Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

 „EU peníze středním školám“ Název projektuModerní škola Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/34.0526 Název aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: " „EU peníze středním školám“ Název projektuModerní škola Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/34.0526 Název aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky."— Transkript prezentace:

1  „EU peníze středním školám“ Název projektuModerní škola Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název vzdělávacího materiáluNejstarší památky světové literatury Číslo vzdělávacího materiáluVY_32_INOVACE_33/11 Jméno autoraMgr. Simona Tomášková Název školy Střední škola živnostenská Sokolov, příspěvková organizace

2 Egypt, Mezopotámie, Řecko Vypracovala : Mgr. SIMONA TOMÁŠKOVÁ

3 Název Aktivita III/2. Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT – Český jazyk a literatura Popis Aktivita –Nejstarší literární památky ze světové literatury – určeno pro žáky 1. ročníků tříletých učebních oborů Přispěvatelé Mgr. Simona Tomášková Jazyk český Typ interakce Výkladové učení Druh výukového zdroje prezentace Jazyk cílové skupiny český jazyk Typická délka použití 0 h 45 minut Speciální vzdělávací potřeby žádné Licence a práva užití et.jpg Technické a softwarové požadavky Interaktivní tabule, projektor Celková délka 0 h 45 minut Zařazení do struktury RVP všeobecné vzdělávání Podniková klíčová slova Egypt – Kniha mrtvých, Mezopotámie – Epos o Gilgamešovi, Řecko – řečtí bozi, Diovy děti, Homér – Illias a Odyssea

4 písemné památky vzniklé ve starém Egyptě; vznikla zde řada děl různých literárních druhů, dochovala se vesměs fragmentárně. Prvními pokusy o krásnou literaturu byly biografie na stěnách hrobek velmožů, vyskytující se po celou dobu trvání egyptského státu; z nich později vznikly další slovesné druhy. Náboženskou literaturu představují texty v pyramidách ( Texty pyramid, objevují se v závěru 5., dále 6. a 8. dynastie) a na rakvích ( Texty rakví, objevují se rovněž na stěnách hrobek a součástech pohřební výbavy od 11. do 17. dynastie), na ně navazuje Kniha mrtvých ; obsahují magické předpisy a modlitby. Sluneční kult dokazují hymny na boha Re, světskou literaturu reprezentuje lyrika, zvláště milostná, a próza.

5  Tématy prózy byla naučení, příběhy s obsahem náboženství a historie (např. vyprávění Sinuhetovo, vyprávění ztroskotaného námořníka, vyprávění výmluvného rolníka, příběh dvou bratří, spor Hora a Sutecha, dobytí Joppy a životopisy). Naučná literatura zahrnuje mnoho vědních disciplín (matematiku, geometrii, astronomii, lékařství). V češtině vyšly překlady Papyrus vezíra Ptahhotepa, výbory F.LEXY - Beletristická literatura staroegyptská, Náboženská literatura staroegyptská.

6  Ležela mezi řekami Eufrat a Tigris. (území dnešního Iráku)  Na území se vystřídali Sumerové, Akkadové, Babyloňané a Asyřané.  Vznikla zde nejstarší literární památka světa Epos o Gilgamešovi.

7

8  Přesné stáří eposu lze určit obtížně, protože než byl zaznamenán písemně, tak koloval mezi lidem v ústní podobě.  Prvně ho tvořily Sumerské mýty (konec 3. tisíciletí př.n.l.). Babyloňané a Asyřané tyto mýty upravili do písemné podoby, kterou známe dodnes.

9  Obsah  Gilgameš, ze dvou třetin bůh a z jedné třetiny člověk, byl tyranský vládce Uruku. Poddaní museli tvrdě pracovat na stavbě hradeb, a proto požádali o pomoc bohy, kteří seslali na pomoc Enkidua. Ten se utkal s Gilgamešem a přemohl ho. Postupem času se ale spřátelili a spolu čelí různým nástrahám. Nakonec Enkidu umírá a Gilgameš, z obavy ze smrti, se vydává hledat tajemství nesmrtelnosti. Aby se stal nesmrtelným, tak musí bdít 6 dní a 7 nocí. Tento úkol Gilgameš nesplnil a usnul. Vrací se do svého rodného města, kde je jeho útěchou mohutná hradba.

10  Řecká literatura patří mezi nejstarší evropské literární památky. Počátky jsou v 8. st. př. nl.  Řecko mělo dobrou pozici pro obchodní cesty, a proto se dobře rozvíjelo. Již v 5. st. př. nl. byla většina Řeků gramotná. V tu dobu žilo v Aténách k obyvatelům.  Řečtí spisovatelé se snažili být originální a nenapodobovat jiná díla. Zajímavostí také je, že produkovali díla jednoho žánru.  Z počátku byla literatura pojímána jako druh zpěvu a později i divadla. Byly vyhlašovány také různé liberální soutěže, kterých si řečtí spisovatelé velmi cenili.

11  Olympská božstva  Zeus (latinsky Jupiter) – nejvyšší řecký bůh; vládce oblohy, hromů a blesků, vládce nad bohy i lidmi  Héra (latinsky Juno) – Diova sestra a manželka, královna nebe a hvězd, ochránkyně manželství, posvátnosti a neporušitelnosti manželských svazků  Diovi sourozenci  Hádés (latinsky Plútó) – bůh podsvětí  Poseidón (latinsky Neptun) – bůh moří  Hestiá – bohyně rodinného krbu  Démétér (latinsky Cérés) – bohyně plodnosti země a rolnictví, údajně naučila lidstvo pěstovat obilí

12  Athéna – bohyně moudrosti a vítězné války, ochránkyně statečnosti, práva, spravedlnosti a umění  Apollón – bůh slunce a světla,lékařství,hudby,poezie,umění a čistoty,vládce múz a věštíren  Artemis – bohyně měsíce, ochránkyně přírody a zvěře, vášnivá lovkyně  Héfaistos (l atinsky Vulcanus) – bůh ohně a kovářství, zbrojíř bohů a ochránce řemeslníků pracujících s ohněm a kovářství  Arés (latinsky Mars) – bůh ničivé války a krvavého zabíjení  Hermés (latinsky Merkur) – bůh obchodníků, poutníků, řečníků, atletů, vynálezců, podvodníků a zlodějů; posel bohů  Trojici nejmocnějších bohů tvoří Zeus – nejvyšší vládce, Poseidón – vládce nad vodami a Hádés – vládce podsvětí

13

14  Homér je obecně známý především jako autor dvou eposů stojících na počátku řecké a evropské literatury, Iliady a Odysseje. Skutečné autorství těchto děl je však sporné. Jistý se zdá původ eposů v řecké Malé Asii. Potvrzuje to jazyková analýza díla, podle níž jsou obě básně sepsány v iónském dialektu řečtiny. Ilias a Odyssea jsou první písemné doklady řeckých dějin a jimi podle klasického mínění začínají evropské kulturní a duchovní dějiny.

15 meshTablet.jpg %C5%A1ovi


Stáhnout ppt " „EU peníze středním školám“ Název projektuModerní škola Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/34.0526 Název aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky."

Podobné prezentace


Reklamy Google