Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Regionální knihovna Karviná virtuálně Národní technická knihovna 20. 10. 2009.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Regionální knihovna Karviná virtuálně Národní technická knihovna 20. 10. 2009."— Transkript prezentace:

1 Regionální knihovna Karviná virtuálně Národní technická knihovna

2  Osnova - seznámení se SL - vstup do SL - Avatar - město Bohemia - ekonomika a trh v SL - vzdělávání v SL - Regionální knihovna Karviná v SL

3  SL je možno využít různými způsoby podle potřeb uživatelů (podnikání, vzdělávání a výuka, pomoc handicapovaným, volný čas, sociální interakce-komunity, workshopy a konference, věda a výzkum)

4  Nejdříve je nutno vytvořit přístup do prostředí „ SecondLife “ použijte webovou stránku na této stránce odkaz „Kde začít..“ pokyn 2 „Vstupte do Second Life“

5  Minimální a doporučené požadavky na počítač  -requirements/ -requirements/  DSL, Cable  512 MB místo  Dobrá grafická karta

6

7  Pro vstup do Second Life je nejdříve nutno vytvořit účet  Po ukončení registrace na zadaný přijde odkaz, kterým je třeba potvrdit aktivaci Vašeho Avatara

8

9  Avatar – obyvatel virtuálního světa  Avataři komunikují pomocí - chatu (textu) - voice chatu (hlasu)  Personalizace Avatara  Socializace  Teleport, létání  Vlastnit zemi, podnikat, vzdělávat se…

10

11  Výběr z nabídky - postava Avatara, jméno, výběr z nabídky příjmení  Může se stát, že k vašemu jménu už žádná volná příjmení nejsou, pak je třeba vybrat jiné jméno  Jméno ani příjmení nelze po dokončení registrace změnit

12  Po úspěšném zvolení jména Avatara, zaslán uvítací  klik na odkaz, účet zaktivován

13  přesměrování zpět na stránku, která nabídne stažení klienta SL - aplikaci, kterou budete používat pro připojení se do Second Life.  Stáhnout spustit její instalaci  Po ukončení instalace program nabídne jeho spuštění

14  Čeština je jedním z prvních jazyků, který si mohou uživatelé zvolit místo standardní angličtiny  Čeština je dostupná ZDARMA po registraci do portálu ww.secondlife.czww.secondlife.cz

15  V Second Life je skupina "www.secondlife.cz", do které se můžete přidat i vy  komunikace s ostatními česky mluvícími obyvateli SL, kteří jsou momentálně on-line  Pozvánky na společné akce, zajímavé informace o SL  členství ve skupině "www.secondlife.cz" je zdarma

16  přihlásit se do skupiny Second Life https://join.secondlife.com/ https://join.secondlife.com/  stáhnout instalační program  nainstalovat Second Life a vstoupit  klik v dolním menu obrazovky na "Search" (Hledat)  přepnout v horní části obrazovky v záložkách na "Groups" (Skupiny)  vyhledat "www.secondlife.cz"  v seznamu nalezených výsledků klik na skupinu jménem "www.secondlife.cz"  klik na tlačítko View Full Profile  v detailu skupiny klik na "join" (přidat) – hotovo!

17

18  Po přihlášení do prostředí SecondLife provedete následující kroky v dolní části obrazovky je lišta, na které je tlačítko „Search“ po kliknutí na toto tlačítko se zobrazí menu, kde v liště vyberete záložku „Places“ do vyhledávacího pole ( Find ) napíšete „ Bohemia „ a kliknete na „Search“ zobrazí se seznam přístupových bodů, které odpovídají dané podmínce Kliknutím vyberete lokací „Czechoslovakia“ ( zobrazí se na prvním místě ) vpravo se zobrazí obrázek náměstí, pod nímž je tlačítko „Teleport“, na které klikněte Vstup do českého města „ Bohémia“

19

20

21  Po spuštění programu zadat přihlašovací jméno (First Name, Last Name), které bylo zvoleno při registraci a heslo (Password)  tlačítko Connect - vstup do prostředí SL, tlačítko Quit - ukončení programu  Program lze také ukončit „X“ v pravém rohu obrazovky, nebo minimalizovat _, nebo maximalizovat –  Pokud ze zaškrtne pole „Remember password“, nemusí se příště vyplňovat heslo, počítač si jej bude pamatovat

22  Ještě před přihlášením můžete nastavit program pomocí menu Edit -> Preference ( Ctrl+P )

23

24  Zde si můžete nastavit:  zda se při zpuštění programu objevíte v místě, kde jste byli naposledy nebo v oblasti domu ( My last Lokation, My Home )  zda se bude zobrazovat Vaše jméno a v jaké velikosti ( Show Names )  v jaké barvě mají být Vaše efekty  po jaké době se má zobrazovat, že jste nepřítomní ( Away Timeout )  zda se má zobrazovat chybové hlášení ( Cash reports )  v jakém jazyce má být ovládání programu ( Language

25

26  Run Second Life a windows – povolení zobrazení SL v okně ( možno zmenšit velikost )  Quality and Performance – nastavení kvality zobrazení ( dle grafické karty )  Custom – další možností nastavení ( okruh zobrazení prostředí, kvalita detailu Avatata, terénu, povolení světla den/ noc nebo dle reálného času, terénní detaily nízká kvalita/vysoká kvalita )

27  zobrazení/skrytí okna místní komunikace  zobrazení/skrytí okna individuální komunikace ( IM ) dle seznamu přátel, nebo skupin - Communicate  zapnutí/vypnutí létání – Fly  zobrazení/ skrytí okna pro fotografování - Snapshop  zobrazení/ skrytí okna pro vyhledávání – Search  zobrazení/skrytí okna pro stavění – Build  zobrazení/skrytí minimaxy  zobrazení /skrytí mapy  zobrazení/skrytí inventáře - Inventory se záložkámi:  vizitky přátel – Calling Card – umožňují si doplnit vlastní poznámky  oblečení – Clothing  teleporty jsou umístěné v Landmarks  zprávy jsou v Notecard  předměty jsou umístěny v Object nebo v samostatných adresářích  veškeré Vámi vymazané věci jsou v Trash

28  klik pravým tlačítkem myši na kterýkoliv objekt (tady je to židle ) zobrazí se kruhové menu:  posadit se – Sit Hear  koupit – Touch  vytvořit – Create  změnit – Edit  více – More – zde jsou pak podle potřeby další menu

29  klik pravým tlačítkem myši na svého Avatata zobrazí se toto kruhové menu:  spuštění předdefinovaných gest – Gestures  zobrazit přátele – Friends  zobrazení zaregistrování do skupin – Groups  zobrazení profilu daného Avatara – Profile  nastavení Avatara) – Appearance  sundat – Také Off- zde se zobrazí nabídka pro odstranění jednotlivých objektů nebo oblečení

30  klik pravým tlačítkem myši na jiného Avatata zobrazí se toto kruhové menu:  převést peníze na daného Avatara, zaplatit - Pay  přidat mezi přátele – Add Friend  automatické přibližení k Avatarovi – Go To  nezobrazovat/zobrazovat komunikaci  daného Avatara– Mute/Unmute  zobrazení profilu daného Avatara – Profile  individuální komunikace – Send IM  více– More- zde se zobrazí  menu pro zobrazení skupin,  ve kterých je Avatat registrovaný  (Group ingote) a možnost zaslat svou vizitku (Give Card), kterou je možno vytvořit ve svém profilu

31  V roce 2007 vzniklo v SL české a slovenské město BOHEMIA, které čítá nad 60 tisíc uživatelů  oficiální jazyk čeština a slovenština  architektonicky odpovídá českému a slovenskému stylu

32  Město Bohemia vede Rada města složená ze zástupců české a slovenské komunity  V čele Rady města - starosta města - koordinuje chod města  Rada města rozhoduje o dalším rozvoji města, vytváří pravidla pro obyvatele města, organizuje společenské akce ve městě, hospodaří s přiděleným rozpočtem a zajišťuje bezpečnost ve městě

33  Rada města je skupina lidí, kteří město staví a spravují, tvoří  Volný čas – odpočinek –práce na svých nových výtvorech nebo budováním obchodu či vlastního domu

34  Každý člen Rady vyjde vstříc při řešení problémů při pobytu ve městě  poslechne si připomínky k chodu města nebo nápady - co ve městě zlepšit - vytvořit - zorganizovat

35  Členové Rady:  Martin Duncker - starosta města  Zuza Ritt - organizace chodu města a pořádaných akcí. Vyslechne si vaše nápady nebo návrhy na zlepšení, stížnosti a problémy týkající se města Bohemia  Kontor Jenkins - vedení uživatelské podpory, technické záležitosti  Bitty Dreamscape - realizace akcí a soutěží  Tirsor Benelli - organizační záležitosti, kluby

36  Pravidla vykázání obyvatele z města (tzv. ban) jsou následující:  bany a důvody banu se zapisují na  každý člen Rady města může dávat ban na 24 hod., o banu na delší dobu rozhoduje Rada města na poradě  ban na 24 hod. je třeba vždy zvážit, jestli se opravdu jednalo o jednoznačné porušení pravidel  ban na 24 hod. může rušit dříve pouze ten, kdo ban udělil; po 24 hodinách kdokoli z členů Rady města

37  V Bohemii probíhají večerní párty, ohňostroje, diskotéky, diskuzní setkání a besedy se zajímavými hosty. Také se zde přednáší a vzdělává, např. vyučuje anglický jazyk. Bohemia je virtuálním sídlem českých a slovenských firem a institucí

38  V SL je mnoho příležitostí jak vytvářet zisk (stejně tak jako v reálném životě)  Je možné si otevřít noční klub, prodávat šperky, stát se realitním makléřem

39  Náměty obchodních aktivit, které obyvatelé SL vytvořili a ekonomicky úspěšně provozují - organizátor večírků - výrobce automobilů - módní návrhář - architekt - vývojář her - muzikant - publicista, spisovatel

40  existuje možnost převádět interní měnu virtuálního světa (tzv. LindenDolary - LD) za měnu světa reálného (USD), obousměrně  směnný kurz kolem 250 LD za 1 USD).

41

42  Český rozhlas v SL - další aktivita Českého rozhlasu Online.  Budova ČR v SL má tvar stanu, který asociuje počátky rozhlasového vysílání u nás v roce 1923, kdy se vysílalo ze stanu v Praze-Kbelích.  Stan pro SL původně projektoval architekt David Vávra, ale i on se svou architekturou narazil. Ukázalo se, že ani ve virtuálním světě nelze postavit všechno. A tak se původně oválný půdorys stanu musel změnit v kruhový.

43  Uvnitř stanu je studio Českého rozhlasu Leonardo, internetové stanice, která už několik let vysílá na internetu a v kabelových rozvodech pořady ze světa vědy a techniky. Můžete sledovat dění ve studiu a třeba chatovat s redaktory, kteří právě vysílají.  V budově najdete i internetový stream projektu Odhalení a už zmíněné vysílání rádia Wave. Všechny potřebné informace o účinkování Českého rozhlasu v Second Life jsou k dispozici na internetových stránkách

44

45  Second Life má plně integrovanou ekonomiku navrženou tak, aby odměňovala zručnost a inovace  Obyvatelé vytvářejí vlastní virtuální zboží a služby, obyvatelům zůstávají práva k jejich výtvorům mohou je prodat v různých variantách pro různé účely  Obchod a podnikání se rozvíjí díky důvtipu, uměleckým schopnostem, podnikatelské bystrosti a dobrém jménu jejich vlastníků  Obyvatelé, kteří shromáždí velké množstí Linden Dolarů je mohou prodat obyvatelům, kteří o ně mají zájem ve směnárně LindeX (oficiální směnárně Linden Dolarů)  od dubna 2009 směnárna Reiffeisenbank (výměna českých korun za Linden Dolary) – bankomat před bankou na náměstí v Bohemii

46  Základní členství je ZDARMA a obsahuje přístup k událostem, nákupům, stavbám a vytváření čehokoli, co můžete v Second Life zhotovit.  Premiové členství v Second Life začíná na částce 9.95 USD měsíčně a umožňuje vlastnit půdu, na které je možno stavět, bavit se, prodávat a žít. 

47  Second Life je 3D sociální síť a marketingový kanál  řadou odborníků vnímán jako internet nové generace  Díky propojení Second Life s reálnou měnou se stává Second Life nezávislou a dynamicky rostoucí ekonomikou

48  Využití SL v komerční a akademické sféře narůstá  nový marketingový kanál, nástroj k vedení neformální komunikace se zákazníky, realizace průzkumu mezi firemní cílovou skupinou, k efektivnímu testování nových firemních produktů či marketingových aktivit  ke vzdělávání jako e-learningové prostředí, k setkávání pracovníků v rámci mezinárodních týmů či dokonce k náboru nových pracovníků

49  V Second Life mají své pobočky např. IBM, General Motors, Toyota, Dell, Cisco Systems, Sun Microsystems, Reuters Group, Wal-Mart, Intel, American Express, Philips, Adidas

50  Efekt vstupu do Second Life  SL využíván nejen k marketingovým účelům, k prezentaci nových služeb a produktů, také k realizaci průzkumů, k získávání zpětné vazby od zákazníků a zaměstnanců, ke komunikaci, ke vzdělávání a školení, k náboru nových zaměstnanců, k setkávání s obchodními partnery apod.  Hlavní efekt vstupu firmy do Second Life spočívá v budování image inovativní společnosti, která je jako jedna z prvních ochotna hledat využití nových technologií ve svých obchodních procesech.  Díky současnému zájmu českých médií o dění v Second Life tak mají nově vstupující firmy zajištěnou příznivou mediální publicitu.

51  V SL je možné cokoliv a uživatelé tak dnes a denně vytvářejí věci, o kterých se samotným tvůrcům ani nesnilo  schopností SL je kupříkladu práce s multimédii  vymodelovat si virtuální kino a na virtuální plátno streamovat nějaké video

52  konají i koncerty známých umělců („živé“ vystoupení Suzanne Vega)  Proběhla výstava Second Life Expo 2007  je možné vybudovat třeba virtuální posluchárnu a streamovat tam nějakou přednášku (buď ze záznamu, nebo natáčenou v reálném čase kdekoliv na světě). Když se naprogramuje odpovídající prostředí, je možné provádět i fyzikální nebo mechanické experimenty. Výukové materiály, které si Avatar prostuduje, se mohou třeba rovnou posílat na

53  Postgraduální škola knihovní a informační vědy na Univerzitě v Illinois (Graduate School of Library and Information Science at the University of Illinois Urbana- Champaign) a Sdružení knihovního systému Illinois (Alliance Library System of Illinois)  šestitýdenní kurz knihovnictví v ceně 200 dolarů byl během krátké doby vyprodaný

54  V prosinci 2008 proběhlo slavnostní otevření Filozofické fakulty UP ve virtuálním prostředí SL, která je umístěna v nové části města poblíž vily Tugendhat.  představení Filozofické fakulty a univerzity v Olomouci  Virtuální budova neslouží pouze jako prezentace FF UP, ale postupně do ní bude přesouvána výuka vybraných kurzů. Sídlo FF UP bude rovněž významným kanálem mezinárodní vědecké spolupráce. Předpokládá se také organizování mezinárodních konferencí, prezentace studentských prací a mnoho dalších aktivit dle zaměření a chuti akademiků i studentů FF UP.

55  den otevřených dveří v Second Life - Fakulta pedagogická ZČU v Plzni Fakulta sociálních studií MU v Brně Filozofická fakulta UP v Olomouci Národohospodářská fakulta VŠE (leden 2008)

56  Regionální knihovna Karviná - v roce 2008 zakoupila parcelu - vybudovala virtuální knihovnu - činnost zahájila k

57

58

59

60

61  Knihovna využívá kreativní potenciál SL a ve virtuálním světě nabízí velmi zajímavé funkce a knihovnicko-informační služby  Cíl Virtuální prezentace RKK v SL - oslovení co největšího počtu návštěvníků - seznámit s produkty a službami - formou zábavy dovést ke zdrojům informací a poznání– návštěva reálné RKK

62  Působení RKK v SL přineslo - nárůst virtuálních uživatelů ( – Avatarů) - vklínění nových informačních trendů do práce knihoven - značné propagační a komunikační možnosti - oslovení mladší a střední generace pomocí games (her) - větší návštěvnost webových stránek RKK - větší zájem o knihy z e-Antikvariátu RKK

63  Pracovnice z poboček RKK dle stanoveného harmonogramu poskytují ve virtuální RKK informace - knihovní fond poboček RKK - otázky provozního charakteru - otázky spojené s akcemi RKK a města Karviné a regionu - v případě nepřítomnosti Avatara- knihovnice – kontaktovat na ICQ (přízemí virtuální RKK)

64  Příklady ledna 2009 – virtuální konference v RKK v SL - účast na konferenci 86 avatarů

65  Program konference -úvod – PhDr. Petr Škyřík (KISK PHIL MUNI) – spolupráce, nové možnosti virtuálního světa (vzdělávání, ekonomika, projekty, řízení týmů, psychologie, autorské právo) - odborná přednáška PhDr. Michala Lorenze (KISK PHIL MUNI) na téma „Psychologie na internetu a ve virtuálním prostředí“ - praktické zkušenosti Avatarek-knihovnic z virtuální RKK v SL

66

67  Virtuální konferenci pořádal ve spolupráci s RKK Kabinet informačních studií a knihovnictví Filozofické fakulty Masarykovy univerzity v Brně  Reference vedoucího KISK – PhDr. Petra Škyříka

68

69  Cit.: „Vaše knihovna je v ohledu nových trendů při poskytování knihovnicko-informačních služeb nejprogresivnější v ČR a buduje si tak v odborné komunitě (ale i mezi studenty) velmi dobré jméno“.

70

71  Přehled dalších aktivit - informační servis RKK - Městský informační systém - Infoservis pro podnikatele - elektronická MVS - Dezideráta - Filmový klub - Antikvariát

72  On-line konzultace  Časopis SOVA - možnost prohlížení a čtení všech 32 čísel, které byly dosud vydány  Celonárodní anketa KMS – propagace ve virtuální RKK v SL (reklamní panel s odkazem na při vstupu do knihovny)www.knihasrdce.cz

73

74

75  Informační tabule - informace o důležitých a zajímavých akcích knihovny a města Karviné

76

77  Virtuální galerie výstav z Galerie Pod Věží - od července simulace reálné výstavy v Galerii Pod Věží, která je součástí MIC v Karviné-Fryštátě

78

79

80

81

82  Zajímavosti - Avatar pocházející z Prahy si zakoupil v antikvariátu RKK mnoho zajímavých knih - Avatar si zakoupil vstupenky na vánoční koncert Evy Dřízgové- Jirušové, který se konal v Karviné - Knihovna zaznamenala nárůst virtuálních uživatelů

83  Použité zdroje: RYMASZEWSKI, Michael. Second life : the official guide. 2. vyd. Hoboken, N.J. : Wiley, s. - MOLINOVÁ, Halina. Virtuální knihovna v SecondLife. Čtenář. 2009, roč. 61, č. 2 [cit ]. Dostupný z WWW:. ISSN

84 Regionální knihovna Karviná WEB MAIL FACEBOOK Regionální knihovna Karviná Děkujeme za pozornost! Bc. Markéta Kukrechtová Bc. Jarmila Havelková


Stáhnout ppt "Regionální knihovna Karviná virtuálně Národní technická knihovna 20. 10. 2009."

Podobné prezentace


Reklamy Google