Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

©c.zuk Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p. o., Osvoboditelů 380, Louny Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0052Číslo sady.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "©c.zuk Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p. o., Osvoboditelů 380, Louny Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0052Číslo sady."— Transkript prezentace:

1 ©c.zuk Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p. o., Osvoboditelů 380, Louny Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo sady 25 Číslo DUM 3.2_25_11 Předmět Písmo Tematický okruh Vývoj písma 11 – Písma 20. a 21. století Název materiálu Písmo Autor Zuzana Koděrová Datum tvorby Ročník ARR 1 Anotace Žáci jsou v prezentaci seznámeni s vývojem písma, jeho použitím v historii lidstva a s odborným názvoslovím písma Metodický pokyn: prezentace, výklad s pracovním listem pro žáky cílová skupina žáků: 16 – 19 let Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Zuzana Koděrová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: Provozuje Národní ústav pro vzdělávání, školské poradenské zařízení a zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků (NÚV).“

2 Písmo ©c.zuk

3 Vývoj písma 11 Písma 20. a 21. století ©c.zuk

4 V minulosti i v naší současnosti ručně psané písmo podléhá různým změnám, podmíněným jednak vývojem materiálu, kterým se píše (například perem), jednak školou a účelem, kterému písmo slouží a přirozeně také individuální schopnosti, kreativity písaře. Písma 20. století ručně psaná písma tisková písma Prošla dlouhodobým vývojem a v současnosti jsou podřízena více konzumnímu způsobu života, novým technologiím, pokud se jedná o běžnou reklamu a propagaci. Fonty v designu (nejen reklamy) jsou dnes rozmanité, účelové. ©c.zuk

5 ručně psaná písma vliv historických písem Podle způsobu použití jsou oblíbená často patková písma V aranžérství se stále objevují na rozmanitých propagačních materiálech Nepoužívanější je Antikva, Egyptienka, Gothic, Italienka, stylizovaná písma ( šňůrková = pentlovka, aranžérské švihovky apod.), Grotesky a další Antikva s rovnými serify Pentlovka Italienka Pentlovka = švihovka Antikva moderní Pentlovka Univers Archiv autora ©c.zuk LANZ, Bohumil, Němeček Zdeněk. Písmo v propagaci: Praha Merkur 1974

6 Používaná písma v aranžérství Jednotlivé druhy písma určuje jeho použití Tvar i vzhled, barvu písma vytváří technika a nástroj, kterým písmo vytváříme LANZ, Bohumil, Němeček Zdeněk. Písmo v propagaci: Praha Merkur 1974 Archiv autora Archiv autora: galerie c.zuk, chráněno autorstvím, nelze kopírovat Archiv autora ©c.zuk

7 ručně psaná kaligrafická písma písmomalířská, umělecká, rukopisná tradiční nástroje a pomůcky: Archiv autora bambusová, rákosová pera a brková pera (řezaná z peří velkých ptáků), dřevěná namáčecí pera s vyměnitelným hrotem – existují v různých tvarech (mědirytové, široké, několikaliniové…) a velikostech (rozmezí velikostí 6-0, od 0,5 mm po 4 mm) Kvašové, vodové barvy, černá tuš – tradiční, čínská ze sazí dnešní : gelová pera a fixy propisky, kaligrafické štětce, plakátová pera speciální barvy, tuše na písmo (odolné světlu a vodě) Iluminátorské sady a další Ocelové pero Archiv autora ©c.zuk

8 písmo psané seřízlým fixem oblíbený způsob psaní písma v současnosti akvarelové pozadí dokreslené detaily v akvarelu 2. kombinovaná PC technologiemi 1. psaná a kreslená písma Archiv autora: c.zuk Archiv autora: ruční práce kombinovaná scanováním do PC programu volba druhů písma PC musí být vhodná k ručně psanému textu používají se rodiny písma (family of type) nebo podobné druhy písma ©c.zuk Archiv autora: c.zuk

9 oblíbené výtvarné techniky současnosti Archiv autora 2. moderní písma novějšími výtvarnými technikami Airbrush Grafitti Archiv autora ©c.zuk

10 Výběr druhu písma závisí hodně na autorovi na jeho vkusu, věku, odbornosti Archiv autora různorodé oblíbené styly písma současnosti Archiv autora ©c.zuk

11 tisková písma mají mít solidní koncept a kvalitní ztvárnění jazyk i obrazový obsah musí mít smysl, úroveň důležitý je i první dojem levný tisk a nekvalitní papír nemusí ubírat vždy na kvalitě Propagační tiskoviny Noviny první republiky Archiv autora PC grafika návrh obálky známého časopisu ©c.zuk Archiv autora ©c.zuk

12 Archiv autora Když není co výtvarně sdělit, není příběh, myšlenka, chybí potřebná zkušenost, pak se ze zoufalství improvizuje a výsledkem je PASKVIL Archiv autora Nápad ujde, ale kompozice, barvy i tvar písma není odborný, chybí zkušenost, správná volba písma Archiv autora: c.zuk CID Firmy – správně zvolené písmo, zpracování designu vhodné, barevnost dobře kontrastní i doplňková fota ©c.zuk

13 Archiv autora Každá tiskovina má mít jednotný vizuální jazyk Správná typografie Shodné použití barvy Vhodné výtvarné techniky Archiv autora: c.zuk CID Firmy – varianta vizitek ©c.zuk

14 Fonty obdobné s dnešními Přísně cenzurovány jakékoli inovace Autoři měli často problém prosadit kvalitu výtvarné práce Občas se podařilo prosadit skvělý propagační design Propagační písma minulosti z roku 1989 (jaro před sametovou revolucí) LANZ, Bohumil, NĚMEČEK Zdeněk. Písmo v propagaci: Praha Merkur 1974 LANZ, Bohumil, NĚMEČEK Zdeněk. Písmo v propagaci: Praha Merkur 1974 ©c.zuk

15 Dnešní fonty tiskovin ©c.zuk Archiv autora Kombinace podobných písem je poměrně dnes hodně oblíbená v propagační tvorbě se používají různé fonty z webů ©c.zuk Archiv autora

16 Současná písma se někdy přizpůsobují rychlé době vývoje technologií Design písma se většinou soustředí na krátké sdělení pro nenáročné čtení textu = prostě klasika!!! (přece se nebudou lidé nějak zvlášť obtěžovat čtením…..). Přesto se podaří dobré propagační „kousky“, zajímavé mapy, letáky, plakáty nebo i loga apod. Fonty se více kombinují mezi sebou, dbá se na jejich pestrobarevnost Archiv autora ©c.zuk

17 Archiv autora Informační hierarchie je založena na rozlišení funkcí – těla textu a jeho poměru k ostatním. Dnešní používané tvary písma, barva i kompozice dokonale ovládají podání prvotní informace pro náš zrak Archiv autora ©c.zuk

18 Archiv autora Vždy záleží na vkusu autora….a proč má být vzhled právě takový a ne jiný. ©c.zuk

19 Archiv autora ©c.zuk

20 Často dobrý úmysl designu pokazí vkus zadavatele, i tak se nevzdávej a prosaď dobrý text a nápaditou image, klidně jdi proti konzumentům a pojídačům vkusu…… BUĎ JINÝ…NENAPODOBITELNÝ Archiv autora ©c.zuk

21 Vymysli a nakresli volnou technikou: logo pro cech aranžérů České republiky námětem ti je předloha existujícího loga použij zajímavou kombinaci barev v logu nakresli znovu své vymyšlené logo pouze v černobílé variantě (každé tvé nakreslené logo bude na jedné čtvrtce A4) Archiv autora ©c.zuk Pracovní list

22 Použitá literatura [1] LANZ, Bohumil, Němeček Zdeněk. Písmo v propagaci: Praha Merkur 1974 [2] archiv autora, KODĚROVÁ, Zuzana. Fotografie: galerie c. zuk © Autorem fotografií, není-li uvedeno jinak, je Zuzana Koděrová. Autor (Zuzana Koděrová) souhlasí s jejich zveřejněním na Metodickém portálu. ©c.zuk


Stáhnout ppt "©c.zuk Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p. o., Osvoboditelů 380, Louny Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0052Číslo sady."

Podobné prezentace


Reklamy Google