Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Cirkusoví akrobaté a jejich 2. kariéra

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Cirkusoví akrobaté a jejich 2. kariéra"— Transkript prezentace:

1 Cirkusoví akrobaté a jejich 2. kariéra
PhDr. Hanuš Jordan Divadelní oddělení Národní muzeum TRANSITION – DRUHÁ KARIÉRA

2 Situace v českém tradičním cirkusu
Čeští artisté z tradičních rodin pracující ve státním cirkusu byli de facto připraveni (díky charakteru práce) – jako jedni z mála – na soukromé podnikání v kultuře Přes formální existenci n.p. Československé cirkusy a varieté (v likvidaci do ) již v sezóně 1990 vyjíždí desítka soukromých cirkusů. Tradiční cirkusy využívají zázemí (rodinné domy, plochy na složení fundusu) v Praze 9 – Horních Počernicích a středočeských obcích (Nymbursko, Českobrodsko, Mladoboleslavsko). Jejich zázemí vznikalo od konce 50. let v souvislosti s fungováním centrálního zimoviště státních cirkusů právě v Horních Počernicích. A od 90. let dosud budují v těchto místech vlastní cirkusové základny s podmínkami pro trénink artistů a chov zvířat. V roce 2011 dále vyjely cirkusy Alex s neprav. 10. Andres s 11. Arlett s neprav. 12. Cramer m 13. Astra m 14. Tornádo m 15. Star m 16. Rodolfo m nárazově 17. Praga s část sezóny 18. Alegrie m neprav. 19. Berousek m neprav. 20. Orlando m neprav. 21. Pacific m neprav. 22. Carini s 23. Jung m neprav. Na území ČR v r.2011 několikrát (jednotky) vystoupily cirkusy registrované v SR: 24. Moravan m 25. Williams m 26. Barlay Aleš v TRANSITION – DRUHÁ KARIÉRA TRANSITION – DRUHÁ KARIÉRA 2

3 V současnosti kromě cirkusů sdružených v asociaci existují standardně fungující středně velké cirkusové podniky, např. Andres, Carini, kromě nich také cirkusy, které působí jen extenzivně, několik (méně než 20) hracích dní v sezóně. Členy Asociace českých cirkusů, o.s. k březnu 2012 jsou: 1. Národní cirkus Originál Berousek 2. Národní cirkus Jo-Joo 3. Cirkus Bernes 4. Berousek cirkus Sultán 5. Cirkus Humberto 6. Bob Navarro cirkus King 7. Cirkus Berosini 8. Cirkus Kellner 9. Cirkus Cramer TRANSITION – DRUHÁ KARIÉRA

4 Mimo Asociaci působí např. cirkusy:
10. Alex (s) střední, nepravidelně. 11. Andres s 12. Arlett s neprav. 13. Astra (m) malý 14. Tornádo m 15. Star m 16. Rodolfo m nárazově 17. Praga s část sezóny 18. Alegrie m neprav. 19. Berousek m neprav. 20. Orlando m neprav. 21. Pacific m neprav. 22. Carini s 23. Jung m neprav. TRANSITION – DRUHÁ KARIÉRA

5 Artisté a umělci v tradičním cirkusu
Kromě dvou největších (Národní cirkus Originál Berousek a Národní cirkus Jo-Joo, které jsou společnostmi s ručením omezeným) podnikají všechny cirkusy jako fyzické osoby Členové rodiny, kteří vystupují jako artisté, mají zdravotní a sociální pojištění jako zaměstnanci či jako OSVČ. Podstatným prvkem je komerční pojištění pokrývající zejména úrazová rizika týkající se artistů od dětského věku. Principy: Rodinné cirkusy vycházejí z tradiční soudržnosti, kdy se jeden spoléhá na druhého, kdy silnější pomáhá slabšímu. Není zaznamenán případ, kdy by rodina opustila nemocného nebo po úraze vyřazeného člena. TRANSITION – DRUHÁ KARIÉRA

6 Artistika v rodinném cirkusu znamená:
dětské krůčky v manéži v předškolním věku reálné vystupování od cca 10 let věku mladá artistická hvězda /teenager/ hvězda rodinného cirkusu starší artista dohrávání v manéži /fyzicky snažší disciplíny: drezúra zvířat, mluvená klaunská čísla/ a „druhá kariéra“- pomocné práce v manéži (asistence, záchrana, lonžování), práce v obchodu a v provozu cirkusu. Tedy životní styl, profesi proměnlivou věkem, celoživotní náplň. Práce v tradičním cirkusu v posledních dvaceti letech neznamená mít jedno (dvě) mistrovská náročná čísla, taková, která dělá artista jen na vrcholu sil. Ale 4 – 5 vystoupení různé náročnosti v 1 programu. „Narodit se v tradičním cirkusu znamená i v něm zemřít….“ (trad.) TRANSITION – DRUHÁ KARIÉRA

7 Klasifikace a rizika artistiky v tradičním cirkusu
Obecná zátěž pro všechny cirkusové umělce spočívá v nestandardních životních podmínkách, neustálých přejezdech (za sezónu průměrně 20–30x na štace, desítky přejezdů na základnu), menším komfortu života v obytných vozech, práci za nepříznivých klimatických vlivů Různá náročnost artistických disciplín pro umělce: Přízemní akrobacie ale žonglování a balanční čísla Silová akrobacie komická excentrika Vzdušná čísla hula hop, limbo apod. Skokanská čísla kouzelnictví, zejm. velké iluze Kontorsionistika klauniády bez akrobacie Akrobatický tanec břichomluvectví, nanajské hry apod. Kola, kolečkáři Provazochodci Ekvilibristika Zvláštní postavení má v cirkusu a) akrobacie na zvířatech (např. voltiž) b) drezúra zvířat v současném pojetí TRANSITION – DRUHÁ KARIÉRA

8 Artisté a jejich profesionalita
V českých tradičních cirkusech pracovalo v r kolem 120 artistů. Jak členů širších rodin vlastníka cirkusu od dětského věku, jejich příbuzných (důležitý faktor tradičního cirkusu !), tak artistů v smluvním vztahu, kteří tzv. ambulantně vystupují např. v jednotlivých hostováních. Do celkového počtu patří i artisté zahraničního původu. Protože v ČR působí dlouhodobě, tak získávají povolení k dlouhodobému pobytu i české občanství. V prvotních letech bylo občanství problémem. V současnosti se artisté (zpravidla mimo EU – Ukrajina, Rusko, i Mongolsko) i ze členských zemí EU (Polsko, Bulharsko, SRN) řídí stejnými pravidly jako čeští artisté Počet českých artistů v zahraničních cirkusech a varieté nebyl zjišťován, jsou roztroušeni od podniků v zemích EU (např. Polsko, SRN, Švédsko, Francie, Velká Británie) až po současný kanadský Cirque du Soleil. Od Moulin Rouge po zábavní park ve Finsku. TRANSITION – DRUHÁ KARIÉRA

9 Na našem území existovalo jen Artistické učiliště při Hudební
a artistické ústředně (pak u státních cirkusů) v 50. letech 20. století. Pozdější kobyliská artistická (nejen taneční) přípravka Franka Towena zasahovala jinou populaci. Několik desítek českých artistů prošlo krátkodobým školením v moskevské Státní cirkusové škole (do konce 80. let) Péče o zdraví souvisí s povědomím o celoživotní kariéře v cirkusu. S komerčním pojištěním pro případ úrazu. Artisté jsou registrováni na kvalitních ortopedických pracovištích nejen pražských nemocnic.V době po sezóně se snaží relaxovat na delší zahraniční dovolené. Podle individuálního zájmu využívají i lázeňskou péči. TRANSITION – DRUHÁ KARIÉRA

10 Jiný svět tradičního cirkusu
Celoživotní kariéra, dříve naznačená, je založena na zodpovědnosti sama k sobě. Pokud má artista úraz a je pohyblivý, tak přechází od náročné (jako např. mladá akrobatka Národního cirkusu Jo-Joo po pádu ze 6 metrů do manéže) vzdušné akrobacie k akrobatickému tanci, westernovým číslům a předvádění exotů. Profesní náplň akrobatů, kteří se z různých důvodů nemohou věnovat náročné artistice znamená také péči o kostýmy, rekvizity a efekty, ozvučení a nasvícení manéže, práci při propagaci a produkci představení. A samozřejmě obchod v cirkusu je podstatnou složkou jeho příjmů. Tradiční cirkus v ČR je financován jen ze vstupného a vlastních prostředků podnikajících subjektů. Zcela bez státních subvencí; místních, městských, krajských i grantů Ministerstva kultury. TRANSITION – DRUHÁ KARIÉRA

11 Tento stav paradoxně učinil z tradičních cirkusů (přestože musejí platit silniční daň a mýtné, nezvýhodněné PHM pro celý autopark, platit na každý vůz (jeden cirkus má i 30 vozů) technickou prohlídku, místní poplatky, poplatky za reklamu, poplatky za stavební řízení, daně a odvody, ale také autorské odvody OSA i Intergramu) jediné finančně soběstačné subjekty živé kultury v ČR Právě tato soběstačnost dává osobám pracujícím v cirkusu jasnou – možná i předem očekávatelnou – druhou kariéru. S menším potenciálem umělecké seberealizace, ale s jistotou danou sociálním prostředím tradiční cirkusové rodiny. TRANSITION – DRUHÁ KARIÉRA


Stáhnout ppt "Cirkusoví akrobaté a jejich 2. kariéra"

Podobné prezentace


Reklamy Google