Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Systém elektronického mýta v České republice Bratislava IX/2008.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Systém elektronického mýta v České republice Bratislava IX/2008."— Transkript prezentace:

1

2 Systém elektronického mýta v České republice Bratislava IX/2008

3

4

5 Intenzity dopravy na silniční síti v ČR

6 Výstavba mýtných bran Přístup na dálniční síť, plocha/město nebo silnice/tunel/most  otevřít  volně plynoucí! Jeden poplatkový bod (l) zahrnuje jistý úsek nebo vstupní bod pro plochu/město nebo silnice/město/tunel Žádné překážky na vjezdových a výjezdových rampách! úsek „A“ 7,9 km úsek „B“ 4,3 km úsek „C“ 8,5 km Vjezd vozidel do sil. sítě Výjezd ze sil. sítě pro vozidla Celková délka trasy vozidla: 20,7 km

7 Hlavní milníky EFC v České republice 05/2004: vláda ČR schválila záměr na zavedení systému elektronického mýtného; 01/2005: vláda ČR schválila návrh na zavedení systému elektronického mýtného 06/2005: ministr dopravy vyhlásil zadávací řízení na dodavatele veřejné zakázky projektu systému elektronického mýtného; 11/2005: ministerstvo dopravy oznámilo vítěze (konsorcium Kapsch); 03/2006: Úřad na ochranu hospodářské soutěže potvrdil ve dvoustupňovém rozhodnutí výsledek soutěže; 03/2006: ministerstvo dopravy podepsalo smlouvu s konsorciem společností Kapsch a PVT; 04/2006: zahájení prací pro realizaci elektronického mýtného v rozsahu etapy 1; 12/2006: ukončení realizace projektu el. mýtného v rozsahu etapy 1; 1.1.2007: zahájení zkušebního provozu elektronického mýtného v rozsahu etapy 1;

8 Zpoplatněná síť pozemních komunikací

9 novela Zákona o pozemních komunikacích (13/1997 Sb. ve znění 80/2006 Sb) Prováděcí vyhláška (vyhl. č. 527/2006) později ve znění 323/2007 Sb. Nařízení vlády (484/2006 Sb.) stanovení výše časových poplatků a výše sazeb mýtného, později 272/2007 Sb. všeobecné obchodní podmínky provozovatele systému provozovatele systému, Evropské směrnice : 1999/62/ES a 2006/38 /ES 2004/52/ES (interoperabilita) Základní předpisy k mýtu

10 Sazby mýtného na dálnicích a rychlostních silnicích Sazby mýtného na silnicích I. třídy Sazby mýtného [CZK/km] Emisní třída Euro 0-IIEmisní třída Euro III-V Počet náprav 234+23 2,33,75,41,72,94,2 Sazby mýtného [CZK/km] Emisní třída Euro 0-IIEmisní třída Euro III-V Počet náprav 234+23 1,11,82,60,81,42,0

11 Elektronické mýtné v ČR Organizační uspořádání Zadavatel: Ministerstvo dopravy ČR Provozovatel: Ředitelství silnic a dálnic ČR Mobilní kontrola: Celní správa České republiky Projektový manažer: Konsorcium Deloitte Czech Republic and Bovis Lend Lease,a.s. Generální dodavatel: Konsorcium Kapsch Auditor (LogicaCMG)

12 Přímá struktura projektu

13 Detekce vozidla Obrazový záznam Klasifikace vozidla Komunikace (mikrovlna) Kontrola a odeslání dat do centrálního systému

14 A workflow is specified for each inconsistency assigned by RSE: The workflow regulates which tasks to perform and the order of processing these tasks considering the decisions made in the course of its execution. final result: assign incident to confirm or discard suspicion. Workflow 1: RSE Inconsistency 1.Supplementary toll payment This functionality allows a client to register an incorrect toll transaction such as:  A missing toll transaction; i.e. a toll transaction which was not performed due to a tolling station problem or due to an OBU problem. It corresponds to a toll transaction which is not registered in the CAC nor in the OBU.  A toll transaction with a wrong declared vehicle class  A toll transaction with a blacklisted OBU In such a case, the client can register the toll transactions and regularize the corresponding payment, but only for the transactions which occurred in a timeframe of less than 4 hours. This process does not apply to exempt contracts. The main steps of this process are:  The client specifies the correct vehicle class (only one) and the route indicating the starting point (tolling station), the corresponding estimated time, the ending point (tolling station) and optionally one intermediate point (tolling station). As supporting tool, a printed map indicating the position of all the tolling stations can be used.  The system will then display all the incorrect toll transactions corresponding to the specified route and which occurred during the last 4 hours. It will indicate the following information for each transaction: o The toll station location and ID o The toll transaction date & time (real or estimated) o The vehicle class reported by the system or 0 in case of a missing transaction o The correct class specified by the client o The corresponding supplementary payment  For each displayed toll transaction, the agent and the client will jointly confirm the acceptance of the transaction and correct the vehicle class, if necessary.  All the confirmed toll transactions will then be considered as accepted by the client. In case of a manual prepay account, the client will need to pay for the supplementary toll transactions.  The supplementary toll transactions will then be considered as accepted and will be registered by the CS. In the case of an automatic contract (postpay or automatic prepay), the supplementary toll transactions will be charged to the contract for being paid as per the registered means of payment.  In addition, the supplementary toll transactions will be sent to the eMC so the regularisation can be processed and the client not persecuted. Po potvrzení se objeví následující obrazovka, která zobrazí vybrané účty: Po kliknutí na tlačítko [Print] (Tisk) se zobrazí výpis mýtných transakcí. Vybavení na sloupu mýtná brána (enforcementová)

15 Vozidlo mobilní kontroly Celní správy ČR

16 Centrum manuální validace

17 Projekt e-mýtného: Skutečnosti a číselné údaje První etapa byla spuštěna 1. ledna 2007: cca 1000 km dálnic rychlostních silnic Mýtné je placeno kamiony a autobusy, s přívěsem a soupravy s návěsem, jejichž hmotnost je 12 tun a výše Mýtné poplatky za placený mýtný úsek závisejí na kategorii vozidla (závisející na počtu náprav a emisní třídě vozidla) Povinné Premid elektronické on-board jednotky On-board jednotka je distribuována za zálohu 1 550 Kč Mýto může být placeno předem nebo následně Průměrná mýtná sazba je CZK 4,05 za kilometr na dálnicích a rychlostních silnicích Průměrná mýtná sazba je CZK 1,90 za kilometr na silnicích I. třídy

18 Kontaktní a distribuční místa v ČR

19

20 Síť kontaktních a distribučních míst premid point Kontaktní místa Jsou určena především pro poskytování služeb dopravním společnostem Jsou umístěna většinou v krajských městech České republiky Umožňují: Zaregistrovat vozidlo buď pro platbu předem, nebo pro platbu následnou Uzavřít smlouvu pro platbu následnou (post-pay) Zaplatit kauci a získat el. zařízení premid Předplatit mýtné v režimu placení předem Navrátit nespotřebované mýtné při současném vrácení zařízení Obdržet výpisy mýtných transakcí, účetní doklady Distribuční místa Jsou určena zejména pro poskytování služeb řidičům na cestách Jsou umístěna na zpoplatněných komunikacích a v jejich blízkosti a na vybraných hraničních přechodech

21 Výsledky roku 2007

22 Výdej OBU jednotek roce 2007 domácí uživatelé ……..……78 947 zahraniční……………..…..176 151 Post-pay systém……….… 75 157 OBU pro bezplatné užití …... 9 035 Pre-pay systém…………… 170 906 celkem ……….. ………………….255 098

23 Poměr uživatelů dle národnosti / režimu platby Zdroj: Měsíční zpráva Dodavatele celkem post - paypre - pay domácí 32% domácí 62% domácí 21% zahraniční 68% zahraniční 79% zahraniční 38% Nejčastějšími zahraničními uživateli zpoplatněných komunikací ČR jsou: Slovensko, Maďarsko, Polsko, Německo, Rumunsko, Litva

24 ZEMĚPOČET TRANSAKCÍPředepsané mýto v Kč CZČeská republika146 370 9023 407 764 804 SKSlovensko28 833 124828 970 347 PLPolsko13 464 346337 955 852 HUMadarsko10 570 316321 681 505 DENemecko6 571 963166 394 184 RORumunsko4 077 172120 517 261 LTLitva2 197 63353 047 680 BGBulharsko1 545 44246 243 726 ATRakousko1 734 10841 045 081 RSSrbsko1 249 73337 209 592 TRTurecko695 41220 458 546 HRChorvatsko633 57619 855 036 NLNizozemsko707 35618 714 191 ITItálie717 76915 732 310 LVLotyšsko540 45612 040 601 SISlovinsko425 53610 973 201 MKMakedonie308 5929 747 288 GRRecko296 5539 731 942 ESŠpanelsko382 9519 523 379 BYBelorusko400 1089 051 565 UAUkrajina389 3618 827 065

25 TJTádžikistán3 55088 688 LILichtenštejnsko2 53962 504 ALAlbánie3 92860 599 MTMalta2 25559 276 PKPákistán2 40057 452 AZÁzerbájdžán1 68446 205 AMArmenia77722 720 SYSýrie46316 972 KGKyrgyzstán52616 488 YEJemen38212 813 VAVatikán3617 279 MCMonako2126 534 TNTunisko1755 191 IQÍrák1574 536 ILIzrael1424 140 LBLibanon3033 451 LYLibye48735 CELKEMTransakce/Kč224 212 0345 558 340 284

26

27 Sledované logistické parametry služeb Výdej ZásobaNabíjení Vracení

28 Zpoplatněná síť pozemních komunikací k 1.1.2008

29 Realita v. původní úvahy Původní představa o zpoplatnění vybraného okruhu silnic I. třídy mikrovlnnou technologií byla změněna : Vyvstal politický a právně-administrativní problém s výstavbou mýtných bran v regionech Analýza ukázala, že při intenzitě dopravy vozidel s hmotností nad 12 t a stávajících mýtných tarifech, nebude ekonomicky rentabilní Kraje zároveň volají po možnostech regulovat dopravu pomocí celoplošného zpoplatnění kamionů Nutnost za změněných okolností upravit podobu další etapy budování mýtného systému Na silnicích I. třídy redukovat zpoplatněné mýtné trasy na tranzitní spojení

30 Celoplošné zpoplatnění satelitem Celoplošné zpoplatnění plánovaného rozsahu na světě nemá obdoby, neexistují zkušenosti S ohledem na to plánuje MD : 1. Zpracovat podrobnou technicko-ekonomickou studii celoplošného zpoplatnění pomocí satelitu 2. Využít existujícího elektronického mýtného systému (otevřený centrální systém, billing, clearing, call centrum, stacionární i mobilní enforcement, síť distribučních a kontaktních center, uživatelská podpora, centrum manuální validace + mikrovlnné prvky samotného zpoplatnění) 3. Pro případné celoplošné zpoplatnění bude vyhlášeno výběrové řízení s tím, že dodavatel zajistí interoperabilitu se stávajícím systémem

31 Shrnutí faktů Další postup budování mýtného systému: 1. Dokončení zpoplatnění mikrovlnnou technologií na dálnicích a rychlostních silnicích i nově budovaných a na tranzitních silnicích I. třídy 2. Příprava na zavedení zpoplatnění od 3,5 t 3. Pro případné celoplošné zpoplatnění, tedy pro silnice nižších tříd využít satelitní technologii (především kombinované OBU) 4. V maximální míře rozvíjet využívání stávajícího mýtného systému pro další účely jako bezpečnost, telematické aplikace (např. na dálnici D1), příp. další možné prvky (el. viněty apod.).

32 Otevřený mýtný systém České republice CENTRÁLNÍ MÝTNÝ SYSTÉM ÚČTOVÁNÍ + FAKTURACE DATABÁZE UŽIVATELŮ OBU LOGISTIKA KONTAKTNÍ + DISTRIBUČNÍ MÍSTA CALL CENTRUM PEVNÁ +PŘENOSNÁ + MOBILNÍ KONTROLA CENTRUM MANUÁLNÍ VALIDACE UŽIVATELSKÁ PODPORA + WEBPORTAL @ MIKROVLNNÁ INFRASTRUKTURA GPS / GSM INFRASTRUKTURA

33 Ing. Václav Černý Ministerstvo dopravy České republiky Odbor pozemních komunikací vedoucí oddělení telematiky, dopravních informací a zpoplatnění silniční sítě vaclav.cerny@mdcr.cz Děkuji za pozornost


Stáhnout ppt "Systém elektronického mýta v České republice Bratislava IX/2008."

Podobné prezentace


Reklamy Google