Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

PEČOVATELSTVÍ 4. ročník Studijní obor: Sociální činnost Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "PEČOVATELSTVÍ 4. ročník Studijní obor: Sociální činnost Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK."— Transkript prezentace:

1 PEČOVATELSTVÍ 4. ročník Studijní obor: Sociální činnost Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK

2 Těhotenství Těhotenství je životní etapa, kdy dochází k naplnění smyslu biologické podstaty ženy. Dochází k zázraku početí a daru nového života. Přivedení nového jedince na svět se stává zlomovou situací v životě každé rodiny. Na tomto procesu by se měli podílet samozřejmě oba dva rodiče. Hlavním úkolem ženy je donosit jedince a porodit, funkcí muže je především těhotnou ženu a rodinu zabezpečit, a to nikoli pouze materiálně. Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK

3 Těhotenství a nitroděložní vývoj zárodku vzniká splynutím ženské a mužské pohlavní buňky – vajíčka a spermie. První známkou těhotenství je vynechání menstruace, která byla předtím pravidelné. Vynechání menstruace ale nemusí být důkazem těhotenství, proto se v dnešní době využívá vyšetření takzvaného „těhotenského hormonu“ ( ß – H CG) v moči, spolehlivěji pak v krvi. Tento hormon je průkazný přibližně od 9. dne po oplození. Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK

4 Zhruba od 5. týdne je těhotenství možné definitivně zjistit pomocí ultrazvukového vyšetření. Časté příznaky těhotenství:  vynechání menstruace – toto vodítko nemusí být spolehlivé,k nepravidelnostem cyklu dochází i z jiných důvodů, někdy se naopak může objevit slabé krvácení (zhruba v čase, kdy žena mívá periodu), přestože je už těhotná Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK

5  prsa jsou zvětšená, citlivá, někdy žena může cítit i palčivost  žena má v ústech podivnou, kovovou chuť  je jí na omdlení, točí se jí hlava  normální vaginální sekrece je zvýšená  nucení na zvracení  žena pociťuje silný odpor proti některým věcem – např. alkohol, káva, cigaretový kouř, po jiných naopak silně touží – těhotenské chutě Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK

6  častěji močí  je neobvykle přecitlivělá – důsledek hormonálních změn  větší pocit únavy Těhotenství je členěno na tři třetiny, které nazýváme trimestry. Význam takového dělení spočívá v rozčlenění 40 týdnů těhotenství do větších časových celků. Každý trimestr je odlišný a uskutečňují se v něm určitá speciální vyšetření. Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK

7 0. – 8. týden Změny ženského těla:  tělo produkuje velké množství hormonů  dochází k únavě a nevolnosti  v prvních týdnech těhotenství dochází často k protichůdným pocitům – nadšení, překvapení, strach, pochyby, obavy ze změn… Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK

8  zrychluje se srdeční činnost – přibližně o 10 tepů za minutu  prsa se zvětšují a mohou být citlivější než obvykle  metabolismus se zrychluje o 10 až 15 procent  váhový přírůstek činní 900 g – 1, 4 kg za trimestr Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK

9 Obvyklé obavy ženy:  je opravdu těhotná?, nepociťuje- li mnoho fyzických syndromů, je tato obava normální  nepřibírá příliš rychle?, mnoho nastávajících maminek jí kvůli nevolnostem v prvních týdnech těhotenství mnohem více než obvykle, není však třeba nosit s sebou zbytečné kilogramy, důležité je jíst zdravě Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK

10  nepotratí?, k potratu dochází nejčastěji v prvním trimestru, pokud žena začne krvácet, poradí se s lékařem, v případě potřeby lékař může ultrazvukem zkontrolovat, zda je vše v pořádku Jak zmírnit příznaky:  důležité je naslouchat svému tělu, je vhodné přeorganizovat svůj denní program tak, aby žena mohla více odpočívat Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK

11  pociťuje-li žena často změny a výkyvy nálad, je důležité, aby si o nich pohovořila se svým partnerem, aby se neuzavírala do sebe a komunikovala s ním  proti ranní nevolnosti dávají některé ženy přednost sucharům a tvrdému bílému pečivu, nastávající matka má jíst málo, ale často, dochází tak k vyrovnávání hladiny cukru v krvi, žena by měla jíst potraviny s vysokým obsahem vitaminu B6 a zinku, Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK

12 protože nevolnost je spojena s nedostatkem těchto živin, dále by měla jíst celozrnné pečivo nebo zázvor v jakékoli podobě, během dne by měla mít u sebe drobné zákusky Dítě v 8. týdnu těhotenství  od osmého týdne gravidity už nemluvíme o zárodku – embryu, ale o plodu – fétu  plod je ještě maličký – necelých 2, 5 cm  má už počátky rozeznatelného lidského obličeje a ústa s jazykem Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK

13  hlava a obličej jsou jeho největší částí, záda jsou zakřivená směrem k ocásku, pozdějšímu zadečku, lidské embryo trochu připomíná pulce  objevily se už pupeny horních a dolních končetin se štěrbinami na konci – z nich se potom vyvinou prsty  v prvních týdnech po početí se tvoří části těla a vnitřní orgány vyvíjejícího se dítěte  z původních tří vrstev buněk vznikají různé systémy lidského těla Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK

14  z vnitřní vrstvy se vyvíjí srdce, plíce, játra, štítná žláza, slinivka, močový měchýř  ze střední vrstvy vznikne kostra, svaly, pohlavní orgány, krvinky a ledviny  z vnější vrstvy vznikne kůže, potní žlázy, vlasy, nehty a zubní sklovina  srdce už bije, srdce plodu má čtyři komory a pracuje frekvencí asi 180 tepů za minutu Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK

15  placenta se rychle vyvíjí a začíná se soustřeďovat v jedné části děložní stěny  děloha, ve které se dítě vyvíjí, má velikost asi tenisového míčku  začínají se vyvíjet prsty na rukou a nohou, ale v 8. týdnu jsou ještě spojeny kožní blanou  paže se ze začátku vyvíjejí rychleji než nohy  v čelistech již vznikají dentální pupeny, z nichž se později stanou zuby Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK

16 Plod v 8. týdnu těhotenství Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK

17 Stravování nastávající matky  žena vyžaduje zhruba o 300 kilokalorií více než obvykle  v prvním trimestru se ženám doporučují přípravky obsahující kyselinu listovou  jíst hodně čerstvého ovoce a potravin bohatých na vlákninu, naopak snížit spotřebu konzervovaných potravin, které obsahují mnoho tuku i cukru a málo důležitých živin Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK

18  žena by se měla vyhýbat výrobkům z nepasterizovaného mléka, hlavně měkkým zrajícím sýrům, nedostatečně tepelně zpracovaným vejcím a drůbeži, vnitřnostem, nedostatečně zpracovanému červenému masu a paštikám, nedostatečně prohřátým polotovarům z masa Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK

19 Ženské tělo: 12. týden  placenta (neboli plodové lůžko) převzala produkci hormonů, které stimulují růst dítěte, tím dochází ke snížení rizika potratu  některým ženám se vytvoří na břiše svislý tmavý pigmentový pruh – tzv. linea nigra, po porodu zase zmizí  vlivem hormonálních změn mohou vznikat tmavá znaménka na obličeji, tyto pigmentové změny po porodu zmizí Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK

20 Jak zmírnit příznaky:  někdy se objevuje krvácení z dásní následkem hormonální změny, proto by si měla žena čistit zuby jemně a chodit na kontroly podle pokynů zubního lékaře  časté močení – při močení je dobré, aby se žena předklonila, aby se močový měchýř úplně vyprázdnil, nesnažit se omezovat příjem tekutin, naopak v těhotenství žena musí dbát na to, aby pila více než obvykle Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK

21  zvětšení velikosti prsů – žena by si měla koupit kvalitní podprsenku  kožní problémy – zvýšením produkce hormonů může žena trpět akné, proto je důležité čistit si častěji pleť a jíst více čerstvého ovoce a zeleniny Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK

22 Vyšetření ultrazvukem:  mezi 11. a 13. týdnem těhotenství bude nastávající matce lékařem doporučeno vyšetření ultrazvukem  cílem je stanovit stáří plodu, zkontrolovat polohu placenty, zda není umístěna příliš nízko  ultrazvukem se zjistí, zda žena čeká více než jedno dítě  zjišťují se také případné vady, postižení plodu Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK

23 Dítě ve 12. týdnu těhotenství  ve 12. týdnu těhotenství má již dítě vyvinutou bradu, vysoké čelo, nosík  oči se posunuly dopředu, na očích se vytvořila oční víčka, jsou však zavřená a daleko od sebe  uši dítěte se posunuly na hlavě výš, boltce jsou už dobře vyvinuty  pupečník dodává plodu okysličenou krev a živiny Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK

24  hlava plodu je velmi malá  prsty na rukou a nohou jsou oddělené a zcela zřetelné, dítě ohýbá prsty na rukou a nohou a dokáže sevřít ruku v pěst  vyvíjejí se vnější pohlavní orgány, ale není doposud spolehlivě možné diferencovat pohlaví dítěte ultrazvukem, uvnitř těla vnikají varlata nebo vaječníky  dítě má zápěstí, kotníky a nehty Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK

25  prostředím dítěte se stává plodová voda, dítě už polyká malé množství této tekutiny, tímto způsobem se dítě připravuje na polykání mléka  dítě také může močit, moč se mísí s plodovou vodou  paže plodu jsou už dobře vyvinuté a dají se ohýbat v loktech Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK

26 Ženské tělo: 16. týden  do dělohy se dostává 5x více krve než před těhotenstvím, krev přivádí kyslík a potřebné živiny plodu  ledviny zpracovávají o 25% krve více než obvykle  ženě se zvýší tepová frekvence a výkon srdce je o 30 – 50 procent vyšší než před graviditou  žena přibere přibližně 2, 25 – 4, 5 kg  žena poprvé ucítí, jak se její dítě pohybuje v těle Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK

27 Jak zmírnit příznaky  těsné oblečení – žena by měla nosit pohodlné oblečení  žena by měla vyhledávat mírnou fyzickou činnost – nastávající matka by měla pravidelně cvičit  zácpa – žena by měla přes den pít hodně vody a jíst velké množství ovoce Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK

28  žena by si měla zaznamenávat své tělesné pocity – až půjde na kontrolu k lékaři, může se o těchto pocitech poradit Dítě v 16. týdnu těhotenství  v tomto období plod rychle roste, v posledních čtyřech týdnech skoro zdvojnásobil svou délku a jeho hmotnost se zvýšila přibližně 130 g  dítě má už vytvořené všechny končetiny a rysy obličeje, nohy jsou delší než paže Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK

29  plod má vytvořené nehty na rukou i nohou  holčičky mají ve svých vaječnících asi 2 miliony vajíček – jejich počet se v těhotenství nejprve zvyšuje a pak snižuje, při narození jich má asi milion  uši se přesunuly z krku, zde se předtím začaly vyvíjet, na strany hlavy  dítě polyká plodovou vodu, ledviny mění tuto tekutinu v moč  dítě čas od času zívá a protahuje se Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK

30  plod má velmi malé obočí i řasy  dítěti na tváři a těle narostly jemné, hebké chloupky, tzv. lanugo  dítě je schopno si cucat palec  začíná se vyvíjet kostra, ze začátku ve formě ohebných chrupavek, pak tvrdých kostí  je možné spatřit malé dýchací pohyby Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK

31 Ženské tělo: 20. týden  horní část dělohy dosahuje skoro do úrovně pupku, posouvá se asi o 1 cm za týden  tlakem rostoucího dítěte může někdy vystoupit pupek nad úroveň okolní pokožky a zůstává tak až do porodu  váha dítěte může vyvolat u ženy pocit „nevyváženosti“  mohou vznikat strie Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK

32 Jak zmírnit příznaky  ucpaný nos a krvácení z nosu – nastávající matky mohou uvolnit nos používáním vhodných nosních kapek nebo krému  pálení žáhy – žena by neměla jíst velké množství jídla najednou, měla by se vyhýbat alkoholu a kořeněným pokrmům, lze použít přípravek neutralizující kyselý žaludeční obsah, vždy je nutné se poradit s lékařem Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK

33  svědění – žena by měla jíst potraviny s vysokým obsahem vitaminu B, jestliže příznaky přetrvávají, ať se žena poradí s lékařem  zvýšený vaginální výtok – u nastávajících matek je zvýšený výtok z pochvy běžný, ale pokud je výtok silný nebo nějak neobvykle zapáchá nebo svědí, ať se žena poradí s lékařem Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK

34 Péče o zuby:  v těhotenství je důležité, aby žena věnovala zubům a dásním zvýšenou péči  žena by měla sdělit zubnímu lékaři, že je těhotná z důvodu omezení rentgenování jen na absolutně nezbytné situace  žena by si měla zuby pravidelně nechat vyšetřit Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK

35  zubní lékař by ženě měl doporučit nejlepší způsob péče o zuby a měl by ženu sledovat, pokud dojde k jakékoli známce onemocnění nebo k nějaké infekci  žena by měla dodržovat zásady ústní hygieny, jíst zdravou a vyváženou stravu, dbát na dostatečný příjem vápníku, bílkovin, vitaminů skupiny B, C a D  žena by se měla vyhýbat sladkým potravinám Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK

36 Dítě ve 20. týdnu těhotenství  od temena k zadečku má dítě velikost přibližně 15 cm, váží zhruba 270 g  dítěti začaly na hlavě růst vlasy  dítě vdechuje plodovou vodu, dělá mělké dýchací pohyby  dítě má vytvořen primitivní imunitní systém, může tak bojovat proti některým nákazám Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK

37  za pupeny mléčných zubů se vytváří pupeny trvalých zubů  začíná se ukládat ochranná vrstva „hnědého tuku“, který napomáhá při regulaci tělesné teploty  u holčiček se v této době začíná vyvíjet pochva, u chlapečků se ještě utváří šourek  u holčiček i chlapců vznikají prsní bradavky a mléčné žlázy Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK

38  plod je schopen uchopit jednou rukou druhou ruku a dokáže sevřít ruku v pěst  plod má zavřené oči, je ale schopen pohybovat očima ze strany na stranu  dítě s postupujícím vývojem svalů a nervového systému může lépe ovládat svoje pohyby  nervový systém začíná vytvářet myelinové pochvy obalující nervy, které spojují svaly s mozkem Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK

39  kůstky v uších sílí, plod začíná slyšet zvuky z vnějšího prostředí Ženské tělo: 24. týden  vrcholek dělohy dosahuje nad úroveň pupku  žena při pohybech dítěte může přes stěnu břišní zaznamenat chodidlo plodu  prsa ženy se mohou stát kvůli hormonálním změnám v rámci přípravy na kojení velmi citlivá Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK

40  tělo zadržuje vodu, žena pocítí zvýšení váhy především ve stehnech a horní části těla  ženě může být častěji horko Jak zmírnit příznaky:  infekce močových cest – v těhotenství se objevují tyto infekce častěji než dříve, ženám se doporučuje pít hodně vody – nejméně 2 – 3 litry denně, voda ředí krev, proplachuje močové cesty, a tím je vznik infekce méně pravděpodobný Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK

41  trávicí obtíže – hormon progesteron zpomaluje funkci trávicího systému – potrava se nachází v žaludku déle a může vyvolávat nepříjemné pocity, žena by se měla v tomto období vyhýbat těžkým pokrmům, dbát na dostatečný přívod železa, jíst libové maso, čočku a ostatní luštěniny, špenát a jinou tmavě zelenou listovou zeleninu a obiliny s vysokým obsahem železa, vitamin C napomáhá zvýšit absorpci železa, žena by měla jíst po menších dávkách a častěji Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK

42  suché oči – žena může mít oči méně vlhké a více citlivé na světlo, pokud má žena takovéto problémy, ať se poradí s lékárníkem Dítě ve 24. týdnu těhotenství  na konci 24. týdne těhotenství je dítě schopno poprvé otevřít oči  tepová frekvence klesá přibližně na 140 – 150 tepů za minutu Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK

43  u dítěte se v tomto období rychle vyvíjí mozek a nervový systém  plod má prsty na rukou a nohou, ale doposud jsou mírně spojeny blankou  dítě polyká plodovou vodu a vylučuje ji ve formě moči  v plicích se tvoří plicní sklípky  v kůži vznikají potní žlázy  dítě už může kašlat a škytat Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK

44  lanugo, jemné ochlupení na těle, tmavne  je už vytvořen určitý cyklus spánku a bdění  jak dítě roste, krevní cévy mu dodávají prostřednictvím placenty více živin, které vyžaduje Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK

45 Ženské tělo: 28. týden  nastávající matka bude v tomto období docházet do prenatální poradny každé dva týdny, od 36. týdne potom každý týden  prsní žlázy mohou vylučovat mlezivo, u některých žen se objevuje teprve po porodu  zvetšená děloha tlačí zespodu na bránici a plíce, v důsledku toho se žena může zadýchávat Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK

46  u ženy se mohou objevit křečové žíly, protože váží více Jak zmírnit příznaky  hemeroidy – žena by měla pít hodně vody, konzumovat hodně ovoce, pokud ženě způsobují přípravky obsahující železo zácpu, měla by se poradit s lékařem  křeče v nohou –objevují se často, především odpoledne a v noci, žena by měla napnout nohu, ohnout ji v kotníku a masírovat lýtko Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK

47  oteklé ruce a nohy – žena by měla nosit pohodlné boty, především odpoledne a večer, kdy jsou otoky největší, pokud má těsné prsteny, je potřeba je odložit  křečové žíly – kdykoliv je to možné, ať si žena položí nohy na zvýšenou podložku nebo si lehne s nohama ve zvýšené poloze, ženě také mohou pomoci speciální pružné punčochy Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK

48 Dítě ve 28. týdnu těhotenství  v posledních týdnech se dítěti hodně vyvinuly plíce  ledviny plodu zcela pracují a tvoří zhruba půl litru moči denně  kostní dřeň umožňuje tvorbu červených krvinek  dítě občas škytá  u chlapců sestupují varlata  plod si může občas cumlat palec nebo jiný prst Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK

49  placenta má z krevního řečiště matky v každé minutě 4000 ml krve  plod má účinné svaly odpovídající rozměrům jeho těla  na kůži na břiše matky lze spatřit pohybující se končetiny plodu  plod má stále svraštělou kůži, nicméně pod ní se nadále ukládá tuk a dítě už nevypadá tak hubené Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK

50  mozek plodu velmi rychle roste, nervová soustava se vyvíjí tak, že mozek může předávat signály různým částem těla  dítě má dobře vyvinutý hmat  u dítěte se rozvíjí schopnost orientace v daném prostoru  dítě reaguje na podněty, např. zvuky Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK

51 Ženské tělo – 32. týden  ženám se možná v noci špatně spí a potom se přes den cítí unavenější  pánev se rozšiřuje, někdy může ženu bolet, zejména pokud delší dobu stojí nebo sedí se zkříženýma nohama, bolest je způsobena váhou dítěte Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK

52  děloha vyvíjí tlak na močový měchýř, žena chodí v noci močit, někdy může dojít i k malým únikům moči, např. při kašli, kýchání nebo smíchu Jak zmírnit příznaky:  píchání v boku – žena by neměla provádět prudké pohyby, ty zvyšují možnost vzniku bolestí a žena se snadno zadýchá Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK

53  strie – po porodu zbělají, žena by si měla zvlhčovat kůži a svědění může zmírňovat neparfémovaným pleťovým mlékem, zásadně si strie neškrabe  bolesti v zádech – žena by měla stát vždy rovně, měla by mít zataženou pánev a hmotnost těla by měla rozložit mezi paty a bříška chodidla Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK

54  pálení žáhy a špatné trávení – žena by měla jíst v menších dávkách několikrát denně, konzumovat mnoho ovoce a měla by se vyhýbat potravinám s vysokým obsahem cukrů a tuků Dítě ve 32. týdnu těhotenství  v tomto období jsou pohyby nejsilnější  velmi rychle roste mozek  kosti tvrdnou, lebeční kosti zůstávají nespojené, aby se hlavička mohla přizpůsobovat porodním cestám Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK

55  dítě může mít plně vyrostlé nehty  mizí jemné ochlupení na těle  u dítěte se zornice v očích roztahují a stahují podle intenzity světla  dítě váží přibližně 1,8 kg  plod je obklopen přibližně 750 ml plodové vody Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK

56 Ženské tělo – 36. týden  od 36. týdne sestupuje hlavička dítěte níže do pánve  žena cítí potřebu uklízet, ale neměla by to přehánět  na močový měchýř působí stálý tlak, žena močí častěji než obvykle  u ženy se mohou objevovat častější kontrakce Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK

57 Jak zmírnit příznaky:  kopání – pohyby dítěte sice ženu uklidňují a zároveň vzrušují, ale kope-li miminko stále do jednoho místa a působí mamince bolesti, ať ženaa zkusí měnit častěji polohu  únava – žena by měla odpočívat s nohama nahoře, nejlepší způsob je na levém boku, zlepší se tak ženina kondice a zároveň i přívod krve do placenty Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK

58  syndrom karpálního tunelu – žena pociťuje brnící, necitlivé prsty, oteklé tkáně v zápěstí tlačí na některé nervy, otoky jsou častým jevem, tyto potíže by měly po porodu zmizet, žena může nosit dlahu na zápěstí a užívat denně vitamin B6 Dítě v 36. týdnu těhotenství  v děloze je méně plodové vody, plod je mnohem větší  děloha je tisíckrát větší než normálně Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK

59  hypofýza produkuje hormon stimulující prsa k tvorbě mléka po porodu  placenta je zralá, prostřednictvím ní plod dostává nejvíce živin za celé období těhotenství  centrální nervový systém dítěte dozrává a reflexy se den ze dne zlepšují  99 % dětí narozených v tomto období zůstává naživu Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK

60  dítě si vytváří zásoby tuku a přibírá rychleji na váze  plod má otevřené oči, pokud je vzhůru  chlapečkům sestoupila varlata do šourku  jestliže žena hodně chodí nebo jemně zatlačí na břicho, lze dítě vzbudit Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK

61 Ženské tělo: 40. týden  žena navštěvuje prenatální poradnu každý týden, někdy i častěji  dítě tlačí na močový měchýř takovým způsobem, že může dojít k úniku moči, žena by měla posilovat pánevní dno  váhový přírůstek se přibližně ve 37. týdnu těhotenství zpomalil nebo i zcela zastavil, v posledních několika týdnech může žena dokonce o 1 – 1,5 kg zhubnout Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK

62 Jak zmírnit příznaky:  netrpělivost – žena by neměla myslet na termín porodu, měla by si dobu do porodu užívat co nejvíce a hodně odpočívat  úzkost – je zcela normální, když žena krátce před porodem cítí určitou úzkost, žena by se měla uvolnit a hlavně soustředit na miminko Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK

63  dušnost – žena se díky velikosti plodu snadno zadýchává, je to vhodné omezit fyzickou námahu, ale v této fázi může žena plavat a procvičovat pánevní dno, kotníky a chodidla, pokud je to možné Dítě ve 40. týdnu těhotenství  průměrná hmotnost donošeného novorozence činí 3, 4 kg, ale za normální hmotnost se považuje jakákoli hmotnost od 2, 5 do 4 kg Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK

64  novorozenci mají šedé, hnědé nebo modré oči, ale skutečná barva jejich očí se projeví až za několik týdnů  ve 40. týdnu těhotenství je plod zcela vyvinutý  plod nemá zcela vyzrálý imunitní systém  ve 40. týdnu těhotenství je 97 % dětí v děloze obráceno hlavičkou dolů a připraveno k porodu  při porodu váží placenta přibližně šestinu tělesné hmotnosti dítěte Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK

65  pupeční šňůra je přibližně stejně dlouhá jako dítě  přibližně od 37. nebo 38. týdne žena už nepřibírá na váze  chlapcům varlata sestoupila do šourku, u holčiček zůstávají vaječníky nad okrajem pánve až do doby porodu  jen přibližně 6 % dětí se rodí ve stanovený den porodu, převážně se rodí po 40 týdnech Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK

66  plod má v děloze málo místa a je pevně stulený  plodová voda je do konce pobytu dítěte v děloze mléčně zakalená, v důsledku toho, že obsahuje jemné chloupky, které se do ní z plodu odloučily  v děloze je přibližně 1 litr plodové vody Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK

67 6. – 10. týden těhotenství 11. – 15. týden těhotenství 16. – 20. týden těhotenství 21. – 25. týden těhotenství 26. – 30. týden těhotenství 31. – 40. týden těhotenství Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK

68 Rizikové faktory v těhotenství  kouření  alkohol  léky  drogy  infekce  ionizující záření  ostatní rizikové faktory – např. mechanické a fyzikální vlivy atd. Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK

69 Délka trvání těhotenství a výpočet porodu Normální průměrná délka těhotenství trvá přibližně 280 dní, to znamená 10 lunárních měsíců nebo 40 ukončených týdnů. Termín porodu lze určit několika způsoby:  podle poslední menstruace – zná-li žena první den poslední menstruace, přičte se k němu 280 dní, ve skutečnosti to znamená, že k datu posledních měsíčků přičteme rok, odečteme tři měsíce a přičteme sedm dní Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK

70  jestliže je známé přesné datum početí, přičteme k němu 267 dní  určení dle prvních pohybů je možné, ale dnes už příliš neužívané, žena, která bude rodit poprvé, cítí pohyby přibližně ve 20. týdnu těhotenství, vícerodička o 2 týdny dříve  nejpřesnější metodou je v současné době stanovení termínu porodu podle ultrazvukového vyšetření ve 13. týdnu těhotenství Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK

71 Za normální „porod v termínu“ se považuje, pokud k němu dojde mezi probíhajícím 38. a ukončeným 42. týdnem těhotenství. Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK

72 SAMOTNÝ POROD fáze porodu  první doba porodní – otevírací – projevuje se pravidelnými stahy, při kterých dochází k otevírání porodních cest, a končí zánikem porodní branky, to znamená, že měkké porodní cesty jsou už zcela otevřené, na začátku porodu obvykle odchází hlen s trochou krve, není to nic neobvyklého a není se čeho strachovat, Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK

73 u prvorodiček trvá první doba porodní asi 6 – 7 hodin, u vícerodiček 3 – 4 hodiny, polohy v první době porodní – žena zůstává vzpřímená, protože v této poloze tlačí hlavička dítěte na hrdlo děložní a stahy jsou daleko účinnější, může chodit mezi kontrakcemi po místnosti a snažit se být uvolněná, žena používá techniky dýchání, může i křičet, pokud jí to pomáhá, žena by se měla zabývat pouze vždy jednou kontrakcí, která momentálně probíhá, a neměla by myslet na to, že přijdou další Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK

74  druhá doba porodní – vypuzovací – navazuje na předchozí dobu a trvá většinou do 30 minut, jakmile je hrdlo děložní zcela otevřené a miminko sestupuje, bývá rodička vyzvána k tlačení, podmínkou je, že se tlačí pouze při kontrakci, přibližně třikrát během jednoho stahu, někdy musí být proveden nástřih hráze, aby byl umožněn bezpečný průchod miminka porodními cestami a předešlo se větším poraněním rodičky, Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK

75 potom nastává okamžik, kdy se narodí nový jedinec, miminko je hned po porodu ošetřeno na porodním sále, pak je zabaleno a jestliže je vše v pořádku, je přiloženo k matčině prsu, zde nastává důležitý moment pro navázání citového vztahu mezi matkou a novorozeným děťátkem Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK

76  po porodu probíhá třetí doba porodní – tato fáze končí porodem placenty a plodových blan, přibližně trvá do 10 minut, neměla by ale překročit jednu hodinu, potom následuje vyšetření pomocí gynekologických zrcadel a ošetření porodních poranění v místním znecitlivění, k šití jsou využívány vstřebatelné stehy, které se samy vstřebají nebo vypadnou Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK

77  někdy mluvíme i o čtvrté době porodní – jedná se zhruba o dvouhodinový interval, kdy rodička po porodu zůstává na porodním sále a je pozorována porodními asistentkami, z důvodu, že v této době je nejvíce ohrožena některými komplikacemi, zvláště krvácením Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK

78 fáze porodu Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK

79 Šestinedělí Šestinedělí je doba šesti týdnů po porodu, během níž se pohlavní orgány ženy vracejí do stavu před těhotenstvím, dochází k hojení porodních poranění a mléčná žláza je zcela aktivní. Žena je označována „nedělkou“. Po porodu dochází k zavinování dělohy, které je pravidelně kontrolováno při lékařských kontrolách, zároveň odcházejí očistky, ze začátku jsou červené, potom zesvětlají a do konce šestinedělí vymizí. Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK

80 U většiny žen krátce po porodu dochází k plačtivosti, k špatné náladě, smutku, únavě a neklidu, které můžeme pojmenovat „poporodní blues“. Tato situace je normální reakcí na prožitý stres a novou životní situaci a přicházející nové starosti. V tomto období by měla žena dbát na dostatek spánku a možnosti odpočinku, důležitým faktorem je také přítomnost někoho blízkého. Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK

81 Období novorozenecké Kojení  kojení může být hlubokým a příjemným zážitkem, při kterém se utváří silná citová vazba mezi matkou a dítětem  mateřské mléko je tekutina, která svým složením zcela odpovídá proměnlivým potřebám dítěte, za žádnou cenu ho nelze ničím plně nahradit, mimo živiny obsahuje obranné látky, které mají funkci chránit dítě před nemocemi, jeho složení Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK

82 napomáhá k osídlení střevní sliznice dítěte bakteriemi, které jsou pro jeho organismus prospěšné, zlepšují trávení a vstřebávání živin, mastné kyseliny určitého druhu, které se nacházejí v mateřském mléce, blahodárně působí na rozvoj centrálního nervového systému a smyslových orgánů příznivěji, než je obvyklé u nekojených dětí Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK

83  kojení je nejpohodlnější formou výživy dítěte, ale zásadním způsobem ovlivňuje i zdraví ženy – je tak méně ohrožena vznikem nádorového onemocnění  v prvních několika týdnech se bude dítě krmit po několika málo hodinách a u každého prsu stráví 10 až 20 minut, dítě dá najevo, že má hlad Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK

84 Jak správně začít s kojením:  první přiložení k prsu by mělo nastat už do třiceti minut po porodu, nejpozději do dvou hodin  první den přikládáme dítě k prsu pravidelně, zhruba po třech hodinách, jestliže samo nechce častěji  přikládáme ho zezačátku k oběma prsům, protože ještě není rozdíl mezi předním a zadním mlékem, toto platí po celé dva až tři týdny po narození dítěte, po tomto čase se při kojení Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK

85 uvolňuje nejprve přední, sladší mléko, po kterém následuje mléko zadní, tučnější, teprve tehdy se často doporučuje kojit už z jednoho prsu, aby dítě vypilo i dostatek zmíněného zadního mléka  délka kojení se neomezuje z žádných příčin, dítě může být u prsu i přes půl hodiny  nevadí, že se intervaly mezi pitím stanou nepravidelné – půl hodiny, ale i tři až čtyři hodiny, ale ne déle než šest hodin Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK

86  s kojením se ze začátku začíná v poloze vleže, později vsedě  respektujte zvláštnosti tvaru prsů a obličeje dítěte úpravou polohy při kojení  poloha při kojení má být pro matku pohodlná  matka netlačí dítěti hlavu k prsu násilím, z důvodu, že by u dítěte mohla vyvolat obrannou reakci, dotýká se jenom jemně hlavičky pod spojnicí uší Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK

87  dítě správně přiložené k prsu se dotýká matky svým bříškem v celém rozsahu, jeho tvář, brada a nos jsou v kontaktu s prsem, sání dítěte nepůsobí matce žádnou bolest Správná technika kojení  správné přisátí dítěte je důležitým klíčem k úspěchu, žena přiloží dítě k prsu tak, aby bradavka směřovala k hornímu patru, dítě zavře ústa a pevně se přisaje, dítě by mělo mít v ústech celou bradavku a co největší část Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK

88 dvorce, jinak by mohlo sáním dojít k odření bradavky  matka zaujímá uvolněnou polohu – vleže na boku má podepřenou hlavu polštářem, aby se hlava vyrovnala s ramenem, nemá se opírat o loket ani moc zvedat rameno, prohnutím v zádech se vyrovná vyklenutí břicha obvykle v prvních dnech po porodu, dítě tak neleží v úhlu k ose matčina těla, ale je k ní těsně přivinuto, vsedě stabilizuje matka uvolněnou polohu Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK

89 podložením chodidel např. stoličkou, žena je opřená v zádech a dítě spočívá na jejím hrudníku, matka nedrží jeho váhu na rukou, ale nese ji na svém těle a dítě nesklouzává ke špičce bradavky, dítě může podložit polštáři, přidržuje je za ramínka, ne za hlavu, nedotýká se hlavy nad spojnicí uší Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK

90  tělo dítěte je v těsném kontaktu s tělem matky – matčino břicho se dotýká bříška dítěte, mezi matkou a dítětem není žádná překážka  matka nabízí prs na dlani s prsty pod a palcem nad dvorcem  brada, tvář a nos se dotýkají prsu  ústa dítěte jsou široce otevřená  tváře dítěte nevpadávají dovnitř  není slyšet žádný zvuk Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK

91  dítě saje pomalými tahy  tkáň prsu se před ústy dítěte nenapíná  kojení nesmí matku bolet Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK

92 Odstříkání mléka  přibližně po prvním měsíci se ženě utvoří tolik mléka, že může určité množství odstříkat do lahvičky, uložit do chladničky nebo do mrazničky a použít, až si bude potřebovat od kojení odpočinout  mléko lze odstříkat ručně nebo elektrickou pumpičkou  žena se před odstříkáním umyje ruce a vyčistí nehty Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK

93  žena stimuluje vylučování mléka teplým obkladem, aby lépe odtékalo, přidrží prs ze spodní strany prsty, palcem shora opatrně a rytmicky tiskne prs okolo dvorce, dokud mléko nezačne vytékat, postupuje dokola dvorce do té doby, až se jí podaří prs vyprázdnit  žena bude skladovat mléko v chladničce maximálně 24 hodin Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK

94 technika ručního odstříkání mléka za pomocí elektrické pumpičky Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK

95 Lahvičky a umělá výživa Příprava umělé výživy  při přípravě mléka ze sušené směsi by žena měla dodržovat všechny pokyny, poměr prášku a vody je propočtený tak, aby děťátko mělo optimální množství živin  žena si připraví: lahvičky, dudlíky a víčka, plastový nůž, odměrku z balíčku sušené mléčné výživy, nálevku, odměrku na vodu Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK

96  používá vychlazenou, čerstvě převařenou vodu – před každou přípravou dávky mléka do lahviček nalije do konvice čerstvou vodu, do sterilizované lahvičky dá odměřené množství  odměrkou z balíčku sušené mléčné výživy naměří potřebné množství prášku  nasype prášek do vody Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK

97  poté matka lahvičku uzavře a nezapomene důkladně protřepat do té doby, dokud se všechen prášek nerozpustí Zásady  matka by měla držet dítě v náruči  matka nikdy nenechává dítě pít samotné s lahví opřenou o postranici postýlky  pokud má děťátko už dost, nemá ho už matka dále nutit Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK

98 Technika krmení  před samotným krmením matka mléko v lahvičce ohřeje na správnou teplotu v nádobě s teplou vodou, správnou teplotu může vyzkoušet kápnutím na hřbet ruky – mléko by mělo být teplé, ne však horké  matka lahvičku přidržuje v šikmé poloze, aby hladina mléka pokrývala otvor, na kterém je nasazený dudlík, dítě tak nenasává vzduch Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK

99  matka miminko drží tak, aby hlavička byla výše než nohy  až děťátko dopije, nechá ho matka odříhnout Kolikrát denně krmit:  matka dává dítěti lahvičku, kdykoli se jí jeví, že děťátko má hlad  děťátko krmené umělou výživou potřebuje pít méně často než kojené – novorozence může matka krmit každé tři až čtyři hodiny Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK

100 Příprava lahviček  lahvičky je nutné po každém krmení důkladně umýt a sterilizovat  matka lahvičku a dudlík pečlivě vypláchne, pak lahvičku umyje kartáčkem, dudlík obrátí naruby, zkontroluje, jestli je otvor, kterým mléko teče, čistý, znovu vše opláchne a pak lahvičku a dudlík sterilizuje Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK

101  sterilizuje např. vařením, sterilizačními tabletami nebo sterilizačním roztokem nebo použije parní sterilizátor Kombinace kojení a krmení z lahvičky  matka může zvolit i tuto variantu  kojené miminko lze převést na krmení z lahvičky po šestém týdnu života  v tomto čase je už tvorba mléka upravena podle potřeb dítěte, a dítě se tak snadněji naučí pít z dudlíku Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK

102

103 Zdvihání, chování a pokládání novorozence  k novorozenci přicházíme vždy pomalu a potichu  než se dítěte dotknete, dejte mu vědět hlasem nebo očním kontaktem  v této etapě dítě není schopno udržet hlavičku  podržíte-li mu hlavičku pokaždé, když dítě zdviháte, bude se cítit bezpečně a jistě  při zdvihání novorozence podsuňte jednu ruku pod krk a hlavičku, druhou pod zadeček, potom Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK

104 Dítě opatrně zdvihejte směrem k sobě nebo můžete dítě zdvihat pod pažemi a prsty podpírat hlavičku zezadu  při přenášení z místa na místo držte novorozence v ohybu jedné paže a volnou paží podpírejte záda a hýždě, nebo si ho můžete opřít o hrudník tak, že bude mít hlavičku na vašem rameni, volnou rukou dítěti přidržujete záda a hlavičku, poté, až nabudete jistotu, můžete dítě nosit jednou rukou Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK

105  k chování dítěte je vhodné klokánkování, tzn. matka si opře dítě jeho zády o svou hruď, která je oporou pro jeho hlavičku, jednou rukou mu přidržuje hrudníček a druhou podepírá zadeček  při ukládání ke spánku matka drží děťátko v náručí a podepírá mu hlavičku, dokud neleží na podložce, pak matka vysune ruku zpod zadečku, zvedne maličko hlavu a uvolní druhou ruku, kterou hlavičku přidržovala Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK

106 zvedání zvedání dítěte z podložky na rameno zvedání miminka z polohy na zádech na ruku Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK

107 pokládání chování v náruči chování v náruči na bříšku Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK

108 Polohy vhodné k odříhnutí  dítě si potřebuje odříhnout a zbavit se vzduchu, který spolykalo při krmení  matka novorozence podrží opřeného o své rameno a masíruje mu zádíčka nebo ho může naklonit dopředu na klíně přes rameno a hlavičku podepře pod bradou  pokud chce matka vidět děťátku do obličeje, může si ho položit před sebe, opřené zády o její pokrčené předloktí, palci obou rukou Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK

109 ho přidržuje pod ramínky a ostatními prsty mu podpírá hlavičku  k odříhnutí je také vhodná relaxační neboli úlevová poloha, z této polohy si dítě může opřít o rameno nebo naklonit na klíně, několikaměsíčního kojence si žena může k odříhnutí posadit na klín a přidržet mu záda nebo může dítě přidržet na klíně obličejem dolů, při odříhnutí se občas stane, že si dítě ublinkne, pokud si dítě do deseti minut neodříhne, nejspíš Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK

110 spolykalo málo vzduchu, takže v bříšku ho netlačí, jestliže bude dítě za chvíli neklidné, může matka zkusit odříhnutí znovu nebo mu může dát znovu napít úlevová poloha  úlevová poloha slouží ke zbavení bolestí bříška při nadýmání, kolice a je jednou z vhodných poloh pro odříhnutí po krmení Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK

111  děťátko leží břichem na předloktí ruky, kterou matka drží za stehýnko, záda jsou opřená o matčino tělo a hlava je volně v jejím loketním ohbí odříhnutí relaxační, úlevová poloha Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK

112 Oblékání novorozence oblékání trička  matka drží tričko přední stanou k sobě a zdvihne je, zadní okraj trička navlékne dítěti na týl  rychlým, jemným pohybem přesune přední okraj výstřihu dítěti pod bradu, přitom drží všechnu látku poskládanou v ruce a výstřih co nejvíce roztáhne, aby se látka vůbec nedotkla obličeje dítěte Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK

113  pak zdvihne jemně hlavičku a horní část trička tak, aby je mělo navlečené na krku, dá dítě na přebalovací podložku, aby se neuhodilo do hlavičky  prostrčí prsty jedné ruky dovnitř do prvního rukávu a roztáhne jej, pak pomocí druhé ruky vezme pěstičku dítěte  jednou rukou drží pěstičku dítěte a druhou navlékne rukáv na paži dítěte, stáhne tričko na zádech, totéž vykoná i s druhým rukávem, tahá Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK

114 přitom tričko, ne dítě  matka stáhne tričko na bříšku, dolní část těla zdvihne za kotníky a stáhne tričko na zádech a zapne v rozkroku Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK

115

116 oblékání kombinézy  matka zdvihne dítě a připraví kombinézu na přebalovací podložku, přední část je obrácena nahoru, všechny patentky jsou rozepnuté, pak položí dítě na kombinézu, krk k úrovni výstřihu  vezme do ruky jednu nohavici kombinézy, shrne ji k chodidlové části, navlékne ťapku na chodidlo dítěte, upraví prsty ve špičce a natáhne nohavici na celou nohu, to stejné udělá s druhou nohavicí Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK

117  shrne látku rukávu, prostrčí otvorem prsty jedné ruky a co nejvíce roztáhne okraj rukávu u zápěstí, za pomoci druhé uchopí pěstičku dítěte  drží ruku dítěte mezi palcem a dalšími prsty jedné ruky a přetáhne rukáv přes paži dítěte až k jeho rameni, prsty dítěte nemohou nikde uvíznout  jestliže jsou rukávy příliš dlouhé, ohrne manžety  zapne všechny patentky, postupuje zdola nahoru Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK

118

119 svlékání trička  matka podrží jednou rukou loket dítěte v tričku a přetáhněte látku přes pěstičku, to stejné provede na druhé straně  matka drží látku trička v ruce, aby se nedotýkala tváře dítěte, až ji budete přes ni přetahovat  matka roztáhne co nejvíce výstřih a přetáhne tričko jediným rychlým pohybem přes tvář až na temeno dítěte Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK

120  matka zasune ruku pod hlavu a krk dítěte a nadzdvihne mu horní část trupu a vytáhne tričko Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK

121 svlékání kombinézy  matka rozepne všechny patentky a podrží dítě za jeden kotník ještě v nohavici a stáhne ji, stejným způsobem postupuje i s druhou nohavicí  matka rozepne patentky na tričku, nadzdvihne dolní část trupu dítěte za kotníky a tričko a snaží se kombinézu shrnout co nejdále pod dítě Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK

122  poté zasune svou ruku do rukávu a podrží dítě za loket, chytne manžetu rukávu a rukáv stáhne, stejným způsobem postupuje i s druhým rukávem  podstrčí ruku pod hlavu a krk dítěte a nadzdvihne dítěti horní část trupu, obleček vytáhne Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK

123 Postup při přebalování děvčátka  matka otře dítě nejprve ubrousky, poté vatou navlhčenou vodou nebo emulzí otře celé bříško k pupku  dalším kouskem vaty maminka vyčistí všechny kožní záhyby nahoře na nohách, utírá směrem dolů a od těla Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK

124  matka poté holčičku zvedne za kotníky a očistí krajinu kolem genitálu, vždy odpředu dozadu, aby se choroboplodné zárodky z konečníku nedostaly do pochvy, nečistit mezi stydkými pysky  matka poté kouskem vaty očistí konečník, pak hýždě a stehna, čistí směrem ke konečníku, když je holčička čistá, odstraní plenku – plenu na jedno použití zalepí lepicími páskami a odhodí do nádoby na odpadky, pak si otře ruce Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK

125  matka poté osuší pokožku ubrousky, pak nechá dítě chvíli bez plenek, aby na zadeček mohl proudit vzduch  potom natře krajinu kolem genitálu ochranným krémem Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK

126

127 Postup při přebalování chlapečka  chlapeček často začne močit, jakmile ho matka rozbalí, proto je lépe vyčkat a přidržovat mu plenku na bříšku  matka plenu položí, otře stolici ubrousky a dá do pleny, poté plenu přeloží pod dítě, namočí vatu do vody nebo emulze a omyje je – otíráním bříška až k pupku Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK

128  kouskem vaty vyčistí pečlivě záhyby na horní části nohou a kolem genitálu, utírá směrem od těla, nadzdvihne šourek a otře kůži pod ním  kouskem vaty otře genitál, nezapomene na kůži pod penisem, mohou zde zůstat stopy moči a stolice  očistí penis směrem od těla, jemně a bez násilí přetáhne předkožku dozadu a opatrně očistí Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK

129  zdvihne dítě za kotníky, jeden prst má přitom mezi nimi, očistí konečník, hýždě a zadní část stehen, až je dítě čisté, odstraní plenu  otře si ruce, potom chlapce osuší, jestliže vzniknou opruzeniny, nechá ho chvíli bez plenek a má připravenou plenu pro případ, že by začal močit  pokožku nad penisem, kolem šourku a konečníku a na hýždích namaže ochranným krémem Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK

130

131 opruzeniny a jejich předcházení  dítě vícekrát přebalujte  dbejte na hygienu dítěte – pečlivě čistěte a utírejte zadeček  nechávejte dítě často bez plenek  používejte ochranné krémy Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK

132 Oblékání pleny na jedno použití  matka rozloží plenu, zalepovací pásky jsou při tom nahoře, zdvihne dítě za kotníky, jeden prst má mezi nimi, vloží plenku pod zadeček, až se horní okraj dostane k pasu  položí přední část plenky na bříško, penis chlapečka směřuje k chodidlům, jinak si bude močit do pasu Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK

133  přidrží jeden konec pleny, druhou rukou stáhne ochranný papírek z lepicí pásky, přetáhne tento konec pleny dopředu a přilepí jej, páska musí být nalepena rovnoběžně s okrajem pleny  stejným způsobem vykoná na druhé straně, překontrolujte, zda je plena pohodlně napjatá kolem nožiček a není stočená k jedné straně Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK

134  zkusí, jestli je plena v pase pohodlně napjatá – musí být pod ní asi tak na prst prostoru, zkusí, jak drží: je-li příliš volná, rozlepí pásky a přilepí je znovu Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK

135 Základní hygiena  v prvních dnech po narození stačí omývat pouze ty části, které to skutečně vyžadují  matka si nachystá všechny potřeby – misku s vlažnou převařenou vodou, vatu, dva měkké ručníky, přebalovací podložku, čisté oblečení  Novorozence je třeba omývat co nejrychleji a hlavně v klidu Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK

136 Postup  matka namočí kousek vaty do vychladlé převařené vody, omyje děťátku nejprve obličej, zdvihne mu bradu a pečlivě omyje oblast pod ní, nečistit nosní dírky, protože se čistí samy  čistý kousek vaty namočí do vychladlé převařené vody, vytře jedno oko, a to směrem od vnitřního koutku k vnějšímu, pak dalším kouskem vaty druhé oko, otře kůži nad ušima a také za ušima, nikdy nečistí zvukovody! Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK

137  následně dítěti natáhne prstíky a dalším kouskem namočené vaty otře ruce, poté otře chodidla a oblast v podpaží, pak dítě jemným poťukáváním osuší Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK

138

139 Ošetřování pupečníku  pahýl pupečníku odpadne nejdéle do dvou týdnů od narození, popřípadě je chirurgicky odstraněn  matka ošetřuje oblast pupku denně desinfekčním prostředkem  omytou část pokožky jemně, ale pečlivě osuší  matka se snaží přehýbat horní okraj pleny takovým způsobem, aby ranka byla vystavena působení vzduchu a neznečistila se močí Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK

140  matka se nikdy nesnaží odpadnutí pahýlu napomáhat, odpadne sám Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK

141 Koupání  matka nemusí koupat novorozence denně, zpočátku postačí koupel dvakrát až třikrát týdně  potřeby – dětská vanička nebo neklouzavá podložka do velké vany, vychladlá převařená voda, dvě měkké osušky, dětské mýdlo, dětský šampón, dětské pleťové mléko, čistá plenka Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK

142 Postup  voda ve vaně by měla být mělká – maximálně 13 cm, nejprve matka zkontroluje teplotu loktem, potom vloží dítě do vody, jestliže používá teploměr, hodnota by měla dosahovat přibližně 29 ° C  matka svlékne dítě, zabalí ho do jedné z osušek, nejprve umyje obličej vatou namočenou do vychlazené převařené vody – viz základní hygiena Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK

143  poté dítě přidržuje pevně nad vaničkou, namočí mu opatrně hlavičku vodou, kterou nabírá do dlaně, může použít malé množství dětského šampónu, pak hlavičku pečlivě opláchne  dítě vybalí z ručníku, opatrně namočí, hlavičku a ramínka podpírá jednou rukou, nohy a zadeček druhou  rukou, která byla pod zadečkem, dítě jemně oplachuje Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK

144  následně dítě zdvihne z vody, zabalí do nahřáté osušky a pečlivě osuší, dá čistou plenu a dítě oblékne příprava koupele Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK

145 mytí vlásků čistění zadečku správné držení dítěte ve vaničce Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK

146 přenášení a utírání Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK


Stáhnout ppt "PEČOVATELSTVÍ 4. ročník Studijní obor: Sociální činnost Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK."

Podobné prezentace


Reklamy Google