Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Www.cgoa.czČPS - 21.11.2014 Ing. Pavel Novák Český plynárenský svaz O2 Den s Fleetem, Brno 9. června 2009 Jezdíme na stlačený zemní plyn (CNG)

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Www.cgoa.czČPS - 21.11.2014 Ing. Pavel Novák Český plynárenský svaz O2 Den s Fleetem, Brno 9. června 2009 Jezdíme na stlačený zemní plyn (CNG)"— Transkript prezentace:

1 Ing. Pavel Novák Český plynárenský svaz O2 Den s Fleetem, Brno 9. června 2009 Jezdíme na stlačený zemní plyn (CNG)

2 -  Ekologické výhody - výrazně méně dnes sledovaných škodlivin - NO x, CO, PM, HC - výrazně méně dalších škodlivin - aromátů, polyaromátů, aldehydů - méně CO 2 - hlavního „skleníkového plynu“ (-10 až 15%) - tichý provoz /u nákladních vozidel/  Ekonomické výhody - nižší ceny oproti kapalným palivům  Provozní výhody - vyšší bezpečnost oproti produktům z ropy - jednoduchost distribuce - zvýšení celkového dojezdu u dvoupalivových systémů  Strategické výhody - alternativní palivo vůči ropě - větší perspektiva Hlavní výhody zemního plynu

3 - Ekologické výhody  V současné době „nejčistší“ z běžných paliv.  CNG - použitelný bez chemických úprav v porovnání s ropnými PHM  Nejsou „úkapy“ při tankování V porovnání s benzínem: V porovnání s naftou:  o 25% nižší emise CO 2  o 50% nižší emise CO  o 75% nižší emise CO  o 80% nižší emise NO x a uhlovodíků  o 80% nižší emise uhlovodíků  eliminace emisí SO 2 a pevných částic  eliminace emisí prachových částic (PM)  o 8% nižší hlučnost

4 - Oproti roku 2008 nárůst o 25% Oproti roku 2002 nárůst o 313%  9,4 miliónů vozidel ve více než 60 zemích světa leden 2009  14 tisíc plnicích stanic  12 tisíc VRA  cca ve výstavbě  85% nárůst za poslední 3 rok y  65 výrobců vozidel  cca 300 modelů vozidel všeho druhu  v 75 zemích světa jezdí NGV´s  29,2 mld. m³ roční spotřeba zemního plynu v dopravě ZeměCNG vozidlaPlnicí stanice CNGVRA Argentina měst32 Pákistán měst Brazílie měst7 Irán měst Itálie měst199 USA Ukrajina Rusko měst8 Německo měst804 Bulharsko měst Francie měst1 290 TOTAL NGV VE SVĚTĚ

5 EVROPA leden 2009  vozidel ve 37 zemích  23 OEM výrobců vozidel  124 modelů všeho druhu roční nárůst  plnicích stanic roční nárůst ZeměCNG vozidlaPlnicí stanice CNG VRA Itálie měst199 Německo měst804 Bulharsko – 12 měst Švédsko měst21 Švýcarsko měst117 Španělsko měst21 Rakousko měst58 Polsko UK Slovensko TOTAL / /

6 Česká republika Statistika (2008)  Počet obyvatel  Dálnice 1000 km  Čerpací stanice Σ veřejné  benzín/diesel (56,4%)  LPG (47,4%)  CNG (51 %)  Osobní vozidla a LDV , 47 mil. (2000) 28% nárůst od r  Autobusy (2000) 12% nárůst od r  HDV (2000) 76% nárůst od r  Celkový počet (2008) (2000) 31% nárůst od r  Vozidla69,2 / 100 obyvatel nových aut / rok

7 Provoz CNG vozidel NGV statistika – ČR (2.Q 2009)  Plnicí stanice veřejné20  VRA50  Vozidla – celkem (odhad)  Auta osobní a dodávková (odhad) Počet dovozců 6 Počet modelů16  Autobusy240 Počet výrobců / dovozců 5 Počet dopravních společností 17 Počet měst / provozoven 28  Komunální vozidla14 Počet výrobců / dovozců 2 Počet měst / provozoven 4  Ostatní vozidla40 Vysokozdvižné vozíky 38 Rolby na úpravu ledové plochy 2  Průměr měsíční prodej CNG 2008 (2007) m³ ( m³)  Roční prodej CNG 2008 (2007)6,76 mil.m³ (5,792 mil. m³) roční nárůst o 16,7%  Průměrná cena CNG22,00 Kč/kg = 15,80 Kč/m³

8 - Provoz CNG vozidel veřejné PS CNGauta celkemosobní vozybusy (říjen) (březen) Statistika NGV v ČR 2004 až Tábor – ComettPlus, Brno - areál JMP, a.s., M. Boleslav - areál SČP, a.s., K. Vary - areál D.P. Karlovy Vary, a.s., Ústí n. Labem - areál Kroys Truck Centrum 2008Semily – areál ČSAD Semily 01 / 2009Milovice nad Labem – Pavel Švestka, s.r.o. 04 / 2009Praha 9 – areál PS a.s., Praha 6, Praha 4, Třebíč – areál Tedom s.r.o.

9 , ,9 5, Prodej CNG (mil. m 3 /rok) Počet plnicích stanic CNG CNG vozidla ( x 1000 ) Provoz CNG vozidel Předpokládaný vývoj do roku 2020

10 Usnesení vlády ČR a Dohoda Dohoda o podpoře zemního plynu jako alternativního paliva v dopravě v ČR uzavřená dne mezi plynárenskými společnostmi a státem je jedním ze splněných úkolů Usnesení vlády ČR č. 563 z , kterým byl schválen Program podpory alternativních paliv v dopravě – zemní plyn a také indikativní cíl dosáhnout do roku 2020 podílu spotřeby zemního plynu na celkové spotřebě pohonných hmot v dopravě minimálně 10% v souladu s COM (2001) 370 (Bílá kniha evropské dopravní politiky). Indikativní cíl je platný pro všechny země Evropské unie

11  Hlavní oblasti činností vycházející z Dohody  Výstavba sítě plnicích stanic CNG  Nulová sazba spotřební daně na CNG  Legislativa v oblasti NGV  Marketingová podpora programu využití CNG v dopravě  ve snaze :  dosáhnout růstu vozového parku městské a příměstské dopravy autobusy s pohonem CNG  dosáhnout postupné obměny vozového parku státních orgánů a státem řízených organizací za vozidla s pohonem na CNG  zvýšit využívání CNG vozidel u podnikatelských subjektů  zvýšit využívání komunálních a dalších vozidel s pohonem na CNG  snižovat zdravotni a environmentální rizika ze znečišťování ovzduší vlivem enormního nárůstu dopravy po pozemních komunikacích DOHODA

12 DOHODA  plynárenské společnosti skupiny RWE vybudují do roka od podpisu dohody 4 plnicí stanice (Brno, Ostrava, Ústí n.L., Mladá Boleslav)  vybudují plnicí stanici pro autobusovou dopravu, při vhodných podmínkách (počet autobusů) – Karlovy Vary  vybudují plnicí stanice CNG podél hlavních silničních a tranzitních tahů  vybudují plnicí stanici CNG v dalších vhodných lokalitách - celkem do r výstavba 100 plnicích stanic –závazky plynárenství  finanční příspěvky na plynové autobusy 200 tis. Kč/bus - max. 10 mil.Kč/rok  zajistí komunikační koncept – kampaň pro informovanost veřejnosti  zajistit provedení demonstrativních zkoušek – prokázání bezpečnosti plynových pohonů automobilů

13 DOHODA – závazky státu  stát se bude účastnit jako partner komunikační kampaně pro informovanost veřejnosti  zařadí užití ZP v dopravě do priorit „Národního programu hospodárného nakládání s energií“ – (2006 až 2009), Státní energetická koncepce a Státní politika ŽP (2004 – 2010) - max. využívání energií, její úspora a snižování spotřeby - vyšší využívání obnovitelných a druhotných zdrojů energií - zavádění alternativních paliv v dopravě  provede analýzu potenciálu postupné obměny vozového parku státních orgánů a státem řízených organizací automobily s plynovým pohonem  zástupci státu se zúčastní jednání plynárenských společností s tuzemskými výrobci osobních a užitkových automobilů ve věci zavedení sériové výroby plynových verzí automobilů a případných jednání s dovozci Národní program snižování emisí v ČR

14 DOHODA – spotřební daň  nové znění Zákona o spotřební dani: “0“ daň pro CNG - platnost od  od 2020 – sazba Kč/t, resp. minimální nově stanovená EU.

15 - DOHODA – silniční daň  Novela zákona o silniční dani stanovuje „0“ silniční daň pro „ekologicky šetrná vozidla“  Platnost od  Osvobození od silniční daně VČETNĚ vozidel s POHONEM na CNG  lehká užitková (LDV) a nákladní (HDV) do 12t  Všechna vozidla pro přepravu osob (včetně autobusů MHD a veřejné dopravy pokud naplní 80% závazků veřejné služby)

16 - Bezpečnost CNG vozidel  Vysokotlaká potrubí z ušlechtilé bezešvé ocele  Plynové nádrže z ušlechtilé bezešvé ocele  Závěrný ventil u každé nádrže  Tepelná pojistka u každé nádrže (zabraňuje prasknutí nádrže)  Omezovač průtokového množství u každé nádrže (zabrání úniku plynu v případě poškození vedení)  Celé zařízení je uloženo tak, aby bylo co nejlépe chráněno před poškozením  Lze vjíždět do podzemních garážích  Všechny součásti a upevnění byly prověřeny při čelním a zadním nárazu  Vše přímo z výroby – žádná dodatečná montáž

17 - Hlavní části dodávky plynu 220 bar6 bar

18 - -tlak plynu nadzdvihne ventilek a plyn může proudit do nádrže Hlavní části dodávky plynu

19 Test zahořením vozidla  !!!CNG je BEZPEČNÉ!!! !!!!CNG je BEZPEČNÉ!!! A) Oheň založený okolo vozidla B) Oheň založený pod vozidlem C) Oheň založený uvnitř vozidla Požární test (červen 2006) Bezpečnost NGV vozidel - !!! GARANTOVANÁ VÝROBCEM !!!

20 NGV v ČR  OEM - sériově vyráběné vozy  LD osobní & dodávky : Citroen, Fiat, Opel, Renault, VW, Mercedes-Benz, Iveco Daily  Autobusy: výrobce ČR: Tedom, SOR, dovoz: Irisbus Iveco, Mercedes Benz, Solaris  HD nákladní: (komunální): Iveco, Mercedes Benz, Renault  Speciální: vysokozdvižné vozíky: Linde rolby: Zamboni

21 - NGV v ČR Největší veřejná plnicí stanice CNG v ČR Areál Pražských služeb, a.s. Praha, investor Pražská plynárenská, a.s. v provozu od května kompresory IMW (2 x 614 Nm3/hod.) 4000 kg CNG/den platba: Kreditní karta, klientská karta, hotovost Platební stojan Výdejní stojan

22 Provoz CNG vozidel  TDG (revize) Plnicí stanice stlačeného zemního plynu pro motorová vozidla  Neplatí pro „pomaluplnicí zařízení CNG"  Neplatí pro plnicí zařízení CNG u nichž je splněna alespoň jedna z následujících podmínek:  vstupní tlak zemního plynu nepřesáhne 0,03 MPa  výkon kompresoru nepřesáhne 20 m³ hod.ֿ¹  vnitřní objem zemního plynu v kompresoru nepřesáhne 0,5 m³  nevyužívá zásobní nádrž zemního plynu  nepodléhá stavebnímu řízení dle příslušného předpisu  Platnost od  Cena 86,- Kč  Distribuce: GAS, s. r. o., Novodvorská 803/82, Praha 4, 

23  Normativní dokumenty k CNG  TDG Vybavení garáže, servisu, opravny a jiných prostor pro vozidla na CNG  vybavení prostor pro parkování individuální, samostatné garáže hromadné garáže a parkoviště (v úrovni terénu i mimoúrovňové)  vybavení prostor pro provádění kontrolních a údržbových prací  odborná způsobilost a požadavky na provozovatele objektu  TDG Podmínky provozu, oprav, údržby a kontrol vozidel na CNG  druh a charakter vozidla a palivové soustavy osobní, dodávková, autobusy, nákladní, zvláštního určení jednopalivová (CNG), dvoupalivová - Bifuel (CNG/benzín)  odborná způsobilost  TDG Plnicí zařízení pro motorová vozidla s pohonem na zemní plyn  požadavky na provedení, instalaci a provoz  odborná způsobilost uživatele Platnost: Distribuce: Gas s.r.o., Novodvorská 803, Praha 4,  Zpracovává se nová norma ČSN pro kvalitu CNG: termín 12/2009

24 Provoz CNG vozidel  Samoobslužné plnění CNG  Plnění vozidla konečným zákazníkem – řidičem  plnit mohou pouze osoby poučené  zákazník uzavře smlouvu o dodávce CNG s regionální distribuční společností  při podpisu smlouvy zákazník podepíše prohlášení, že byl poučen o způsobu plnění vozidla (příloha č. 2 smlouvy)  Jednotný zákaznický platební systém u výdejních stojanů CNG  zřízeno datové CNG CardCentrum – zjednodušuje evidenci a fakturaci zákazníků (Unidataz, s. r. o.)  měsíční fakturace nákupu CNG  zjednodušený a zatraktivněný prodej CNG  Jediná zákaznická karta platná u všech PS zapojených do systému  možnost naplnit vozidlo po dobu 24 hodin  karta je opatřena PIN a je vydána zákazníkovi po podpisu smlouvy a prohlášení  Zkušební provoz systému zahájen na 5 plnicích stanicích 03/2007  Č. Budějovice, Plzeň, Praha, H. Králové, Ostrava  výzva pro další provozovatele PS – smluva o vzájemné spolupráci provozovatele PS s RDS o evidenci a fakturaci zákazníků RDS

25 Provoz CNG vozidel  Samoobslužné plnění CNG

26 Mezinárodní konference NGV „Perspektivy rozvoje a využití CNG v dopravě“  přednášejících (10 ze zahraničí - Bulharsko, Německo, Rakousko, Rusko Slovensko, Švédsko, USA) 126 účastníků (1/3 zahraničních) 3. Mezinárodní konference NGV a 4. února 2010, Praha

27 Děkuji za pozornost Ing. Pavel Novák NGV Manažer Tel: &


Stáhnout ppt "Www.cgoa.czČPS - 21.11.2014 Ing. Pavel Novák Český plynárenský svaz O2 Den s Fleetem, Brno 9. června 2009 Jezdíme na stlačený zemní plyn (CNG)"

Podobné prezentace


Reklamy Google