Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Systém elektronického mýta v České republice Bratislava IX/2008

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Systém elektronického mýta v České republice Bratislava IX/2008"— Transkript prezentace:

1 Systém elektronického mýta v České republice Bratislava IX/2008

2

3

4 Intenzity dopravy na silniční síti v ČR

5 Výstavba mýtných bran Přístup na dálniční síť, plocha/město nebo silnice/tunel/most  otevřít  volně plynoucí! Jeden poplatkový bod (l) zahrnuje jistý úsek nebo vstupní bod pro plochu/město nebo silnice/město/tunel Žádné překážky na vjezdových a výjezdových rampách! úsek „A“ 7,9 km Vjezd vozidel do sil. sítě úsek „B“ 4,3 km úsek „C“ 8,5 km Výjezd ze sil. sítě pro vozidla Celková délka trasy vozidla: 20,7 km

6 Hlavní milníky EFC v České republice
05/2004: vláda ČR schválila záměr na zavedení systému elektronického mýtného; 01/2005: vláda ČR schválila návrh na zavedení systému elektronického mýtného 06/2005: ministr dopravy vyhlásil zadávací řízení na dodavatele veřejné zakázky projektu systému elektronického mýtného; 11/2005: ministerstvo dopravy oznámilo vítěze (konsorcium Kapsch); 03/2006: Úřad na ochranu hospodářské soutěže potvrdil ve dvoustupňovém rozhodnutí výsledek soutěže; 03/2006: ministerstvo dopravy podepsalo smlouvu s konsorciem společností Kapsch a PVT; 04/2006: zahájení prací pro realizaci elektronického mýtného v rozsahu etapy 1; 12/2006: ukončení realizace projektu el. mýtného v rozsahu etapy 1; : zahájení zkušebního provozu elektronického mýtného v rozsahu etapy 1;

7 Zpoplatněná síť pozemních komunikací

8 Základní předpisy k mýtu
novela Zákona o pozemních komunikacích (13/1997 Sb. ve znění 80/2006 Sb) Prováděcí vyhláška (vyhl. č. 527/2006) později ve znění 323/2007 Sb. Nařízení vlády (484/2006 Sb.) stanovení výše časových poplatků a výše sazeb mýtného, později 272/2007 Sb. všeobecné obchodní podmínky provozovatele systému provozovatele systému, Evropské směrnice : 1999/62/ES a 2006/38 /ES 2004/52/ES (interoperabilita)

9 Sazby mýtného na dálnicích a rychlostních silnicích
Sazby mýtného [CZK/km] Emisní třída Euro 0-II Emisní třída Euro III-V Počet náprav 2 3 4+ 2,3 3,7 5,4 1,7 2,9 4,2 Sazby mýtného na silnicích I. třídy Sazby mýtného [CZK/km] Emisní třída Euro 0-II Emisní třída Euro III-V Počet náprav 2 3 4+ 1,1 1,8 2,6 0,8 1,4 2,0

10 Elektronické mýtné v ČR Organizační uspořádání
Zadavatel: Ministerstvo dopravy ČR Provozovatel: Ředitelství silnic a dálnic ČR Mobilní kontrola: Celní správa České republiky Projektový manažer: Konsorcium Deloitte Czech Republic and Bovis Lend Lease,a.s. Generální dodavatel: Konsorcium Kapsch Auditor (LogicaCMG)

11 Přímá struktura projektu

12 Komunikace (mikrovlna) Kontrola a odeslání dat do centrálního systému
Detekce vozidla Obrazový záznam Komunikace (mikrovlna) Klasifikace vozidla Kontrola a odeslání dat do centrálního systému

13 Vybavení na sloupu mýtná brána (enforcementová)
Supplementary toll payment This functionality allows a client to register an incorrect toll transaction such as: A missing toll transaction; i.e. a toll transaction which was not performed due to a tolling station problem or due to an OBU problem. It corresponds to a toll transaction which is not registered in the CAC nor in the OBU. A toll transaction with a wrong declared vehicle class A toll transaction with a blacklisted OBU In such a case, the client can register the toll transactions and regularize the corresponding payment, but only for the transactions which occurred in a timeframe of less than 4 hours. This process does not apply to exempt contracts. The main steps of this process are: The client specifies the correct vehicle class (only one) and the route indicating the starting point (tolling station), the corresponding estimated time, the ending point (tolling station) and optionally one intermediate point (tolling station). As supporting tool, a printed map indicating the position of all the tolling stations can be used. The system will then display all the incorrect toll transactions corresponding to the specified route and which occurred during the last 4 hours. It will indicate the following information for each transaction: The toll station location and ID The toll transaction date & time (real or estimated) The vehicle class reported by the system or 0 in case of a missing transaction The correct class specified by the client The corresponding supplementary payment For each displayed toll transaction, the agent and the client will jointly confirm the acceptance of the transaction and correct the vehicle class, if necessary. All the confirmed toll transactions will then be considered as accepted by the client. In case of a manual prepay account, the client will need to pay for the supplementary toll transactions. The supplementary toll transactions will then be considered as accepted and will be registered by the CS. In the case of an automatic contract (postpay or automatic prepay), the supplementary toll transactions will be charged to the contract for being paid as per the registered means of payment. In addition, the supplementary toll transactions will be sent to the eMC so the regularisation can be processed and the client not persecuted. Vybavení na sloupu mýtná brána (enforcementová) Po potvrzení se objeví následující obrazovka, která zobrazí vybrané účty: Po kliknutí na tlačítko [Print] (Tisk) se zobrazí výpis mýtných transakcí. A workflow is specified for each inconsistency assigned by RSE: The workflow regulates which tasks to perform and the order of processing these tasks considering the decisions made in the course of its execution. final result: assign incident to confirm or discard suspicion. Workflow 1: RSE Inconsistency

14 Vozidlo mobilní kontroly Celní správy ČR

15 Centrum manuální validace

16 Projekt e-mýtného: Skutečnosti a číselné údaje
První etapa byla spuštěna 1. ledna 2007: cca 1000 km dálnic rychlostních silnic Mýtné je placeno kamiony a autobusy, s přívěsem a soupravy s návěsem, jejichž hmotnost je 12 tun a výše Mýtné poplatky za placený mýtný úsek závisejí na kategorii vozidla (závisející na počtu náprav a emisní třídě vozidla) Povinné Premid elektronické on-board jednotky On-board jednotka je distribuována za zálohu Kč Mýto může být placeno předem nebo následně Průměrná mýtná sazba je CZK 4,05 za kilometr na dálnicích a rychlostních silnicích Průměrná mýtná sazba je CZK 1,90 za kilometr na silnicích I. třídy

17 Kontaktní a distribuční místa v ČR

18

19 Síť kontaktních a distribučních míst premid point
Kontaktní místa Jsou určena především pro poskytování služeb dopravním společnostem Jsou umístěna většinou v krajských městech České republiky Umožňují: Zaregistrovat vozidlo buď pro platbu předem, nebo pro platbu následnou Uzavřít smlouvu pro platbu následnou (post-pay) Zaplatit kauci a získat el. zařízení premid Předplatit mýtné v režimu placení předem Navrátit nespotřebované mýtné při současném vrácení zařízení Obdržet výpisy mýtných transakcí, účetní doklady Distribuční místa Jsou určena zejména pro poskytování služeb řidičům na cestách Jsou umístěna na zpoplatněných komunikacích a v jejich blízkosti a na vybraných hraničních přechodech

20 Výsledky roku 2007

21 Výdej OBU jednotek roce 2007
domácí uživatelé ……..……78 947 zahraniční……………..… Post-pay systém……….… 75 157 OBU pro bezplatné užití …... 9 035 Pre-pay systém…………… celkem ……….. ………………….255 098

22 Poměr uživatelů dle národnosti / režimu platby
celkem domácí 32% zahraniční 68% post - pay pre - pay zahraniční 38% zahraniční 79% domácí 21% domácí 62% Nejčastějšími zahraničními uživateli zpoplatněných komunikací ČR jsou: Slovensko, Maďarsko, Polsko, Německo, Rumunsko, Litva Zdroj: Měsíční zpráva Dodavatele

23 ZEMĚ POČET TRANSAKCÍ Předepsané mýto v Kč CZ Česká republika SK Slovensko PL Polsko HU Madarsko DE Nemecko RO Rumunsko LT Litva BG Bulharsko AT Rakousko RS Srbsko TR Turecko HR Chorvatsko NL Nizozemsko IT Itálie LV Lotyšsko SI Slovinsko MK Makedonie GR Recko ES Španelsko BY Belorusko UA Ukrajina

24 CELKEM Transakce/Kč 224 212 034 5 558 340 284 TJ Tádžikistán 3 550
88 688 LI Lichtenštejnsko 2 539 62 504 AL Albánie 3 928 60 599 MT Malta 2 255 59 276 PK Pákistán 2 400 57 452 AZ Ázerbájdžán 1 684 46 205 AM Armenia 777 22 720 SY Sýrie 463 16 972 KG Kyrgyzstán 526 16 488 YE Jemen 382 12 813 VA Vatikán 361 7 279 MC Monako 212 6 534 TN Tunisko 175 5 191 IQ Írák 157 4 536 IL Izrael 142 4 140 LB Libanon 303 3 451 LY Libye 48 735  CELKEM Transakce/Kč

25

26 Sledované logistické parametry služeb
Výdej Vracení Zásoba Nabíjení

27 Zpoplatněná síť pozemních komunikací k 1.1.2008

28 Realita v. původní úvahy
Původní představa o zpoplatnění vybraného okruhu silnic I. třídy mikrovlnnou technologií byla změněna : Vyvstal politický a právně-administrativní problém s výstavbou mýtných bran v regionech Analýza ukázala, že při intenzitě dopravy vozidel s hmotností nad 12 t a stávajících mýtných tarifech, nebude ekonomicky rentabilní Kraje zároveň volají po možnostech regulovat dopravu pomocí celoplošného zpoplatnění kamionů Nutnost za změněných okolností upravit podobu další etapy budování mýtného systému Na silnicích I. třídy redukovat zpoplatněné mýtné trasy na tranzitní spojení

29 Celoplošné zpoplatnění satelitem
Celoplošné zpoplatnění plánovaného rozsahu na světě nemá obdoby, neexistují zkušenosti S ohledem na to plánuje MD : Zpracovat podrobnou technicko-ekonomickou studii celoplošného zpoplatnění pomocí satelitu Využít existujícího elektronického mýtného systému (otevřený centrální systém, billing, clearing, call centrum, stacionární i mobilní enforcement, síť distribučních a kontaktních center, uživatelská podpora, centrum manuální validace + mikrovlnné prvky samotného zpoplatnění) Pro případné celoplošné zpoplatnění bude vyhlášeno výběrové řízení s tím, že dodavatel zajistí interoperabilitu se stávajícím systémem

30 Další postup budování mýtného systému:
Shrnutí faktů Další postup budování mýtného systému: Dokončení zpoplatnění mikrovlnnou technologií na dálnicích a rychlostních silnicích i nově budovaných a na tranzitních silnicích I. třídy Příprava na zavedení zpoplatnění od 3,5 t Pro případné celoplošné zpoplatnění, tedy pro silnice nižších tříd využít satelitní technologii (především kombinované OBU) V maximální míře rozvíjet využívání stávajícího mýtného systému pro další účely jako bezpečnost, telematické aplikace (např. na dálnici D1), příp. další možné prvky (el. viněty apod.).

31 Otevřený mýtný systém České republice
GPS / GSM INFRASTRUKTURA MIKROVLNNÁ INFRASTRUKTURA CENTRÁLNÍ MÝTNÝ SYSTÉM ÚČTOVÁNÍ + FAKTURACE DATABÁZE UŽIVATELŮ OBU LOGISTIKA KONTAKTNÍ + DISTRIBUČNÍ MÍSTA CALL CENTRUM PEVNÁ +PŘENOSNÁ + MOBILNÍ KONTROLA CENTRUM MANUÁLNÍ VALIDACE UŽIVATELSKÁ PODPORA + WEBPORTAL @

32 Děkuji za pozornost Ing. Václav Černý Ministerstvo dopravy České republiky Odbor pozemních komunikací vedoucí oddělení telematiky, dopravních informací a zpoplatnění silniční sítě


Stáhnout ppt "Systém elektronického mýta v České republice Bratislava IX/2008"

Podobné prezentace


Reklamy Google