Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

13. 6. 2012 TRANSITION – DRUHÁ KARIÉRA Cirkusoví akrobaté a jejich 2. kariéra PhDr. Hanuš Jordan Divadelní oddělení Národní muzeum.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "13. 6. 2012 TRANSITION – DRUHÁ KARIÉRA Cirkusoví akrobaté a jejich 2. kariéra PhDr. Hanuš Jordan Divadelní oddělení Národní muzeum."— Transkript prezentace:

1 TRANSITION – DRUHÁ KARIÉRA Cirkusoví akrobaté a jejich 2. kariéra PhDr. Hanuš Jordan Divadelní oddělení Národní muzeum

2 Cirkusoví akrobaté a jejich 2. kariéra TRANSITION – DRUHÁ KARIÉRA Situace v českém tradičním cirkusu Čeští artisté z tradičních rodin pracující ve státním cirkusu byli de facto připraveni (díky charakteru práce) – jako jedni z mála – na soukromé podnikání v kultuře Přes formální existenci n.p. Československé cirkusy a varieté (v likvidaci do ) již v sezóně 1990 vyjíždí desítka soukromých cirkusů. Tradiční cirkusy využívají zázemí (rodinné domy, plochy na složení fundusu) v Praze 9 – Horních Počernicích a středočeských obcích (Nymbursko, Českobrodsko, Mladoboleslavsko). Jejich zázemí vznikalo od konce 50. let v souvislosti s fungováním centrálního zimoviště státních cirkusů právě v Horních Počernicích. A od 90. let dosud budují v těchto místech vlastní cirkusové základny s podmínkami pro trénink artistů a chov zvířat TRANSITION – DRUHÁ KARIÉRA

3 Cirkusoví akrobaté a jejich 2. kariéra TRANSITION – DRUHÁ KARIÉRA V současnosti kromě cirkusů sdružených v asociaci existují standardně fungující středně velké cirkusové podniky, např. Andres, Carini, kromě nich také cirkusy, které působí jen extenzivně, několik (méně než 20) hracích dní v sezóně. Členy Asociace českých cirkusů, o.s. k březnu 2012 jsou: 1. Národní cirkus Originál Berousek 2. Národní cirkus Jo-Joo 3. Cirkus Bernes 4. Berousek cirkus Sultán 5. Cirkus Humberto 6. Bob Navarro cirkus King 7. Cirkus Berosini 8. Cirkus Kellner 9. Cirkus Cramer

4 Cirkusoví akrobaté a jejich 2. kariéra TRANSITION – DRUHÁ KARIÉRA Mimo Asociaci působí např. cirkusy: 10. Alex (s) střední, nepravidelně. 11. Andres s 12. Arlett s neprav. 13. Astra (m) malý 14. Tornádo m 15. Star m 16. Rodolfo m nárazově 17. Praga s část sezóny 18. Alegrie m neprav. 19. Berousek m neprav. 20. Orlando m neprav. 21. Pacific m neprav. 22. Carini s 23. Jung m neprav.

5 Cirkusoví akrobaté a jejich 2. kariéra TRANSITION – DRUHÁ KARIÉRA Artisté a umělci v tradičním cirkusu Kromě dvou největších (Národní cirkus Originál Berousek a Národní cirkus Jo-Joo, které jsou společnostmi s ručením omezeným) podnikají všechny cirkusy jako fyzické osoby Členové rodiny, kteří vystupují jako artisté, mají zdravotní a sociální pojištění jako zaměstnanci či jako OSVČ. Podstatným prvkem je komerční pojištění pokrývající zejména úrazová rizika týkající se artistů od dětského věku. Principy: Rodinné cirkusy vycházejí z tradiční soudržnosti, kdy se jeden spoléhá na druhého, kdy silnější pomáhá slabšímu. Není zaznamenán případ, kdy by rodina opustila nemocného nebo po úraze vyřazeného člena.

6 Cirkusoví akrobaté a jejich 2. kariéra TRANSITION – DRUHÁ KARIÉRA Artistika v rodinném cirkusu znamená:  dětské krůčky v manéži v předškolním věku  reálné vystupování od cca 10 let věku  mladá artistická hvězda /teenager/  hvězda rodinného cirkusu  starší artista  dohrávání v manéži /fyzicky snažší disciplíny: drezúra zvířat, mluvená klaunská čísla/  a „druhá kariéra“- pomocné práce v manéži (asistence, záchrana, lonžování), práce v obchodu a v provozu cirkusu. Tedy životní styl, profesi proměnlivou věkem, celoživotní náplň. Práce v tradičním cirkusu v posledních dvaceti letech neznamená mít jedno (dvě) mistrovská náročná čísla, taková, která dělá artista jen na vrcholu sil. Ale 4 – 5 vystoupení různé náročnosti v 1 programu. „Narodit se v tradičním cirkusu znamená i v něm zemřít….“ (trad.)

7 Cirkusoví akrobaté a jejich 2. kariéra TRANSITION – DRUHÁ KARIÉRA Klasifikace a rizika artistiky v tradičním cirkusu Obecná zátěž pro všechny cirkusové umělce spočívá v nestandardních životních podmínkách, neustálých přejezdech (za sezónu průměrně 20–30x na štace, desítky přejezdů na základnu), menším komfortu života v obytných vozech, práci za nepříznivých klimatických vlivů Různá náročnost artistických disciplín pro umělce: - Přízemní akrobaciealežonglování a balanční čísla - Silová akrobaciekomická excentrika - Vzdušná číslahula hop, limbo apod. - Skokanská číslakouzelnictví, zejm. velké iluze - Kontorsionistikaklauniády bez akrobacie - Akrobatický tanecbřichomluvectví, nanajské hry apod. - Kola, kolečkáři - Provazochodci - Ekvilibristika Zvláštní postavení má v cirkusu a) akrobacie na zvířatech (např. voltiž) b) drezúra zvířat v současném pojetí

8 Cirkusoví akrobaté a jejich 2. kariéra TRANSITION – DRUHÁ KARIÉRA Artisté a jejich profesionalita V českých tradičních cirkusech pracovalo v r kolem 120 artistů. Jak členů širších rodin vlastníka cirkusu od dětského věku, jejich příbuzných (důležitý faktor tradičního cirkusu !), tak artistů v smluvním vztahu, kteří tzv. ambulantně vystupují např. v jednotlivých hostováních. Do celkového počtu patří i artisté zahraničního původu. Protože v ČR působí dlouhodobě, tak získávají povolení k dlouhodobému pobytu i české občanství. V prvotních letech bylo občanství problémem. V současnosti se artisté (zpravidla mimo EU – Ukrajina, Rusko, i Mongolsko) i ze členských zemí EU (Polsko, Bulharsko, SRN) řídí stejnými pravidly jako čeští artisté Počet českých artistů v zahraničních cirkusech a varieté nebyl zjišťován, jsou roztroušeni od podniků v zemích EU (např. Polsko, SRN, Švédsko, Francie, Velká Británie) až po současný kanadský Cirque du Soleil. Od Moulin Rouge po zábavní park ve Finsku.

9 Cirkusoví akrobaté a jejich 2. kariéra TRANSITION – DRUHÁ KARIÉRA Na našem území existovalo jen Artistické učiliště při Hudební a artistické ústředně (pak u státních cirkusů) v 50. letech 20. století. Pozdější kobyliská artistická (nejen taneční) přípravka Franka Towena zasahovala jinou populaci. Několik desítek českých artistů prošlo krátkodobým školením v moskevské Státní cirkusové škole (do konce 80. let) Péče o zdraví souvisí s povědomím o celoživotní kariéře v cirkusu. S komerčním pojištěním pro případ úrazu. Artisté jsou registrováni na kvalitních ortopedických pracovištích nejen pražských nemocnic.V době po sezóně se snaží relaxovat na delší zahraniční dovolené. Podle individuálního zájmu využívají i lázeňskou péči.

10 Cirkusoví akrobaté a jejich 2. kariéra TRANSITION – DRUHÁ KARIÉRA Jiný svět tradičního cirkusu Celoživotní kariéra, dříve naznačená, je založena na zodpovědnosti sama k sobě. Pokud má artista úraz a je pohyblivý, tak přechází od náročné (jako např. mladá akrobatka Národního cirkusu Jo-Joo po pádu ze 6 metrů do manéže) vzdušné akrobacie k akrobatickému tanci, westernovým číslům a předvádění exotů. Profesní náplň akrobatů, kteří se z různých důvodů nemohou věnovat náročné artistice znamená také péči o kostýmy, rekvizity a efekty, ozvučení a nasvícení manéže, práci při propagaci a produkci představení. A samozřejmě obchod v cirkusu je podstatnou složkou jeho příjmů. Tradiční cirkus v ČR je financován jen ze vstupného a vlastních prostředků podnikajících subjektů. Zcela bez státních subvencí; místních, městských, krajských i grantů Ministerstva kultury.

11 Cirkusoví akrobaté a jejich 2. kariéra TRANSITION – DRUHÁ KARIÉRA Tento stav paradoxně učinil z tradičních cirkusů (přestože musejí platit silniční daň a mýtné, nezvýhodněné PHM pro celý autopark, platit na každý vůz (jeden cirkus má i 30 vozů) technickou prohlídku, místní poplatky, poplatky za reklamu, poplatky za stavební řízení, daně a odvody, ale také autorské odvody OSA i Intergramu) jediné finančně soběstačné subjekty živé kultury v ČR Právě tato soběstačnost dává osobám pracujícím v cirkusu jasnou – možná i předem očekávatelnou – druhou kariéru. S menším potenciálem umělecké seberealizace, ale s jistotou danou sociálním prostředím tradiční cirkusové rodiny.


Stáhnout ppt "13. 6. 2012 TRANSITION – DRUHÁ KARIÉRA Cirkusoví akrobaté a jejich 2. kariéra PhDr. Hanuš Jordan Divadelní oddělení Národní muzeum."

Podobné prezentace


Reklamy Google