Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Anotace Materiál tvoří 24 slidů, v nichž i žák osvěží znalosti o rozvíjejících větných členech a jejich využití cílová skupina: 8. roč. Autor: Mgr. Tomáš.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Anotace Materiál tvoří 24 slidů, v nichž i žák osvěží znalosti o rozvíjejících větných členech a jejich využití cílová skupina: 8. roč. Autor: Mgr. Tomáš."— Transkript prezentace:

1

2 Anotace Materiál tvoří 24 slidů, v nichž i žák osvěží znalosti o rozvíjejících větných členech a jejich využití cílová skupina: 8. roč. Autor: Mgr. Tomáš Kozák očekávaný výstup: žák je schopen pracovat se skladebnými dvojicemi a určovat jednotlivé větné členy, je nutno použít formu prezentace pro zachování interaktivity použitý materiál: učebnice SPN Čj pro 8. roč., Wikipedia průběh: za pomoci prezentace provedeme výklad, pracujeme se žáky na cvičeních, za cvičením následuje klíč s řešením

3 Rozvíjející větné členy větný členrozvíjívyjadřujepříklady předmětsloveso, přídavné jméno osobu, zvíře, věc, kterou slovesný děj zasahuje nebo které se týká Věnuje se hudbě. Je náchylná k angínám. Na lavičce seděly děti kreslící strom. příslovečné určenísloveso, přídavné jméno, příslovce různé okolnosti děje a vztahy Pro nemoc je dnes zavřeno. Pozorovali jsme veverku šplhající po stromě. Mluvíš moc nahlas.

4 Rozvíjející větné členy větný členrozvíjívyjadřujepříklady přívlastekpodstatné jménobližší určení, omezení významu podstatného jména Dívali se ven otevřeným oknem. Na úpatí hory si odpočineme. doplněksloveso a zároveň podstatné jméno nebo zájmeno vlastnost nebo stav, které má jev označený během děje nebo které během děje nabývá Monika se ráda směje. Vrátil se opálený. Udělám to sama. Viděli nás bruslit. Jmenovali ho ředitelem. Doběhl do cíle jako první.

5 Větné členy mohou být: nerozvité rozvité několikanásobné nerozvitý větný člen předložka+podstatné jméno nebo zájmeno (Přijdu během hodiny. Přistoupil k autu); složený slovesný tvar (Být zkoušen není příjemné. Byli bychom přišli); zvratné sloveso (Zasmáli jsme se. Rozejděte se.); přísudek slovesný složený (Chtěl přijít. Začíná pršet.); přísudek jmenný se sponou (Sestra je studentka. Je mi dobře.).

6 Urči větné členy, řekni, jestli jsou rozvité nebo nerozvité. Brtník Po je Př v Evropě PUM nejmohutnější PkS šelma. Př

7 Urči větné členy, řekni, jestli jsou rozvité nebo nerozvité. Dříve PUČ žil Př na mnoha Pks místech PUM iu nás, PUM nyní PUČ se Př s ním Pt 7.p můžeme Př setkat Př ve slovenských Pks horách. PUM

8 Urči větné členy, řekni, jestli jsou rozvité nebo nerozvité. Medvěd Po je Př oblíbené Pks zvíře Př slovanských Pks pohádek Pkn av cirkusech PUM bývá Př miláčkem Př návštěvníků Pkn

9 Urči větné členy, řekni, jestli jsou rozvité nebo nerozvité. Jeho Pks pohyby Po vypadají Př jako Do nemotorné Do a má Př dobrácký Pks výraz. Pt 4.p

10 Urči větné členy, řekni, jestli jsou rozvité nebo nerozvité. Alepovaha Po tohoto Pks bručouna Pkn není Př tak PUZ pěkná Př jako PUZ jeho Pks vzhled Př

11 Urči větné členy, řekni, jestli jsou rozvité nebo nerozvité. Jestližežije Př v zajetí, PUM dokáže Př se vrhnout Př dokonce PuMí na svého Pks ošetřovatele, PUM i kdyžk tomu Pt 3.p. nemá Př žádný Pks důvod Pt 4.p.

12 Urči větné členy, řekni, jestli jsou rozvité nebo nerozvité. Na svobodě PUM se Př medvěd Po člověku Pt 2.p. zpravidla PUZ vyhne, Př jakmile PUČ slyší Př jeho Pks kroky. Pt 4.p.

13 Najděte všechny skladebné dvojice. Kremže (Krems) je velmi malebné městečko. Kremže je městečko malebné městečko velmi malebné

14 Najděte všechny skladebné dvojice. Jeho název si okamžitě vybavíme z názvu kremžské hořčice, ale tu tady neznají. název si vybavíme jeho název okamžitě vybavíme vybavíme z názvu z názvu hořčice kremžské hořčice oni neznají tu neznají tady neznají

15 Najděte všechny skladebné dvojice. Ve středověku to bylo obchodní centrum, významnější než Vídeň to bylo centrum ve středověku bylo obchodní centrum bylo, významnější než Vídeň

16 Najděte všechny skladebné dvojice. Měšťanské domy, prozrazující zámožnost původních majitelů, se tu dodnes zachovaly neporušené. domy se zachovaly měšťanské domy domy prozrazující prozrazující zámožnost zámožnost majitelů původních majitelů zachovaly se tu zachovaly se dodnes zachovaly se neporušené

17 Najděte všechny skladebné dvojice. Nejstarší pocházejí ze 16. století. domy pocházejí nejstarší domy pocházejí ze 16. století

18 Najděte všechny skladebné dvojice. Upravené ulice jsou plné obchůdků. ulice jsou plné upravené ulice plné obchůdků

19 Najděte všechny skladebné dvojice. Z rozvalin hradů v okolí si zaslouží zvýšenou pozornost Dürnstein. Dürnstein si zaslouží z rozvalin si zaslouží z rozvalin hradů hradů v okolí zaslouží si pozornost zvýšenou pozornost

20 Najděte všechny skladebné dvojice. Toto sídlo bylo kdysi vězením. sídlo bylo vězením toto sídlo bylo kdysi

21 Najděte všechny skladebné dvojice. V době křížových výprav tu byl internován Richard Lví srdce. Richard Lví srdce byl internován v době byl internován v době výprav křížových výprav tu byl internován

22 Způsob vyjádření závislosti na členech řídících shoda – závislý výraz se přizpůsobuje řídícímu a přebírá od něho: pád, číslo, rod Dostal nové kolo. Chlubila se novými lyžemi. Udělal jsem to rád. osobu, číslo, rod Zajíc utíkal po poli. Děti si hrály s míčem (My) rozumíme všemu.

23 Způsob vyjádření závislosti na členech řídících řízenost – řídící člen určuje, ve kterém pádě bude člen závislý Napil se – čeho? – vody. Zazpíval – co? – písničku. Nemluvili jsme – o čem? – o tom. slabá závislost=přimykání – řídící člen nevyžaduje doplnění v jednom určitém tvaru Zaparkovali jsme – kde? před domem. u chodníku. na parkovišti.


Stáhnout ppt "Anotace Materiál tvoří 24 slidů, v nichž i žák osvěží znalosti o rozvíjejících větných členech a jejich využití cílová skupina: 8. roč. Autor: Mgr. Tomáš."

Podobné prezentace


Reklamy Google