Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Nepojistné systémy sociálního zabezpečení LS 2014 Mgr. Ilona Kostadinovová, advokát Tel. +420/ 777 57 40 16 Odborný a výukový web:

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Nepojistné systémy sociálního zabezpečení LS 2014 Mgr. Ilona Kostadinovová, advokát Tel. +420/ 777 57 40 16 Odborný a výukový web:"— Transkript prezentace:

1 Nepojistné systémy sociálního zabezpečení LS 2014 Mgr. Ilona Kostadinovová, advokát Tel. +420/ Odborný a výukový web: Advokátní služby:http://www.advokatnisluzby.com/http://www.advokatnisluzby.com/

2 Osnova  Základní charakteristika a význam nepojistných systémů sociálního zabezpečení  Prameny práva a základní literatura  Organizace státní správy nepojistných systémů  Státní sociální podpora rodin s dětmi, pěstounská péče  Sociální pomoc v hmotné nouzi  Sociální péče a dávky pro osoby zdravotně postižené

3 Základní prameny práva  Listina základních práv a svobod, usn. č. 2/1993 Sb.  Čl. 30 odst. 2 LZPS „Každý, kdo je v hmotné nouzi, má právo na takovou pomoc, která je nezbytná pro zajištění základních životních podmínek.“  ÚZ Sociální zabezpečení 2014  ÚZ Rodinné právo 2014  Zákon o životním a existenčním minimu, z. č. 110/2006 Sb., ve znění nařízení vlády č. 409/2011 Sb.  Zákon o státní sociální podpoře, z. č. 117/1995 Sb., v platném znění – přídavek na dítě, porodné, rodičovský příspěvek, příspěvek na bydlení, pohřebné  Zákon o sociálně-právní ochraně dětí, z. č. 359/1999 Sb., v platném znění – dávky pěstounské péče + občanský zákoník, z. č. 89/2012 Sb. účinný od (zákon č. 94/ 1963 Sb. o rodině, v platném znění s účinností do byl zrušen)  Zákon o pomoci v hmotné nouzi, z. č. 111/2006 Sb., v platném znění – příspěvek na živobytí, doplatek na bydlení, mimořádná okamžitá pomoc  Zákon o sociálních službách, z. č. 108/2006 Sb., v platném znění – příspěvek na péči  Zákon o poskytování dávek osobám se zdravotním postižením, z. č. 329/2011 Sb. – příspěvek na mobilitu a na zakoupení zvl. pomůcky

4 Rekodifikace soukromého rodinného práva v roce 2014  Občanský zákoník, z. č. 89/2012 Sb., v platném znění účinný od ,  § 794 a násl. osvojení,  § 958 a násl. pěstounství (do konce roku 2013 obsaženo v zákoně o rodině, z. č. 94/1963 Sb. účinný do )

5 Základní internetové zdroje:  Ministerstvo práce a sociálních věcí,  Integrovaný portál: Sociální tématika,  Tiskopisy pro podávání žádostí a dávky dostupné v interaktivní podobě.  Formuláře pro státní sociální podporu a pěstounskou péči:https://formulare.mpsv.cz/okdavky/cs/welcome/in dex.jsphttps://formulare.mpsv.cz/okdavky/cs/welcome/in dex.jsp

6 Základní doporučená literatura:  TRÖSTER, Petr a kol. Právo sociálního zabezpečení. 6. vyd. Praha: C. H. Beck, 2013, 290 s., ISBN  VESELÝ, Jiří a kol. Právo sociálního zabezpečení, Praha: LINDE 2013, 312 s., ISBN  CHVÁTALOVÁ, Iva a kol. Právo sociálního zabezpečení v České republice a Evropské unii, Plzeň: Vydavatelství a nakladatelství Aleš Čeněk, s. r. o. 2012, 285 s. ISBN  SPIRIT, M. a kol. Pracovní právo a právo sociálního zabezpečení v ČR, Plzeň: Nakladatelství a vydavatelství Aleš Čeněk, s. r. o., 2009, ISBN  KOLDINSKÁ, Kristýna a kol. - Pikorová, G., Švec, L., Tomeš, I. Sociální zabezpečení osob migrujících mezi státy EU, Praha: C. H. Beck 2012, 249 s., ISBN  Štefko, M. : Vysílání zaměstnanců do zahraničí, Praha: C. H. Beck, 2009, ISBN

7 Další doporučená literatura:  Státní sociální podpora rodin s dětmi:  BŘESKÁ, Naděžda a kol. Státní sociální podpora s komentářem a příklady. Olomouc: ANAG 2012, 224 s. ISBN , ev. Aktuální vydání  MPSV/www.mpsv.cz/: Dávky pěstounské péče 2013  Sociální pomoc a péče:  Pomoc v hmotné nouzi a dávky pro osoby zdravotně postižené/OZP:  BŘESKÁ, Naděžda – VRÁNOVÁ, Lucie. Dávky pomoci v hmotné nouzi a dávky pro osoby se zdravotním postižením, Olomouc: ANAG 2012, 448 s. ISBN  MPSV/www.mpsv.cz/: Příručka pro OZP 2014

8 Vymezení základních pojmů  Pojem „státní sociální podpora“ představuje systém státních dávek určených především rodinám s nezaopatřenými dětmi.  Zavedeno zákonem o státní sociální podpoře č. 117/1995 Sb., v platném znění, dále též jen ZSSP.  Přijetí zákona bylo důležitým krokem v uskutečňování transformačního procesu v sociální oblasti po vzniku samostatné České republiky a v souladu s demokratizací celého společenského systému.  Jde o státem organizovanou sociální solidaritu mezi -rodinami bezdětnými a rodinami s dětmi, -mezi rodinami s vyššími příjmy a rodinami s nižšími příjmy.

9 Koncepce SSP  Sledovány 3 základní přístupy: 1.Životní úroveň občanů a rodin i nadále vychází především z pracovních příjmů. 2.Sociální přerozdělování usměrňuje rozdíly v příjmech, aby dávky pomáhaly řešit státem uznané sociální situace na společensky uznané úrovni/hranice tzv. životního a existenčního minima. Dávky státní sociální podpory by neměly být náhradou rodinných příjmů, poskytování těchto dávek by nemělo být demotivující ve vztahu k práci a mělo by se dbát, aby byla snížena závislost rodin jen na sociálních příjmech. 3.Musí být dodržováno hledisko hospodárnosti, účelnosti a adresnosti dávek.  Dávkami státní sociální podpory se stát v souladu s § 1 ZSSP podílí na krytí nákladů na výživu a ostatní základní osobní potřeby dětí a rodin a také nákladů spojených s některými dalšími sociálními situacemi, je-li jejich poskytnutí z hlediska sociálního a ekonomického odůvodněné.  Náklady na státní sociální podporu hradí stát.  V rámci nového systému zavedeného v roce 1996 byly vytvořeny některé nové dávky a některé byly převzaty z dosavadních právních předpisů, zejména rodičovský příspěvek a část dávek byla transformována ze systému nemocenského pojištění – přídavek na dítě, porodné, pohřebné.  Současná platná právní úprava se kontinuální vyvíjí od roku 1996 do současnosti došlo již mnohokrát k zásadním změnám právní úpravy. Přičemž lze konstatovat, že trend celkově směřuje ke snižování výdajů státu na podporu rodin s dětmi v souvislosti se snahami o stabilizaci veřejných rozpočtů.

10 Významné novely ZSSP:  Zákon č. 261/2007 o stabilizaci veřejných rozpočtů  Zákon č. 326/2009 Sb., zákon o podpoře hospodářského růstu a soc.stability  Zákon č. 347 /2010, zákon, kterým se mění některé zákony v souvislosti s úspornými opatřeními v působnosti Ministerstva práce a sociálních věcí – aktuálně sledovat na sněmovní tisk č. 155/2010http://www.psp.cz/  Sněmovní tisk 372/2011, změny pro rok 2012  Změny 2013 – vyčlenění dávek pěstounské péče ze ZSSP a vložení do ZSPOD

11 Sociální pomoc a její znaky  Z hlediska sociální politiky ji lze chápat jako poslední síť sociální ochrany, resp. „záchrannou sociální síť“.  Důležitá součást systému sociálního zabezpečení a představuje jednu ze záruk poskytnutí sociální ochrany každému.  Od ostatních systému sociálního pojištění a státního zaopatření se liší zejména: A) způsobem řešení sociálních událostí B) charakterem subjektů poskytujících sociální pomoc – soukromoprávní právnické osoby, nestátní organizace ve spolupráci s obcemi, které jejich činnost koordinují C) způsobem financování – transfer ze státního rozpočtu, z rozpočtů samosprávných celků, příjemcem za přispění státu  Znaky: 1) Vysoká míra individualizace při posuzování existence nároku na plnění a při plnění samotném. 2) Subsidiarita – věcná působnost právních norem nastupuje až v případě, kdy není k dispozici plnění ze žádného jiného systému, resp. tato plnění byla vyčerpána a trvá potřeba zabezpečit základní životní potřeby občana. Sociální pomoc (služby) poskytovány přednostně jinými subjekty než státními, jejich koordinaci zabezpečují obce v samostatné působnosti. Stát plní funkci garanční a kontrolní. 3) Vysoká míra sociální solidarity – bohatých s chudými, zdravých s nemocnými. Mgr. Ilona Kostadinovová

12 Základní charakteristika systému sociální péče v ČR  V důsledku růstu nezaměstnanosti, chudoby a sociálního vyloučení se jeví účinná pomoc k překonání tíživých situací stále potřebnější.  Právní teorie definuje jako specifickou oblast společenských vztahů upravenou normami práva sociálního zabezpečení, jejichž předmětem úpravy jsou právní vztahy vznikající, měnící se a zanikající v souvislosti se sociálními událostmi.  Základní sociální událostí je nedostatek příjmu způsobený nepříznivou sociální situací, ke které dochází v důsledku neschopnosti jedince zabezpečit potřeby své a osob na něm závislých, a to zejména vlastní výdělečnou činností. Mgr. Ilona Kostadinovová

13 Koncepce pomoci v hmotné nouzi  Poskytování pomoci ze strany státu k zajištění základních podmínek fyzickým osobám prostřednictvím dávek pomoci v hmotné nouzi.  Každý má nárok na základní sociální poradenství vedoucí k řešení hmotné nouze nebo jejímu předcházení.  Moderním systémem pomoci osobám s nedostatečnými příjmy,systém motivuje osoby k aktivní snaze zajistit si prostředky k uspokojení životních potřeb.  Jedním z opatření, kterými Česká republika bojuje proti sociálnímu vyloučení osob.  Jednotný na celém území České republiky.  Založen na ideovém principu, že „každá osoba, která pracuje, se musí mít lépe než ta, která nepracuje, popřípadě se práci vyhýbá“; jedním z nástrojů je např. výhodnější zápočet příjmů z pracovní aktivity.  Systémem, jehož nedílnou součástí je sociální práce s klienty a sociální poradenství (pro tyto účely využívá např. aktivizační plány a programy individuálního motivačního postupu).

14 Koncepce sociální péče pro osoby zdravotně postižené  Současné pojetí klade důraz na co největší účast klienta sociální pomoci při řešení jeho nepříznivé sociální situace.  Klient = jedinec, jemuž je sociální pomoc poskytována. Subjekt, jenž by měl vyvinout samostatnou aktivitu a primárně též kontrolovat kvalitu jemu poskytovaných služeb.  Formy sociální pomoci jsou poskytovány za částečnou či plnou úhradu jejich příjemcem, takže se tento stává v podstatě tím, který si sjednává za úplatu služby.

15 Státní dávky pro rodiče, pěstouny, děti, HmN, OZP Testovaná, v závislosti na výši příjmu příjemce dávky, ZSSP Netestovaná, bez ohledu na výši příjmu příjemce dávky, ZSSP Dávky pěstounské péče, bez ohledu na výši příjmu, zákon o sociálně právní ochraně dětí Dávky pomoci v hmotné nouzi, testovány celkové sociální a majetkové poměry žadatele Dávky pro osoby zdravotně postižené Přídavek na dítě (test příjmů za rozhodné období 1 kalendářního roku) Příspěvek na úhradu potřeb dítěte Příspěvek na živobytíPříspěvek na péči Porodné (test příjmů za rozhodné období kalendářního čtvrtletí) Příspěvek při převzetí dítěte Příspěvek na mobilitu Rodičovský příspěvek Odměna pěstounaPříspěvek na zakoupení zvláštní pomůcky Příspěvek na zakoupení motorového vozidla Příspěvek při ukončení pěstounské péče Příspěvek na bydlení Doplatek na bydlení PohřebnéMimořádná okamžitá pomoc

16 Řízení o dávce  Řízení o přiznání dávek je zahájeno na základě podání žádosti na předepsaném tiskopise, který je k dispozici na pověřených orgánech státní správy nebo ho lze nalézt na internetových stránkách  Žádosti o dávky pomoci v hmotné nouzi a dávky pro osoby zdravotně postižené se podle místa trvalého pobytu občana od roku 2012 podávají stejně jako žádosti o dávky státní sociální podpory na krajských pobočkách Úřadu práce České republiky  Do konce roku 2011 byly dávky pomoci v hmotné nouzi a dávky pro osoby zdravotně postižené vyřizovány u obcí, pokud byly současně obecním úřadem obce s rozšířenou působností (ORP), protože dávku mimořádné pomoci z důvodu ohrožení sociálního vyloučení vyřizovaly pouze tyto ORP.  V rámci řízení o dávkách státní sociální podpory se u testovaných dávek posuzují příjmy žadatelů.  V rámci řízení o pomoci v hmotné nouzi se posuzuje, zda je osoba či rodina skutečně v hmotné nouzi a zda splňuje podmínky nároku na příslušnou dávku.  V konečné fázi se pak stanovuje výše dávky, u systému pomoci v hmotné nouze je uplatňován princip tzv. správního uvážení.  Jednotný postup na celém území České republiky zabezpečuje jednotný informační systém a aplikační program. Mgr. Ilona Kostadinovová

17 Nárok na dávku a její výplatu, § 49 ZSSP:  Nárok na dávky vzniká dnem splnění všech podmínek stanovených ZSSP.  Nárok na výplatu dávky vzniká splněním podmínek a podáním žádosti o přiznání dávky. Nárok na výplatu dávek zaniká uplynutím 3 měsíců ode dne, za který dávky náleží. U dávek jednorázových zaniká nárok uplynutím 1 roku ode dne, za který dávka náleží.  Dávka nebude vyplacena, i pokud by na ni ze zákona vznikl nárok, pokud o ni nebude požádáno na předepsaném tiskopise,  Podmínkou nároku na výplatu dávky je písemný souhlas oprávněné osoby a společně posuzovaných osob s tím, aby sdělily orgánům výši příjmu a další skutečnosti a údaje v rozsahu potřebném pro rozhodování o dávce, její výši a výplatě. Mgr. Ilona Kostadinovová

18 Výplata dávky, § 58 odst. 3 ZSSP Dávka se vyplácí  v české měně  prostřednictvím karty sociálních systémů (§ 4b zákona č. 73/2011 Sb., o Úřadu práce České republiky),  a to převodem na platební účet příjemce,  v hotovosti,  nebo využitím platební funkce karty sociálních systémů, v roce 2014 opět zrušeno z důvodu ekonomické nehospodárnosti jejího zavedení pro stát? Mgr. Ilona Kostadinovová

19 Příjem rozhodný pro přiznání dávky, §§ 4 – 6 ZSSP:  Rozhodný příjem - měsíční průměr příjmů rodiny připadající na rozhodné období, § 6 ZSSP – kalendářní rok nebo kalendářní čtvrtletí dle druhu dávky  Měsíční průměr příjmů se stanoví jako součet jednotlivých měsíčních průměrů příjmů oprávněné osoby a osob s ní společně posuzovaných.  Příjem pro účely stanovení rozhodného příjmu, § 5 ZSSP – v zásadě jsou to příjmy, které jsou předmětem daně z příjmů fyzických osob, zákon č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, v platném znění  Každý z příjmů se započítává samostatně, § 5 odst. 2 ZSSP, konkrétní příklad viz vzorové formuláře Mgr. Ilona Kostadinovová

20 Rodina pro účely státní sociální podpory:  Rodina, § 7 ZSSP – oprávněná osoba a společně s ní posuzované osoby  Žádná z osob nemůže být posuzována jako oprávněná osoba nebo jako společně posuzovaná osoba současně ve více rodinách, jde-li o přídavek na dítě, sociální příplatek a rodičovský příspěvek.  Současně lze výjimečně posuzovat ve více rodinách pouze pro účely příspěvku na bydlení. Mgr. Ilona Kostadinovová

21 Společně posuzované osoby, § 7 odst. 2 ZSSP:  Spolu trvale žijí a společně uhrazují náklady na své potřeby - § 115 občanského zákoníku, z. č. 40/1964 Sb.,v platném znění do , domácnost tvoří fyzické osoby, které spolu trvale žijí a společně uhrazují náklady na své potřeby.  § 743 odst. 1 nového občanského zákoníku, z. č. 89/2012 Sb. Manželé mají obydlí tam, kde mají rodinnou domácnost.  Nezaopatřené děti, § 11 ZSSP (viz níže)  Nezaopatřené děti a rodiče těchto dětí  Manželé (z. č. 94/1963 Sb., o rodině, v platném znění),  § 655 Občanského zákoníku, z. č. 89/2012 Sb. Manželství je trvalý svazek muže a ženy vzniklý způsobem, který stanoví zákon. Hlavním účelem manželství je založení rodiny, řádná výchova dětí a vzájemná podpora a pomoc.  Registrovaní partneři (z. č. 115/2006 Sb., o registrovaném partnerství, v platném znění) nebo druh a družka, nejde-li o rodiče  Nezaopatřené děti, jejich rodiče, jsou-li nezaopatřenými dětmi a jsou osamělí, a rodiče těchto rodičů (př. babička, děda, syn či dcera a vnoučata) Mgr. Ilona Kostadinovová

22 Nezaopatřenost dítěte:  § 11 ZSSP – dítě do skončení povinné školní docházky,  nejdéle však do 26. roku věku, jestliže:  se dítě soustavně připravuje na budoucí povolání, §§ ZSSP  Vyhláška č. 322/2005 Sb., o dalším studiu, popřípadě výuce, které se pro účely státní sociální podpory a důchodového pojištění považují za studium na středních nebo vysokých školách  Vyhláška č. 28/2012 Sb., o dalším studiu, popřípadě výuce, které se pro účely státní sociální podpory a důchodového pojištění považují za studium na středních školách Mgr. Ilona Kostadinovová

23 Dlouhodobě nepříznivý zdravotní stav  § 3 písmeno c) zákona o sociálních službách, z. č. 108/2006 Sb., ve znění účinném od zní: „ dlouhodobě nepříznivým zdravotním stavem se rozumí zdravotní stav, který podle poznatků lékařské vědy trvá nebo má trvat déle než 1 rok, a který omezuje funkční schopnosti nutné pro zvládání základních životních potřeb. Mgr. Ilona Kostadinovová

24 Životní a existenční minimum, z. č. 110/2006 Sb., v platném znění n. v. 409/2011 Sb.  Životní minimum – minimální hranice peněžních příjmů fyzických osob k zajištění výživy a ostatních základních osobních potřeb, jednotlivec 3126,- Kč do konce roku 2011, od roku 2012 je to 3410,- Kč  Existenční minimum – minimální hranice příjmů osob, která se považuje za nezbytnou k zajištění výživy a ostatních základních osobních potřeb na úrovni umožňující přežití, na osobu měsíčně 2020,- Kč do konce roku 2011, od roku 2012 je to 2.200,- Kč (nelze použít u nezaopatřeného dítěte, u poživatele starobního důchodu, u osoby invalidní ve třetím stupni a u osoby starší 68 let) Mgr. Ilona Kostadinovová

25 Úvahy o změnách životního minima pro rok 2015  Vláda chce zvýšit životní minimum o 200 korun.  vlada-chce-zvysit-zivotni-minimum-o-200-korun-stalo- by-to-miliardu/ vlada-chce-zvysit-zivotni-minimum-o-200-korun-stalo- by-to-miliardu/  Stálo by to miliardu.

26 Životní minimum společně posuzovaných osob:  Částky životního minima jsou odstupňovány podle pořadí osob.  Pořadí se stanoví tak, že se nejprve posuzují osoby, které nejsou nezaopatřenými dětmi, a poté osoby, které jsou nezaopatřenými dětmi.  V každé z těchto skupin se pořadí stanoví podle věku od nejstarší po nejmladší osobu.  Věkem osoby rozhodným je věk, kterého osoba dosáhne v kalendářním měsíci, za který je životní minimum zjišťováno. Mgr. Ilona Kostadinovová

27 Částka životního minima druhé posuzované osoby od roku 2012: Částka životního minima osoby, která je posuzována jako první v pořadí činí měsíčně 3.140,- Kč. Mgr. Ilona Kostadinovová Druhá, třetí a další osoba Osoba, která není nezaopatřený m dítětem Nezaopatřené dítě 2.830,-Od 15 let 2.450, let 2.140,-6-15 let 1.740,-Do 6 let

28 Příklady životního minima různých typů domácností v Kč za měsíc od roku 2012 Jednotlivec dospělí = dospělý, 1 dítě ve věku 5 let = dospělí, 1 dítě ve věku 5 let = dospělí, 2 děti ve věku 8 a = Kč 2 dospělí, 3děti ve věku 5,8, =12.300

29 Přídavek na dítě, §§ ZSSP:  Tiskopis – žádost o přídavek na dítě, potvrzení o výši příjmu za kalendářní rok  Nárok nezaopatřeného dítěte  Rozhodný příjem v rodině nepřevyšuje součin částky životního minima rodiny a koeficientu 2,40 Výše je dnes jednotná v závislosti na věku dítěte. Mgr. Ilona Kostadinovová Dítě ve věkuVýše přídavku na dítě za kalendářní měsíc Do 6 let500,- Kč Od 6 do 15 let610,- Kč Od 15 do 26 let700,- Kč

30 Přídavek na dítě, hranice rozhodného příjmu rodiny 2012 Rodina (oba rodiče) s počtem nezaopatřených dětí Životní minimum rodiny Hranice rozhodného příjmu v Kč měsíčně pro nárok na přídavek na dítě (2,4 násobek ŽM rodiny) Jedno do 6 let ,- Kč Dvě 5, 8 let ,- Kč Tři 5, 8, 12 let ,- Kč Čtyři 5, 8, 12, ,- Kč

31 Porodné prakticky nezměněno 2013  ,- Kč na první dítě  ,- Kč na první dvojčata/trojčata/……  Pro rodiny, které mají nárok na přídavky na děti, tj. s příjmem do 2,4 násobku ŽM rodiny Mgr. Ilona Kostadinovová

32 Porodné úvahy o změnách 2015  Rodiny by mohly dostat porodné i na druhé dítě, dostat-porodne-i-na-druhe-dite.html dostat-porodne-i-na-druhe-dite.html  Mělo by se jednat o příspěvek korun a nárok by na něj měly ženy, příjem jejichž rodiny nepřesahuje 2,7násobek životního minima. Na první dítě je porodné korun.

33 Úvahy o změnách v roce 2014 pravděpodobně pro rok 2015  Aktuální články – viz word příloha:  Lidovci navrhují snížit rodinám s dětmi daně, navrhuji-snizit-rodinam-s-detmi-dane-o-stovky-korun- mesicne/ navrhuji-snizit-rodinam-s-detmi-dane-o-stovky-korun- mesicne/  Podle posledního sčítání obyvatel žije v Česku až rodin se třemi dětmi. Dnes jejich rodiče můžou uplatnit slevu na dani dohromady za všechny tři děti korun za rok (za jedno dítě je to korun).  Pokud by lidovecký návrh prošel, zůstala by sleva na dani pro první dítě stejná, u druhého by se ale zvýšila měsíčně o 500 korun (tedy o ročně), u třetího a každého dalšího pak o 900 korun za měsíc (o více než ročně). Rodiče, kteří mají doma tři potomky, by si tak mohli z daně místo dosavadních asi odečíst kolem korun.

34 Příspěvek na bydlení, §§ 24 – 28 ZSSP, od následně dílčí úpravy  Nárok má vlastník nebo nájemce, který je přihlášen k trvalému pobytu, jestliže 30% (v Praze 35%) příjmů rodiny nestačí k pokrytí nákladů na bydlení a zároveň je těchto 30% příjmů rodiny nižší než příslušné normativní náklady stanovené zákonem (průměrné náklady na bydlení podle velikosti obce a počtu členů domácnosti v souladu se zákonem o nájemném, zahrnuty jsou ceny služeb a energií, dle přiměřené velikosti bytů a počtu osob v nich trvale žijících). Mgr. Ilona Kostadinovová

35 Normativní náklady na bydlení pro nájemní byty platné od Normativní náklady na bydlení pro nájemní byty platné od do v Kč měsíčně Počet osob v rodině Počet obyvatel obce Praha nad 100 tis. obyvatel obyvatel obyvatel do obyvatel a více

36 Normativní náklady na bydlení pro družstevní byty a byty vlastníků platné od roku 2013 Normativní náklady na bydlení pro družstevní byty a byty vlastníků platné od do v Kč měsíčně Počet osob v rodině Počet obyvatel obce Praha nad 100 tis. obyvatel obyvatel obyvatel do obyvatel a více11 615

37 Normativní náklady na bydlení pro nájemní byty platné od , aktuálně vždy Normativní náklady na bydlení pro nájemní byty platné od do v Kč měsíčně Počet osob v rodině Počet obyvatel obce Praha nad 100 tis. obyvatel obyvatel obyvatel do obyvatel a více

38 Normativní náklady na bydlení pro družstevní byty a byty vlastníků platné od roku 2014, aktuálně vždy Normativní náklady na bydlení pro družstevní byty a byty vlastníků platné od do v Kč měsíčně Počet osob v rodině Počet obyvatel obce Praha nad 100 tis. obyvatel obyvatel obyvatel do obyvatel a více11 792

39 Nový § 27a ZSSP - Doba poskytování příspěvku na bydlení – od r  Příspěvek na bydlení náleží nejdéle po dobu 84 kalendářních měsíců v období 10 kalendářních let. Sčítají se všechny doby pobírání příspěvku na bydlení v posledních 10 letech před kalendářním měsícem, na který oprávněná osoba žádá o tento příspěvek, a to i při změně bytu u téže oprávněné osoby.  Nejvýše přípustná doba pobírání příspěvku na bydlení 84 kalendářních měsíců neplatí, jde-li o byt,  který užívá osoba, které byl poskytnut příspěvek na úpravu tohoto bytu podle zákona upravujícího poskytování dávek osobám se zdravotním postižením, Zákon č. 329/2011 Sb., o poskytování dávek osobám se zdravotním postižením a o změně souvisejících předpisů.“.  zvláštního určení podle občanského zákoníku, pokud je užívaný osobou, jejíž zdravotní stav zvláštní úpravu vyžaduje,  kde rodinu tvoří výlučně osoby starší 70 let. Mgr. Ilona Kostadinovová

40 Rodičovský příspěvek, §§ ZSSP v roce 2012 změny Obecně – nárok rodiče na rodičovské dovolené, § 196 zákoníku práce, z. č. 262/2006 Sb., v platném znění, zaměstnavatel je povinen umožnit čerpat do 3 let věku dítěte Rodičovský příspěvek – dávka státní sociální podpory – tiskopis žádost + volba  Rodič, který po celý kalendářní měsíc osobně celodenně a řádně pečuje o dítě (nový § 31odst. 3ZSSP), které je nejmladší v rodině, má nárok na rodičovský příspěvek nejdéle do 4 let věku tohoto dítěte, a to nejdéle do doby, kdy byla na rodičovském příspěvku vyplacena z důvodu péče o totéž nejmladší dítě v rodině celková částka ,-Kč. Mgr. Ilona Kostadinovová

41 Rodičovský příspěvek, §§ ZSSP v roce 2012 změny Nelze-li stanovit žádnému z rodičů k datu narození nejmladšího dítěte v rodině denní vyměřovací základ, náleží rodičovský příspěvek ve výši 7.600,- Kč měsíčně do konce devátého měsíce věku nejmladšího dítěte a od desátého měsíce věku ve výši 3.800,- Kč měsíčně do 4 let věku dítěte. Rodič může volit výši rodičovského příspěvku až do částky 7.600,- Kč měsíčně. Rodič může volit výši rodičovského příspěvku, jestliže lze aspoň jednomu z rodičů v rodině stanovit k datu narození nejmladšího dítěte v rodině 70 % 30násobku denního vyměřovacího základu v částce převyšující 7.600,- Kč až do částky ,- Kč měsíčně, s tím, že zvolená výše rodičovského příspěvku nesmí přesáhnout 70 % 30násobku denního vyměřovacího základu. Pro stanovení nároku a výše rodičovského příspěvku je rozhodující výše denního vyměřovacího základu pro stanovení peněžité pomoci v mateřství nebo nemocenského v souvislosti s porodem nebo převzetím dítěte podle zákona o nemocenském pojištění, z. č. 187/2006 Sb., v platném znění. Mgr. Ilona Kostadinovová

42 Zvláštní ustanovení o důsledcích neplnění povinné školní docházky, nový § 54a ZSSP účinný od roku 2012  Jestliže byla alespoň jednomu z rodičů pravomocně uložena sankce za neplnění povinností souvisejících s řádným plněním povinné školní docházky staršího dítěte v rodině, tak se z celkové částky ,- Kč rodičovského příspěvku, který náleží rodiči z titulu péče o nejmladší dítě v rodině, odečítá částka ,- Kč.  Nárok na výplatu odměny pěstouna vůči dítěti, které řádně neplní povinnou školní docházku, nemá pěstoun, kterému byla pravomocně uložena sankce za neplnění povinností souvisejících s řádným plněním povinné školní docházky dítěte svěřeného do pěstounské péče, a to po dobu 3 kalendářních měsíců. Zákon č. 200/1990 Sb., o přestupcích, ve znění pozdějších předpisů Mgr. Ilona Kostadinovová

43 Rodičovský příspěvek - volba, §§ ZSSP v roce 2012 změny Volbu výše rodičovského příspěvku je oprávněn provést jen rodič, který uplatnil nárok na rodičovský příspěvek. Volbu lze měnit, nejdříve však po uplynutí 3 celých kalendářních měsíců po sobě jdoucích, po které byl rodičovský příspěvek vyplácen, Volbu nelze provést zpětně. Volba výše rodičovského příspěvku se provádí na základě písemné žádosti oprávněné osoby, která se podává u krajské pobočky Úřadu práce, která o rodičovském příspěvku rozhoduje. Rodičovský příspěvek nenáleží, jestliže nejmladšímu dítěti v rodině, které zakládá nebo by zakládalo nárok na rodičovský příspěvek, náleží příspěvek na péči podle zákona o sociálních službách, z. č. 108/2006 Sb., v platném znění. Mgr. Ilona Kostadinovová

44 Dávky pěstounské péče  §§ ZSSP zrušeny a od roku 2013 právní úprava přesunuta do ZSPOD, z. č. 359/1999 Sb.

45 Příspěvek na úhradu potřeb dítěte, § 47f ZSPOD od roku 2013 Mgr. Ilona Kostadinovová Zdravé dítě VýšeDítě závislé na pomoci jiné osoby I. stupeň lehká II. stupeň středně těžká III. stupeň těžká závislo st IV. stupeň úplná Do 6 let4.500,- Kč 4.650,- Kč 5.550,- Kč 5.900,- Kč 6.400,- Kč Od 6 do 12 let 5.550,- Kč 5.650,- Kč 6.800,- Kč 7.250,- Kč 7.850,- Kč Od 12 do 18 let 6.350,- Kč 6.450,- Kč 7.800,- Kč 8.300,- Kč 8.700,- Kč Od 18 do 26 let 6.600,- Kč 6.750,- Kč 8.100,- Kč 8.600,- Kč 9.000,- Kč

46 Příspěvek při převzetí dítěte od § 47l ZSPOD Věk dítěte Do 6 let let let Příspěvek při převzetí dítěte v Kč Mgr. Ilona Kostadinovová

47 Výše odměny pěstouna v závislosti na počtu svěřených dětí od roku §47j ZSPOD Počet dětí v pěstounské péči nebo 1 závislé na pomoci jiné osoby ve stupni II.,III.,IV. Osoba v evidenci, i když nepečuje o žádné dítě. 1 dítě závislé na péči na přechodnou dobu Výše odměny pěstouna v Kč měsíčně 8.000,- Kč ,- Kč ,- Kč ,- Mgr. Ilona Kostadinovová

48 Příspěvek na zakoupení motorového vozidla, §42 ZSSP, od roku 2013 § 47m ZSPOD  Náleží pěstounovi, který má v pěstounské péči nejméně čtyři, nově 3 děti.  Podmínkou nároku dále je, že vozidlo nesmí pěstoun používat pro výdělečnou činnost. Pokud pěstoun do pěti let auto prodal, daroval či počal používat pro výd. Činnost, je povinen poměrnou část vrátit.  Příspěvek je poskytován ve výši 70 % pořizovací ceny vozidla, resp. ceny opravy vozidla, nejvýše však 100 tisíc korun.  V době posledních 10 kalendářních let nesmí přesáhnout částku Kč.  Příspěvek lze poskytnout též na opravu vozidla. Mgr. Ilona Kostadinovová

49 Nová dávka pěstounské péče od roku 2013, § 47h ZSPOD příspěvek při ukončení pěstounské péči  Nárok má osoba, která byla ke dni dosažení zletilosti v pěstounské péči a to ke dni zániku nároku na úhradu potřeb dítěte podle § 47f ZSPOD.  Jednorázově ,- Kč. Mgr. Ilona Kostadinovová

50 Dávky pěstounské péče od roku 2013, § 47b ZSPOD dohoda o výkonu pěstounské péče  Příspěvek na úhradu pobytu a péče, § 42b ZSPOD, rodiče – o výši rozhoduje soud nebo obec úřadu obce s rozšířenou působností – ve výši 1,6 násobku částky ŽM osoby posuzované jako druhé nebo další v pořadí pro toto dítě  Státní příspěvek pro zřizovatele zařízení pro děti vyžadující okamžitou pomoc, § 42g ZSPOD – vyplácí krajský úřad ve výši ,- Kč za každé dítě Mgr. Ilona Kostadinovová

51 Pohřebné:  Tiskopis – žádost o pohřebné  Splňuje-li podmínky nároku na pohřebné více osob, náleží dávka jen jednou osobě, která uplatní nárok jako první.  Nárok vzniká dnem pohřbení.  Příklad: 1)Smrt nezaopatřeného dítěte 2)Smrt osoby, která byla ke dni smrti rodičem nezaopatřeného dítěte  Osoby ke dni smrti měly trvalý pobyt na území ČR,  podmínka trvalého pobytu a bydliště se nezjišťuje pro nárok na pohřebné, jestliže jde o dítě mrtvě narozené.  Výše pohřebného je stanovena, na rozdíl od ostatních dávek SSP, pevnou částkou, a to ve výši Kč, jednorázově.  Prakticky nezměněno, zůstává stejné pro rok 2013 Mgr. Ilona Kostadinovová

52 Co je to hmotná nouze a kdo je v hmotné nouzi?  Zákon o pomoci v hmotné nouzi stanovuje situace spojené s nedostatečným zabezpečením základní obživy, bydlení a mimořádnými událostmi, tyto situace nazývá hmotnou nouzí.  Jde v zásadě o situace, kdy osoba/společně posuzované osoby nemá dostatečné příjmy a její celkové sociální a majetkové poměry neumožňují uspokojení základních životních potřeb. Současně si tyto příjmy nemůže z objektivních důvodů zvýšit.  Zákon o pomoci v hmotné nouzi zároveň napomáhá řešení některých nárazových životních situací, které nelze vyřešit jinak, než okamžitou pomocí.  Důležité je, že každá osoba má nárok na poskytnutí základních informací, které vedou nejenom k řešení její situace hmotné nouze, ale i k předcházení jejího vzniku. Mgr. Ilona Kostadinovová

53 Příjem, § 9 ZPHmN  Příjem se zjišťuje zpravidla za období tří kalendářních měsíců před podáním žádosti o dávku.  Okruh příjmů, které se berou v úvahu při posuzování nároku na dávku a její výši, je stanoven v zákoně o životním a existenčním minimu. Nicméně zákon o pomoci v hmotné nouzi stanoví určité odchylky:  tzv. čisté příjmy ze závislé činnosti a z funkčních požitků uvedených v zákoně o daních z příjmů a ze mzdových nároků vyplácených úřadem práce se započítávají ve výši 70%  příjmy z dávky nemocenského pojištění, z podpory v nezaměstnanosti a podpory při rekvalifikaci se započítávají ve výši 80%  ostatní příjmy uvedené v zákoně o životním a existenčním minimu se započítávají ze 100% (příspěvek na živobytí se nezapočítává). Mgr. Ilona Kostadinovová

54 Zvýšení příjmu vlastním přičiněním, § 11 ZPHmN  Nedostatečný příjem je pouze jednou z podmínek hmotné nouze, podstatné je, že osoba/společně posuzované osoby si ho nemohou zvýšit vlastním přičiněním. Zvýšením příjmu vlastním přičiněním se rozumí zvýšení příjmu  vlastní prací, § 12 ZPHmN (zrušené ustanovení) – výdělečná činnost, zvýšení úvazku, přijeté lépe placené práce, snaha využít služeb agentur práce, výkon krátkodobého zaměstnání a veřejně prospěšných prací (z. č. 435/2004 Sb., o zaměstnanosti), výkon dobrovolnické služby nebo veřejné služby v rozsahu alespoň 20 hodin měsíčně  řádným uplatněním nároků a pohledávek, § 13 ZPHmN  prodejem nebo jiným využitím majetku, § 14 ZPHmN Zákon o pomoci v hmotné nouzi blíže stanoví, co se rozumí jednotlivými formami vlastního přičinění, stanoví i situace, okruh osob, u nichž se některá forma vlastního přičinění nevyžaduje a vliv snahy osoby na nárok na dávku a její výši. Nezaopatřenost dítěte se posuzuje podle zákona o státní sociální podpoře. Mgr. Ilona Kostadinovová

55 Systém sociální péče  Systém dávek a služeb určených občanům, kteří nejsou schopni sami zabezpečit své životní potřeby a péči o sebe v nezbytném rozsahu z následujících možných důvodů: a)Nedostatečný příjem b)Vzhledem k nepříznivému zdravotnímu stavu c)Vzhledem k vysokému nebo nízkému věku d)Z důvodu společenské nepřizpůsobenosti e)Ve zvláštní životní situaci (živelní pohromy) Mgr. Ilona Kostadinovová

56 Sociální služby, zákon o sociálních službách, z. č. 108/2006 Sb., v platném znění  § 1 – poskytování pomoci a podpory fyzickým osobám prostřednictvím:  A) Sociálních služeb  B) Příspěvku na péči  Dále upravuje podmínky pro vydání oprávnění k poskytování sociálních služeb, § 78 a násl.  Upravuje výkon veřejné správy v oblasti sociálních služeb.  Upravuje inspekci poskytování sociálních služeb.  Upravuje předpoklady pro výkon činnosti v sociálních službách, § 115 a násl.  Upravuje předpoklady pro výkon povolání sociálního pracovníka při pomoci v hmotné nouzi, v sociálně- právní ochraně dětí, ve školách a školských zařízeních, ve zdravotnických zařízeních, ve věznicích, v zařízeních pro zajištění cizinců a v azylových zařízeních, § 109 a násl.  Akreditace vzdělávacích zařízení a akreditace vzdělávacích programů, § 117a-e Mgr. Ilona Kostadinovová

57 Příspěvek na péči, §§ 7 – 30 zákona o sociálních službách  Podmínky nároku - §§ 7 – 10  Poskytuje se osobám závislým na pomoci jiné osoby za účelem zajištění potřebné pomoci, § 8 vymezuje 4 stupně závislosti, § 11 stanovuje pevné částky výše příspěvku.  O příspěvku rozhodoval do konce roku 2011 obecní úřad obce s rozšířenou působností, od roku 2012 krajská pobočka Úřadu práce ČR.  Příjemce příspěvku - § 19 – oprávněná osoba, zákonný zástupce, osoba pečující o nezletilou osobu na základě rozhodnutí příslušného orgánu Mgr. Ilona Kostadinovová

58 Posuzování stupně závislosti – hodnocení schopnosti zvládat základní životní potřeby, § 9 z. č. 108/2006 Sb. Životní potřebaHodnoceníFunkční dopad dlouhodobě nepříznivého zdravotního stavu na schopnost zvládat základní životní potřeby. MobilitaMusí existovat příčinná souvislost Orientacemezi Komunikaceporuchou funkčních schopností Stravovánía Oblékání a obouvání pozbytím schopnosti zvládat potřebu v přijatelném standardu. Tělesná hygiena Výkon fyziologických potřeb Péče o zdravíVe vztahu ke konkrétnímu postižení a režimu stanoveném ošetřujícím lékařem. Osobní aktivity Péče o domácnostNehodnotí se u osob do 18 let věku.

59 Závislost na pomoci jiné fyzické osoby, § 8 z. č. 108/2006 Sb., výše příspěvku na péči - § 11 Stupeň závislosti Z důvodu dlouhodobě nepříznivéh o zdravotního stavu není schopen zvládat životní potřeby Vyžaduje každodenní mimořádno u péči jiné fyzické osoby. Výše příspěvku do 18 let Výše příspěvku osob starších 18 let I.Lehká33.000,- Kč800,- Kč II. Středně těžká 4 nebo ,- Kč4.000,- Kč III. Těžká6 nebo ,- Kč8.000,- Kč IV. Úplná8 nebo ,- Kč

60 Průkaz TP náleží osobám, které jsou podle zákona o sociálních službách považovány pro účely příspěvku na péči za osoby závislé na pomoci jiné osoby ve stupni I (lehká závislost). Pokud by však tyto osoby byly neschopné zvládat základní životní potřeby v oblasti mobility nebo orientace, náleží jim průkaz ZTP/P. Výjimkou jsou osoby starší 18 let, které nejsou schopny zvládat základní životní potřeby v oblasti mobility nebo orientace z důvodu úplné nebo praktické hluchoty (těm náleží průkaz ZTP). Průkaz ZTP náleží osobám, které jsou podle zákona o sociálních službách považovány pro účely příspěvku na péči za osoby závislé na pomoci jiné osoby ve stupni II (středně těžká závislost), a osobám starším 18 let, které nejsou schopny zvládat základní životní potřeby v oblasti mobility nebo orientace z důvodu úplné nebo praktické hluchoty. Pokud osoba ve stupni závislosti II není schopná zvládat základní životní potřeby v oblasti mobility nebo orientace, náleží jí průkaz ZTP/P (opětovně se nesmí jednat o zletilou osobu, která tuto schopnost nemá díky úplné nebo praktické hluchotě). Průkaz ZTP/P náleží osobám, které jsou podle zákona o sociálních službách považovány pro účely příspěvku na péči za osoby závislé na pomoci jiné osoby ve stupni III (těžká závislost) nebo stupni IV (úplná závislost), a osobám, u kterých bylo pro účely příspěvku na mobilitu zjištěno, že nejsou schopny zvládat základní životní potřeby v oblasti mobility nebo orientace (s výjimkou zletilých osob, které nejsou schopny zvládat základní životní potřeby v oblasti mobility nebo orientace kvůli sluchovému postižení).

61 OZP = osoba se zdravotním postižením Ke zmírnění sociálních důsledků zdravotního postižení. K podpoře sociálního začleňování. Průkaz osoby se zdravotním postižením. Druhy dávek - § 2 z. č. 329/2011 Sb. □ Příspěvek na mobilitu - §§ 6-8 z. č. 329/2011 Sb. □ Příspěvek na zvláštní pomůcku - §§ 9-12 z. č. 329/2011 Sb. Výpůjčka zvláštní pomůcky - § 13 z. č. 329/2011 Sb.

62 Sociální služby – zdravotní postižení  Zvýšená ochrana v zaměstnání, zákon o zaměstnanosti, z. č. 435/2004 Sb. – pracovní rehabilitace, příprava k práci, specializované rekvalifikační kurzy.  Chráněné pracovní místo  Příspěvky pro zaměstnavatele  Povinný podíl zaměstnávání osob se zdravotním postižením Mgr. Ilona Kostadinovová

63 Koordinace v EU. Co se rozumí místem bydliště? Nařízení EP a Rady č. 883/2004 Jedná se o zemi, kde obvykle bydlíte, vaši domovskou zemi. Za místo bydliště se také považuje místo, kde máte tzv. střed zájmů. K určení země, kterou lze považovat za místo bydliště, používají orgány sociálního zabezpečení seznam kritérií z článku 11 prováděcího nařízení č. 987/2009. prováděcího nařízení č. 987/2009 Mezi tato kritéria patří: doba trvání vašeho pobytu na území příslušných států; vaše rodinná situace a rodinné vazby; situace týkající se vašeho bydlení a nakolik jej lze označit za trvalé; místo, kde provádíte profesní nebo nevýdělečnou činnost; povaha vaší profesní činnosti; členský stát, kde jste považováni za daňového rezidenta; v případě studentů zdroje jejich příjmu. V každém případě rozhodnutí o tom, která země se bude považovat za místo vašeho bydliště, není na vás, ale na orgánech sociálního zabezpečení.

64 Koordinace rodinných dávek:  Systémy rodinných dávek se v jednotlivých zemích liší.  Koordinace rodinných dávek v EU a EHP - Id=866&langId=cs Id=866&langId=cs  Která země vám bude vyplácet rodinné dávky – žijete-li v některé ze zemí EU, na Islandu, v Lichtenštejnsku, Norsku nebo Švýcarsku – závisí na vaší rodinné situaci.EU, na Islandu, v Lichtenštejnsku, Norsku nebo Švýcarsku  Žije celá rodina v jedné zemi?  Žijí-li všichni rodinní příslušníci ve státě, kde máte pojištění, je za vaše dávky zodpovědný tento stát.

65 Koordinace rodinných dávek:  Žijete vy a vaši rodinní příslušníci v různých zemích?  Nežijí-li vaši rodinní příslušníci ve státě, kde máte vy pojištění, může mít vaše rodina nárok na dávky ve více než jedné zemi. To však neznamená, že budete dávky ze dvou zemí skutečně pobírat. O tom, která ze zemí bude odpovídat za vyplácení vašich dávek, rozhodnou tzv. pravidla přednosti.státě, kde máte vy pojištění

66 Pravidla přednosti:  Většinou za vyplácení dávek odpovídá ta země, kde nárok vaší rodiny vyplývá ze zaměstnání či samostatné výdělečné činnosti.  Vyplývá-li váš nárok na dávky ze zaměstnání či samostatné výdělečné činnosti v obou uvažovaných zemích, je za poskytování dávek odpovědná ta země, v níž žijí vaše děti, pokud v ní zároveň také pracuje jeden z rodičů. V ostatních případech je odpovědná ta země, kde budou dávky nejvyšší.  Vyplývá-li váš nárok v obou zemích z vyplácení důchodu, je za vyplácení dávek odpovědná ta země, v níž žijí vaše děti, pokud v ní zároveň jeden z rodičů pobírá důchod. V ostatních případech je to ta země, kde máte pojištění nejdéle nebo kde máte nejdéle bydliště.  Pokud váš nárok vyplývá ze skutečnosti, že v obou zemích máte bydliště, odpovídá za dávky ta země, kde žijí vaše děti.

67 Pravidla přednosti:  Doplatky  Může se stát, že dávky, které obdržíte od jednoho státu budou nižší než ty, které byste bývali dostali v jiné zemi, kde vám na ně vznikl nárok. V takovém případě druhá země rozdíl dorovná.  Posouzení situace  V praxi závisí používání těchto pravidel případ od případu. Podrobnosti vám sdělí příslušný orgán  Kontaktní orgán najdete v EESSI (Electronic Exchange of Social Security Information) veřejný adresář institucí sociálního zabezpečení v EU a EHP: security-directory/welcome.seam?langId=cs security-directory/welcome.seam?langId=cs

68 Děkuji za pozornost, příjemnou odbornou diskusi, zpětnou vazbu a příjemný a pohodový zbytek dne. Mgr. Ilona Kostadinovová, advokát Tel. +420/ Odborný a výukový web: Advokátní služby:http://www.advokatnisluzby.com/


Stáhnout ppt "Nepojistné systémy sociálního zabezpečení LS 2014 Mgr. Ilona Kostadinovová, advokát Tel. +420/ 777 57 40 16 Odborný a výukový web:"

Podobné prezentace


Reklamy Google