Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Stavba, oprava a rekonstrukce cementobetonových vozovek Prof. Ing. Jan Kudrna, CSc., Ing. Květoslav Urbanec Fakulta stavební, Ústav pozemních komunikací,

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Stavba, oprava a rekonstrukce cementobetonových vozovek Prof. Ing. Jan Kudrna, CSc., Ing. Květoslav Urbanec Fakulta stavební, Ústav pozemních komunikací,"— Transkript prezentace:

1 Stavba, oprava a rekonstrukce cementobetonových vozovek Prof. Ing. Jan Kudrna, CSc., Ing. Květoslav Urbanec Fakulta stavební, Ústav pozemních komunikací, Consultest s.r.o.

2 Osnova Všeobecně, historický vývoj Výroba betonu, hmoty Doprava a pokládka betonu Ošetřování betonu Zřízení a utěsnění spár Obrubníky, odvodňovače Oprava Rekonstrukce

3 Konstrukce Kryt z CB položený souvisle s dodatečně vytvořenými spárami

4 CB kryt Kryt z CB Jednovrstvový Dvouvrstvový Kladený do bočnic Kladený bezbočnicově

5 Vývoj konstrukcí Nestmelený podklad Stmelený cementem - C3/4 - C8/10 - drenážní beton Asfaltová mezivrstva Geotextilie Nestmelený podklad

6 Spáry Pracovní (jednoduché, s ozubem, kotvené) Příčné (s kluznými trny nebo bez nich) Podélné (s kotvami nebo bez nich) Vytvořené: - vložkou položenou na podklad - zavibrováním vložky - řezáním Utěsněné Neutěsněné

7 Beton Beton je: * pružný * musí být dilatován * pevný * nepřizpůsobuje se podkladu * trvanlivý * porušuje se trhlinami * světlý * obtížně udržovatelný * nehořlavý * obtížně opravitelný * teplotně stálý * desky se zdvíhají

8 Beton – Požadavky na materiály Kamenivo (zrnitost, trvanlivost, ohladitelnost, alkalická reakce) Cement (portlandský 42,5, obvykle silniční) Přísady plastifikační a provzdušňující (zhutnění, uzavření povrchu, pokles hran) Voda (vodní součinitel 0,45 až 0,50) Hmoty na ošetřování betonu

9 Beton – Požadované vlastnosti Zrnitost kameniva (do 32 mm) Pevnost v tahu za ohybu Pevnost v tlaku na zlomcích trámců Prostorové rozložení pórů Mrazuvzdornost – FX4 podle ČSN EN 206

10 Srovnání průměrné relativní nehodovosti CBK a AB, fp při rychlosti 90 km/h rychlost 120 km/h

11 Poruchy vozovky Povrchu Na spárách bez destrukcí Na spárách s destrukcemi Trhliny Deformace nivelety Poruchy oprav Reakcí kameniva s alkáliemi

12 Cementobetonové kryty - hodnocení poruch Závažnost poruch (povrch - deska) Četnost výskytu (1%, 10% a 47%) Udržovatelnost (zálivky) Opravitelnost poruchy (jen lokální) Technologie opravy Trvanlivost opravené poruchy Trvanlivá oprava je rekonstrukce Udržovatelná a opravitelná oprava je překrytí asfaltovými vrstvami

13 Technologie údržby a oprav Údržba - těsnění sp á r a trhlin (asfaltové zálivky za horka a za studena) - zdrsnění povrchu (tryskáním, frézováním, drážkováním, nátěr, emulzní kalové vrstvy) Oprava - poruchy povrchu a spár (odstranění porušen é ho betonu a správkové hmoty asfaltov é, cementové, epoxiakrylátové) - - schodků (broušení, injektáž) - spínání spár a trhlin - výměna desky Rekonstrukce - vybourání celého krytu a nový kryt - segmentace a asfaltové vrstvy

14 Oprava zesílením CB vozovky nadbetonováním vrstvy CB Varianty používané v ČR pouze na letištích: Prosté CB kryty: - s mezivrstvou bez spojení CB krytů - s částečným spojením CB krytů - se spojením CB krytů Vyztužené CB kryty - tenký vyztužený kryt (výztuž při dolním i horním líci CB ~ TEVYCED) - spojitě vyztužená deska (spojitá výztuž uprostřed ~ SPOVYCED) - předpjatá deska

15 Oprava asfaltovými vrstvami – překrytí asfaltovými vrstvami Přesto při překrytí dojde k prokopírování spár a trhlin, proto se obvykle doporučují: - výztužné mřížoviny z polyesteru, skleněných vláken nebo ocelových sítí, TP použití membrán (SAMI - stress absorbing membrane interlayer) - použití asfaltové vrstvy se zvýšenou odolností proti šíření trhlin (SAL – stress absorbin layer) - segmentace CB desek


Stáhnout ppt "Stavba, oprava a rekonstrukce cementobetonových vozovek Prof. Ing. Jan Kudrna, CSc., Ing. Květoslav Urbanec Fakulta stavební, Ústav pozemních komunikací,"

Podobné prezentace


Reklamy Google