Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Slohové útvary © Petr Březina, 2013.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Slohové útvary © Petr Březina, 2013."— Transkript prezentace:

1 Slohové útvary © Petr Březina, 2013

2 Úvod Prezentace si klade za cíl seznámit Vás s různými slohovými útvary. Neexistuje pouze vyprávění. Setkáte se např. se zprávou, oznámením, inzerátem atd.

3 Obsah Základní charakteristika Útvary slohového postupu informačního
Útvary slohového postupu vyprávěcího Útvary slohového postupu popisného Útvary slohového postupu úvahového Smíšené útvary Závěr 1. 2. 1. uk. 1. uk. 1. uk. 1. uk. 1. uk.

4 Základní charakteristika
Slohový útvar = konkrétní, vyhraněný typ jazykového projevu Každý takový útvar je uspořádán podle určitých pravidel a má své charakteristické rysy.

5 Základní charakteristika
Rozlišují se podle: postupů, na kterých jsou založeny funkčního stylu, ve kterém jsou zpracovány formy zpracování, a sice je-li písemná či ústní počtu mluvčích, vede-li se dialog nebo monolog

6 Útvary slohového postupu informačního
Funkční styly: Prostěsdělovací Oznámení, zpráva, dopis, telegram, běžný hovor Prakticky odborný nebo administrativní public. úřední oznámení, obchodní dopis, formulář, dotazník zprávy, inzerát, reklama

7 Útvary slohového postupu informačního
Ukázka – zpráva (Mýtus o nezničitelné měně padá, cena zlata klesá) Osm let přinášelo zlato bohaté zisky, nyní se ale zdá, že s tím je konec. Za letošní rok totiž jeho cena klesla téměř o třetinu. Byly tak vymazány zisky z posledních více než dvou let. Podle německého deníku Die Welt to znamená konec mýtu o nezničitelné kovové měně a také Waterloo pro ty, kteří spoří v drahém kovu.

8 Útvary slohového postupu vyprávěcího
Funkční styly: Prostěsdělovací vyprávění příhody, vzpomínky (ústní i písemné - memoáry) Publicistický novinová reportáž, črta, rozhlasová a televizní reportáž… Umělecký  v próze vyprávění se zápletkou (kupříkladu v novele, povídce či románu); klade se důraz na originalitu a působivost

9 Útvary slohového postupu vyprávěcího
Ukázka – vyprávění (To se nemělo stát…) Jako každý rok jsme s rodinou vyrazili na dovolenou k moři do Chorvatska. Naše plány na týden byly následující: pondělí – válení se na pláži, úterý – opalování se, středa – plavání v moři a následný odpočinek na dece a myslím, že zbytek týdne si už lehce domyslíte. Všechny přípravy proběhly hladce, cesta taktéž. Při příjezdu k hotelu byli všichni oslněni jeho krásou a okolím. Naše první kroky po ubytování se vedly ihned na pláž mezi obrovskou masu turistů. Rozbalili jsme lehátka a šli "chytat bronz". Po chvíli mi otec něco začal povídat, ale vůbec jsme ho nevnímala. Někam odešel s mamkou, takže jsme zůstaly s mou mladší blonďatou sestrou Amálkou samy.

10 Útvary slohového postupu popisného
Funkční styly: Prostěsdělovací nebo administrativní seznam, dotazník či životopis Publicistický popis v reklamních prospektech, cestopis Umělecký popis postav, prostředí či jiných objektů jako součásti vyprávění

11 Útvary slohového postupu popisného
Ukázka – cestopis (Tisíc a jedna pravda ve Svaté zemi) Byl páteční podvečer, čas po zahoukání sirény, reagující podle judaistické tradice na první vyšlou hvězdu, a všichni ortodoxní Židé, jichž je v židovském státu necelých dvacet procent, od té chvíle uctívali až do sobotní noci židovský svátek svátků - šabat. Šabat šalom... Speciálními rouškami potáhli telefonní přístroje, faxy i hotelové recepce, schovali popelníky, aby vystrnadili závislé kuřáky co nejdál od hotelů do šerého ústraní, kde bylo kouření cigaret stejně i tak velkým hříchem. Vždycky po návratu do židovského státu jsem procházkou po Pahorku jara, hebrejsky Tel Avivu, po jeho parcích i zádumčivé Jaffě, absolvoval zkoušku stálosti své izraelské melancholie. Brzy jsem poznal, jak jsem při této konfrontaci rok od roku sentimentálnější.

12 Útvary slohového postupu úvahového
Funkční styly: Prakticky odborný diskuse, úvaha Vědecký úvaha v odborných publikacích, učebnicích, kritická stať, recenze, odborná diskuse Publicistický úvodník, komentář, úvaha, rozhlasová a televizní beseda Umělecký úvaha (postoje a city autora) v próze i poezii

13 Útvary slohového postupu úvahového
Ukázka – úvaha (Jaký by měl být učitel?) V pohledu osoby učitele musí být, pro úspěšnou aplikaci těchto postupů,  splněno několik podmínek. Za prvé je zde důležitá především přirozená  autorita. Ta má mnohem více váhy než autorita vynucená, tedy dána samotným  postavením učitele. Neformální autorita učitele je tedy základní podmínkou  zdárného fungování systému dohody. V případě, že tato autorita chybí  mohou nastat dva opačné případy. Buď kantor rezignuje i na svou autoritu z  pozice učitele a proces vzdělávání je tedy plně ponechán na rozhodnutí  žáka, buď se učit bude, protože to chce, nebo se učit nebude, protože to  nepotřebuje. Zdánlivě je první případ lepší, pravda to však není. Případ  druhý totiž přináší mnohem více problémů těm, kteří již převzali  své vzdělávání plně do svých rukou. Vynucená autorita si sice poslušnost  vynutí procesními hrozbami, studenti ji se skřípějícími zuby tolerují,  kantor však ztrácí i zbytky autority, které mu zůstaly - studenti si ho přestanou  vážit i jako člověka, protože není schopen ani kompromisů, které by mu v  dané situaci když ne autoritu zvedly, tak alespoň znamenaly ze strany žáků  - tímto by si získal zpětně i respekt. Tak tedy - autoritativní učitel má  význam na základní škole, pokud se tak stane na škole střední a kantor  není svolný určitému dialogu, ztratí přinejmenším kredit jako učitel.

14 Smíšené útvary Esej Fejeton
v tomto útvaru se mísí prostředky odborné a umělecké Fejeton umělecká reportáž; v těchto útvarech se mísí prostředky publicistické a umělecké

15 Smíšené útvary Ukázka – fejeton (Jak se zakládají zahrádky – K. Čapek)
Zahrádky je možno zakládati několikerým způsobem; nejlepší je ten, že se na to vezme zahradník. Zahradník vám tam nasází všelijaké hůlky, proutí a košťátka, o kterých tvrdí, že jsou to javory, hlohy, bezy. vysokokmeny, polokmeny a jiné přírodní druhy; potom se ryje v hlíně, zobrací ji na ruby a zase ji uplácá, udělá ze škvárů cestičky, nastrká tu a tam do země jakési zvadlé lupení, o němž prohlašuje, že to jsou pereny, naseje na příští trávník semínko, jež nazývá anglickým jílkem a psinečkem, psárkou, poháňkou a bojínkem, a potom odejde, nechávaje za sebou zahrádku hnědou a holou, jako byla dne prvého o stvoření světa; jen vám klade na srdce, abyste tu všechnu hlínu země denně pečlivě kropili, a až vzejde tráva, abyste si nechali přivézt na cestičky písek. Nu dobře.

16 Závěr Použité ukázky: Vytvořil Petr Březina pro web petrbrezina.osoba.cz v roce 2014


Stáhnout ppt "Slohové útvary © Petr Březina, 2013."

Podobné prezentace


Reklamy Google