Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

ZÁKLADNÍ INFORMACE O POČÍTAČOVÉ TECHNICE © 2006 Vladimír Hora.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "ZÁKLADNÍ INFORMACE O POČÍTAČOVÉ TECHNICE © 2006 Vladimír Hora."— Transkript prezentace:

1 ZÁKLADNÍ INFORMACE O POČÍTAČOVÉ TECHNICE © 2006 Vladimír Hora

2 Základní pojmy HARDWARE HARDWARE technické vybavení počítače, vše hmotné technické vybavení počítače, vše hmotné SOFTWARE SOFTWARE programové vybavení počítače, vše nehmotné programové vybavení počítače, vše nehmotné BIT BIT [bit] … b Základní jednotka informace, nabývá hodnot 0 / 1 Základní jednotka informace, nabývá hodnot 0 / 1 BYTE BYTE [bajt] … B Základní jednotka informace, kterou se měří objem dat Základní jednotka informace, kterou se měří objem dat V těchto jednotkách se udávají i kapacity médií V těchto jednotkách se udávají i kapacity médií 1 kB = 1.000 B, 1KB = 1.024 B, 1MB = 1.000 KB, … 1 kB = 1.000 B, 1KB = 1.024 B, 1MB = 1.000 KB, … 1 B = 8 b, kombinace 0 a 1 (256 možných variant – 2 8 =256) 1 B = 8 b, kombinace 0 a 1 (256 možných variant – 2 8 =256)

3 Základní pojmy Paměť Paměť Vnitřní … RAM, ROM, Cache Vnitřní … RAM, ROM, Cache Vnější … HDD, FDD, CDD, Flash, DVD, … Vnější … HDD, FDD, CDD, Flash, DVD, … Základní PC sestava Základní PC sestava Základní jednotka, monitor, klávesnice, myš Základní jednotka, monitor, klávesnice, myš Internet Internet 1958 - ARPANET () 1958 - ARPANET ( Advanced Research Projects Agency ) předchůdce Internetu, armádní firma (1958) předchůdce Internetu, armádní firma (1958) 1974 - INTER NETwork … INTERNET 1974 - INTER NETwork … INTERNET 1982 - počet uživatelů Internetu přesáhl číslo 200 1982 - počet uživatelů Internetu přesáhl číslo 200 1992 - počet uživatelů Internetu přesáhl 1.000.000 1992 - počet uživatelů Internetu přesáhl 1.000.000

4 STRUČNÁ HISTORIE ROK CO SE DĚLO 1944 ENIAC ENIAC 1948 TRANZISTOR TRANZISTOR 1954 HROMADNÁ VÝROBA TRANZISTORŮ HROMADNÁ VÝROBA TRANZISTORŮ 1971 VÝROBA MIKROPROCESORŮ VÝROBA MIKROPROCESORŮ 1981 IBM PC IBM PC

5 VYUŽITÍ POČÍTAČŮ NA PRVNÍM STUPNI © 2006

6 Počítač ve třídě Motivace Motivace Pohádka, příběh, vypravování na CD-ROM Pohádka, příběh, vypravování na CD-ROM Osvojení nového učiva Osvojení nového učiva Výukové programy, slovníky, encyklopedie Výukové programy, slovníky, encyklopedie Procvičování Procvičování Výukové programy, možnost procházení Výukové programy, možnost procházení Testování, ověřování znalostí Testování, ověřování znalostí Individuální úroveň, statistika úspěšnosti, hodnocení Individuální úroveň, statistika úspěšnosti, hodnocení Informační zdroje Informační zdroje

7 Informační zdroj Encyklopedie Encyklopedie Tématické Tématické Všeobecné Všeobecné Slovníky Slovníky Výkladové Výkladové Překladové Překladové Atlasy a mapy Atlasy a mapy Slepé Slepé Podrobné (hospodářské, politické, …) Podrobné (hospodářské, politické, …) Internet Internet Informační studnice, obrovské množství Informační studnice, obrovské množství

8 Počítač mimo vyučování Počítačové kroužky Počítačové kroužky Tvůrčí, systematická činnost Tvůrčí, systematická činnost Školní družina Školní družina Didaktické hry, výukové programy Didaktické hry, výukové programy SVPU, SVPCH SVPU, SVPCH Koresponduje s výukou, individuální přístup Koresponduje s výukou, individuální přístup

9 Počítač doma Nevhodné hry X Účelné užívání (?) Nevhodné hry X Účelné užívání (?) Příprava do školy Příprava do školy Internet jako informační zdroj Internet jako informační zdroj Výukové programy Výukové programy Didaktické hry Didaktické hry

10 Děti – Hry – Počítač Přirozená potřeba dítěte HRÁT SI Přirozená potřeba dítěte HRÁT SI Vyniknout nad ostatními Vyniknout nad ostatními Objevovat neznámé, neprobádané, zakázané Objevovat neznámé, neprobádané, zakázané Napodobovat chování dospělých Napodobovat chování dospělých Malá orientace učitele v problematice Malá orientace učitele v problematice Zakazování her obecně Zakazování her obecně Pozitiva i negativa Pozitiva i negativa

11 Pozitiva Děti se Děti se zdokonalují v reakcích, v rozhodování zdokonalují v reakcích, v rozhodování učí ze zkušeností a chyb učí ze zkušeností a chyb mění způsob uvažování za účelem zlepšení mění způsob uvažování za účelem zlepšení učí logicky myslet učí logicky myslet učí analyzovat situaci a nalézat řešení učí analyzovat situaci a nalézat řešení procvičují v jazyce u cizojazyčných her procvičují v jazyce u cizojazyčných her doplňují slovní zásobu doplňují slovní zásobu

12 Negativa Děti Děti ztrácí schopnost komunikace s vrstevníky ztrácí schopnost komunikace s vrstevníky žijí svůj život ve fiktivním prostředí žijí svůj život ve fiktivním prostředí mohou přijít do styku s nežádoucími informacemi mohou přijít do styku s nežádoucími informacemi ztrácí schopnost orientace v reálném čase ztrácí schopnost orientace v reálném čase ztrácí fyzickou obratnost ztrácí fyzickou obratnost za způsob řešení konfliktů považuje násilí za způsob řešení konfliktů považuje násilí ztrácí svobodné myšlení a uvažuje schématicky ztrácí svobodné myšlení a uvažuje schématicky kopíruje jednání svého počítačového hrdiny kopíruje jednání svého počítačového hrdiny počítač a hra se stává jedinou motivací pro ostatní činnost počítač a hra se stává jedinou motivací pro ostatní činnost

13 Výzkum Prováděla sl. Hana Doležalová v rámci tvorby své diplomové práce „Využití počítače na 1. stupni“ (2004) Prováděla sl. Hana Doležalová v rámci tvorby své diplomové práce „Využití počítače na 1. stupni“ (2004) Osloveno cca 50 respondentů 3. – 5. ročník Osloveno cca 50 respondentů 3. – 5. ročník 70 % dětských respondentů tvořili chlapci, 30 % dívky 70 % dětských respondentů tvořili chlapci, 30 % dívky Anonymní dotazník pro děti Anonymní dotazník pro děti

14 1. otázka Kde máš možnost pracovat s počítačem? Kde máš možnost pracovat s počítačem? Doma … 64 % Ve škole … 24 % U kamaráda … 8 % V knihovně … 4 % Počítač nepoužívám … 0 %

15 2. otázka Internet… Internet… Znám a využívám … 90 % Znám, ale nepoužívám … 4 % Neznám … 6 %

16 3. otázka Jak často používáš počítač? Jak často používáš počítač? Denně … 70 % Občas … 30 % Vůbec … 0 %

17 4. otázka K čemu používáš počítač? K čemu používáš počítač? Ke hraní her … 62 % K surfování na internetu … 20 % Ke studiu, doplnění a procvičení učiva, k vypracování DÚ … 12 % K jiným činnostem (programování, atd.) … 6%

18 INTERNET PRO DĚTI Dětské stránky Dětské stránky Zajímavá dětská grafika Zajímavá dětská grafika Dostatečně přehledné Dostatečně přehledné Adekvátní informace Adekvátní informace Různé oblasti (hudba, film, knihy, …) Různé oblasti (hudba, film, knihy, …) Hry, pohádky, povídky Hry, pohádky, povídky

19 Příklady některých www stránek www.majaky.cz www.majaky.cz www.majaky.cz www.jablko.cz www.jablko.cz www.jablko.cz www.chiki.cz www.chiki.cz www.chiki.cz www.alik.cz www.alik.cz www.alik.cz www.zabavnik.cz www.zabavnik.cz www.zabavnik.cz www.detskyweb.cz www.detskyweb.cz www.detskyweb.cz www.iabc.cz www.iabc.cz www.iabc.cz www.balonek.cz www.balonek.cz www.balonek.cz www.radiodomino.cz www.radiodomino.cz www.radiodomino.cz www.krysa.cz www.krysa.cz www.krysa.cz http://koblizek.webpark.cz http://koblizek.webpark.cz http://koblizek.webpark.cz http://ctyrlistek.cz http://ctyrlistek.cz http://ctyrlistek.cz

20 INTERNET PRO UČITELE Školské instituce Školské instituce Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy www.msmt.cz www.msmt.cz www.msmt.cz Ústav pro informace ve vzdělávání Ústav pro informace ve vzdělávání www.uiv.cz www.uiv.cz www.uiv.cz Česká školní inspekce Česká školní inspekce www.csicr.cz www.csicr.cz www.csicr.cz

21 INTERNET PRO UČITELE Magazíny a stránky věnované učitelům Magazíny a stránky věnované učitelům Česká škola (www.ceskaskola.cz) Česká škola (www.ceskaskola.cz)www.ceskaskola.cz Učitelský spomocník (www.spomocnik.cz) Učitelský spomocník (www.spomocnik.cz)www.spomocnik.cz Učitelské noviny (www.ucitelskenoviny.cz) Učitelské noviny (www.ucitelskenoviny.cz)www.ucitelskenoviny.cz Drogové informační centrum (www.sananim.cz) Drogové informační centrum (www.sananim.cz)www.sananim.cz Drop In (www.dropin.cz) Drop In (www.dropin.cz)www.dropin.cz Škola v praxi (www.skolavpraxi.cz) Škola v praxi (www.skolavpraxi.cz)www.skolavpraxi.cz Počítačová gramotnost učitelů (www.e-gram.cz) Počítačová gramotnost učitelů (www.e-gram.cz)www.e-gram.cz Škola za školou (www.skolazaskolou.cz) Škola za školou (www.skolazaskolou.cz)www.skolazaskolou.cz Školám (www.skolam.cz) Školám (www.skolam.cz)www.skolam.cz Orbis Pictus (www.orbispictus.cz) Orbis Pictus (www.orbispictus.cz)www.orbispictus.cz Škola hrou (www.skolahrou.cz) Škola hrou (www.skolahrou.cz)www.skolahrou.cz

22 MULTIMÉDIA Jakýkoli text či obrázek, jehož jednotlivé prvky jsou vzájemně provázány a odkazují – na základě příbuzných témat – jedna na druhou. Jakýkoli text či obrázek, jehož jednotlivé prvky jsou vzájemně provázány a odkazují – na základě příbuzných témat – jedna na druhou. [http://coje.to] Různé druhy encyklopedií Výukové programy Atlasy Slovníky Interaktivní a virtuální muzea Tituly pro volný čas

23 Výhody a nevýhody multimédií +- Klasická kniha kdykoliv – kdekoliv kdykoliv – kdekoliv „oduševnělá“ hodnota „oduševnělá“ hodnota mnoho místa, neskladné mnoho místa, neskladné nepřehledná orientace nepřehledná orientace Multimediální program snadná orientace snadná orientace rychlé hledání rychlé hledání možnost zvuku možnost zvuku možnost fotografie možnost fotografie možnost videa možnost videa interaktivní ovládání interaktivní ovládání skladné (1 CD) skladné (1 CD) nutnost počítače nutnost počítače  nebo notebook  odpovídající konfigurace  multimediální vybavení  elektrická síť

24 Hlavní znaky multimédií Interaktivnost Grafika Názornost a jednoduchost ovládání Hypertext Podpora zvuků a videa

25 Výukové programy Vhodné pro domácí přípravu žáka Vhodné pro domácí přípravu žáka Motivační prvky programů Motivační prvky programů Skládání obrázků Pohádky, příběhy Hry Značná časová úspora Značná časová úspora Individuální přístup Individuální přístup

26 Obecné požadavky Dokumentace Dokumentace Instalace Instalace Ovládání Ovládání Nápověda Nápověda

27 Pedagogické požadavky Výklad látky Výklad látky Simulace Simulace Procvičování látky Procvičování látky Zpětná vazba Zpětná vazba Ověřování znalostí Ověřování znalostí Multimédia Multimédia

28 Literatura DOLEŽALOVÁ, H.: Využití počítače na 1. stupni ZŠ. (Diplomová práce) Brno: 2004. NAVRÁTIL, P.: S počítačem na základní škole. Prostějov: Computer Media, 1999. DRAVECKÁ, A.: Výukový software pro střední školy. (Diplomová práce) Brno: 1999. LEWIS, Ch.: 101 praktických rad: Multimédia. Praha: Ikar, 1998. ČERNOCHOVÁ, M. a kol.: Využití počítače při vyučování. Praha: Portál, 1998. RŮŽIČKA, O.: Internet pro děti. Praha: Computer Press, 2002. RŮŽIČKA, O.: Internet pro učitele. Praha: Computer Press, 2001. SLAVÍK, J. – NOVÁK, J.: Počítač jako pomocník učitele. Praha: Portál, 1997. JŮVA, V. sen.&jun.: Stručné dějiny pedagogiky. Brno: Paido, 1997. LICHTNEGER, Z.: Počítače na 1. stupni ZŠ: Využití grafických programů ve výuce na 1. stupni ZŠ. (Diplomová práce) Brno: 2002. ŠPELDA, K.: Počítače ve zpětném zrcátku. Computer, 2002, roč. IX, č. 18, str. 8-10. STERNBERG, R. J.: Kognitivní psychologie. Praha: Portál, 2002.


Stáhnout ppt "ZÁKLADNÍ INFORMACE O POČÍTAČOVÉ TECHNICE © 2006 Vladimír Hora."

Podobné prezentace


Reklamy Google