Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Gymnázium, Broumov, Hradební 218 Tematická oblast: Člověk a příroda Číslo materiálu: EU050105 Název: Les a organizmy – 1. část Autor: Mgr. Lenka Radochová.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Gymnázium, Broumov, Hradební 218 Tematická oblast: Člověk a příroda Číslo materiálu: EU050105 Název: Les a organizmy – 1. část Autor: Mgr. Lenka Radochová."— Transkript prezentace:

1 Gymnázium, Broumov, Hradební 218 Tematická oblast: Člověk a příroda Číslo materiálu: EU Název: Les a organizmy – 1. část Autor: Mgr. Lenka Radochová Ročník: první osmiletého gymnázia Doporučený čas: 25 – 30 minut Materiál byl vytvořen v rámci projektu „Gymnázium Broumov“ v OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost, reg. č. CZ.1.07/1.5.00/ Stručná anotace Materiál slouží k objasnění vztahů mezi organizmy. Formou doplňování, výběru a přiřazování pojmů k opakování učiva o fotosyntéze, potravních vztazích a potravních řetězcích.

2 LES A ORGANIZMY VZTAHY MEZI ORGANIZMY V EKOSYSTÉMU - I. část

3 les je životním prostředím pro mnoho organizmů – rostliny, živočichové, houby, mikroorganizmy mezi nimi různé, často velmi složité vzájemné vztahy nejčastějším vztahem – vztah predátor – kořist - 1 organizmus je potravou jiného - můžeme zakreslit pomocí potravních řetězců les a organizmy

4 zelené rostliny stojí na počátku potravních řetězců říkáme jim producenti – dokážou si sami vytvořit (produkovat) ústrojné (organické) látky provádí fotosyntézu  Co je to fotosyntéza? Pokuste se sami doplnit text: Fotosyntéza je děj, při kterém rostliny přeměňují látky(oxid uhličitý, vodu) na látky (cukry). Využívají k tomu energii z Při fotosyntéze se uvolňuje do ovzduší Fotosyntéza probíhá pouze v částech rostlin, k zachycení energie slouží části buňky, kterým říkáme obsahující barvivo neústrojné (anorganické) ústrojné (organické) slunečního záření kyslík zelených chloroplastychlorofyl

5  Zkuste ještě doplnit správně obrázek. KYSLÍK OXID UHLIČITÝ SLUNEČNÍ ZÁŘENÍ CHLOROPLAST VODA SLUNEČNÍ ZÁŘENÍ, CHLOROPLAST, KYSLÍK, VODA, CUKRY (ORGANICKÉ LÁTKY), OXID UHLIČITÝ CUKRY (ORGANICKÉ LÁTKY) Do rámečků doplňte tyto pojmy

6 živočichové organické látky si neumí sami vytvořit – musí je přijímat z potravy říkáme jim konzumenti = jedí (konzumují) jiné organizmy

7 býložravci – živí se rostlinami masožravci – živí se masem – tedy jinými živočichy všežravci – živí se rostlinami i živočichy

8  Zakroužkujte černě býložravce, červeně masožravce a modře všežravce: VOSARYS KRÁLÍK REJSEK DATEL MEDVĚD HRABOŠ KUNAČLOVĚK VLKKŘÍŽÁKSLIMÁKSTŘEVLÍK MRAVENECROPUCHAUŽOVKAKÁNĚ KACHNASRNABABOČKANETOPÝR

9 rozkladači (destruenti, dekompozitoři) získávají organické látky z mrtvých organizmů rozkládají těla mrtvých organizmů až na minerální látky – ty jsou využívány rostlinami jsou velmi důležití pro koloběh látek v přírodě bakterie dřevokazná houba chrobák hrobařík žížala

10 potravní řetězec pomocí něho můžeme zjednodušeně zakreslit potravní vztahy mezi druhy v ekosystému tedy který druh je potravou pro druh následující na počátku potravních řetězců jsou rostliny – producenti důležitou součástí jsou také rozkladači minerální látky různí rozkladači

11 Z následujících organizmů se pokuste sestavit různé potravní řetězce. Komu z vás se podaří sestavit nejdelší smysluplný řetězec? Všimněte si, kdo většinou stojí na konci potravních řetězců.

12 Na konci potravních řetězců jsou velcí predátoři (liška, jestřáb, člověk) Potravních řetězců jste mohli vytvořit mnoho – tady je jeden příklad

13 zdroje obrázky cz/images/results.aspx?qu=jelen&ex=1&AxInstalled=copy&Download=MC &ext=WMF&c=0#ai:MC |, cz/images/results.aspx?qu=jelen&ex=1&AxInstalled=copy&Download=MC &ext=WMF&c=0#ai:MC |

14 ostatní fotografie – archiv autora


Stáhnout ppt "Gymnázium, Broumov, Hradební 218 Tematická oblast: Člověk a příroda Číslo materiálu: EU050105 Název: Les a organizmy – 1. část Autor: Mgr. Lenka Radochová."

Podobné prezentace


Reklamy Google