Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

K ULTURA 19. století. KLASICISMUS Už v 17. st., ale hlavně na přelomu 18. a 19. st. Lat. Classicus = vynikající, vzorový Orientace na antické umění s.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "K ULTURA 19. století. KLASICISMUS Už v 17. st., ale hlavně na přelomu 18. a 19. st. Lat. Classicus = vynikající, vzorový Orientace na antické umění s."— Transkript prezentace:

1 K ULTURA 19. století

2 KLASICISMUS Už v 17. st., ale hlavně na přelomu 18. a 19. st. Lat. Classicus = vynikající, vzorový Orientace na antické umění s ideály racionality a harmonie Teoetik Joachim Johann Wincklemann – antika jako věčný vzor umění a dokonalosti Architektura, interiéry, užité umění, móda, literatura střízlivost, účelnost, pravoúhlé konstrukce…

3 ARCHITEKTURA Málo církevních staveb, nová předměstí, parky, nádraží, nábřeží, kolonády, divadla, špitály, tunely, činžáky (Platýz v Praze), 1. továrny se zdobenými mnohobokými komíny, silnice, železniční tratě, viadukty, rozhledny, nový materiál - litina

4

5 M ALÍŘSTVÍ

6

7 LITERATURA Francie – období vrcholu absolutismu – Corneille, Racine, Molière Nová forma klasicismu Pierre-Augustin Caron Beaumarchais – Lazebník sevillský, Figarova svatba Italská commedia dell‘arte – Carlo Goldoni Anglie – dobrodružný román – Daniel Defoe, filosofickosatirický utopický román – Jonathan Swift V Německu rozvoj národní kultury spjat s obdobím Sturm und Drang (Bouře a vzdor) – teoretik Johann Gottfried Herder, Johann Wolfgang Goethe, Friedrich Schiller

8 HUDBA Cílem: bavit a líbit se – operní, instrumentální, taneční, důraz na melodii, pravidelnou rytmiku, přehlednost stavby, symfonie, sonáta, koncert… Poprvé uveden kladívkový klavír (F.X. Dušek) Výrazný podíl české hudby na evropském hudebním vývoji Vrcholný klasicismus : Franz Joseph Haydn, Wolfgang Amadeus Mozart, Ludwig van Beethoven Čeští skladatelé: Jan Křtitel Vaňhal, Leopold Koželuh, Jan Ladislav Dusík

9 E MPÍR (asi ) (název z francouzštiny = císařský sloh) Napoleon Bonaparte studuje antické vzory a důsledně z nich vychází. Pracuje s dórským a iónským sloupovým řádem. Hojně využívá litinu. V oblibě jsou žaluziová okna natíraná modře nebo zeleně. Klenby se staví velmi ploché. Otevírají se první stavební kanceláře, které jen podtrhují uniformitu architektury. Tvůrci se soustředí hlavně na interiéry; šperk, užité umění a módu. V malířství se objevují, jako v klasicismu, historické náměty, akty a veduty (pohledy na město).

10 P RŮČELÍ ZÁMKU K AČINA

11 ROMANTISMUS 1. polovina 19. století (souběžně s klasicismem a osvícenstvím) Nejednotný sloh – různorodé projevy, individuální nejen umělecký směr, ale i životní postoj, myšlenkové hnutí Proč? Zklamání, návrat, rozdíl, občanská nesvoboda, roztříštěnost, cizí nadvláda, nespokojenost, frustrace, strach, obavy, odpor Společné rysy romantismu a klasicismu: láska ke svobodě, nezávislosti, úsilí o sociální spravedlnost, touha přetvářet a měnit svět, víra v aktivní roli osobnosti, sílu hrdiny

12 O DLIŠNOST ROMANTISMU Cit Dobrodružství Útěky : do exotických zemí, do přírody Obdiv k prostému lidu, lidové kultuře Důraz na národní hnutí Buřičství Pohled do minulosti Sny, představy, fantazie Snaha o originalitu, individualismus

13 LITERATURA Literární hrdina = výjimečná, netypická, silná osobnost, neschopná přizpůsobit se Rozporuplný jedinec s ušlechtilými cíly a ideály i ubíjejícími starostmi Důraz na individualitu Touha projevit své vlastní city Boj za pokrok, svobodu, buřičství Pocit osamění, smutku Ztotožnění autora s ústřední postavou Subjektivní vztah ke skutečnosti, hudebnost, zvukomalebnost jazyka, Časté téma – nešťastná láska, inspirace lidovou tvorbou, míšení žánrů

14 AUTOŘI Anglie – George Gordon Byron, Percy Bysshe Shelley, Walter Scott Francie – Francois René Chateaubriand, Victor Hugo, Alexandr Dumas Německo – preromantikové Johann Wolfgang Goethe a Friedrich Schiller, Heinrich Heine Rusko – Alexandr Sergejevič Puškin, Michail Jurjevič Lermontov U nás – Karel Hynek Mácha

15 HUDBA František Škroup Německo - Carl Maria von Weber, Robert Schumann, Richard Wagner Rakousko- Franz Shubert, Fryderik Chopin Itálie – Gioacchino Rossini Maďarsko – Franz Liszt

16 A RCHITEKTURA Napodobování dřívějších slohů = historismus obnovení středověkého rázu staveb Zakládání parků přírodně krajinného rázu Přirozenost, panenská příroda, umělé zříceniny, altány, napodebeniny minaretů, čínské pavilonky, maurské zvonice, hrádky… 2 styly : anglická (windsdorská) novogotika a francouzská novogotika

17

18 M ALÍŘSTVÍ důraz na citovou a barevnou stránku malby Kontrast Techniky: olej, akvarel, grafika Knižní ilustrace Rozvoj krajinářství Témata hrdinných bojů, náměty z minulosti, tvůrčí svoboda

19 J OSEPH MALLORD WILLIAM TURNER

20 E UGÈNE DELACROIX

21 H ONORÉ DAUMIER

22 ZDROJE Dějepis v kostce (Novověk) – Marie Sochrová Obrazová příloha: Připravila: MONIKA KOMJATIOVÁ


Stáhnout ppt "K ULTURA 19. století. KLASICISMUS Už v 17. st., ale hlavně na přelomu 18. a 19. st. Lat. Classicus = vynikající, vzorový Orientace na antické umění s."

Podobné prezentace


Reklamy Google