Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
ZveřejnilLuděk Blažek
1
W orkshop Finn a Rasmussen a Centrum odborného vzdělávání Zealand D ánsko Vyučování s uvědoměním si vícečetné inteligence
2
Program kurzu Teorie Howard a Gardner a Vícečetné i ntelligence Charakteristika typ ů inteligence Jak může uvědomování si VI pomoci rozvoji učení se? Příklady studijních postupů VI Plánování hodin s využitím přístupu VI Hodnocení výkonu
3
EU-program a jeden italský mistr, který tvrdí že lidé by měli být schopni: Dívat se jako umělec Poslouchat jako hudebník Jíst jako šéfkuchař Dotýkat se jako milovník Pohybovat se jako tanečník Mluvit jako básník Tedy používat všechny naše smysly a schopnosti ! Není to právě to, co by mělo tvořit dobré vyučování?
4
Chci, aby moje děti rozuměly světu, ale nejen proto, že svět je fascinující a lidský mozek je zvědavý. Chci od nich, aby mu rozuměly tak, že budou předurčeni k tomu, aby ho činily lepším. Vědomosti nejsou to samé co moráka, potřebujeme pochopit, zda se umíme vyhnout minulým chybám a pohnout se správným směrem. Důležitou částí tohoto pochopení je vědět, kdo jsme a co můžeme dělat... (Howard Gardner 1999: 180-181 Znovu zarámovaná inteligence ) Howard Gardner Teorie vícečetné inteligence 1984
5
Inteligence je: nadání řešit problémy nebo navrhovat produkty, které mají svou hodnotu v jednom nebo více kulturních prostředích Lidé mají unikátní směs inteligencí. Howard Gardner tvrdí, že velkou výzvou je, jak nejlépe využít výhodu, která je nám jako druhu zcela unikátně přidělena - několik inteligencí. Inteligence
6
Jazyková inteligence obsahuje citlivost mluveného a psaného jazyka, schopnost učit se jazyky a schopnost použít jazyk k dosažení určitého cíle. SLOVNÍ CHYTROST Matematicko-logická inteligence obsahuje schopnost logicky analyzovat problém, provádět matematické operace a vyhledávat vědecká řešení POČETNÍ CHYTROST Typy inteligence I
7
Hudební inteligence obsahuje dovednosti předvádět, komponovat a hodnotit hudební vzory. HUDEBNÍ CHYTROST Tělesně- pohybová inteligence znamená potenciál využívání celého těla nebo jeho částí k řešení pohybových problémů. Je to schopnost využívat mentální schopnosti ke koordinaci tělesných pohybů CHYTROST POHYBŮ TĚLA Typy inteligence II
8
Prostorová inteligence obsahuje potenciál rozpoznat a využít vzory širokého prostoru i omezených míst. OBRAZOVÁ CHYTROST Přírodní inteligence umožňuje lidským bytostem rozeznávat, kategorizovat a načrtávat určité rysy prostředí. PŘÍRODNÍ CHYTROST ( K PŘÍRODĚ) Typy inteligence III
9
Komunikační inteligence se stará o schopnost porozumět záměrům, motivacím a tužbám ostatních lidí CHYTROST VE STYKU S LIDMI Niterná intelligence zajišťuje schopnost porozumět sám sobě, ohodnotit pocity druhých, jejich strach a motivace.. CHYTROST K SOBĚ Typy inteligence IV
10
Prostředí, ze kterého učitel pochází a preferovaný druh inteligence ho ovlivňují Akademické vnímání vyučování a učení se Žáci se studijní neschopností nebo učitelé s vyučovací neschopností ? Akademické prokletí
11
Učení se je usnadněno pokud si studenti a učitelé uvědomují preferovaný studijní profil Rozdílný přístup může vést ke stejným výsledkům Přitáhněte zájem tím, že začnete tam, kde se studenti cítí být silní a dobří a mají nejlepší příležitost být úspěšní Buďte flexibilní a individualizujte výuku ! Studijní perspektivy
12
„jenom to někomu pomůže pochopit podmínky, ve kterých se vzdělávání uskutečňuje“ ▪ Howard Gardner … tato teorie potvrzuje, že žáci myslí a učí se různými způsoby. Také poskytuje učitelům koncepční rámec pro organizování a přemýšlení o hodnocení a pedagogické praxi.Postupně takový způsob nahlížení vede hodně učitelů k rozvoji nových přístupů, které mohou lépe vyhovovat potřebám všech „druhů“ žáků ve třídách. ▪ Mindy Kornhaber Psychologie v učení
13
8 způsobů jak být chytrý- rychlý popis 1 barva = 1 druh inteligence Sebehodnocení. Více než / stejné jako. Použijte smajlíky. Vytvoření barevného profilu na stěny třídy. Nabízejte to jako připomínku třídní různorodosti Ostatní profilové nástroje. ▪Dotazníky ▪ Dia logové nástroje Rychlé vytvoření profilu VI
14
2 přístupy ▪Všichni žáci musí dostat úkoly ze všech druhů inteligence ▪Každý student bude osloven podle vlastního inteligenčního profilu Nápady a dobré plánování je zásadní Definujte témata, cílové skupiny a studijní předměty ▪Stejné cíle pro všechny studenty, ale různé způsoby, jak je dosáhnout Brainstorming Metoda studijních prvků
15
Zdravé a výživné jídlo. – 3. formulář – porozumět souvislostem mezo tím co jíme a jak vypadáme a jak se cítíme. Vytvořte prvky učení na papír Create learning elements in resource sheet. 1 inteligence ve stejnou dobu Nepřemýšlejte o propojeních Malé prvky Nástroje zdrojů, kam mohou být nápady trvale doplňovány Příklad
16
Pátrejte a vyberte Preferované nápady a prvky Prvky, které odpovídají profilu vašich žáků Vytvořte epizodu nebo projekt Uvažujte o způsobu hodnocení výkonu vícečetné inteligence. Studijní postupy
17
Téma ” Americký sen ” Předmět Aj + literatura. Krátký příběh ve třídě – čtěte, analyzujte,diskutujte, ale vytvořte svůj vlastní konec. Výběr cvičení : Anal ýza struktury (naturali stická ) Vysvětlete proč ( jazyková ) Co si myslí NN …. (in terpersonální ) Porovnejte pocity lásky… ( intrapersonální ) Připravte pohybovou akci.. ( kinest etická ) Namaluj obrázek.. ( obrazová ) Najděte hudbu k tématu.. ( hudební ) Příklad
18
Složité, ale důležité, je hodnotit výkon ve všech typech inteligence Pozitivní a vnímavé hodnocení Sebehodnocení, spolužáky nebo hodnocení učitelem Zveřejněte hodnocení ve třídě Povzbuzujte žáky v rozvoji ostatních typů inteligence. Vědomě uvádějte vztah k formálním hodnotícím metodám Hodnocení
19
Díky za účast Není to nic nového, dobrý učitel to dělá vždy. Teorie vícečetné inteligence nabízí vysvětlení a teorii, na které můžete založit praxi. Trenér učitelů z Irska … je to tak jednoduché, jakmile jednou začnete přemýšlet tímto způsobem. Švédský učitel, využívající kritické myšlení
20
Kontakty www.ampvoc.eu www.ampvoc.eu http://www.infed.org/thinkers/gardner.htm http://www.infed.org/thinkers/gardner.htm http://school.familyeducation.com/intelligen ce/teaching-methods/38512.html http://school.familyeducation.com/intelligen ce/teaching-methods/38512.html http://www.bgfl.org/bgfl/custom/resources_f tp/client_ftp/ks3/ict/multiple_int/index.htm http://www.bgfl.org/bgfl/custom/resources_f tp/client_ftp/ks3/ict/multiple_int/index.htm http://homeworktips.about.com/od/learnings tyles/ss/multiple.htm http://homeworktips.about.com/od/learnings tyles/ss/multiple.htm
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.