Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

KIP - PEPR e-business, e-commerce. e Business v řízení firmy tři hlavní etapy vývoje: 1. užití interních zdrojů, snižování nákladů, zvyšování efektivity.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "KIP - PEPR e-business, e-commerce. e Business v řízení firmy tři hlavní etapy vývoje: 1. užití interních zdrojů, snižování nákladů, zvyšování efektivity."— Transkript prezentace:

1 KIP - PEPR e-business, e-commerce

2 e Business v řízení firmy tři hlavní etapy vývoje: 1. užití interních zdrojů, snižování nákladů, zvyšování efektivity řídících a obchodních procesů - spojené s implementacemi ERP, BI, BPR 2. interorganizační systémy založené na elektronické výměně dat mezi ekonomickými subjekty - EDI; 1:1 3. vytváření společných elektronických obchodních komunit - M:N

3 Aplikace elektronické podnikání (e-Business) v nejrůznějších formách, jako je elektronické zásobováni (e- procurement), elektronická tržiště (e Marketplace) a elektronický obchod (e-Commerce) řízení dodavatelských řetězců s vazbou na metody progresivního plánování a rozvrhování (SCM) řízení vztahů se zákazníky (CRM) a jeho další modifikace

4 Vztahy aplikací v řízení externích vztahů firmy

5 Základní vztahy v elektronickém podnikání

6 Typy obchodních vztahů - B2x výměna strukturovaných dat –Business-to-Business (B2B) - (objednávky, potvrzení, faktury,..), –Business-to-Reseller (B2R) - –Business-to-Government (B2G) - finanční úřady, pojištění, orgány místní správy,...) webové aplikace –Business-to-Customer (B2C) -, virtuálními obchody na Internetu apod. –Business-to-Employee (B2E) - interní webové aplikací, intranet.

7 EDI - Electronic Data Interchange Elektronická výměna dat Cíle: Výměna dat s obchodními aj. partnery, zjednodušení a zrychlení postupů Strukturování dat na základě mezinárodních standardů Nároky: Připojení IS do veřejných sítí a zajištění přístupů k jejich službám Sladění pravidel mezi partnery Kritické faktory úspěchu: Výběr obchodních partnerů Tlak na potřebu těchto úloh (např. EDI jako nezbytná podmínka pro získání zajímavé dlouhodobé zakázky)

8 EDI - standardy a přínosy Standardy: UN/EDIFACT (mezinárodní), ANSI X12 (US, Kanada) XML/EDI (eXtensible Markup Language), XSL (eXtensible Stylesheet Language) Přínosy: –Eliminace chyb při vkládání dat –Zrychlení přenosu dat, snížení nákladů na archivaci dokumentů –Podpora procesů „Just-In-Time“ –Rozšíření okruhu zákazníků –Posílení vztahů se stávajícími partnery

9 Hierarchické úrovně obchodní dokumentace Datový prvek - základní údaje obsažené v dokumentu (identifikace, název zboží, …) Segment - logické seskupení datových prvků do vyššího celku (popis zboží, adresa zákazníka, …) Zpráva - zajištění obchodní funkce ( fakturace, zaslání objednávky, …) Funkční skupina - souhrn všech zpráv stejného typu, např. všech objednávek podniku "Výměna" (Interchange) - základní jednotka, „obálka“ komunikace, obsahuje logickou strukturu zpráv a funkčních skupin.

10 Standardy EDI podle regionů: –kontinentální (např. ODETTE pro Evropu), –světové (např. EDIFACT - celosvětově, ANSI X.12 - USA, Kanada, Austrálie). podle odvětví –odvětvové (např. ODETTE), –meziodvětvové (např. EDIFACT, ANSI X.12).

11 Služby e-commerce inzerce a speciální nabídky zboží, elektronické katalogy nabízeného zboží a s nimi spojené vyhledávací služby (např. u knih podle autorů, názvů publikací, roku vydání apod.), presentace nabízeného zboží fotografiemi nebo různými vizualizačními prostředky, další specifikací všech potřebných parametrů a jejich variant (barva, úpravy povrchu,..), případně poskytování detailní dokumentace produktů,

12 Služby e-commerce poskytování odpovědí na dotazy zákazníka a řešení jeho problémů cestou elektronické pošty, diskusních skupin nebo nabídkou odpovědí na tzv. časté dotazy (FAQ - frequently asked questions), výběr a uložení zboží podle nabídky do virtuálního nákupního košíku, případně rezervace různých služeb (ubytování, letenek apod.), platby elektronickou cestou pomocí kreditních karet, elektronických šeků, digitální hotovostí nebo tzv. mikroplatbami.

13 Přínosy e-commerce zvýšení výnosů nabídkou nových produktů a služeb - individualizované nabídky, automatická tvorba cen, elektronické služby dostupné 365 x 7 x 24, možnosti využití nových komunikačních kanálů a proniknutí na nové trhy, lepší a efektivnější kontakty se zákazníky, snížení nákladů - nákladů na prodej a marketing (distribučních a skladovacích nákladů, aplikacemi samoobslužného prodeje), režijních nákladů (snížení doby obchodních transakcí, vyhledávání dodavatelů),

14 Přínosy e-commerce lepší využití zdrojů (vyšší obrátka zásob, snížení skladovacích a prodejních prostor), vyšší kvalitu obchodu - celkově kvalitnější služby zákazníkům, kvalitnější plánování poptávky, řízení objednávek, kvalitnější řízení celého dodavatelského řetězce, kvalitní podmínky pro působení v globálním, resp. celosvětovém měřítku, průzkumy spokojenosti zákazníků, shromažďování údajů pro další analytické operace, např. v rámci aplikací CRM, pro plánování výroby, pro řízení sortimentu apod.

15 e-commerce - příklady Prodej knih, CD, … rezervace nejrůznějších služeb: ubytování v hotelích, rezervace a nákup jízdenek, vstupenek apod. kritická místa: provázání vlastního elektronického prodeje a navazujících logistických služeb

16 e-commerce - motivace Gartner Group, % - pohodlnější způsob nákupu, 55% - lepší přehled a snadná orientace v nabízeném sortimentu, 40% - komunikace přes Internet s prodejcem je výhodnější, než jakýkoli jiný komunikační kanál (telefon, fax,..), 38% - výhodnější cena.

17 e-commerce - úspěšnost 1. letenky, 2.cestovní služby, 3.PC software, 4.knihy, CD, videa, 5.vstupenky na různé kulturní, sportovní a společenské akce 6. konfekce, 7.potraviny a nápoje 8. investice, 9. automobily.

18 B2B vs. B2C 2000: podíl obchodů B2B z celkového objemu elektronického obchodování 210 mld. USD 80% 2004: odhad již 88% z celkového objemu mld. USD

19 e-Procurement nalezení, zakoupení a dodání produktu od dodavatele do místa jeho využití u kupujícího. identifikaci a vyhodnocení dodavatelů, výběr specifických produktů podávání objednávek dodání produktu včetně platby řešení řady problémů, které mohou nastat po dodání produktu/služby, jako např. pozdní dodání, dodání nesprávného množství, nesprávného produktu monitorování průběhu zásobovací transakce, vytvoření a řízení vztahu s dodavateli.

20 e-katalog Přínosy e-katalogu: –interaktivnost, –zjednodušené vyhledávání, –aktuálnost, dosažitelná s řádově nižšími náklady. Multi-dodavatelský katalog: –obsahuje pouze kupujícím schválené položky –personalizace e-katalogu (pro objednání se zobrazují pouze ty produkty, pro jejichž nákup je konkrétní uživatel autorizován).

21 Význam zásobování nepřímými produkty celkové náklady na nepřímé produkty/služby často jsou největší nákladovou položkou, celkové náklady na zásobování a zejména náklady na nepřímé prostředky jsou závislé na odvětví, v němž daný podnik působí, průměrný výrobní podnik vynaloží 57% příjmů na zásobování, z toho 39% na přímé produkty a 61 % na nepřímé produkty/služby, orgány samosprávy (státní a místní) vynaloží na zásobování pouze 14% rozpočtu, avšak 95% z této částky jde na nepřímé produkty,

22 Význam zásobování nepřímými produkty v závislosti na odvětví jde z celkových nákladů na zásobování 61 až 95% na nepřímé produkty / služby. u typického podniku Fortune 500 je 54% nákladů na nepřímé prostředky vynaloženo na služby - zejména on-line zajištění služebních cest. On-line zajištění cest prostřednictvím Internetu výrazně snižuje transakční náklady proti tradičnímu zajišťování prostřednictvím psaných objednávek, telefonu apod., v Global 2000 podnicích jde v průměru 37% celkových nákladů na zásobování nepřímými produkty / službami

23 Význam snížení nákladů na zásobování Implementace e-zásobování vede typicky k úspoře minimálně 5% nákladů na nepřímé produkty / služby. ROA = (Příjmy/výnosy - náklady)/zdroje. Zvýšíme-li příjem o X Kč, musíme za účelem určení čistého přínosu k zisku od této částky odečíst náklady na výrobu produktů (vyrobených "navíc"), dále pak náklady na jeho prodej a marketing. Uspoříme-li na nákladech, jde celá tato částka do čistého zisku. 1 Kč ušetřená na nákladech odpovídá Kč ve zvýšení příjmu. 1 Kč sníženi nákladu má tedy násobný efekt než 1 Kč zvýšení obratu. 5% snížení nákladů odpovídá tedy 25 až 30% zvýšení obratu.

24 Cíle a přínosy e-zásobování Přiznat e-zásobování v rámci podniku strategický význam, Zajistit přístup všech zaměstnanců k celopodnikově řízeným a koordinovaným postupům TR zásobování, Dosáhnout toho, aby zaměstnanci mohli provádět TR zásobování "samoobsluhou" z vlastního pracoviště, typicky s využitím Web prohlížeče, Zajistit dalších ekonomické přínosy, např. snížení nákladů na zpracování objednávky, zkrácení doby cyklu, Zajistit integraci a funkční návaznosti IS jak u kupujícího, tak i u dodavatelů.

25 Metriky zásobování doba cyklu - doba od zjištění potřeby produktu do okamžiku splnění této potřeby, tj. doby, kdy jej koncový uživatel může začít používat, transakční náklady kupujícího - zahrnují celkové náklady, které se vztahují k zajištění dodávky, frekvence chyb - četnost chyb v procesu plnění potřeby produktu, objem skladových zásob kupujícího - rozsah a finanční objem, jednotková nákupní cena produktu.

26 Transakční zásobování (TR) TR zásobování nepřímými prostředky lze řešit: 1. manuálně - nízký stupeň automatizace, dílčí automatizace některých procesů, 2.ERP- vzhledem k relativně složité obsluze jsou požadavky do systému vkládány specializovanými pracovníky, nákupčími, 3.TR e-zásobování, 4.nákup dle e-katalogu.

27 Přínosy TR e-zásobování zkrácení doby cyklu, snížení transakčních nákladů od vzniku potřeby do jejího splnění, tj. včetně nákladů na schválení, zpracování/vyřízení objednávky atd. - dosahuje až o 25%, snížení frekvence chyb v objednávkách, vyloučení chyb vzniklých nesprávnou specifikací sestavy produktu, snížení objemu zásob, možnost využít i dodavatelem řízené zásobování (VMI - Vendor Managed Inventory), snížení cen nakupovaných produktů / služeb: –standardizací produktů a výběrem dodavatelů, –vzájemnou konkurencí dodavatelů, –sdružováním nákupů na straně kupujícího, –možnost snížení ceny ze strany prodávajícího, a to proto, že má (díky integraci s kupujícím) nižší transakční náklady

28 Přínosy TR e-zásobování redukce (až vyloučení) neautorizovaných nákupů, včetně nákupů od neschválených dodavatelů, zvýšená kontrola celé oblasti zásobování v podniku, provázání zásobování s navazujícími oblastmi podniku (integrací s příslušnými moduly ERP), na základě analýzy informací o dílčích nákupech se pak realizuje: –stanovení výdajů pro jednotlivé útvary podniku, pracovníky, projekty, –hodnocení jednotlivých dodavatelů, např. z hlediska cen, kvality, termínů,.. –optimalizace dílčích dodávek.

29 Přínosy TR e-zásobování Vzhledem k přínosům lze očekávat relativně krátkou dobu návratnosti investic do TR e-zásobování (cca 1 až 2 roky).

30 Koncepce e-zásobování

31 a) katalog v systému dodavatele - pro TR e-zásobování, b) katalog v systému odběratele - pro TR e-zásobování, c) e-tržiště - pro strategické a jednorázové e-zásobování.

32 Katalog v systému dodavatele Využití: silný dodavatel s dostatečným počtem odběratelů Více dodavatelů: není zajištěna integrace katalogů Dodavatel zajišťuje následující funkce: –web stránka –specifický katalog (položky, ceny) –informace o plnění jednotlivých objednávek (web nebo předání komunikačním kanálem odběrateli).

33 Katalog v systému odběratele multi-dodavatelský (virtuální) katalog b1: katalog vytvořen v systému odběratele - nutná účast dodavatelů, kteří aktualizují jim odpovídající část katalogu. Řešení nákladné, hodné pro velké podniky b2: v systému odběratele uvedení URL na dílčí katalogy dodavatelů

34 e-tržiště V prostředí Internetu vytvářejí prostor pro uskutečňování mnohostranných elektronicky realizovaných obchodních transakcí ve vazbách M : N. Vytváří se tak virtuální obchodní komunita s vysoce optimalizovanými řídícími a obchodními procesy mezi širokou škálou obchodních partnerů. Pokrývají především oblasti prodeje, nákupu, skladů a marketingu Podporují realizaci obchodních transakcí aplikacemi a technologiemi Internetu.

35 e-tržiště různá orientace provozovaná různými subjekty nabízejí různé funkce (procesy) různé způsoby určení ceny (katalog, aukce, RFQ - Request for Quotation) široké možnosti zajištění e-zásobování.

36 e-tržiště: základní typy Vertikální: sdružují partnery z jednoho sektoru ekonomiky Horizontální: partneři z různých sektorů Podle rozhodující pozice nebo aktivity: tržiště kupujícího, prodávajícího nebo neutrální

37 e-tržiště - funkce efektivní propojení na celopodnikové systémy (ERP) efektivní provázání na tržiště jiných operátorů sdílení plánovacích dokumentů a informací při realizaci zakázek kooperativní plánovací, analytické a zásobovací procedury pro tzv. CFPR (Collaborative Planning, Forecasting and Replenishment).

38 e-tržiště - přínosy přístup do společných obchodních komunit založených na regionálních, odvětvových nebo jiných principech, snížení nákladů na realizaci obchodních procesů s externími partnery, možnosti využití obou typů aplikací elektronického obchodu - B2B i B2C, přístup k informacím relevantním pro dané odvětví s možností jejich filtrace, dosažení celkově vysoké úrovně obchodních vztahů.


Stáhnout ppt "KIP - PEPR e-business, e-commerce. e Business v řízení firmy tři hlavní etapy vývoje: 1. užití interních zdrojů, snižování nákladů, zvyšování efektivity."

Podobné prezentace


Reklamy Google