Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

MATEMATICKÉ POHÁDKY S PROCENTY. Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/21.2852 Šablona:III/2č.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "MATEMATICKÉ POHÁDKY S PROCENTY. Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/21.2852 Šablona:III/2č."— Transkript prezentace:

1 MATEMATICKÉ POHÁDKY S PROCENTY

2 Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2č. materiálu: VY_32_INOVACE_248 Jméno autora:Klára Křížová Třída/ročník:VII. Datum vytvoření:

3 Vzdělávací oblast:Matematika a její aplikace Tematická oblast:Procenta Předmět:Matematika Výstižný popis způsobu využití, případně metodické pokyny: matematické pohádky neboli delší slovní úlohy zapracované do pohádek, žáci řeší slevy, úroky a vidí jejich praktické použití Klíčová slova: matematická pohádka, procento, počet procent, procentová část, sleva, úrok Druh učebního materiálu:prezentace PowerPoint

4 POHÁDKA UMOUNĚNÁ Věřte, nevěřte téhle umouněné havířské povídačce. Za časů krále Nevímkterého, okolo roku nevímkdy kopali dva horníci. Ale pořád ne a ne narazit ani na zlato, ani na stříbro, natožpak na drahé kamení. Do začátku kopání si vzali od královské spořitelny podnikatelskou půjčku grošů na roční úrok 15 % a teď už ani nedoufali, že ji někdy splatí. Najednou za nimi cupy dupy, a kde se vzal, tu se vzal, stojí tady skříteček permoníček. „Hoši umounění, já vám ukážu, kde kopat – ale ne zlato, nýbrž kvalitní černé uhlí.“

5 „Co je to uhlí, strýčku permoníčku, to mi neznáme.“ „To je fajn věc, hoši, to dává při hoření víc tepla než dřevo. Když ukážete lidem výhody uhlí, máte o blahobyt postaráno,“ povídá permoníček a přitom už je vede štolou, aby jim ukázal to „černé zlato“. Oba havíři se pustili do podnikání a vedlo se jim náramně dobře. Na vás už nyní pouze zbylo vypočítat, jak velký úrok museli havíři zaplatit spořitelně, když půjčku splatili již za 9 měsíců.

6 15 % ze grošů: 100 % … % … % … = grošů Takový je úrok po roce. 9 měsíců jsou ale ¾ roku ¾ = 810 grošů jiná možnost: 1080 : 12 = 90 grošů (za měsíc) = 810 grošů Havíři vrátili kromě půjčené částky ještě úrok 810 grošů.

7 O BURZONI ZE SPOŘILOVA Bylo nebylo jedno království – Spořilov se jmenovalo. Žil byl v tomto království princ Burzoň. V celém království byste marně hledali nějaké chudé lidi. Princ totiž uměl vládnout nejen království, ale i na burze, a tak svým poddaným zajistil blahobyt obchodováním s královskými akciemi na Wall Street. Pak nadešel čas, aby se princ poohlédl po nevěstě. Dal tedy vyhlásit, že princezny z blízkých i dalekých království mu mohou zaslat portrétní fotografie a také výpis z královských bankovních účtů.

8 Nabídek mu přišlo hodně. Princ Burzoň všechny vyhodnotil a nakonec mu zbyly dvě nejlepší nabídky, u kterých se nemohl rozhodnout. Obě princezny byly hezké, obě měly stejně tučná konta. Princ si chtěl své úspory uložit v jejich bankách, a proto ho zajímalo, jaké nabízejí pro své klienty úroky. Ta, jejíž banka nabízí větší úrok, tu si vezme. U banky princezny Boženky z každých uložených 200,- dostanete 30 Kč. V bance princezny Blaženky z každých 300,- obdržíte 42 Kč. Ožení se princ s Boženkou, nebo Blaženkou?

9 1.způsob – zjištění procent úroku 100 % … 200 Kč100 % … 300 Kč 1 % … 2 Kč1 % … 3 Kč x % … 30 : 2 = 15 % y % … 42 : 3 = 14 % 2. způsob – zjištění, kolik Kč úroků dostanu z vložené stokoruny z 200,- … 30,- => ze 100,- dostanu ½ z 30,-, tedy 15 Kč z 300,- … 42,- => ze 100,- dostanu ze 42,-, tedy 14 Kč

10 3. způsob – zjištění, kolik Kč obdržím z částky, která je stejná u obou bank – nejbližší společný násobek čísel 200 a 300 n (200, 300) = 600 u Boženky … 3x víc než 30,- => 90 Kč u Blaženky … 2x víc než 42 Kč => 84 Kč Všechny tři způsoby ukazují, že u Boženky se bude mít princ lépe Princ se ožení s princeznou Boženkou.

11 POHÁDKA REKLAMNÍ Byl nebyl jeden obchod, v obchodě bylo nebylo zboží, mezi zbožím byl nebyl jeden výrobek a ten měl neměl svoji cenu pohádkových korun. Aby se dobře prodával, udělali výrobku reklamu, která byla však drahá, a tak museli ještě před uvedením reklamní kampaně zvýšit jeho cenu o 25 %. „Teď je tu ten pravý výrobek pro vás. Kromě toho, že je nový a vylepšený, tak je originální, tradiční a dokonalý. Úspěch s ním je vždy zaručen, protože je perfektní a bezvadný, nic není lepší.

12 Koupíte-li si ho, poznáte tu lehkost a přirozenost, budete nadšeni jeho osvěžujícími, nekonečnými, jedinečnými a podmanivými vlastnostmi. Chcete důkaz místo slibů? Klinické testy dokázaly, že je to revoluční technologie a že řeší každý problém. Tedy neváhejte, našli jste to pravé, je to váš styl! Pocítíte okamžitou úlevu, osvěží vás jako jízda divokou řekou. Jedná se o novou generaci, novou sílu a přitom opravdu šetrné řešení, jemné, přirozené, plné krásy, navíc bioaktivní. Dvěma slovy – bezstarostně spolu.“

13 Díky reklamě se výrobek prodával dobře, a tak zase cenu o 25 % snížili. Kdy byl výrobek vlastně levnější? Před zdražením, nebo po snížení ceny? Nebo snad byl stejně drahý?

14 Stejně drahý určitě nebyl. První zdražení se počítalo ze základu korun, zlevnění už z jiného základu. 100 % … korun 1 % … 10 korun 25 % … = 250 korun Cena po zdražení tedy byla , pohádkových korun. 100 % … korun 1 % … 12,50 korun 25 % … ,50 = 312,50 korun Cena po zlevnění je 1250 – 312,50, tedy 937,50 pohádkových korun. Po snížení byla cena nižší než na začátku.

15 KRTEK A KALHOTKY Krásné kalhotky i s kapsami viděl krteček viset na prádelní šňůře a přesně po takových zatoužil. Dokonce si již předtím vypočetl, že při jeho výšce 17 cm bude na kalhoty potřeba 200 cm 2 látky. Je známo, že krtci nemají peníze, a tak všechny firmy, které oslovil, mu práci či materiál na zhotovení kalhotek sponzorsky věnovaly. Nejdřív oslovil firmu LL, tedy Lány lnu, která darovala základní surovinu, poté oslovil žábu z První české namáčecí, která len namočila, dále pana Čápa, ředitele firmy Čáp & syn, který zajistil lámání.

16 K pročesávání se uvolila firma Čísyčísy, jež byla ve vlastnictví ježčí rodiny, která zároveň dala krtkovi typ na rodinu pavoučí, která v rámci podniku Snování, s. r. o., zajistila usoukání v nit. Tkaní je náročný a drahý proces, ale naštěstí měl ve firmě „Mravenec – práce všeho druhu“ známého, tedy přímo pana vedoucího, mravence Ferdu. Teď již stačilo látku správně nastříhat, což provedla akciová společnost Rakostřih, a ušít – ovšem kde jinde než v „Salon de mode Rakosnicek“.

17 40 cm 2 látky ještě zbylo, a tak si nechal krteček ušít slušivou čepici. Kolik procent činil tento zbytek z původně plánovaného obsahu látky, už nevypočítá sponzorsky žádná firma; to budete muset vypočítat vy.

18 základ – 100 % … 200 cm 2 40 cm 2 = … pětina ze 100 % je 20 % Zbytek látky byl 20 %. jiný způsob: 1 % … 2 cm 2 x % … 40 : 2 = 20 %

19 Zdroj: VESELÝ, M. Bylo nebylo (Matematické pohádky) Pro 2. stupeň ZŠ. Praha: Albatros, ISBN Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Klára Křížová.


Stáhnout ppt "MATEMATICKÉ POHÁDKY S PROCENTY. Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/21.2852 Šablona:III/2č."

Podobné prezentace


Reklamy Google