Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Skupina ČEZ AKTUÁLNÍ POZICE SKUPINY ČEZ A JEJÍ DALŠÍ SMĚROVÁNÍ Miroslav Vrba a Jan Kanta XV. Seminář energetiků Valašské Klobouky 19.1.2005 SKUPINA ČEZ.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Skupina ČEZ AKTUÁLNÍ POZICE SKUPINY ČEZ A JEJÍ DALŠÍ SMĚROVÁNÍ Miroslav Vrba a Jan Kanta XV. Seminář energetiků Valašské Klobouky 19.1.2005 SKUPINA ČEZ."— Transkript prezentace:

1 Skupina ČEZ AKTUÁLNÍ POZICE SKUPINY ČEZ A JEJÍ DALŠÍ SMĚROVÁNÍ Miroslav Vrba a Jan Kanta XV. Seminář energetiků Valašské Klobouky SKUPINA ČEZ

2 Zdroj:ČEZ, a.s. 1 1 AGENDA  Předběžné výsledky ČEZ  Integrace Skupiny ČEZ  Obchodní pozice, ceny a produkty  Zahraniční akvizice  Obnova zdrojů

3 Zdroj:ČEZ, a.s. 2 2 PŘEDBĚŽNÉ VÝSLEDKY ČEZ 2004  Výroba  Celkem61,6 TWh (101,5%) Uhelné 33,7 TWh (99,1%) Jaderné26,3 TWh (101,5%) Vodní 1,0 TWh (161,1%) z toho PVE 0,5 TWh (110)  Dodávka ČR41 TWh (105% = + 2 TWh) z toho REAS36,6 TWh (104,9% = + 1,7 TWh) oprávnění zák.3,5 TWh (212% = + 1,85 TWh) Export16,5 TWh (88% = - 2,2 TWh)  Poznámka: Procentní srovnání je s rokem

4 Zdroj:ČEZ, a.s. 3 3 PORUCHOVÉ VÝPADKY  ETE 1 6 výpadků (v roce ), 2 x 1 den, 3 x 2dny, 1 x 18 dnů  ETE 2 7 výpadků (v roce ), 1 x 1 den, 4 x 2 dny, 1 x 4 dny, 1 x 19 dnů  Maximální kumulovaná poruchovost 14. dubna 1845 MW (v října 2430 MW) 1

5 Zdroj:ČEZ, a.s. 4 4 NÁKLADY NA ODCHYLKY A TRŽBY ZA REGULAČNÍ ENERGII ČEZ 1

6 Zdroj:ČEZ, a.s. 5 5 MEZIROČNÍ SROVNÁNÍ NÁKLADŮ ZA ODCHYLKY A TRŽBY ZA RGE 1

7 Zdroj:ČEZ, a.s. 6 6 NAŠE STRATEGIE JE ZAMĚŘENÁ PŘEDEVŠÍM NA ZVÝŠENÍ HODNOTY Nastavení trhu alegislativní prostředí: definice „pravidel hry“ Konkurence: tlak na tržní podíl a marži Zákazníci: tlak na cenu akvalitu služeb Akcionáři: maximalizace hodnoty akcií vzhledem k převzatému riziku Nastavení trhu alegislativní prostředí: definice „pravidel hry“ Konkurence: tlak na tržní podíl a marži Zákazníci: tlak na cenu akvalitu služeb Akcionáři: maximalizace hodnoty akcií vzhledem k převzatému riziku Zahraniční akvizice Obnova zdrojů   Strategie skupiny ČEZ Integrace skupiny Posílení obchodní pozice  

8 Zdroj:ČEZ, a.s. 7 PROJEKT VIZE 2008 ZAJISTÍ PLNOU INTEGRACI SKUPINY V ČR Cíle projektu Vize 2008  Restrukturalizace skupiny Holdingové uspořádání Redukce dcer a vnuček  Racionalizace procesů a systémů  Zavedení “nejlepší praxe”  Naplnění požadavků unbundlingu  Efektivnější a pružnější model řízení je největším projektem v historii energetiky Očekávané přínosy  Několikamiliardová úspora nákladů a zlepšení marží  Zlepšení kvality služeb zákazníkům  Připravenost k replikaci „nejlepší praxe“ v zahraničí 2

9 Zdroj:ČEZ, a.s. 8 HLAVNÍMI ČINNOSTMI SKUPINY ČEZ BUDOU VÝROBA, OBCHOD A DISTRIBUCE Řídící funkce Hlavní činnosti IT Nákup & logistika Zákaznické služby Správa elektroměrů Podpora hlavních činností Vedlejší činnosti Skupina ČEZ Výroba elektřiny KlasickáJaderná Obchod Trading Marketing & Prodej Distribuce Správa aktiv/ Provozovatel Služby TelekomunikaceSpráva budov Výstavba a údržba ve výrobě Výstavba a údržba v distribuci... Finance Lidské zdroje Strategie Strategický nákup Řízení rizik Regulační agenda Styk s veřejností ICT strategie Fúze & akvizice 2

10 Zdroj:ČEZ, a.s. 9 VŠECHNY REGIONY REAS BUDOU HRÁT DŮLEŽITOU ROLI V RÁMCI REALIZACE VIZE 2008 Rozdělení zodpovědnosti ve Skupině ČEZ do jednotlivých regionů Praha – Prodejní společnost – TC společnost – Marketing a podpora prodeje – Podpora správy aktiv – Společnost správa elektroměrů – Provozovatel distribučních sítí - dispečink – Malé vodní elektrárny (HydroČEZ) Hradec Králové Děčín – Provozovatel distribučních sítí - rozvoj – Společnost podpůrných služeb Plzeň – Společnost zákaznických služeb – IT společnost Ostrava – Společnost distribučních služeb – Společnost nákupu a logistiky 2

11 Zdroj:ČEZ, a.s. 10 PRODEJNÍ SPOLEČNOST BUDE HLAVNÍM ROZHRANÍM PRO OBSLUHU VELKÝCH A STŘEDNÍCH ZÁKAZNÍKŮ Prodejní společnost  Je smluvním partnerem pro všechny zákazníky Skupiny ČEZ  Řídí prodej klíčovým a středně velkým zákazníkům  Obchodní styk a koordinaci obsluhy zajišťuje přidělený account manager Prodejní společnost Společnost zákaznických služeb Pravidla trhuTrading Klíčoví zákazníci Středně velcí zákazníci  Poskytování elektřiny  Prodej  Zákaznické služby  Zákaznické služby (jako pro Retail)  Fakturace  Produkty  Controllingové nástroje  Legislativní podpora 2

12 Zdroj:ČEZ, a.s. 11 SPOLEČNOST ZÁKAZNICKÝCH SLUŽEB BUDE ZAJIŠŤOVAT PODPORU PRO PRODEJ I DISTRIBUCI  Zákaznické služby pro prodej i distribuci  Back office (fakturace, platby) Provozovatel distrib. sítí Společnost zákaznických služeb Prodejní společnost Telefon Domácnosti a podnikatelský maloodběr  Produkty  Úrovně služeb Internet MailPřepážky Partneři Společné call centrum  Komplexní služby 7 dní v týdnu, 24 hodin denně  Příjem požadavků domácností a podnikatelského maloodběru  Aktivní oslovení zákazníků s nabídkou produktů a služeb  Příjem samoodečtů  Hlášení poruch  Informace z oblasti prodeje i distribuce Počet zákazníků Měsíce 2

13 Zdroj:ČEZ, a.s. 12 INTEGRACE PŘINÁŠÍ PRVNÍ VÝSLEDKY I PŘES DÍLČÍ OBTÍŽE Dílčí obtíže  Náklady spojené s požadavky unbundlingu ve výši 1- 2 miliardy Kč, rizika přechodu na nové systémy  “Štědré“ kolektivní smlouvy a nadstandardní kompenzace, nízká mobilita zaměstnanců  Nejisté setrvání SČE ve skupině ČEZ První integrační úspěchy  Vize odsouhlasena v celé skupině  Přijato schéma transformace z REAS na funkčně zaměřené společnosti, rozjezd prvních společností (IT, telekomunikace, logistika, zákaznické služby, …)  Práce na rozpočtech na rok 2005 s významným zlepšením  Zavedení jednotného IT systému ve financích a obchodě Postup transformace Současný stav ČEZ REAS 5 REAS 4 REAS 3 REAS 2 REAS 1 Vize Velký třesk2005 Nové funkčnosti2006 Právní unbundling2007 Finalizace/Konsolidace 2

14 Zdroj:ČEZ, a.s. 13 OBCHODNÍ POZICE SKUPINY ČEZ SE ZLEPŠUJE Další kroky  Další rozšíření produktové nabídky a služeb  Přímé obchodování na zahraničních burzách a bilaterálních trzích  Zahraniční zastoupení v SRN, Rakousku, Polsku, Slovensku, Maďarsku, Bulharsku  Nevyrovnané cenové hladiny v ČR a okolních zemích  Zajištění rovného práva přístupu do přeshraničních sítí Omezování kapacit do Rakouska, Německa Nesymetrický přístup Polsko-ČR/SR  Přístup k emisním povolenkám pro celý objem stávající výroby První obchodní úspěchy  Exportní kontrakty na rok 2005 za ceny vyšší než na domácím trhu  ČEZ vítěz tendru na dodávky podpůrných služeb pro ČEPS na příští 3 roky  Vyšší poptávka po elektřině na domácím trhu přibližně o 2 TWh na rok 2005 za ceny o 11% vyšší než v roce 2004  Jednotná nabídka nových produktů pro zákazníky skupiny ČEZ, realizace společné prodejní kampaně Překážky 2

15 Zdroj:ČEZ, a.s. 14 DOSAVADNÍ PRŮBĚH VELKOOBCHODNÍCH CEN V ČR Regulovaný trh Liberalizovaný trh (odhad) Vývoj velkoobchodních cen v ČR v období liberalizace v Kč / MWh Průběh je obdobný, kdy se po období cenové války ceny vracejí na „férovou“ úroveň 2005 (odhad) 3

16 Zdroj:ČEZ, a.s. 15 I PŘES NÁRUST VELKOOBCHODNÍCH CEN JE ELEKTŘINA KOMODITA S NEJNIŽŠÍM NÁRŮSTEM CENY OD ROKU 1992 Zdroj:ČEZ, a.s.; Statistický úřad Voda (+stočné) Nájem Chleba Benzín Elektřina* Srovnání nárůstu cen u vybraných komodit Celkový nárůst cen E 11% V Kč/MWh Vývoj průměrné ceny elektřiny Nominální cena Reálná cena -52% *Srovnání roků 1992 a předpoklad

17 Zdroj:ČEZ, a.s. 16 I PŘES NÁRUST VELKOOBCHODNÍCH CEN MÁ ČR NEJNIŽŠÍ CENY V REGIONU A CENOVÉ „NŮŽKY“ SE DÁLE OTEVÍRAJÍ ČRSlovenskoPolskoNěmeckoRakouskoMaďarsko Velkoobchodní ceny elektřiny pro rok 2005 v ČR a okolních zemích Vývoj velkoobchodních cen elektřiny v ČR a v Německu Německo ČR Exportní trhyImportní trhy 2003=100% 3

18 Zdroj:ČEZ, a.s. 17 S OHLEDEM NA ZAPOJENÍ ČR DO STRUKTUR EU LZE ODVODIT BUDOUCÍ VÝVOJ CEN ELEKTŘINY V ČR Jedním ze základních cílů EU je vytvoření společného trhu členských států Trh s elektřinou v ČR se postupně aplikací směrnic a opatření EU do české legislativy stává součástí společného trhu s elektřinou v EU Důsledky sloučení trhů  Krátkodobý časový horizont sbližování probíhajících trendů na původně samostatných trzích  Dlouhodobý časový horizont sbližování cenových relací na původně samostatných trzích a to v závislosti na vývoji kupní síly původně samostatných trhů 3

19 Zdroj:ČEZ, a.s Spotřeba více než 40 GWh Spotřeba GWh Domácnosti Ostatní s průběhovým měřením Spotřebitelé bez průběhového měření mimo domácnosti SKUPINA ČEZ JE PŘIPRAVENA NA DALŠÍ VLNU LIBERALIZACE Podíl na celkové spotřebě V procentech Rozšíření nabídky produktů Segmentový přístup kobsluze zákazníků 3

20 Zdroj:ČEZ, a.s. 19 SKUPINA ČEZ BUDUJE SÍŤ OBCHODNÍCH CENTER, KANCELÁŘÍ A ZASTOUPENÍ PO CELÉ ČR Děčín Plzeň České Budějovice Hradec Králové Brno Ostrava Praha  Obchodní centra Duhové energie – specializované poradenství, 9 vyřizování smluvních vztahů, distribuce  Obchodní kanceláře Duhové energie – vyřizování smluvních vztahů, 24 všeobecné poradenství, distribuce  Smluvních zastoupení – uzavíraní smluvních vztahů s partnery21 Počet v ČR 3

21 Zdroj:ČEZ, a.s. 20 NABÍDKA PRODUKTŮ SKUPINY ČEZ POKRÝVÁ CELOU ŠKÁLU POTŘEB ZÁKAZNÍKŮ Odběrná místa s průběhovým měřením Odběrná místa bez průběhového měření Základní segmentySkupiny produktůProdukty Vícetarify Jednotarify Topné tarify Jednotarif Topné tarify Ostatní  Flexi tarif  Dvoutarif  Dvoutarif sezóna  Dvoutarif týden  Výkonový tarif  Jednotarif  Jednotarif sezóna  Akumulace Business  Přímotop Business  Standard  Akumulace 8  Akumulace 16  Přímotop  Tepelné čerpadlo  Veřejné osvětlení  VN Dvoutarif sezóna  Distribuční tarif 3

22 Zdroj:ČEZ, a.s. 21 PRODUKTY DUHOVÉ ENERGIE PRO ROK 2005 ODPOVÍDAJÍ SOUČASNÝM TARIFŮM VN Dvoutarif sezóna Veřejné osvětlení Tepelné čerpadlo Přímotop Akumulace 16 Akumulace 8 Standard Nabídka 2005 Odpovídající současné tarify B3, B4, B5, B13 C62 C55 C45, C46, B12 C34, C35, C36 C24, C25, C26, B11 C01, C02, C03 C24 a C34 (pokud není OM vybaveno blokováním el. spotřebiče) 3

23 Zdroj:ČEZ, a.s. 22 PŘÍKLAD NOVÉHO PRODUKTU - DVOUTARIF SEZÓNA  Produkt je složený ze dvou tarifů rozdělených podle časových pásem a ročních období  Zákazník platí cenu stanovenou samostatně pro každý tarif  Nastavení časové platnosti tarifu je fixní  Ocenění bude provedeno na základě naměřeného odběrového diagramu zákazníka nebo přiřazeného charakteristického diagramu.  Cena elektřiny v letním období je nižší než v zimním období PŘÍKLAD 3

24 Zdroj:ČEZ, a.s. 23 KONEČNÁ CENA PRO ZÁKAZNÍKA NENÍ JEN SILOVÁ ELEKTŘINA Položky konečné ceny elektřiny  Konečná cena elektřiny je mnohosložková  Podíl distribuce a systémových služeb je významný  Podíl silové elektřiny roste s napěťovou hladinou – od NN k VVN Hladina NN v procentech Hladina VN v procentech Hladina VVN v procentech Silová elektřina Zdroj:ERÚ Služby Silová elektřina Služby Silová elektřina Služby 3

25 Zdroj:ČEZ, a.s. 24 SKUPINA ČEZ ZAJIŠŤUJE KROMĚ STABILNÍCH DODÁVEK ELEKTŘINY TÉŽ DALŠÍ SLUŽBY  Projektování a výstavba elektroenergetických zařízení  Provoz a údržba elektroenergetických zařízení  Diagnostika a měření  Veřejné osvětlení  Energetický audit Příklady neenergetických produktů Obchod Servis Zákaznické služby Výroba Distribuce Skupina ČEZ 3

26 Zdroj:ČEZ, a.s. 25 V OBLASTI AKVIZIC SE ČEZ ZAMĚŘUJE NA 2 REGIONY A TO STŘEDNÍ A JV EVROPU ČEZ, a. s., přítomen Oblast zájmu Střední Evropa JV Evropa  Vítěz výběrového řízení pro oblast Sofie, Bulharsko (1,9 mil. zákazníků)  Již sestaven manažerský tým  Probíhá příprava na převzetí kontroly 4 Unikátní příležitost k expanzi pro ČEZ  Důvěrná znalost teritoria  Aktuální příležitosti při privatizaci státních podniků  Malá skupina potenciálních konkurentů v akvizicích  Finanční síla k expanzi  Vítěz výběrového řízení pro společnost Elektrica Oltenia (1,4 mil. zákazníků)  Probíhají jednání o přípravě smlouvy

27 Zdroj:ČEZ, a.s. 26 V DLOUHODOBÉM HORIZONTU ČEZ ZKOUMÁ PŘÍLEŽITOSTI K VÝSTAVBĚ NOVÝCH ZDROJŮ *Podpůrné služby poskytované velkými uhelnými zdroji nebudou dostačovat ještě dříve Výroba v ČR Poptávka v ČR Výroba v ČR Poptávka v ČR * Možné zdroje pro zaplnění prostoru po vyřazovaných uhelných zdrojích  Výstavba ČEZ  Nezávislí výrobci  Dovozy +30% -15% SCHEMATICKÉ 5

28 Zdroj:ČEZ, a.s. 27 PŘÍLEŽITOSTI ČEZ VIDÍ ZEJMÉNA U NOVÝCH UHELNÝCH ZDROJŮ UhlíJádroPlyn Příležitosti Výhody Předpoklady Doba výstavby  Retrofit  Nové zdroje  Zvládnutá technologie  Místní kvalitní palivo  Dostupnost uhlí (limity těžby, cena, vlastnictví)  Emisní limity/povolenky  ~10 let  Dostavba Temelína, Mochovců?  Nový zdroj?  Žádné CO 2  Provozně levné  Podpora veřejnosti (ČR, EU)  Velké investice a délka výstavby  Base-load  let  Kogenerace  Čistá  Flexibilní  Cena plynu  Platby za import  Závislost  Odběr tepla  3-5 let OZ  Biomasa  Vítr?  Dobré veřejné mínění  Nevyčerpává zdroje  Přírodní podmínky  Vedlejší náklady  Stabilita soustavy  Zákonná podpora (dotace)  2-5 let 5

29 Zdroj:ČEZ, a.s. 28 NÁVRATNOST INVESTIC JE VŠAK MOŽNÁ POUZE ZA PŘÍZNIVÝCH CENOVÝCH PODMÍNEK Zdroj:ČEZ, a.s.; EGU; Power exchange ČR Německo Velkoobchodní ceny elektřiny Kč/MWh Ceny nutné k zajištění návratnosti investice do nových uhelných, jaderných a plynových zdrojů ODHAD 5

30 Zdroj:ČEZ, a.s. 29 PODMÍNKOU JE DOSTUPNOST HNĚDÉHO UHLÍ *Použita alikvotní část limitů dle stávajícího podílu ČEZ na celkové spotřebě ILUSTRATIVNÍ Hlavní otázky  Limity vs. životnost retrofitů/nových bloků  Cena uhlí  Majetková kontrola Příležitosti pro výstavbu Celková uhelná kapacita v roce 2040 ~900 MW Celková uhelná kapacita v roce 2040 ~3 500 MW  Retrofit ~1 300 MW  Nový blok ~700 MW?  Retrofit ~1 500 MW  Nové bloky ~2 000 MW Těžba uhlí bez limitů Výkon MW Nové bloky Stávajíc í zdroje Těžba uhlí s limity* Stávajíc í zdroje Nový blok Retrofit 5

31 Zdroj:ČEZ, a.s. 30 CO NÁS ČEKÁ V ROCE 2005?  Pokračující integrace trhů zacházení s přeshraničními kapacitami  Unbundling – compliance program  Emise CO 2 - NAP  OZE  KVET  SoS (bezpečnost dodávek) přináší motivaci k novým zdrojům k vyrovnané bilanci v reálném čase

32 Skupina ČEZ AKTUÁLNÍ POZICE SKUPINY ČEZ A JEJÍ DALŠÍ SMĚROVÁNÍ Miroslav Vrba a Jan Kanta XV. Seminář energetiků Valašské Klobouky SKUPINA ČEZ


Stáhnout ppt "Skupina ČEZ AKTUÁLNÍ POZICE SKUPINY ČEZ A JEJÍ DALŠÍ SMĚROVÁNÍ Miroslav Vrba a Jan Kanta XV. Seminář energetiků Valašské Klobouky 19.1.2005 SKUPINA ČEZ."

Podobné prezentace


Reklamy Google