Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Ariunjargal Togtokhjargal Hanka Vybíralová 2011

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Ariunjargal Togtokhjargal Hanka Vybíralová 2011"— Transkript prezentace:

1 Ariunjargal Togtokhjargal Hanka Vybíralová 2011
Hra na hudební nástroje a její vliv na kognitivní funkce a vývoj dětského mozku Ariunjargal Togtokhjargal Hanka Vybíralová 2011

2 Abstrakt Předchozí výzkumy jednoznačně prokázaly, že existují strukturální a funkční rozdíly v mozku dospělých hudebníků a nehudebníků Cílem výzkumu je zjistit: Zda jsou tyto rozdíly přirozeně dány, nebo se vyvíjí postupně cvičením Jde o mozkovou plasticitu u dítěte, které pravidelně trénovalo? Věk ideální pro zahájení tréninku za účelem kognitivního rozvoje nebo růstu v určitých oblastech mozku A CROSS-SECTIONAL COMPARISON OF FIVE- TO SEVEN-YEAR OLD CHILDREN PRIOR TO INSTRUMENTAL MUSIC TRAINING whether there are pre-existing differences in brain structure/function and/or cognitive skills in children just beginning to study a musical instrument compared to those who are not; whether instrumental training initiated between the ages of five and seven leads to cognitive enhancement and stimulates regional brain growth in areas previously shown to be structurally different in adult musicians

3 Strukturální a funkční rozdíly v mozku dospělých profesionálních hudebníků a začátečníků
Větší šedá hmota v některých oblastech: Primární senzorická kůra Bilaterálně premotorická a parietální kůra Primární sluchová oblast (Heschlův gyrus) Mozeček Dolní část frontální oblasti Částečně laterální dolní oblast temporálního laloku

4 Instrumental training is a multisensory motor experience, typically initiated at an early age. Playing an instrument requires a host of skills, including reading a complex symbolic system (musical notation) and translating it into sequential, bimanual motor activity dependent on multisensory feedback; developing fine motor skills coupled with metric precision; memorizing long musical passages; and improvising within given musical parameters.

5 Vliv hudebního cvičení u dětí ve věku 5 - 7 let
2/3 - na klavír 1/3 - na strunné hudební nástroje Kontrolní skupina Různé testy na prozkoumání psychomotorické behaviorální schopnosti MRI vyšetření Schopnost rozlišovat rytmy a melodie pomocí tlačítka

6 Výsledky testů před zahájením výzkumu
Žádné pre-existujicí kongenitální, hudební, motorické nebo strukturální změny ve srovnání s kontrolní skupinou. Žádné rozdíly v objemech mozku, šedé hmoty, bílé hmoty nebo velikostech corpus callosum

7 Po roce hudebního cvičení
Výrazné změny v behaviorálním testu Motorická schopnost 10%- hudební skupina 5%- kontrolní skupina Sluchově rozlišovací schopnost 9%- hudební skupina 6%- kontrolní skupina Nevýznamné změny ve velikostech šedé hmoty Žádné změny ve velikostech corpus callosum

8 Kontrolní skupina – Děti, které nikdy nehrály na hudební nástroje.
Vliv hudebního cvičení u dětí ve věku let Hudební skupina X Kontrolní skupina Hudební skupina – Děti, které hrají přibližně 4 roky a cvičí alespoň dvakrát za týden. Kontrolní skupina – Děti, které nikdy nehrály na hudební nástroje. Všechny děti prodělaly behaviorální testy a MRI vyšetření

9 Více šedé hmoty nejen v senzomotorických korových oblastech, ale také bilaterálně v okcipitálních oblastech mozku

10 Silné signály v horní části temporálního gyru

11 Shrnutí U dětí ve věku 5 - 7 let U dětí ve věku 9 - 11 let
Kognitivní a mozkové změny jsou nepatrné Zlepšení motorických a melodických schopností může souviset s hudebním výcvikem U dětí ve věku let Předpokládané změny se zvýrazňují

12 Zdroj /full

13 Děkujeme za pozornost


Stáhnout ppt "Ariunjargal Togtokhjargal Hanka Vybíralová 2011"

Podobné prezentace


Reklamy Google