Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

DOPROVÁZENÁ kombinovaná doprava

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "DOPROVÁZENÁ kombinovaná doprava"— Transkript prezentace:

1 DOPROVÁZENÁ kombinovaná doprava
Ing. Radmila Smětáková, 2012 TATO PREZENTACE JE SPOLUFINANCOVÁNA EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM A STÁTNÍM ROZPOČTEM ČESKÉ REPUBLIKY

2 Doprovázené KP Ro-la, Modalohr
Řidiči i s vozidly doprovázejí náklad při přepravách na dalších druzích dopravy, dál pokračují po vlastní ose až k zákazníkovi Výhody: Příprava není investičně náročná - menší úprava terminálů Vhodná pro překonání středních a kratších vzdáleností km čas strávený řidičem ve vlaku se započítává do doby odpočinku Odjezd a příjezd do vzdálenosti 150 km od terminálu je umožněni v době víkendových zákazů jízd Slevy na silniční dani Nevýhody: Liniový charakter dopravy ( mezi terminály) Limitované rozměry silničních vozidel Přeprava velkého podílu „mrtvé váhy“ Pevné termíny odjezdů vlaků

3 Silniční přepravní jednotky
Železniční vozy Nakládka a vykládka

4 MODALOHR Liniové přepravy – budují se v blízkosti dálniční infrastruktury (Francie) Systém nízkopodlažních ŽV, určených pro přepravu silničních návěsových souprav Nevyžaduje žádné speciální vybavení pro překládku

5 Modalohr umožňuje přepravu:
Silničních souprav (tahač a návěs) Na tříčlánkovém ŽV Samostatných návěsů (nedoprovázená přeprava) Na dvou nebo tříčlánkovém ŽV

6 Železniční vůz Tří-článkový ŽV na 4 podvozcích se střední otočnou plošinou Max. rychlost 120 km/h Max.délka návěsu 13,7m, max. délka tahače 6,2m

7 Terminál Železniční kolej, v jejím okolí zpevněný prostor pro nájezd a odstavení silničních vozidel Nájezdové můstky v přesných rozestupech

8

9 Překládka: Vozy jsou v terminálu nastaveny přesně k najížděcím můstkům. Návěsové soupravy najíždí přes můstky na otočnou plochu ŽV, odvěsí návěs, plocha se otočí a zapevní. Tahač najíždí na sousední vůz. Nakládka celého vlaku (30-ti silničních souprav trvá cca 30min).

10 RO-LA Rollende Landstrase

11

12 Historie Po roce 1989 se rozvinuly obchody mezi Českou republikou a západem (zejména s Německem). Vznikl tak problém s přepravou produktů a surovin. Většina firem preferovala kamionovou přepravu před železniční a došlo tak k přetížení hraničních přechodů (Cínovec, ležící v Krušných horách). Koncentraci dopravy nezvládala ani mezinárodní silnice E55. Vznikl kompromis: "kamiony na železnici" - takzvaná RoLa (Rollende Landstrasse) Lovosice- Drážďany. Provoz RoLa byl zahájen Cestovní doba, aby vlak překonal 118 km dlouhou vzdálenost , byla 2 hod 19 min. Celní stanoviště byla zřízena přímo ve stanicích RoLa (v Lovosicích a Drážďanech). Vlastníkem RoLa Lovosice byla společnost BOHEMIAKOMBI, podílnictví pěti partnerů: Kombiverkehr Frankfurt/ Main, České dráhy, s.r.o., ČESMAD Bohemia, Sdružení mezinár. automobil. dopravců Svaz spedice a skladování České republiky – Živnost. Spol., ÖKOMBI - rakouská společnost pro kombinovanou dopravu).

13

14 Charakter přepravy Doprovázená kombinovaná doprava = řidič najede se svým vozidlem na speciální železniční vagón, tam jej zajití proti nežádoucímu pohybu (zakládací klíny jsou součástí výbavy železničního vagónu) a cestu absolvuje v lehátkovém voze, který je součástí vlaku. Po příjezdu do cílové stanice může řidič ihned po sjetí z vagónu bez jakýchkoliv formalit pokračovat v cestě.

15 Výhody Nevýhody ekologické vůči přírodě
vyjmutí ze zákazu jízd (při dojezdu a odjezdu z překladiště) o sobotách, nedělích a svátcích při použití některých linek Ro-La nebylo potřeba vstupní povolení na území státu, kde se terminál Ro-La nachází doba strávená jízdou ve vlaku se započítává jako povinný odpočinek ve smyslu dohody AETR dopravce využívající Ro-Lu je odměňován i dalšími způsoby, například slevou na silniční dani… použití speciálních vagónů s výškou podlahy nad temenem kolejnice 410 mm musí být opatřeny koly o malém průměru, které jsou ovšem vzhledem k vysoké obvodové rychlosti náchylné k poruchám a vyžadují častou kontrolu Starší typy umožňují přepravu vozidel o minimální světlé výšce 17 cm, což neumožňuje přepravu tzv. Low-decků, tedy kamiónů s nižší světlou výškou Drahá pořizovací cena (v roce 1999 stál Kč) Dotovaná státem (dráha Lovosicemi a Drážďany o délce cca 110 km byla ročně dotována přibližně 250 milióny korun)

16 Železniční vůz

17 Technická data nízkopodlažního vozu řady Saadkkms(s)
Hmotnost kg Maximální nosnost kg Maximální celková hmotnost kg Rozvor mm Délka přes nárazníky mm Šířka 3 000 mm Výška nad TK, prázdný vůz 480 mm Výška nad TK s prázdným kamionem (13 t) 465 mm Maximální délka přepravovaného vozidla mm Průměr kol 380/335 mm Maximální hmotnost na nápravu 7,5 t Minimální poloměr oblouku 150 mm Maximální rychlost 100/120 k m/h Výrobce Greenbrier Europe

18 Maximální rozměry přepravovaných vozidel:
Max. délka: 18,75 m Max. šířka: 2,50 m (za určitých okolností 2,60 m) Max. hmotnost 38 t (případně 40 t) Max. výška 4,00 m Max. světlá výška: 14 cm nebo 17 cm.

19 Překladiště

20 Nájezdové můstky

21 Nájezd vozidel na ŽV

22 ŽV s otočným čelníkem

23 Průjezd vozidel po ŽV

24 Omezené parametry

25 Fixace kol silničního DP

26 Naložená souprava na ŽV

27 Vykládka

28 počet párů vlaků (v prac. dny)
linka doba trvání [hod] počet párů vlaků (v prac. dny) Salzburg - Ljubjana 3 Villach - Wels 7 - 9 6 Brenner - Manching 7 - 8 15 Budapest - Wels 1 Szeged - Wels 4 Worgl - Trento 4 - 5 Worgl - Verona 6 - 8 Wels - Maribor 8 - 11 2 Sopron - Wels 8 - 9 5 Singen - Milano 9 - 11 Basel - Lugano Friburg - Lugano Frieburg - Novarra *) 7 *) Na této nově zprovozněné lince je možné přepravovat vozidla o výšce až 4,00 m Další provozované linky RO-LA (Rakousko, Itálie, Švýcarsko..)

29 FlexiWaggon železniční vůz, který je schopný pomocí integrovaných ramp přímo naložit a vyložit celé nákladní silniční soupravy, kontejnery, případně i autobusy či osobní automobily. Umožňuje individuální nakládku a vykládku jednotlivých vozů kdekoli, kde je dostatečně pevný podklad pro udržení váhy přepravovaného vozidla.

30

31 Ložná plocha se otevírá vpředu i vzadu, doleva i doprava, což umožňuje přímý nájezd nebo sjezd vozidla bez nutnosti couvání. Pohyb rampy je plně automatický a spouští se tlačítkem. Obsluhu může provádět řidič zcela samostatně. Celý vlak je pak možné naložit či složit do minut. Flexiwaggon může cestovat rychlostí až 120 km/h Užitečné zatížení ŽV dosahuje 50 tun oproti 44 tunám u ŽV obdobné konstrukce.  Tato technika kombinuje výhody systému „RoLa“ s individuální nakládkou a vykládkou (Rusko, Austrálie, Čína, USA, Švédsko )

32 Nakládka Vykládka

33 Podobný systém s vysunutím rampy do boku rovnoběžně s ŽV.

34 Zdroje: NOVÁK, Jaroslav. Kombinovaná přeprava. 1. vyd. Pardubice: Institut Jana Pernera, o.p.s ISBN PERNICA, Petr. Logistický management. 1. vyd. Praha: RADIX s.r.o., ISBN TATO PREZENTACE JE SPOLUFINANCOVÁNA EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM A STÁTNÍM ROZPOČTEM ČESKÉ REPUBLIKY


Stáhnout ppt "DOPROVÁZENÁ kombinovaná doprava"

Podobné prezentace


Reklamy Google