Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Francouzská pedagogika Jean Jacques Rousseau. Historické souvislosti ● třicetiletá válka (1618-1648) ● posílení moci absolutistického státu Ludvíka XIV.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Francouzská pedagogika Jean Jacques Rousseau. Historické souvislosti ● třicetiletá válka (1618-1648) ● posílení moci absolutistického státu Ludvíka XIV."— Transkript prezentace:

1 Francouzská pedagogika Jean Jacques Rousseau

2 Historické souvislosti ● třicetiletá válka ( ) ● posílení moci absolutistického státu Ludvíka XIV ● do 1/2 18. století krize feudálního řádu ● objevují se osvícenští myslitelé - Voltaire, Rousseau ● Francouzská buržoazní revoluce 1789

3 Cíle osvícenství v pedagogice ● vzdělání a poznání co nejvíce lidem ● vedení škol z rukou církve do rukou státu ● změna koncepce výchovy

4 Jean Jacques Rousseau ● ● nejvýraznější postava francouzské pedagogiky 18. století ● představitel francouzského osvícenství ● ideový předchůdce Velké francouzské revoluce

5 Život ● ze Ženevské hugenotské rodiny ● matka zemřela při porodu ● vychováván otcem, tetou a strýcem ● z finančních důvodů nemohl studovat ● učil se na písaře, později na rytce

6 ● z učení utekl ● pracoval jako komorník, vychovatel, učitel hudby aj. ● sebevzdělával se - studoval latinu, přírodní vědy, filosofii ● koníčky: ● čtení knih ● samota ● toulky přírodou

7 ● 1741 přichází do Paříže, kde se spřátelí s Diderotem ● začíná psát ● díky proticírkevním názorům v Emilovi je vykázán z Francie na 5 let ● žije ve Švýcarsku ● přestěhuje se do Anglie

8 ● po pěti letech se vrací domů ● propadá depresím ● stěhuje se na venkov ● 1778 umírá za záhadných okolností ● ostatky přeneseny do pařížského pantheonu

9 Dílo ● Rozprava o vědách a umění ● pokrok je synonymem zkaženosti ● společnost člověka kazí a zubožuje, příroda by ho učinila šťastným ● O původu nerovnosti mezi lidmi ● příčinou je soukromé vlastnictví ● dílo se setkalo s nelibostí u francouzské vlády ● Emil čili o výchově

10 Emil čili o výchově ● psal ho 31 let ● pedagogický spis ● nová koncepce harmonické výchovy ● útočí na katolickou církev ● kniha dána do klatby, rituálně spálena, Rousseau vyhoštěn

11 Emil čili o výchově - obsah ● výchova fiktivního chlapce - Emila ● je šlechtického původu ● vychováván uprostřed přírody, mimo civilizaci ● netuší, že civilizace existuje

12 ● učí se na truhláře ● má být oddán s Žofií ● mají založit novou přirozenou společnost

13 Emil čili o výchově - hlavní myšlenky ● přirozená výchova - v přírodě, na venkově, bez knih, učí se pozorováním ● negativní výchova - vychovatel nezasahuje do vývoje, jen pozoruje ● citová vazba - vychovatel žije výchovou dítěte, dítě mu bezmezně věří

14 ● odmítá tělesné tresty ● přirozené tresty - rozbiju okno, je mi zima ● odmítá sedmero svobodných umění ● členění vývoje člověka do 4 základních období

15 1. období ● od narození do dvou let ● péče o tělesný vývoj ● kritizuje tehdejší způsob péče o dítě: "Děti jsou šněrovány a haleny, že ani dýchat nemohou" ● důraz na otužování dítěte ● hra s jednoduchými hračkami ● je důležité dbát na potřeby dítěte, ale neplnit každé jejich přání

16 2. období ● od dvou do dvanácti let ● rozvoj smyslového vnímání ● vyučování je nežádoucí ● pokud se dítě naučí číst, má mu být předložena jen jediná kniha - Robinson Crusoe

17 3. období ● od 12 do 15 let ● začíná se probouzet rozum dítěte - má být vzděláváno ● vzdělání má získávat z přírody ● dítě má experimentovat, spojovat pojmy, samo vyvozovat závěry ● učí se jen to, co ho zajímá ● zákaz výuky společenských věd - dítě nemůže chápat lidské vztahy ● výchova k práci - pravá nezávislost a svoboda

18 4. období ● od 15 do 21 let ● probouzí se sexuální potřeby ● mravní výchova ● rozvinout v dítěti lásku ke všem lidem ● žádná náboženská výchova ● dítě by mělo dospět k přirozenému náboženství - vše řídí Bůh

19 Výchova žen ● dívka má být vychována jako doplňek k muži ● má se mu líbit, prospívat mu, pečovat o něj ● má myslet jako on, mluvit jako on ● rozumové vzdělání nepotřebuje

20 Další díla ● O smlouvě společenské ● Hudební slovník ● Pojednání o moderní hudbě ● Vyznání ● Nová Helióisa ● Úvahy o vládě v Polsku

21 Zásady přirozené výchovy ● člověk je od narození dobrý a kazí se až konáním lidským ● čím má člověk ve společnosti nižší postavení, tím má blíže k přírodě a tím je lepší a mravnější, čistější a méně zkažený ● je nutné vychovávat děti ze šlechtických rodin. Touto výchovou je nutno změnit vládnoucí třídu, aby se změnil svět ● feudální škola s tuhou kázní potlačuje osobnost dítěte ● výchova má sledovat přirozenost dítěte a akceptovat věkové zvláštnosti ● příroda chce aby děti byly dětmi než se stanou dospělými

22 Jean Jacques Rousseau - plusy a mínusy ● bojoval za osvobození z feudálního útlaku ● byl proti fyzickým trestům ● byl proti vlivu církve na školství ● hlásal lásku a úctu k dítěti ● vedl děti k rozvoji tvořivosti a samostatného myšlení ● přátelil se se šlechtici, přijímal od nich finanční dary ● hlásal život v přírodě, ale žil v Paříži ● svých pět dětí umístil do sirotčince ● neznal osobnost dítěte - věřil, že má vždy chuť a ochotu se učit ● omezoval práva žen ● jeho představy o vývoji dítěte byly naprosto chybné

23 :)

24 To je vše, přátelé

25


Stáhnout ppt "Francouzská pedagogika Jean Jacques Rousseau. Historické souvislosti ● třicetiletá válka (1618-1648) ● posílení moci absolutistického státu Ludvíka XIV."

Podobné prezentace


Reklamy Google