Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Vliv dopravy na znečištění ostravského ovzduší Jiří Jedlička, Jakub Tichý, Ivo Dostál.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Vliv dopravy na znečištění ostravského ovzduší Jiří Jedlička, Jakub Tichý, Ivo Dostál."— Transkript prezentace:

1 Vliv dopravy na znečištění ostravského ovzduší Jiří Jedlička, Jakub Tichý, Ivo Dostál

2 OVZDUŠÍ 2013 21. 10. 2013 21. 10. 2013, Ostrava Obsah  Cíl studie  Metodika výpočtu  Produkce emisí  Závěr

3 Cíl studie 21. 10. 2013 21. 10. 2013, Ostrava OVZDUŠÍ 2013  Studie: „Posouzení podílu produkce emisí z automobilové dopravy vzhledem k ostatním zdrojům znečišťování“  Stanovení emisí z dopravy (PM, CO, NO 2, benzen, benzo(a)pyren)  Emise ze spalovacího procesu a PM i z otěrů (brzdy, pneumatiky, silnice). BEZ ZAHRNUTÍ RESUSPENZE  Podklad pro zpracování konkrétních opatření

4 Metodika výpočtu  Vymezení území – členění na okresy a dále na obce s rozšířenou působností (ORP). Hlavní pozornost zaměřena na Ostrava - město o Nový Jičín (Bílovec, Frenštát pod Radhoštěm, Kopřivnice, Nový Jičín, Odry) o Karviná(Bohumín, Český Těšín, Havířov, Karviná, Orlová) o Frýdek-Místek(Frýdek – Místek, Frýdland nad Ostravicí, Jablunkov, Třinec) o Opava(Hlučín, Kravaře, Opava, Vítkov) o Ostrava – město(Ostrava) 21. 10. 2013 21. 10. 2013, Ostrava OVZDUŠÍ 2013

5 Metodika výpočtu  Primární data – Sčítání dopravy 2010 + odborný odhad pro nesčítanou dopravu 30%  Rozdělení dopravy:  osobní automobily (OA)  lehká užitková vozidla (LUV)  těžká nákladní vozidla (TNV)  autobusy (AB)  Rozdělení podle pohonných hmot  OA + LUV – benzin, nafta, PLG, CNG  LUV – nafta  AB – nafta, CNG  Přiřazení emisních faktorů (Ef) v g.km -1 (databáze CDV, MEFA, EEA) 21. 10. 2013 21. 10. 2013, Ostrava OVZDUŠÍ 2013

6 Metodika výpočtu  Kategorizace komunikací:  dálnice a rychlostní komunikace  silnice I. třídy  ostatní – silnice II. a III. třídy a místní komunikace GIS analýza zda je úsek v zástavbě (intravilán) či mimo ni (extravilán)  Na základě délky úseků jsou získány dopravní výkony  Rychlosti na příslušných komunikacích 21. 10. 2013 21. 10. 2013, Ostrava OVZDUŠÍ 2013 KomunikaceKategorie dopravy intravilánextravilán Dálnice OA +LUV120 TNV + AB100 I. třída OA +LUV5080 TNV + AB4070 ostatní OA +LUV4080 TNV + AB3060

7 Metodika výpočtu  Výpočet emisí rekapitulace: Rozdělení vozidel dle kategorie Rozdělení vozidel dle pohonných hmot Rozdělení komunikací Přiřazení dopravních výkonů pro jednotlivé kategorie vozidel dle pohonných hmot na základě dynamické (to co skutečně jezdí) a statické (to co je v registru vozidel) skladby vozidel Přiřazení Ef pro jednotlivé kategorie vozidel a škodlivinu dle rychlosti Výsledná produkce emisí na úseku komunikace 21. 10. 2013 21. 10. 2013, Ostrava OVZDUŠÍ 2013

8 Dopravní výkony dle ORP [vzkm. 24h -1 ] 21. 10. 2013 21. 10. 2013, Ostrava OVZDUŠÍ 2013 ORP osobnílehká nákladnítěžká nákladníautobusycelkem Ostrava2 800 217221 300217 55539 8703 278 942 Frýdek - Místek1 513 057116 682186 10818 2521 834 099 Opava1 075 00396 62586 07615 4961 273 199 Karviná523 69930 49740 97210 351605 518 Nový Jičín715 85081 948133 6349 019940 451 celkem10 275 854870 7861 129 917146 17212 422 729

9 Benzo(a)pyren dle EURO [mg. 24h -1 ] 21. 10. 2013 21. 10. 2013, Ostrava OVZDUŠÍ 2013 Kategorie EURO 0EURO 1EURO 2EURO 3EURO 4EURO 5celkem OA +LUV96,642?7187,6245,8434,6148,51 155,8 TNV + AB42,343,6148,6404,930997,71 046 celkem138,986,3336,2650,7743,5246,22 201,8 Kategorie EURO 0EURO 1EURO 2EURO 3EURO 4EURO 5celkem OA +LUV33,43,46,35,57,52,658,8 TNV + AB4,12,93,37,62,80,921,5 celkem37,56,39,613,110,33,580,3 Benzen dle EURO [kg. 24h -1 ]

10 Oxidy dusíku dle EURO [kg. 24h -1 ] 21. 10. 2013 21. 10. 2013, Ostrava OVZDUŠÍ 2013 Kategorie EURO 0EURO 1EURO 2EURO 3EURO 4EURO 5celkem OA +LUV1 3374949436888101484 419 TNV + AB1 6041 0632 7001 2187051357 425 celkem2 9401 5573 6431 9051 51628311 844 Kategorie EURO 0EURO 1EURO 2EURO 3EURO 4EURO 5celkem OA +LUV44,7836,9547,9752,91 52,11249,66 TNV + AB222,27132,98129,41187,1043,8614,21729,85 celkem267,06169,06177,38240,0295,9829,14979,51 PM – spalovací dle EURO [kg. 24h -1 ]

11 PM - otěry dle EURO [mg. 24h -1 ] 21. 10. 2013 21. 10. 2013, Ostrava OVZDUŠÍ 2013 Kategorie EURO 0EURO 1EURO 2EURO 3EURO 4EURO 5celkem OA +LUV10,5615,3365,5791,09162,9353,11398,60 TNV + AB8,68,8828,1180,9762,1220,2208,88 celkem19,1624,293,69172,06225,0473,31607,47

12 Produkce benzo(a)pyrenu dle ORP [mg. 24h -1 ] 21. 10. 2013 21. 10. 2013, Ostrava OVZDUŠÍ 2013 ORP osobnílehká nákladnítěžká nákladníautobusycelkem Ostrava286,916,8204,617,6525,8 Frýdek - Místek210,010,3199,910,0430,1 Opava87,45,244,86,5143,9 Karviná42,71,822,03,670,1 Nový Jičín94,77,2126,25,0233,2 celkem1 089,766,1979,466,62 201,8

13 Produkce benzenu dle ORP [kg. 24h -1 ] 21. 10. 2013 21. 10. 2013, Ostrava OVZDUŠÍ 2013 ORP osobnílehká nákladnítěžká nákladníautobusycelkem Ostrava13,90,483,570,5918,64 Frýdek - Místek9,00,282,870,4212,56 Opava5,60,211,490,287,57 Karviná2,90,080,70,183,96 Nový Jičín4,070,182,070,346,66 celkem56,782,018,463,0980,33

14 Produkce oxidů dusíku dle ORP [kg. 24h -1 ] 21. 10. 2013 21. 10. 2013, Ostrava OVZDUŠÍ 2013 ORP osobnílehká nákladnítěžká nákladníautobusycelkem Ostrava990951 2521942 532 Frýdek - Místek642611 0391211 863 Opava41044468901 011 Karviná1961522663499 Nový Jičín30442801891 236 celkem3 9984216 48993711 844

15 Produkce PM - spalovací dle ORP [kg. 24h -1 ] 21. 10. 2013 21. 10. 2013, Ostrava OVZDUŠÍ 2013 ORP osobnílehká nákladnítěžká nákladníautobusycelkem Ostrava51,910,3159,83,4225,4 Frýdek - Místek33,26,9135,62,9178,6 Opava22,24,847,91,876,7 Karviná8,91,521,41,433,2 Nový Jičín15,34,268,42,590,5 celkem204,844,9708,321,5979,5

16 Produkce PM - otěry dle ORP [mg. 24h -1 ] 21. 10. 2013 21. 10. 2013, Ostrava OVZDUŠÍ 2013 ORP osobnílehká nákladnítěžká nákladníautobusycelkem Ostrava99,510,235,47,1152,3 Frýdek - Místek51,95,229,43,289,8 Opava37,54,514,72,859,3 Karviná18,61,46,91,928,7 Nový Jičín23,23,420,61,548,8 celkem359,339,3182,925,9607,5

17 Závěr  Největší podíl na znečištění mají ORP - Ostrava, F-M, Opava  Velké množství emisí vyprodukují vozidla nesplňující žádnou normu EURO (EURO 0), u benzenu dokonce téměř polovinu emisí  Pro bezo(a)pyren, benzen a PM – otěry platí, že produkce TNV +AB je nižší než OA +LUV  Porovnání PM – spalovací x PM – otěry platí, že majoritu u PM – spalovací tvoří TNV, naopak u PM- otěr – vyprodukují 2x více emisí OA +LUV  Podíl dopravy je v letních měsících cca 16% (bez resuspenze)  Podíl při „smogové situaci“ - 6 – 8%  I přesto „hraje“ doprava (plynulost, objízdné trasy) nezanedbatelný zdroj emisí, který se dá regulovat 21. 10. 2013 21. 10. 2013, Ostrava OVZDUŠÍ 2013

18 Děkuji vám za pozornost! Kontaktní informace: Jiří Jedlička jiri.jedlicka@cdv.cz +420 721 222 994 Centrum dopravního výzkumu, v. v. i. Líšeňská 33a, 636 00 Brno telefon:+420 549 429 366 email: cdv@cdv.cz www.cdv.cz


Stáhnout ppt "Vliv dopravy na znečištění ostravského ovzduší Jiří Jedlička, Jakub Tichý, Ivo Dostál."

Podobné prezentace


Reklamy Google