Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

1 Autem nebo metrem? Studium dopravního chování obyvatel v ČR Ing. Ondřej Přibyl, Ph.D. Ing. Valéria Horňáková.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "1 Autem nebo metrem? Studium dopravního chování obyvatel v ČR Ing. Ondřej Přibyl, Ph.D. Ing. Valéria Horňáková."— Transkript prezentace:

1 1 Autem nebo metrem? Studium dopravního chování obyvatel v ČR Ing. Ondřej Přibyl, Ph.D. Ing. Valéria Horňáková

2 2 Obsah Cíl projektu a motivace Existující projekty a závěry Realizace projektu Závěr

3 3 Cíl projektu Studium dopravního chování obyvatelstva (mobilita v ČR )  Jaké dopravní prostředky používají lidé pro své cesty?  Jak často využívají služeb městské hromadné dopravy (MHD)?  Pokud nepoužívají MHD, proč tomu tak je?  Za jakých podmínek jsou lidé ochotni změnit své chování?

4 4 Proč studovat dopravní chování? Porovnání dopravního chování obyvatel ČR se zahraničím  Je možné použít výsledky zahraničních projektů v našich podmínkách? Je možné motivovat obyvatele k využívání alternativních dopravních prostředků?  Snížení počtu osobních vozidel ve městech  Snížení dopravních kongescí

5 5 Důvody pro nepoužívání veřejné dopravy Objektivní (pro nápravu by bylo třeba vylepšit systém MHD)  Cestování s dětmi či zavazadly  Nedostatečné služby (neexistence linek, …)  Cestovní doba Subjektivní  Nedostatek informací  Vnímání času či ceny  Pohodlí  Jiné osobní důvody

6 6 Proč lidé nepoužívají MHD? Zkušenosti z Austrálie (Perth) [3] Omezení (cestování s dětmi, zavazadly, služební cesty, …) Služby (neexistence alternativního prostředku) Doba jízdy a čekání Nedostatek informací Čas Pohodlí Cena Subjektivní Objektivní důvody Subjektivní důvody Výběr

7 7 Proč lidé nepoužívají MHD? (pokračování) 20% cest automobilem mohlo být nahrazeno alternativními dopravními módy (existují jen subjektivní důvody) Je třeba odstranit jejich subjektivní postoj  Lepší informování  Zkvalitnění služeb

8 8 Potenciál pro změnu Zkušenosti z Austrálie (Perth)

9 9 Realizace projektu Pilotní studie  Malý rozsah  Ověření funkčnosti navržené metodologie Hlavní projekt  Reprezentativní vzorek obyvatel  Získání platných dat Budoucí rozšíření  Ověření metody v jiných městech (či zemích)

10 10 Fáze projektu Teoretická příprava  Zkušenosti z existujících zahraničních projektů Návrh metodologie  Návrh dotazníků, výběr metody distribuce, výběr reprezentativního vzorku, návrh databázového systému Ověření na pilotním projektu a modifikace návrhu Sběr dat Analýza dat Prezentace výsledků

11 11 Partneři Studii realizuje fakulta dopravní ČVUT  V rámci projektově orientované výuky (6 pracovníků řešitelského týmu) Spolupráce s dalšími partnery  Český Statistický Úřad  University of Santa Barbara, jmenovitě Dr. K.G. Goulias [6]  Social Data GmBH, Germany (v jednání)  Dopravní podnik, hlavního města Prahy (v jednání) Projekt bude součástí evropského výzkumu COST action 355

12 12 Kontakt Ing. Ondřej Přibyl, Ph.D. pribylo@fd.cvut.czpribylo@fd.cvut.cz Ing. Valéria Horňáková xhornakova@fd.cvut.czxhornakova@fd.cvut.cz České Vysoké Učení Technické v Praze Fakulta Dopravní Katedra Aplikované Matematiky, K611 Na Florenci 25, Praha 1, 110 00

13 13 Zkušenosti řešitelského týmu Spolupráce na sběru dat o dopravním chování obyvatel v Center County, Pennsylvania (USA), 2002-2003. [1] Návrh systému pro automatickou kontrolu kvality dat (CHIRAC - 2003) [2] Analýza dopravních dat pro společnost Social Data GmBH, Germany (2001-2002) [3] Analýza dat o vnímání dopravních informací (ATIS)  Řada projektů v letech 2001- 2003 [4,5]

14 14 Některé relevantní publikace [1]Patten M.L. and K.G. Goulias (2003) Integrated Survey Design for a Household Activity-Travel Survey in Centre County, Pennsylvania. Paper submitted for presentation at the 83rd annual Transportation Research Board Meeting, and Publication in the Transportation Research Record, Washington, D.C., January 11-15, 2004 [2]Přibyl, O., J.R. Micaelli, K.G. Goulias, M.L. Patten, „CHIRAC: A Comprehensive Household Integrated Rectifier for ACtivity diaries”, Paper submitted for presentation at the 83rd annual Transportation Research Board Meeting, Washington, D.C., January 11-15, 2004. [3]Brög, W. and E. Erl, „Can Daily Mobility Be Reduced Or Transferred to Other Modes?” European Conference of Ministers of Transport (ECMT), Round Table 102, Paris, 1996. [4]Patten, M.L., K.G. Goulias, and O. Přibyl, “User Perceptions of the Advanced Traveler Information System on the Pennsylvania Turnpike”, Presented at the 9th World Congress on ITS, Chicago October 14-18, 2002. [5]Přibyl, O., “Clustering of Activity Patterns Using Genetic Algorithms”, Paper accepted for presentation at the 8th On-line World Conference on Soft Computing in Industrial Applications (WSC8), 2003. [6] Goulias, K.G. “Surveys Using Multiple Approaches” In Transport-Surveys: Raising the Standard. Proceeding of an International Conference on Transport Survey Quality and Innovation. May 24-30, 1997 Grainau, Germany.

15 15 Současný stav Návrh dotazníku  Hotovo  Nenalezeno financování projektu Alternativní dotazník byl připraven  Internetový dotazník Levný  Zaměřen na studenty a jejich využívání MHD


Stáhnout ppt "1 Autem nebo metrem? Studium dopravního chování obyvatel v ČR Ing. Ondřej Přibyl, Ph.D. Ing. Valéria Horňáková."

Podobné prezentace


Reklamy Google