Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

VEKTOROVÁ GRAFIKA - INKSCAPE Vektorový grafický editor.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "VEKTOROVÁ GRAFIKA - INKSCAPE Vektorový grafický editor."— Transkript prezentace:

1 VEKTOROVÁ GRAFIKA - INKSCAPE Vektorový grafický editor

2 Vektorová grafika Vektorové kreslení se liší od bitmapového (rastrového) hlavně odlišným pojetím záznamu objektu. U rastrového se jedná o zaznamenání objektu jako souboru různě zbarvených bodů (pixelů).

3 Vektorová grafika U vektorového objektu vycházíme z geometrie, z matematického popisu plošných útvarů. Program si pamatuje data základních objektů a při úpravě objektu vždy rovnici upraví. Objekt se pak skládá z různě upravených předdefinovaných objektů (čar, obdélníků, textů).

4 Vektorová grafika Díky tomu je jeho kvalita při zvětšování pořád stejná! – vektorový objekt.

5 Vektorová grafika Kdežto rastrový obrázek je uložen bod po bodu – odstín barvy. Zvětšíme-li obrázek, jsou body dobře vidět.

6 PAMATUJTE!!! Vektorová grafika je nejvhodnější pro kreslení klipartů, obrázků na webové stránky a podobně. Rastrová grafika je nezbytná hlavně pro fotografie.

7 Vektorová grafika Pro kreslení vektorovou grafikou lze využívat Corel Draw, Adobe Illustrator nebo Zoner Callisto, INKSCAPE…

8 INKSCAPE Vektorový editor

9 Inkscape Kvalitních vektorových grafických editorů není mnoho, natož těch, které by byly zadarmo. Ovšem najdou se i výjimky, například povedený open source (otevřený zdroj – free) program Inkscape. Chcete-li si vytvořit vizitky, nebo propagační grafiku, pak je pro Vás Inkscape jako stvořený.

10 Obecně Rozdíl mezi vektorovým a rastrovým grafickým editorem spočívá v práci s grafickou informací. Zatímco klasické rastrové editory (mezi které se řadí všechny programy pro úpravu fotografií), pracují s jednotlivými body v obrazu, vektorové grafické editory pracují s křivkami.

11 Obecně Díky tomu je možné obraz bez problémů zvětšovat i zmenšovat při zachování stále stejné kvality. S vektory se však dnes setkáte i v běžných rastrových (též bitmapových) editorech, kde slouží pro vkládání písma nebo jednoduchých geometrických obrazců.

12 K čemu vám bude Inkscape? Inkscape vám neposlouží jako program pro úpravu fotografií nebo podobných obrázků. Ovšem hledáte-li pomůcku pro přípravu grafiky na různé letáky, vizitky, obaly na DVD a dalších tiskoviny, pak se vám určitě zalíbí.

13 K čemu vám bude Inkscape? Nabízí množství funkcí pro práci s obrazci, v zásobě má spoustu připravených tvarů, které lze dále upravovat. Samozřejmá je podpora textu, kaligrafického štětce (krasopisného), nebo barevných přechodů.

14 K čemu vám bude Inkscape? Budete-li chtít vložit bitmapový obrázek (fotografii), pak samozřejmě můžete. Inkscape vám pak nabídne několik nástrojů pro jeho úpravy, za které by se nemusel stydět ani běžných freewarový program pro úpravu fotografií.

15 Vložení objektů Spusťte si Inkscape a vyzkoušejte si vkládání jednotlivých obrazců na výkres. Základní plocha odpovídá papíru velikosti A4, ten také budete potřebovat, pokud byste se rozhodli výchozí plátno vytisknout.

16 Vložení objektů V nástrojové liště na levém okraji okna programu najdete tlačítka pro vkládání různých objektů i pro výběr různých nástrojů. Klepněte na tlačítko se symbolem čtverce, poté klepněte na výkres a obrazec tažením nakreslete. Vyzkoušejte vytváření čtverců, obdélníků, kružnic a oválů.

17 Vložení objektů

18 Po vytvoření obrazce se vám v liště při horním okraji okna programu objeví vlastnosti objektu. Můžete zde nastavit jeho svislé a vodorovné umístění pomocí souřadnic jeho středu.

19 Vložení objektů Stejně tak zde upravíte šířku a výšku objektu, což využijete při kontrole, zda čtverec má stejné rozměry stran nebo zda je kruh opravdu kulatý.

20 Práce s barvami Každý objekt, který na výkres v Inkscape vložíte, má nějakou barvu. Tu ovlivníte před vytvořením objektu, i poté. Ve spodní liště programu je sada barev. Klepněte na některou z nich pravým tlačítkem myši. Pomocí nabídky pak určete, zda se má vybraná barva použít jako barva výplně nebo barva čáry.

21 Práce s barvami Poté obrazec nakreslete. Změnu barev již existujícího obrazce provedete stejným způsobem. Jen je potřeba jej dopředu označit pomocí nástroje, který vyberete klepnutím na první tlačítko v seznamu nástrojů se symbolem šipky.

22 Práce s barvami

23 Nabídku barev si můžete pomocí táhla posouvat. Vedle barevných čtverců je tlačítko zobrazující nabídku různých barevných palet.

24 Deformace objektů Tvar vložených objektů je možné libovolně měnit. Nakreslete například hvězdu a v nástrojové liště zvětšete počet jejích cípů (v políčku rohy). Nyní v seznamu nástrojů klepněte na druhé tlačítko v řadě a označte vložený objekt. Zobrazí se vám body jednotlivých linek. Tažením za tyto body můžete upravit vzhled objektu.

25 Deformace objektů Například u zmíněné hvězdy můžete změnit vzdálenost okraje paprsků od těla hvězdy a upravit jejich natočení. V kombinaci s různou barvou výplně a čáry docílíte zajímavých efektů.

26

27 Tip – Deformace objektů Vyzkoušejte další nástroj pro deformace objektů. Ukrývá se pod třetím tlačítkem v nástrojové liště na levé straně. Klepněte na tlačítko se symbolem vlny a v horní liště si zvolte způsob deformace objektu. Nyní zkuste na plátně tímto nástrojem kreslit a pozorujte změny objektu.

28 Tužka, křivky, štětec Pod nástroji pro vkládání objektů najdete pomůcky pro vkládání čar a křivek. Základním nástrojem z této skupiny je tužka určená pro kreslení čar od ruky. Na nástroj klepněte a na výkresu zkuste nakreslit několik čar.

29 Tužka, křivky, štětec Dalším nástrojem jsou Bezierovy křivky. Kreslí se z bodu do bodu, nicméně pokud ponecháte tlačítko myši stisknuté a myší pohnete, vytvoříte mezi dvěma body různě zakřivené oblouky. Posledním nástrojem pro vkládání čar je kaligrafický štětec.

30 Tužka, křivky, štětec Kreslí se s ním stejně jako s tužkou, jeho výhody využijete zejména u různě zakřivených a překřížených čar.

31 Barevné výplně Každý objekt, který nakreslíte, je vyplněn zvolenou barvou. Ovšem v momentě, kdy vzájemným překrytím nebo po použití tužky či štětců vzniknou další uzavřené oblasti, budete potřebovat speciální nástroj pro barevné výplně. Najdete jej pod symbolem plechovky.

32 Barevné výplně Vyberte si výplňovou barvu a nástrojem klepněte do nějaké uzavřené oblasti. Barva by se v ní měla rozlít. Zkuste změnit nastavení hodnoty Práh v nástrojové liště. Ovlivníte tím, jak moc od vnitřního okraje oblasti bude barva rozlita.

33

34 Vkládání textu Bez textových nástrojů by žádný grafický editor nebyl kompletní. Klepněte na tlačítko s písmenem A (čtvrté od konce) a na výkres natáhneme plochu pro vložení textu. Poté můžete okamžitě začít psát.

35 Vkládání textu Ve vodorovné liště si zvolíme styl písma, jeho velikost, zarovnání vzhledem k natažení oblasti, tučné písmo či kurzivu. Posledními dvěma tlačítky v liště pro nastavení zvoleného nástroje určíme, zda text bude psán vodorovně nebo svisle.

36

37 Výběr šablony Pomocí nabídky Soubor|Nový si zvolíme nový typ kresby s připravenými rozměry papíru. V řadě různých tiskovin zde najdeme také dva různé formáty vizitek. Jakmile si šablonu zvolíme, spustí se nové okno Inkscape s prázdným papírem. 4

38 Výběr šablony Jeho velikost můžeme měnit i ručně, a to pomocí funkce Soubor|Vlastnosti Dokumentu. Zobrazí se nové okno, kde na záložce Strana ve skupině Vlastní velikost nastavíte přesnou výšku a šířku plátna. Nezapomeňte si v nabídce přepnout udávané jednotky na centimetry.

39

40 Vložení obrázku na pozadí Klasické obrázky se na vizitkách příliš často neobjevují, ale dejme tomu, že je na vizitce budeme chtít. Může to být například vaše vlastní fotografie, což není až tak neobvyklé. Obrázek vložíme pomocí funkce Soubor|Import, která zobrazí souborový dialog pro výběr souboru.

41 Vložení obrázku na pozadí Po jeho vložení budeme muset s největší pravděpodobností upravit rozměry obrázku, aby se nám do rozměrů vizitky vešel. K tomu využijeme zadání šířky a výšky ve vodorovné liště v horní části okna programu. Pokud obrázek po změně velikosti zmizí, zadejte mu nulové souřadnice!!! pro jeho umístění, měl by se objevit.

42

43 Úprava obrázku Vložený obrázek můžeme opatřit několika efekty. Inkscape v jejich aplikaci není příliš rychlý, takže bude lepší, pokud si obrázek předem připravíte v jiném programu. Nicméně pokud na úpravách přímo v Inkscape budeme trvat, pak vloženou fotografii označíme a vybereme některou z funkcí v nabídce Efekty|Raster.

44

45 Nakopírování vizitek na A4 Poté, co do vizitky doplníme všechny potřebné údaje, jako je textové pole se jménem, adresou a kontaktními údaji, budeme zřejmě chtít vizitku umístit na papír velikosti A4 kvůli snadnějšímu tisku a pozdějšímu nařezání. Stiskněme klávesovou kombinaci Ctrl+A, čímž označíme všechny objekty.

46 Nakopírování vizitek na A4 Seskupíme je pomocí funkce Objekt|Seskupit a poté je zkopírujeme do schránky Windows pomocí klávesové kombinace Ctrl+C. Z nabídky Soubor|Nový si vyberme papír velikosti A4 a do nového okna pak vizitku pomocí klávesové zkratky Ctrl+V vložíme.

47 Nakopírování vizitek na A4 Objekty tvořící vizitku přesuneme a opakováním tohoto postupu vizitku několikrát nakopírujeme na A4. Se správným umístěním může pomoci pravítko umístěné po vnitřních stranách okna programu.

48


Stáhnout ppt "VEKTOROVÁ GRAFIKA - INKSCAPE Vektorový grafický editor."

Podobné prezentace


Reklamy Google