Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Cvičení a well-being (psychická pohoda). Psychologické zisky z cvičení - souhrn  Zvýšení či zlepšení Studijních výsledků Asertivity Sebedůvěry Intelektu.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Cvičení a well-being (psychická pohoda). Psychologické zisky z cvičení - souhrn  Zvýšení či zlepšení Studijních výsledků Asertivity Sebedůvěry Intelektu."— Transkript prezentace:

1 Cvičení a well-being (psychická pohoda)

2 Psychologické zisky z cvičení - souhrn  Zvýšení či zlepšení Studijních výsledků Asertivity Sebedůvěry Intelektu Vnitřního ohniska kontroly Paměti Vnímání Pozitivního tělesného sebepojetí Sebekontroly Sexuálního uspokojení Psychické pohody Pracovní výkonnosti  Snížení Absencí v práci Zneužívání alkoholu Zlosti Úzkosti Zmatenosti Depresivity Bolestí hlavy Hostility Fóbií Psychotického chování Napětí Chování typu A Chyb v práci

3 Cvičení a redukce úzkosti (aktuální psychický stav)  Aerobní cvičení snižuje stavovou úzkost lépe než anaerobní  Snížení stavové úzkosti může souviset spíše s vytržením z denních starostí než s fyzickou aktivitou  S největším snížením úzkosti je spojována intenzita cvičení vyšší než 70% TFmax  Hladina úzkosti snížená cvičením se vrátí do původního stavu za 24 hodin  Cvičení snižuje svalové napětí

4 Úzkostná porucha:  Generalizovaná trvalá úzkost a) Úzkostné očekávání b) Motorické napětí c) Vegetativní hyperaktivita

5 Cvičení a deprese  Pravidelné cvičení způsobuje dlouhodobý pokles v míře depresivních příznaků  Čím více lekcí a čím delší období lidé vydrželi cvičit, tím více poklesly depresivní příznaky  Intenzita cvičení a celkový čas věnovaný cvičení za týden nesouvisí se změnami v depresivních příznacích

6 Depresivní porucha:  Příznaky: Skleslá nálada, snížení energie a aktivity Snížená schopnost se radovat, žádné zájmy, neschopnost koncentrace Unavitelnost i po nepatrné námaze Snížení sebevědomí a sebedůvěry Pocity viny a bezcennosti Smutný pohled do budoucnosti, myšlenky na sebepoškození a sebevraždu

7 Depresivní porucha  „Somatické příznaky“ Nízká intenzita emočních prožitků Ranní probouzení o 2 hodiny dříve Deprese horší ráno Psychomotorické zpomalení nebo agitovanost Snížení chuti k jídlu, ztráta hmotnosti Výrazné snížení libida Poruchy spánku Úbytek energie

8 Cvičení a změny nálady  „runner’s high“ = euforické pocity při běhu zostřené vnímání pocit osvobození absolutně lehké nohy, „běží to samo“ bez bolesti nebo diskomfortu lehkost, perfektní rytmus rozjařenost, radost pocit splynutí se světem, okolní přírodou (podobné peak experiences, flow)

9 Jak se vznášet?  nevím, kdy to přijde  prostředí bez rušivých podnětů, chladnější počasí, nízká vlhkost vzduchu  10 km nebo alespoň 30 min běhu příjemným tempem  bez přemýšlení nad tempem či časy  cca 70% běžců vytrvalců uvádí, že tento stav někdy zažili

10 Cvičení a změny nálady...  aerobní aktivity jsou spojovány s pozitivnějšími změnami než anaerobní  méně intenzivní aktivity (např. chůze) jsou spojovány s pozitivnějšími změnami než vysoce intenzivní aktivity  cvičící vykazují pozitivnější náladu než necvičící  masáž zlepšuje náladu...

11 Princip?  hypotéza vyrušení ze stresů běžného dne (psychologické vysvětlení)  endorfinová hypotéza – sporná (fyziologické vysvětlení)

12 Cvičení a změny osobnosti  zlepšení sebepojetí a sebeúcty zlepšení vnímané fyzické zdatnosti dosažení cílů zdraví, chování se „zdravě“ pocit kompetentnosti, schopnosti učit se, kontroly sociální kontakt, pozitivní zpětná vazba od druhých...

13 Cvičení a změny v pozornosti a myšlení:  krátké a intenzivní cvičení (série v posilovně) zlepšuje pozornost  při delším cvičení nebo nižší úrovni zdatnosti je pozitivní efekt přehlušen negativním efektem únavy

14 Závislost na sportu

15 Oběti?  nejčastěji vytrvalostní sportovci  sportovci s delší dobou aktivního sportování, preferující delší závody a podstupující vyšší tréninkové dávky  Ironmani – nepotvrzeno ??? pestrost tréninku ???

16 Souvislost s anorexií  anorexie se často připojuje k závislosti na cvičení  „aktivitou podmíněná anorexie“  u mužů: běhání analogií PPP u žen?  obrácená anorexie u kulturistů (Body dismorphic disorder)

17 Mentální anorexie – dgn vodítka a) BMI 17,5 nebo méně b) Vyhýbání se jídlu, užívání prostředků typu: vyprovokované zvracení, defekace, užívání anorektik a diuretik, nadměrné cvičení c) Strach z tloušťky a zkreslená představa o vlastním těle d) Rozsáhlá endokrinní porucha (ženy amenorea, muži ztráta sexuálního zájmu a potence) e) Pubertální projevy opožděny nebo zastaveny pokud začátek před pubertou

18 Mentální anorexie – fyzické příznaky  Nízká váha  Ztráta váhy v nedávné době  Extrémní váhové výkyvy  Nadmuté břicho  Nateklé slinné žlázy  Amenorrhea  Karotinémie – nažloutlé dlaně nebo chodidla  Hypoglykémie  Svalové křeče  Stížnosti na bolesti žaludku  Bolesti hlavy, nevolnost, slabost z elektrolitické nerovnováhy  Tuhnutí nebo brnění končetin  Stresové zlomeniny

19 Mentální anorexie – psychologické a behaviorální příznaky  Držení diet  Nadměrné jedení bez přírůstků na váza  Nadměrné cvičení, které není součástí tréninkového plánu  Pocity viny po jídle  Stížnosti, že se cítí tlustá (ý) bez ohledu na normální váhu a ujišťování ostatních  Nadměrný zájem o jídlo  Vyhýbání se jídlu na veřejnosti a popírání hladu  Hromadění zásob jídla  Mizení po jídle  Časté vážení  Záchvatovité přejídání  Zvracení, které si sám (a) navozuje  Užívání dietních pilulek a přípravků, laxativ či diuretik

20 Co dělat?  Informovat o PPP  Projevit zájem o pocity... ne jen o váhu  kontaktovat odborníka, pokusit se domluvit schůzku  poskytnout podporu, neodsuzovat

21 Závislost nebo obsedantně-kompulzivní porucha? Dimenze sklonu riskovat: 1. kompulzivní chování (opakované – snaha vyhnout se zranění a redukovat úzkost) 2. impulsivní chování – závislost (snaha o potěšení, vzrušení a uspokojení) Defekt: porucha v mechanismu inhibice tohoto chování

22 Jak diagnostikovat závislost nacvičení?  Diagnóza musí vycházet ze symptomů  Data o frekvenci cvičení nejsou relevantní!  Ptáme se na motivaci!!!  3 cvičební profily (De la Torre,1995): „zdraví neurotici“ „kompulzivní jedinci“ „závislí jedinci“

23 Symptomy závislého chování  stereotypní cvičení, pravidelně jednou či vícekrát denně  pravidelné cvičení dostává přednost před ostatními aktivitami  vrůstá tolerance k vysokým tréninkovým dávkám  abstinenční příznaky při přerušení cvičení (poruchy nálady)  úleva od abstinenčních příznaků po opětovném zahájení cvičení  subjektivní pocit „nezbytnosti jít cvičit“  rychlý návrat do starých kolejí po chvíli abstinence

24 Příčiny závislosti - biologické Důležitý mozkový mechanismus: nárůst extracelulárního dopaminu v nucleus accumbens jako přirozená odměna zažívaná při jídle, sexu a fyzickém pohybu Obsesivně-kompulzivní chování: na udržování chování, jehož pravidelnost je nezbytná pro přežití (jídlo, sex, pohyb) se podílí mozkový okruh: orbitofrontální kůra – thalamus – striatum.

25  hypotéza endogenních opiátů (ty mají schopnost aktivovat dopaminová centra)  sekundární zisky snaha zhubnout nebo změnit tvar těla katecholaminy zlepšují náladu cvičení redukuje úzkost a tenzi

26 S čím závislost na cvičení souvisí  s poruchami příjmu potravy  s perfekcionismem  s obsesivně-kompulzivní symptomatikou  s vyšší depresivitou, úzkostností a pocity únavy  s narcistickou poruchou osobnosti?

27 Děkuji za pozornost!


Stáhnout ppt "Cvičení a well-being (psychická pohoda). Psychologické zisky z cvičení - souhrn  Zvýšení či zlepšení Studijních výsledků Asertivity Sebedůvěry Intelektu."

Podobné prezentace


Reklamy Google