Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Jak na to Část II – Přelet Mirek Burdych.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Jak na to Část II – Přelet Mirek Burdych."— Transkript prezentace:

1 Jak na to Část II – Přelet Mirek Burdych

2 Vývoj pilota 2 4 1 3 3 Automatizace akcí, plynulost
Zisk nových zkušeností Źádné Omezení akcí Zkušený pilot Hodně praxe, málo zkušeností 2 4 Začátečník 1 3 3 Málo praxe, hodně zkušeností Všeobecně nízká úroveň znalostí a zkušeností Omezení akcí Nutno přijímat instrukce Tréning pro zlepšení Tréning pro zlepšení Tréning pro zlepšení Tréning pro zlepšení praktických zkušeností

3 Témata Přelet – základy Plánování trasy přeletu Taktika přeletu
Nastavení MacCready Oblet OB Krize Dokluz Elektronické hračky

4 Přelet – základy Aneb odlet, páska, otočný bod, sektor, cylindr, AAT, cílový kruh a jiné radosti Odletová páska Příletová páska Otočný bod 1 Otočný bod 2 Sektor

5 Přelet – základy Task může mít i zcela specifické vlastnosti – záleží na pravidlech soutěže Základy viz

6 Plánování trasy přeletu
Zhodnocení počasí – internet (Flymet) - bezoblačná termika – lepší hory - možnost výskytu bouřek - lepší roviny Volné prostory ( Jiné vlivy (např. časové možnosti)

7 Plánování trasy přeletu
Plachtařský přelet představuje hledání energie

8 Plánování trasy přeletu
Dobrý termický terén – hory – pozor na denní vývoj termiky Vítr – dokluz nejlépe po větru Kam nejdříve? - Matouškovo pravidlo: „Kde jsou nejdříve kumuly, tam nejdřív letím“ Kdy letět – záleží na délce trati a pravděpodobnému vývoji počasí

9 Taktika přeletu Volba pracovního pásma
Pravidlo rozdělení pozornosti: Do ½ výšky základen určuji polohu stoupavých proudů dle terénu, výše podle mraků. Pracovní pásmo je dáno rychlostí stoupání/snadností ustředění v různých výškách. Pracovní pásmo je možné dynamicky měnit v závislosti na podmínkách.

10 Taktika přeletu Volba pracovního pásma
Dolní hranici pracovního pásma mohu posunout dolů pokud: - Letím k místu s jasnou termickou aktivitou – dobře vyvinutý mrak, kroužící ptáci a větroně a kupky sena a cihly atd... - Opouštím horský terén Dolní hranici pracovního pásma posouvám vzhůru pokud: - Letím do horského terénu - Přilétám pod řadu kumulů

11 Taktika přeletu Odbočky z kurzu
Pro odbočku z kurzu větší než 30° musím mít dobrý důvod.

12 Taktika přeletu Odbočky z kurzu
Průměr 36km/h vs 95km/h

13 Nastavení MacCready MacCready hodnota představuje cenu získaného času vyjádřená výškou Richmanovo pravidlo: Počáteční stoupání v následujícím stoupavém proudu = nastavení MacCready = finální stoupání v současném stoupavém proudu. Na průměrnou rychlost má největší vliv rychlost stoupání, ne přeskoková rychlost.

14 Nastavení MacCready Nízká rychlost, velký akční rádius
Vysoká rychlost, malý akční rádius Silné stoupání – vysoká rychlost Slabé stoupání – velký akční rádius

15 Oblet OB Oblet po větru Vítr

16 Oblet OB Oblet proti větru Vítr

17 Krize Jsem ve 400m nad terénem a stoupání nikde. Co teď?
Nejdůležitější je bezpečnost!!!

18 Krize Pokud ještě nemám vyhlédnutou nouzovou plochu, tak teď je nejvyšší čas. Po větru doletím dále Letím rychlostí největšího doletu, tj. pomalu (až na vyjímky) Letím k ploše a na zemi hledám vhodné místo, kde by mohla fungovat termika Létám čistě a jsem trpělivý

19

20 Krize Pokud jde všechno špatně, přistávám na plochu kterou mám dobře prohlédnutou. Vždy mám záložní plán Na finále není vhodná doba měnit své rozhodnutí.

21 Krize Pokud jde všechno dobře získávám výšku
Pokud je aktuální stoupání slabé, po záchraně ze psí výšky přeskočím do lepšího stoupání. Po překonání krize se vetšinou dostaví zlepšení počasí. Přistání na blízkém letišti nebo práškařské ploše je na konci dne lepší rozhodnutí, než dokluz na krev domů. (To neplatí na závodech).

22 Dokluz Dokluz začínejte konzervativně a finišujte agresivně
Dokluz proti větru vychází hůře (i když počítač hlásí, že to vyjde) Dobrá stopa vytváří rezervu Pokud není stoupání, není ani klesání Dobrý výkon nedělá dokluz, ale výběr stoupáků na trati

23 Dokluz Mc=3 20:1 Mc=0, 35:1 Výpočet dokluzoměru: stoupání = klesání

24 Elektronické hračky Výborný pomocník, ale zlý pán
MUSÍM TO UMĚT OVLÁDAT!!! (→ Condor) Přístroj by měl být dostatečně spolehlivý (napájení, konektory, ovládání, viditelnost). Nejdůležitější není obrazovka IPAQu, ale pohled z kabiny. I počítač může ukazovat kraviny, je důležité je rozpoznat.

25 Elektronické hračky Záznam svého plachtařského letu pro přihlášení do soutěže (CPS) mohu použít: FAI homologované GNSS zařízení (logger) – - zapnu, deklaruji, letím, stáhnu, pošlu, mám výkon Nehomologované GNSS zařízení (std. GPS) - deklaruji na papír, ten nechám podepsat komisařem, musím mít báro, všechno zapnu, letím, stáhnu, vyplním zbytek deklarace, pošlu, nechám ověřit komisařem, mám výkon

26 Elektronické hračky Fotoaparát + báro
Vyplním papírovou deklaraci, tu vyfotím, zapnu báro, letím, start + finiš + všechny OB vyfotím, po přistání vyplním zbytek deklarace, opět vyfotím, předám komisaři k vyhodnocení, on pošle, mám výkon Pozor, záznam z plachtařského sw (SeeYou Mobile, SoaringPilot aj. není většinou akceptován.

27 Doporučená literatura
Knihy pro dlouhé zimní večery: Metodika výcviku na kluzácích, Díl II Pokračovací výcvik Metodika výcviku na kluzácích, Díl III Sportovní výcvik Petr Dvořák, Termika, aneb vyšší škola plachtění Leo and Ricky Brigliadori, Competing in glider/winning with your mind Ale hlavně létat, létat, létat (třeba i v Condoru)


Stáhnout ppt "Jak na to Část II – Přelet Mirek Burdych."

Podobné prezentace


Reklamy Google