Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Lobbing jako nástroj činnosti NNO Jana Vargovčíková, koordinátorka advokační činnosti, AI ČR Kdy má pro NNO smysl věnovat se advocacy a lobbingu? Jak začít?

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Lobbing jako nástroj činnosti NNO Jana Vargovčíková, koordinátorka advokační činnosti, AI ČR Kdy má pro NNO smysl věnovat se advocacy a lobbingu? Jak začít?"— Transkript prezentace:

1 Lobbing jako nástroj činnosti NNO Jana Vargovčíková, koordinátorka advokační činnosti, AI ČR Kdy má pro NNO smysl věnovat se advocacy a lobbingu? Jak začít? Příklad z praxe – kampaň Byznys a lidská práva ( ) Na co si dát pozor?

2 ADVOCACY - LOBBING Happening před MŠMT, kampaň za rovný přístup romských dětí ke vzdělávání, 11/2012

3 Co je advocacy za zvíře? Odevzdávání petice zástupci Ambasády USA v ČR (přijetí Smlouvy o obchodu se zbraněmi), 03/2013

4 Jak začít?  Zmapujte, jakými způsoby, na jakých různých úrovních vláda/ ovlivňuje plnění Vašich cílů/Vašeho poslání.  Diskutujte v rámci organizace, se zapojením všech důležitých orgánů (správní rada, apod.) o vlivu politik a politických rozhodnutí na Vaši organizaci.  Vyberte 2-3 změny v legislativě/regulaci, které by byly důležité pro dosahování Vašich cílů. Ujasněte si, co přesně by se díky nim pro Vaše klienty/vzhledem k Vašim cílům změnilo k lepšímu.  Nastudujte si pravidla legislativního procesu/ rozhodovacího procesu, který se vás týká. (http://www.psp.cz/sqw/hp.sqw?k=173)http://www.psp.cz/sqw/hp.sqw?k=173  Rozhodněte se, kdo se ve vaší organizaci bude advocacy věnovat.  Připravte si strategii – formulace cílů, mapa stakeholderů, identifikace potenciálních odpůrců a partnerů, atd.  Připravte si nástroje – data, expertíza, policy paper, success story…

5 Jak si vytvořit strategii? MAPA CÍLŮ a AKTÉRŮ Cíle/Výsledky Legislativa/pravidlaPro organizaci/ Jiné Dlouhodobé Střednědobé Krátkodobé Kdo rozhoduje?Protivníci Hlavní rozhodovací orgány a osoby:Kdo? Hlavní sdělení rozhodovatelům:Jejich postoj Nositelé sdělení:Nositelé Aktivity:Taktika/aktivity Evaluace Legislativa/PravidlaPro organizaci/ Jiné Indikátory Nástroje

6

7 Příklad: BYZNYS A LIDSKÁ PRÁVA , Kampaň za korporátní odpovědnost MÍNUS Nové téma – není na agendě, slabá viditelnost Silní protivníci Slabá lokální relevance Být průkopníkem = šance tvarovat téma, být zdrojem informací KOALICE Využít to, co je známé Téma se nemusí nutně politizovat

8 Byznys a lidská práva MAPA CÍLŮ a AKTÉRŮ Cíle/Výsledky Legislativa/pravidlaPro organizaci/ Jiné DlouhodobéPrávní odpovědnost korporací za dopady jejich činnosti ve třetích zemích, přístup obětí ke sprav. StřednědobéZavedení povinnosti nefinančního reportingu a možnosti projednávat případy u soudů v EU Otevřít a tvarovat nové téma v ČR KrátkodobéPodpora ČR pro výše uvedené změny a vedení firem v ČR k zodpovědnému podnikání Zkusit práci s novým stakeholderem a s firmami Kdo rozhoduje?Protivníci Hlavní rozhodovací orgány a osoby: EK, EP, MPO, MZV, MPSVKdo? Firmy, MPO Hlavní sdělení rozhodovatelům: Je potřeba zaplnit mezeru, která dělí právní normy s kořeny v 19. století a realitu globalizované ekonomiky Jejich postoj Vliv nemáme, nechceme byrokratickou zátěž. Nositelé sdělení: EPS/ECCJ, Na Zemi,Nositelé Svaz průmyslu a dopravy,.. Aktivity: lobbing, kulatý stůl pro rozhodovatele, happeningTaktika/aktivity Evaluace Legislativa/PravidlaPro organizaci/ Jiné IndikátoryProblém na agendě, ČR v Radě EU podporuje nefinanční reporting Message přebírán médii a stakeholdery Nástroje10 kroků, Policy papers, Speakeři zahraniční, Rámec OSNDotazník, 10 kroků, OECD dopo.

9 MPO MZV – Sekce ekon. Rada kvality MPSV MPO-OECD MZV – Odbor LP + Zdroj informací Rada vlády pro NNO Rada vlády pro LP firmy

10 MPO MZV – Sekce ekon. Rada kvality MPSV MPO-OECD MZV – Odbor LP + Zdroj informací Rada vlády pro NNO Rada vlády pro LP firmy

11 Lobbing jako součást kampaně -Jiná formulace sdělení -Aktivismus jako nástroj tlaku ve správný moment – petice, medializace (na začátku – vstup do hry / ve vyšší fázi procesu)

12 Nástroje -10 kroků k odpovědnému podnikání -Petice -Policy Papery -Dopisy -Účast na konzultačních fórech -Kulatý stůl/ Odborný seminář -Happeningy FLEXIBILNÍ využití nástrojů

13 1.NAČASOVÁNÍ 2.EXISTUJÍCÍ SÍTĚ a KONTAKTY 3.NÁSTROJE PODLE PŘÍLEŽITOSTÍ A PLÁNOVANÝCH AKTIVIT, NE NAOPAK 4. NIKDY SE SÁM/SAMA NEODZBROJOVAT

14 Na co si dát pozor? 1)Instrumentalizace zapojení se do procesů přípravy politik ze strany veřejných činitelů/ dalších aktérů 2) Jednání za zavřenými dveřmi 3) Být partnerem - kam až? Byznys lobbing to má jednodušší - „mít dobré vztahy“, „dobře vycházet“, za jakou cenu, a jak to skloubit s ostrou kritikou politiky směrem k veřejnosti?

15 Dotazy? 1)Co vám přinesl lobbing/ co by vám mohl přinést? 2)V čem vidíte problémy, překážky? 3)Jaká poučení jste si vzali ze svých zkušeností?


Stáhnout ppt "Lobbing jako nástroj činnosti NNO Jana Vargovčíková, koordinátorka advokační činnosti, AI ČR Kdy má pro NNO smysl věnovat se advocacy a lobbingu? Jak začít?"

Podobné prezentace


Reklamy Google