Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Silniční dopravce – uživatel a plátce dopravní infrastruktury Vojtěch Hromíř generální tajemník Sdružení automobilových dopravců ČESMAD BOHEMIA Luhačovice,

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Silniční dopravce – uživatel a plátce dopravní infrastruktury Vojtěch Hromíř generální tajemník Sdružení automobilových dopravců ČESMAD BOHEMIA Luhačovice,"— Transkript prezentace:

1 Silniční dopravce – uživatel a plátce dopravní infrastruktury Vojtěch Hromíř generální tajemník Sdružení automobilových dopravců ČESMAD BOHEMIA Luhačovice, 25. září 2014

2 Dopravce = zákazník Počet subjektů v ČR k – koncesí pro silniční dopravu – eurolicencí Výkon v 2013 –9 026 mil.oskm (7 601 mil.oskm - železnice) – mil.oskm veřejná hromadná doprava ( x mil.oskm – individuální) – mil.tkm ( mil.tkm – železnice) –poměr 80 : 20

3 Dopravní infrastruktura Kvalitní infrastruktura je podmínkou fungující ekonomiky a mobility –nákladní doprava zcela závisí na ekonomickém výkonu země (a naopak) –funkční propojení, vybavenost, údržba –propustnost a jízdní komfort ovlivňuje atraktivitu autobusové dopravy Špatný stav infrastruktury negativně dopadá do ekonomiky dopravní firmy –vyšší opotřebení vozidel, vyšší spotřeba –delší trasy, povinné přestávky řidiče –porovnání se zahraničím

4 Stav silniční infrastruktury Nedostavěná páteřní síť –napojení na Rakousko (Linec, Vídeň) –dokončení D8 –„sága o D11“ –napojení na Polsko (Náchod) –napojení na Slovensko (Zlín) –alternativní R35 Neuspokojivý stav D1, D3, D47 Chybějící obchvaty měst a obcí

5 Stav silniční infrastruktury Technický stav mostů –snižování povoleného zatížení –nemožnost plánování tras pro těžkou dopravu Vybavenost dálnic –nedostatek odstavných ploch (R1 !) –vybavenost, bezpečnost odpočívek Telematika, informace –rezervy v dostupnosti informací o omezeních a snížených parametrech infrastruktury –potřebné informace o volných kapacitách odpočívek a jejich vybavenosti (např. projekt ASFINAG)

6 Financování infrastruktury Silniční daň –zvýhodnění novějších vozidel (ok) Spotřební daň z nafty –tankování v zahraničí (změna kurzu CZK) –pouze 9,1% SD do SFDI (25% ?) Mýto –nástroj k výběru peněz (ne regulace) –sazbami nelze účinně regulovat volbu trasy, pouze investiční chování (nižší sazby pro nejekologičtější vozidla) –podpora hromadné dopravy osob

7 Mýto Nastavení mýtných sazeb –dohoda s ministrem V. Bártou ( ) –požadavky dopravců: přiměřenost sazeb stavu infrastruktury, víceletý výhled (4 roky), preference nejekologičtějších vozidel a autobusů –návrh MD na změnu pro rok 2015 – nákl.vozidla - zvýšení o 8 – 9,7% kromě vozidel EEV+EVI, autobusy – zvýšení o 15% (EIII+EIV) a 30% (EV+), zrušení pátečních přirážek, rozšíření slevových pásem Mýtný systém od roku 2017 –požadavky dopravců: efektivita výběru = co nejnižší náklady, pouze fiskální funkce, včasná a jasná legislativa, uživatelský komfort (dostupnost služeb, web), spravedlivý enforcement („skokani“, vymáhání od zahraničních dop.)

8 Odpočívky Nedostatek vhodných odpočívek v ČR –nařízení EHS č. 561/2006, bezpečnostní přestávky –zákazy jízdy – svátky, neděle, léto – pátky, soboty –rušení odpočívek, jejich vybavenost a úklid –nevhodné odstavení vozidel na nájezdech či sjezdech –srovnávání se zahraničím (větší odstupy, velká kapacita) –směrnice EU č. 2008/96/ES o řízení bezpečnosti silniční sítě ukládá povinnost budovat vhodný počet odpočívek Analýza odpočívek –CityPlan, 2005, 2007, 2014 –cíl: zhodnocení dostatečnosti kapacit odpočívek –odpočívky vhodné pro kamiony, umístění, služby, vybavenost, obsazenost ?

9 Odpočívky –fyzický průzkum: trasa D5-D1-D2, Rozvadov – Praha – Brno - Břeclav (oba směry) –západ – >východ v pátek, východ – >západ v pondělí, srpen –ostatní hlavní tahy (porovnání hustoty provozu s počty odpočívek) Výsledky analýzy –celkový zjištěný nedostatek kapacit na D5-D1-D2 v obou směrech je 479 –dalších 493 odpočívek chybí na zbývajících hlavních tazích –odpočívky jsou rozmístěny nerovnoměrně (Kateřina) –nelze počítat s „ideálním obsazováním míst“ –nevhodné uspořádání (Humpolec, Jamenský potok)

10

11

12

13

14 Odpočívky Na sledovaných páteřních tazích chybí parkovacích míst pro nákladní vozidla nad 3,5 t Nejkritičtější situace je na D1 s mnoha zavřenými odpočívkami Kapacity odpočívek jsou nerovnoměrně rozloženy Chybí komplexní, aktuální a dostupné informace o vlastnostech a obsazenosti odpočívek

15 Děkuji za Vaši pozornost. Vojtěch Hromíř ,


Stáhnout ppt "Silniční dopravce – uživatel a plátce dopravní infrastruktury Vojtěch Hromíř generální tajemník Sdružení automobilových dopravců ČESMAD BOHEMIA Luhačovice,"

Podobné prezentace


Reklamy Google