Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Jazyková socializace v romské osadě Pavel Kubaník Seminář romistiky FF UK Projekt podpořen Grantovou Agenturou UK.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Jazyková socializace v romské osadě Pavel Kubaník Seminář romistiky FF UK Projekt podpořen Grantovou Agenturou UK."— Transkript prezentace:

1 Jazyková socializace v romské osadě Pavel Kubaník Seminář romistiky FF UK Projekt podpořen Grantovou Agenturou UK

2 Jazyková socializace studie socializace opomíjejí jazyk, studie akvizice opomíjejí kulturu sociokulturní a lingvistická doména jsou mnohonásobně propojeny jazyk = součást sociokulturní znalosti znalost norem, hodnot, představ - nabývána skrze jazyk  socializace skrze jazyk a socializace užívání jazyka

3 Metodologie a data zúčastněné pozorování, rozhovory videodokumentace - interakce s dětmi audiodokumentace - rozhovory na téma jazyk, výchova; rozhovory se staršími dětmi terénní deník

4 Metodologie a data měsíc.rok věk dětí (roky;měsíce) => Albert "Šivo" 0;1 Oliver "Kevin" 0;10;20;30;40;50;60;70;80;90;10 Viki 0;20;30;40;50;60;70;80;90;100;111;01;11;21;31;41;51;61;71;8 Gitka 0;40;50;60;70;80;90;100;111;01;11;21;31;41;51;61;71;81;91;10 Burdžus 0;80;90;100;111;01;11;21;31;41;51;61;71;81;91;101;112;02;12;2 Zuzka/Bacuľ 0;90;100;111;01;11;21;31;41;51;61;71;81;91;101;112;02;12;22;3 Marjenka 2;92;102;113;03;13;23;33;43;53;63;73;83;93;103;114;04;14;24;3 Džodžkus 3;23;33;43;53;63;73;83;93;103;114;04;14;24;34;44;54;64;74;8 Pobyt (týdny) Rámeček značí pobyt v lokalitě/videodokumentaci

5 Socializace o děti pečuje vedle matky mnohem více lidí děti jsou v téměř neustálém kontaktu s jinými dětmi socializace v rámci dětských skupin – např. i nácvik do školy vč. jazyka

6 Škádlení důležitý prvek jazykové socializace (např. prostředek sociální kontroly; socializace vyjádření afektu) konverzační sekvence započatá posměškem / výhružkou atp. přičemž iniciátor nechce, aby adresát tento záměr bral vážně, i když to tak zpočátku vypadá kontextualizační signály (smích, gesta, slovní zásoba, intonace…)

7 Škádlení od raného věku škádlivá jména v jiném kontextu by se jednalo hrubé nadávky (záleží na kontextu) přerušení vztahu (o dad tuke muľas „táta ti umřel“; dža, cudzenc! „mazej, cizinče“) odepření citu (na rado tut dikhav „nemám tě rád“) výsměch určitému atributu (kajsi čudačka! „taková čudačka“)

8 Ukázka I Guga (51) připravuje jídlo pro svou vnučku Viki; druhá vnučka Gitka (1;7) se dožaduje jídla, které její babička chystá, matka Gitky na to s úsměvem upozorní Striga, teta obou holčiček se snaží Gitku provokovat

9 Ukázka I Kontextualizační signály – výrazná intonace, drobné úsměvy, objetí Gitky rozvíjí se citlivost ke kontextu (obsah výpovědi X forma výpovědi X kontext užití) Motivace škádlení: projevit hlad a dožadovat se jídla je neslušné Důležité hodnoty (soudržnost) socializovány mj. skrze jejich popírání v nevážných interakcích

10 Pobízení (Prompting) Opakování – jedna ze základních technik socializace Revoicing (on řekl …), elicitace významu (řekni to ještě jednou…), pobízení (řekni /někomu jinému/)… Příklad: rodiče běžně reinterpretují dětské „skřeky“ jako smysluplná sdělení (revoicing) X Samoa – hierarchie – níže postavení mají být srozumitelní

11 Ukázka II cca od 1;6 - snaha naučit dítě reagovat - snaha naučit dítě provokovat druhé Viki (1;8) a Gitka (1;10) jsou pobízeny svou babičkou a matkou Gitky, aby se navzájem provokovaly a následně bránily Ta so?! „A co jako?!“ S´oda?! „Co to je?!“

12 Ukázka II Starší formulují jednoduché věty a pobízejí dítě k jejich opakování směrem k dalšímu dítěti (Řekni jí: „Peloro“, „a co jako?!“) Opakované pobízení ke stejným interakcím – pečovatelé nepovažují danou aktivitu za věc přirozenou, ale naučenou „nenechat se“ je důležitá dovednost

13 Schopnost argumentace (( , 12.den v terénu, dokončil jsem telefonát s manželkou)) Ar: Podívejte, Paľko úplně pookřál, jak mu Helena zavolala. Vybrečel se… P: ((abych rozvinul vtipnou situaci, utřu si imaginární slzy)) Gu ((manželka Ar))  P: Ale ty na to neumíš zareagovat! Musíš mu říct: „Já mám svou ženu rád. Tobě by nebylo smutno, kdybys byl takovou dobu bez ženy a bez dětí? To asi svou ženu nemiluješ!“ Ar: Ale co je mi po takový čudačce!

14 Schopnost argumentace výzkumník instruován, jak se chovat (podobně jako dítě) Jov džanel te odphenel pro otazki. „umí reagovat“ (dosl. umí odpovídat na otázky) Ma pode tut „Nenech se!“ (povzbuzování během nevážné výměny názorů) „Ona umí skvěle romsky. Umí se i hádat jako Romka.“

15 shrnutí forma zábavy citlivost ke kontextu (forma výpovědi X kontext užití) schopnost argumentace (v rámci osady; s gádži) socializace hodnot skrze jejich popírání v rámci škádlení


Stáhnout ppt "Jazyková socializace v romské osadě Pavel Kubaník Seminář romistiky FF UK Projekt podpořen Grantovou Agenturou UK."

Podobné prezentace


Reklamy Google