo nová příležitost pro IDS?"

Podobné prezentace


Reklamy Google