Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Nové trendy ve vývoji internetových aplikací Petr Škyřík.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Nové trendy ve vývoji internetových aplikací Petr Škyřík."— Transkript prezentace:

1 Nové trendy ve vývoji internetových aplikací Petr Škyřík

2

3

4 MAKRO POHLED

5 PEST analýza Pest analýza je analýza politického a legislativního, ekonomického, sociálně- kulturního a technologického prostředí. „Všeobecně je to strategický audit vlivu makrookolí“. [zdroj: Wikipedie]Wikipedie

6 Politicko - legislativní vlivy  Autorský zákon  Ochrana spotřebitele  Daňová politika  Politická stabilita

7 Ekonomické faktory  Hospodářské cykly  Trendy HDP  Kupní síla  Inflace  Nezaměstnanost  Průměrná mzda  Daňové zatížení

8 Sociálně-kulturní faktory  Demografický vývoj populace  Změny životního cyklu  Úroveň vzdělávání  Přístup k práci a volnému času

9 Technologické vlivy  Celkový stav technologie  Nové objevy  Změny technologie  Rychlost zastarávání

10

11 Svět se mění  Facebook překonal Google v týdenním trafficu ve Spojených Státech  Sociální média předstihla pornografii jako aktivitu č.1 na webu  1 z 8 párů, které se loni vzaly ve Spojených Státech, se potkal přes sociální média  Počet let k dosažení 50 milionů uživatelů: Rádio (38 let), TV (13 let), Internet (4 roky), iPod (3 roky)…  Facebook dal dohromady 200 milionů uživalelů dříve než za rok  iPhone aplikace narazily na 1 miliardu během 9 měsíců.  Na Vánoce prodalo více Kindle eBooků než papírových knih

12  80 % firem používá sociální média k náboru zaměstnanců; 95 % používá LinkedIn  Nejrychleji rostoucí segment na Facebooku jsou ženy ve věku let  Generace Y a Z považuje za passé – některé univerzity přestaly dodávat ové účty  Místo toho dodávají: eReadery + iPady + tablety  Co se stane ve Vegas, zůstane na YouTube, Flickru, Twitteru, Facebooku…  Druhým největším vyhledávačem na světě je YouTube

13  24 z 25 největších novin zažívá rekordní poklesy nákladu  Na Facebooku se děje 60 milionů aktualizací statusů denně  Zprávy již nehledáme, zprávy si nacházejí nás.  Nebudeme již dále hledat produkty a služby, najdou si nás samy přes sociální média  Sociální média nejsou módní záležitostí, je to stěžejní posun ve způsobu jak komunikujeme  Nemáme na výběr jestli budeme DĚLAT sociální média, otázka je jak dobře to budeme DĚLAT.

14 Horizon Report 2010/2011 Mobilní konektivita Volné výukové materiály Elektronické knihy Rozšířená realita Snímání dotyku a pohybu Vizualizace dat Zpráva 2010: Zpráva 2011: Zdroje:

15 Svět se ještě více mění. Pull -> Push (Facebook, Twitter) Fulltextové hledání -> Real Time Search/Web (Twitter) Nevědomí o kontextu -> LBS (Location Based Services, Augmented Reality) (Google) Lokální data -> Cloud Computing (Google)

16

17

18 Přestávka!

19 WEB 2.0 "Za to, že jste se chopili otěží globálních médií, založili a budovali novou digitální demokracii, za to, že jste pracovali zadarmo a předčili profesionály v jejich vlastní hře, se osobností roku stáváte VY"

20 Definice internetu 2. generace „nová generace internetových služeb, která klade důraz na přímou spolupráci a sdílení obsahu mezi uživateli“ Wikipedia „aplikace pracující s daty z různých zdrojů, včetně soukromých, dovolující jejich transformaci do nového obsahu a budující úspěch na síťovém efektu, tj. co největším počtu uživatelů“ Tim O'Reilly, Web 2.0: Compact Definition?, O’Reilly radar, October 01, 2005 Web 2.0: Compact Definition?Web 2.0: Compact Definition? „všechny Weby, jejich hodnota stoupá se vzrůstající aktivitou uživatelů “ George Jones, The Skinny On Web 2.0, InformationWeek, September 18, 2006 The Skinny On Web 2.0The Skinny On Web 2.0

21 Definice internetu 2. generace „další logické vývojové stádium po u“ Michael and Xochi Birch, Bebo founders, The Guardian, November 4, 2006The Guardian „něco víc než jen největší celosvětová knihovna“ David L Sifry, Technorati founder, The Guardian, November 4, 2006The Guardian „Web 2.0 je pouhý marketingový slogan“ Russell Shaw, Web 2.0? It doesn’t exist, ZS Net, December 17, 2005 Web 2.0? It doesn’t existWeb 2.0? It doesn’t exist Tom Storey, Moving to the network level, Next Space, 4, 2006 „platforma, pro níž tvoří programátoři opakovaně upravované komponenty, které jsou šířeny prostřednictvím sítě a snadno připojovány k různým aplikacím“ Tom Storey, Moving to the network level, Next Space, 4, 2006Moving to the network levelMoving to the network level

22 Časová osa

23

24 Trendy?  Změna komunikačního modelu  Wiki systémy  Reputační systémy  Webové služby nahrazující desktopové aplikace  Rozmlžení hranice producent/konzument

25

26 MySpace MySpace YouTube YouTube Facebook Facebook Wikipedia Wikipedia Bebo Bebo Digg Digg Flickr Flickr Netvibes Netvibes Del.icio.us Del.icio.us Meebo Meebo

27 Typy projektů Web 2.0 1/6 Nacházet a neztrácet zajímavé stránky Do každého internetového prohlížeče jste si mohli už léta přidávat záložky na zajímavé stránky. Má to jednu velkou nevýhodu: jsou dostupné jen z jednoho počítače a nemůžete se o ně podělit s ostatními. Proč by nemohly být záložky veřejné? Přátelé by viděli, co vás zajímá, co čtete a vy byste zase mohli sledovat je. Toho využívá social bookmarking. Delicious.comDelicious furl

28 Typy projektů Web 2.0 2/6 Společně filtrovat zprávy Rozčilovali jste se někdy nad tím, co dal nějaký deník jako jako hlavní novinku dne? Na některých internetových stránkách můžete ovlivňovat složení titulky sami. Můžete hlasovat o kvalitě článků a protlačit ty zajímavé věci na výsluní. digg.com linkuj.cz vybrali.sme.sk reddit.com Ale i např. Google Reader

29 Typy projektů Web 2.0 3/6 Pochlubit se se svou tvorbou Dny rozesílání mailů s ohromnou přílohou, v níž jsou fotky z dovolené nebo vtipné video, jsou snad pryč. Každý může snadno nahrát na web své video / audio / foto a nechat přátele nebo kohokoli, ať k tomu řeknou své. youtube flickr

30 Typy projektů Web 2.0 4/6 Tvořit společně Pokud jste sepsali pracovní dokument a potřebujete, aby se na něj podívalo dvacet kolegů a opravilo v něm chyby, tak můžete buď všech dvacet lidí napsat mail a pak složitě hledat úpravy a zakomponovávat je do originálu, nebo zkusíte novou cestu: text pověsíte na web a sledujete, jak se vám mění před očima. docs.google.com wikipedia.org

31 Typy projektů Web 2.0 5/6 Plánovat společně Kalendáře, rozvrhy, plány, i ty mají mnohem větší smysl na webu než na jednom počítači. Máte přehled o ostatních, změny můžete operativně sledovat a všichni zapojení zas vidí, co je nového u vás. google calendar basecamp

32 Typy projektů Web 2.0 2/6 Najít spřízněné duše Pomocí šesti lidí lze propojit každého s každým. Přes šest lidí se dostanete k americkému prezidentovi nebo třeba rybáři z Kamčatky. Toho využívají sociální sítě, které umožňují lidem vytvořit si svůj profil a přidávat si ostatní mezi přátele. Když si přidáte mezi své přátele pana X, zpřístupní se vám i profily jeho přátel. Takto můžete budovat svou síť a seznamovat se. Facebook linkedin myspace orkut

33 Přestávka!

34 Stav k : cca 170 Nejvíce fanoušků ve světě /  The New York Public Library (20.763/39.964)  The British Library (18.500/35.412) Nejvíce fanoušků v ČR  Městské knihovny v Praze (3627/6376)  Studijní a vědecká knihovna v Hradci Králové (2113/2497),  Knihovna univerzity Tomáše Bati ve Zlíně (1418/2160),  Univerzitní knihovna Pardubice (1328/1699)

35 Stav k

36

37

38 Základní vymezení výzkumu Vzorek: osloveno 150/ odpovědělo 69  Jak působení na Facebooku vnímají samy knihovny?  Jsou s tímto způsobem prezentace spokojeny?  Je jim to k něčemu?  Není to jen sledování aktuálního trendu a módy bez konkrétního přínosu?  Je to sledování aktuálního trendu a módy a nějaký přínos to přesto má?  Jak se knihovny na Facebooku chovají?  Chtějí vstupovat na další sociální sítě?

39

40

41

42

43 Závěr: hypotéza nebyla potvrzena

44 Jaké faktory mají vliv na vnímání užitečnosti prezentace na Facebooku u knihoven? Na rostoucí vnímání užitečnosti prezentace knihovny na Facebooku mají vliv rostoucí počet příznivců prezentace na Facebooku, vyšší frekvence aktualizace prezentace a kladné reakce návštěvníků knihovny na prezentaci na Facebooku.

45 Sociální kapitál „Rysy společenské organizace, např. sítě, normy a důvěra, které zajišťují koordinaci a spolupráci, vedoucí ke společnému prospěchu.“ Když vstoupí do kontaktu se svými sousedy a ti zase se svými sousedy, dochází potom k akumulaci sociálního kapitálu, který může okamžitě uspokojit sociální potřeby, a který může obsahovat dostatečný sociální potenciál k zlepšení životních podmínek napříč komunitou. Taková komunita bude jako celek těžit ze spolupráce všech jejích částí, zatímco jedinci naleznou ve svazcích výhody pomoci, sympatií a sounáležitosti se sousedy.“ (Putnam: 2001)

46 Klíčové vlastnosti SK  sociální kapitál spočívá ve struktuře vztahů mezi aktéry  sociální kapitál je mobilní spolu s aktéry a nemůže být vázán ve strukturách či procesech  sociální kapitál nemůže být fyzicky uložen či hromaděn  sociální kapitál není snadné měřit, protože je vždy zasazen v určitém kontextu  sociální kapitál je uložen v lidech a v akumulovaných vzájemných závazcích  sociální kapitál jsou cíle dosahované skrze sítě a vztahy

47 Sociální sítě a sociální kapitál  Informační výhody: Sociální kapitál přináší aktérům v sítích přístup k většímu objemu relevantních informací při nižších nákladech.  Moc a vliv: Sociální kapitál poskytuje aktérům v sociální síti prostor pro vyjednávání a pro kontrolu toku informací. Zároveň tato moc urychluje realizaci projektů.  Solidarita: Sociální kapitál utváří mezi aktéry v sociálních sítích solidaritu, protože silné vazby v sítích vytvářejí tlak k dodržování pravidel a zvyků bez potřeby formální kontroly. (Adler, Kwon 1999: 12)

48 SMYSL HODNOTY VIZE KONCEPCE KONVERZE/ROI/EVALUACE

49

50 1.Nadchněme zákazníky kvalitou služeb 2.Přijměme a podporujte změny 3.Vytvářejme zábavné a výstřední věci 4.Buďme podnikaví, kreativní a otevření 5.Snažme se růst a vzdělávat 6.Budujme si otevřené vztahy prostřednictvím komunikace 7.Vytvářejme pozitivní týmový a rodinný duch 8.Udělejme mnoho s málem 9.Buďme zapálení a odhodlaní 10.Buďme skromní (Štěstí doručeno, firma Zappos)

51 On-line sociální sítě pro … o Referenční služby o Vzdělávání o Kontakty/sítě/komunitu o Služby o Profesi o Budování značky … „K sobě, k druhým, k profesi.“

52 Efekty působení kolektivního sociálního kapitálu Pozitivní korelace mezi množstvím sociálního kapitálu a … o ekonomickým růstem o nízkou mírou kriminality o veřejným zdravím o … ?

53 A kdo to má v knihovně vlastně dělat?  Reference Librarian  Social Sciences and Outreach Librarian  Distance Education Librarian  Collection Development Librarian  Curriculum Specialist  Special Materials Cataloger  Community Evangelist  … (A day in the life : career options in library and information science / edited by Priscilla K. Shontz and Richard A. Murray.)

54 Děkuji za pozornost Petr Škyřík


Stáhnout ppt "Nové trendy ve vývoji internetových aplikací Petr Škyřík."

Podobné prezentace


Reklamy Google