Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

VY_32_INOVACE_1A6 Tradiční proudy světové literatury 1. poloviny 20. století.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "VY_32_INOVACE_1A6 Tradiční proudy světové literatury 1. poloviny 20. století."— Transkript prezentace:

1 VY_32_INOVACE_1A6 Tradiční proudy světové literatury 1. poloviny 20. století

2 Historické souvislosti  1. světová válka (1914 – 1918)  celosvětová chřipková epidemie  socialistická revoluce v Rusku (1917)  vznik nových států (Československo, Jugoslávie, SSSR)  celosvětová hospodářská krize (30. léta)  občanské války (Irsko, Španělsko, Čína)  vzestup fašismu a nacismu(Itálie, Německo – 30. léta)

3 Tradiční pojetí literatury  realistický proud (dodržování tradičních uměleckých schémat – klasický román)  základem dějová linie v logické a časové posloupnosti  rozsáhlé společenské vztahy  psychická a citová rovina života jedince

4  Ztracená generace:  USA, 20. léta 20. století  autoři poznamenaní 1. světovou válkou  vystřízlivění z tzv. amerického snu  rozklad tradičních hodnot  Hemingway, Faulkner, Fitzgerald, Dreiser Literární směry a skupiny

5  Společenská kritika v USA:  kritika sociálních poměrů ve společnosti  rozvoj levicových tendencí  snaha popsat a změnit děsivé životní podmínky  Lewis, Sinclair, Steinbeck

6  1. světová válka  zklamání a skepse  sociální problémy  život amerického Jihu (tzv. jižanská sága)  život americké společnosti 20. – 30. let (tzv. džezový věk – auta, rozhlas, film, hudba) (tzv. džezový věk – auta, rozhlas, film, hudba)  kritika provinčnosti a maloměšťáctví  historie (židovská tematika, antika)  filozofické a etické principy Témata

7  povídka (Hemingway, Faulkner)  novela (Steinbeck, Rolland)  román (Hemingway, Faulkner, Steinbeck, Rolland, Barbusse, Remarque, Galsworthy)  životopis (Rolland)  reportáž (Hemingway, Kisch)  poéma (Eliot)  drama (Brecht, Shaw) Literární žánry

8  Spojené státy americké:  Ernest Hemingway (Sbohem, armádo, Komu zvoní hrana, Stařec a moře) zvoní hrana, Stařec a moře)  F. S. Fitzgerald (Velký Gatsby)  Theodore Dreiser (Americká tragédie)  John Steinbeck (Hrozny hněvu, O myších a li- dech, Na plechárně) dech, Na plechárně)  William Faulkner (Divoké palmy, Vojákův žold) Vybraní autoři

9  Francie:  Romain Rolland (Petr a Lucie, Dobrý člověk ještě žije, Jan Kryštof) ještě žije, Jan Kryštof)  Henri Barbusse (Oheň)  Antoine de Saint-Exupéry (Malý princ)  Gabriel Chevalier (Zvonokosy)

10  Německo:  Bertold Brecht (Matka kuráž a její děti)  Heinrich Mann (Profesor Neřád)  Thomas Mann (Buddenbrookové)  Lion Feuchtwanger (Žid Süss, Goya)  E. M. Remarque (Na západní frontě klid)

11  České země (literatura psaná německy):  Gustav Meyrink (Golem)  Franz Werfel (Verdi, Čtyřicet dnů)  Egon Ervín Kisch (Zuřivý reportér, Pražský pitaval) pitaval)  Anglie:  Thomas Eliot (Pustina)  John Galsworthy (Sága rodu Forsytů)  G. B. Shaw (Svatá Jana, Pygmalion)

12  Stařec a moře  Velký Gatsby  Arrowsmith  Hrozny hněvu  O myších a lidech  Zvonokosy  Na západní frontě klid  Sága rodu Forsytů  My Fair Lady (Pygmalion) Filmová zpracování (výběr)

13  kol. autorů: Čítanka světové literatury pro 3. ročník středních škol ročník středních škol (Fortuna Praha 1992) (Fortuna Praha 1992)  Prokop, V. : Přehled světové literatury 20. století století (O.K. – Soft Sokolov 2000) (O.K. – Soft Sokolov 2000)  Sochrová, M. : Čítanka III. k Literatuře v kostce (Fragment Praha 2007) (Fragment Praha 2007) Použitá literatura, další studium

14 Gymnázium a Střední odborná škola, Lužická 423, JaroměřGymnázium a Střední odborná škola, Lužická 423, Jaroměř Projekt: Škola v digitálním světě aneb Uchop svoji šanciProjekt: Škola v digitálním světě aneb Uchop svoji šanci Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM: VY_32_INOVACE_1A6Číslo DUM: VY_32_INOVACE_1A6 Jméno autora: Mgr. Kamila KřížováJméno autora: Mgr. Kamila Křížová Název práce: Tradiční proudy svět. lit. 1. pol. 20. st.Název práce: Tradiční proudy svět. lit. 1. pol. 20. st. Předmět: Český jazyk a literaturaPředmět: Český jazyk a literatura Ročník: 3.Ročník: 3. Časová dotace: 20 – 25 minutČasová dotace: 20 – 25 minut Vzdělávací cíl: seznámení s vývojem literaturyVzdělávací cíl: seznámení s vývojem literatury Pomůcky: počítač, dataprojektorPomůcky: počítač, dataprojektor Poznámka: dle potřeby doplnit výkladem učitelePoznámka: dle potřeby doplnit výkladem učitele Inovace: využití didaktické techniky, mezipředmětovéInovace: využití didaktické techniky, mezipředmětové vztahy (dějepis, ZSV) vztahy (dějepis, ZSV) Datum: Datum: Materiály jsou určeny k bezplatnému používání pro potřeby výuky a vzdělávání na všech typech škol a školských zařízení. Jakékoliv další využití podléhá autorskému zákonu.Materiály jsou určeny k bezplatnému používání pro potřeby výuky a vzdělávání na všech typech škol a školských zařízení. Jakékoliv další využití podléhá autorskému zákonu.


Stáhnout ppt "VY_32_INOVACE_1A6 Tradiční proudy světové literatury 1. poloviny 20. století."

Podobné prezentace


Reklamy Google