Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
ZveřejnilHynek Mareš
1
Lobbing jako nástroj činnosti NNO Jana Vargovčíková, koordinátorka advokační činnosti, AI ČR Kdy má pro NNO smysl věnovat se advocacy a lobbingu? Jak začít? Příklad z praxe – kampaň Byznys a lidská práva (2010-2011) Na co si dát pozor?
2
ADVOCACY - LOBBING Happening před MŠMT, kampaň za rovný přístup romských dětí ke vzdělávání, 11/2012
3
Co je advocacy za zvíře? Odevzdávání petice zástupci Ambasády USA v ČR (přijetí Smlouvy o obchodu se zbraněmi), 03/2013
4
Jak začít? Zmapujte, jakými způsoby, na jakých různých úrovních vláda/ ovlivňuje plnění Vašich cílů/Vašeho poslání. Diskutujte v rámci organizace, se zapojením všech důležitých orgánů (správní rada, apod.) o vlivu politik a politických rozhodnutí na Vaši organizaci. Vyberte 2-3 změny v legislativě/regulaci, které by byly důležité pro dosahování Vašich cílů. Ujasněte si, co přesně by se díky nim pro Vaše klienty/vzhledem k Vašim cílům změnilo k lepšímu. Nastudujte si pravidla legislativního procesu/ rozhodovacího procesu, který se vás týká. (http://www.psp.cz/sqw/hp.sqw?k=173)http://www.psp.cz/sqw/hp.sqw?k=173 Rozhodněte se, kdo se ve vaší organizaci bude advocacy věnovat. Připravte si strategii – formulace cílů, mapa stakeholderů, identifikace potenciálních odpůrců a partnerů, atd. Připravte si nástroje – data, expertíza, policy paper, success story…
5
Jak si vytvořit strategii? MAPA CÍLŮ a AKTÉRŮ Cíle/Výsledky Legislativa/pravidlaPro organizaci/ Jiné Dlouhodobé Střednědobé Krátkodobé Kdo rozhoduje?Protivníci Hlavní rozhodovací orgány a osoby:Kdo? Hlavní sdělení rozhodovatelům:Jejich postoj Nositelé sdělení:Nositelé Aktivity:Taktika/aktivity Evaluace Legislativa/PravidlaPro organizaci/ Jiné Indikátory Nástroje
7
Příklad: BYZNYS A LIDSKÁ PRÁVA 2010-2011, Kampaň za korporátní odpovědnost MÍNUS Nové téma – není na agendě, slabá viditelnost Silní protivníci Slabá lokální relevance Být průkopníkem = šance tvarovat téma, být zdrojem informací KOALICE Využít to, co je známé Téma se nemusí nutně politizovat
8
Byznys a lidská práva MAPA CÍLŮ a AKTÉRŮ Cíle/Výsledky Legislativa/pravidlaPro organizaci/ Jiné DlouhodobéPrávní odpovědnost korporací za dopady jejich činnosti ve třetích zemích, přístup obětí ke sprav. StřednědobéZavedení povinnosti nefinančního reportingu a možnosti projednávat případy u soudů v EU Otevřít a tvarovat nové téma v ČR KrátkodobéPodpora ČR pro výše uvedené změny a vedení firem v ČR k zodpovědnému podnikání Zkusit práci s novým stakeholderem a s firmami Kdo rozhoduje?Protivníci Hlavní rozhodovací orgány a osoby: EK, EP, MPO, MZV, MPSVKdo? Firmy, MPO Hlavní sdělení rozhodovatelům: Je potřeba zaplnit mezeru, která dělí právní normy s kořeny v 19. století a realitu globalizované ekonomiky Jejich postoj Vliv nemáme, nechceme byrokratickou zátěž. Nositelé sdělení: EPS/ECCJ, Na Zemi,Nositelé Svaz průmyslu a dopravy,.. Aktivity: lobbing, kulatý stůl pro rozhodovatele, happeningTaktika/aktivity Evaluace Legislativa/PravidlaPro organizaci/ Jiné IndikátoryProblém na agendě, ČR v Radě EU podporuje nefinanční reporting Message přebírán médii a stakeholdery Nástroje10 kroků, Policy papers, Speakeři zahraniční, Rámec OSNDotazník, 10 kroků, OECD dopo.
9
MPO MZV – Sekce ekon. Rada kvality MPSV MPO-OECD MZV – Odbor LP + Zdroj informací Rada vlády pro NNO Rada vlády pro LP firmy
10
MPO MZV – Sekce ekon. Rada kvality MPSV MPO-OECD MZV – Odbor LP + Zdroj informací Rada vlády pro NNO Rada vlády pro LP firmy
11
Lobbing jako součást kampaně -Jiná formulace sdělení -Aktivismus jako nástroj tlaku ve správný moment – petice, medializace (na začátku – vstup do hry / ve vyšší fázi procesu)
12
Nástroje -10 kroků k odpovědnému podnikání -Petice -Policy Papery -Dopisy -Účast na konzultačních fórech -Kulatý stůl/ Odborný seminář -Happeningy FLEXIBILNÍ využití nástrojů
13
1.NAČASOVÁNÍ 2.EXISTUJÍCÍ SÍTĚ a KONTAKTY 3.NÁSTROJE PODLE PŘÍLEŽITOSTÍ A PLÁNOVANÝCH AKTIVIT, NE NAOPAK 4. NIKDY SE SÁM/SAMA NEODZBROJOVAT
14
Na co si dát pozor? 1)Instrumentalizace zapojení se do procesů přípravy politik ze strany veřejných činitelů/ dalších aktérů 2) Jednání za zavřenými dveřmi 3) Být partnerem - kam až? Byznys lobbing to má jednodušší - „mít dobré vztahy“, „dobře vycházet“, za jakou cenu, a jak to skloubit s ostrou kritikou politiky směrem k veřejnosti?
15
Jana.vargovcikova@amnesty.cz Dotazy? 1)Co vám přinesl lobbing/ co by vám mohl přinést? 2)V čem vidíte problémy, překážky? 3)Jaká poučení jste si vzali ze svých zkušeností?
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.