Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

VYSOKÉ UČENÍ TECHNICKÉ V BRNĚ FAKULTA STROJNÍHO INŽENÝRSTVÍ - ENERGETICKÝ ÚSTAV ODBOR TERMOMECHANIKY A TECHNIKY PROSTŘEDÍ 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10... 36 11.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "VYSOKÉ UČENÍ TECHNICKÉ V BRNĚ FAKULTA STROJNÍHO INŽENÝRSTVÍ - ENERGETICKÝ ÚSTAV ODBOR TERMOMECHANIKY A TECHNIKY PROSTŘEDÍ 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10... 36 11."— Transkript prezentace:

1 VYSOKÉ UČENÍ TECHNICKÉ V BRNĚ FAKULTA STROJNÍHO INŽENÝRSTVÍ - ENERGETICKÝ ÚSTAV ODBOR TERMOMECHANIKY A TECHNIKY PROSTŘEDÍ doc. Ing. Josef ŠTETINA, Ph.D. Seminář aplikované termomechaniky Předmět 3. ročníku BS

2 Čtyřdobý zážehový (benzínový) motor Dvoudobý zážehový (benzínový) motor Čtyřdobý vznětový (naftový) motor Zážehový (benzínový) motor s rotačním pístem

3 KontaktníBezkontaktní Podle způsobu zapálení pohonné směsi rozlišujeme: a)motory zážehové (palivo zažehne jiskra svíčky) b) motory vznětové (palivo se vznítí) zážehové motory (benzínové)a)Dvoudobé b)Čtyřdobé vznětové (Dieselové) Podle počtu dob v pracovním cyklu rozlišujeme: Podle nasávaného vzduchu: a)Atmosferické b)Přeplňované

4 HISTORIE Joseph Étienne Lenoir (1822 – 1900) navrhuje první motor s vnitřním spalováním, s uhlím a vzduchem jako palivem Nikolaus Otto (1832 – 1891) vyvíjí čtyřdobý motor – dvojtaktní motor Gottlieb Daimler ( ) staví první benzínový motor Rudolf Diesel (1858 – 1913) vysokotlaký motor se samočinným zážehem Charles Parsons staví první parní turbínu na výrobu elektřiny Robert Goddard vypouští první raketu na kapalné palivo Frank Whittle patentuje vynález tryskového motoru Felix Wankel ( ,) vyvíjí Wankelův motor Nikolaus Otto Rudolf Diesel Gottlieb Daimler Joseph Étienne Lenoir

5 LODNÍ MOTOR Motor – PS, Rozměry: 26,7m x 13,2m. Hmotnost: 2300 tun, Spotřeba: l / h

6 ZMĚŘENÝ p-V DIAGRAM MOTOR ŠKODA 1.4 MPI

7 Převzato z Autoexpert 9/2009 HISTORICKÝ VÝVOJ

8 POROVNÁVACÍ DIAGRAM OBECNÉHO CYKLU stupeň komprese (kompresní poměr) stupeň izochorického zvýšení tlaku stupeň izobarického zvětšení objemu

9 STŘEDNÍ TEORETICKÝ TLAK PRACOVNÍCH OBĚHŮ Výkon čtyřdobého motoru Stará pravda: Objem ničím nenahradíš.

10 PRACOVNÍ CYKLUS SPALOVACÍHO MOTORU

11 TRANSFORMACE ENERGIE

12 ZÁKLADNÍ POJMY HÚ – horní úvrať, horní mrtvá poloha (TDC) DÚ – dolní úvrať, dolní mrtvá poloha (BDC) Vrtání – průměr válce Zdvih – dráha mezi HÚ – DÚ Komresní objem – objem nad pístem v HÚ Zdvihový objem – objem mezi HÚ do DÚ Objem válce – Kompresní + zdvihový Kompresní poměr

13 OTTŮV CYKLUS – ZÁŽEHOVÉHO MOTORU

14 bod 1: p 1, V 1, T 1 bod 2: bod 3: bod 4: TERMICKÁ ÚČINNOST-OTTOVA CYKLU

15 15 VLIVY NA TERMICKOU ÚČINNOST OTTOVA CYKLU

16 SOUVISLOST KOMPRESNÍHO POMĚRU A MECHANICKÉ ÚČINNOSTI

17 PŘEDSTIH ZÁŽEHU

18 CHARAKTERISTICKÉ PARAMETRY ZÁŽEHOVÝCH MOTORŮ rok Kompresní poměr [-] Jmenovité otáčky [min -1 ] Střední efektivní tlak [MPa] Objemový výkon [kW.dm -3 ] minmaxminmaxminmaxminmax 19666, ,651, ,510, ,651, , ,81,

19 DIESLŮV CYKLUS – ROVNOTLAKÝ CYKLUS

20 TERMICKÁ ÚČINNOST-DIESLOVA CYKLU kompresní poměr stupeň izobarického zvětšení objemu

21 SABATŮV CYKLUS – VZNĚTOVÉHO MOTORU

22 bod 1: p 1, V 1, T 1 bod 2: bod 3: bod 4: bod 5: TERMICKÁ ÚČINNOST-SABATOVA CYKLU

23 VLIV STUPNĚ ZVÝŠENÍ TLAKU

24 VLIV ZVÝŠENÍ OBJEMU

25 CHARAKTERISTICKÉ PARAMETRY VZNĚTOVÝCH MOTORŮ rok Kompresní poměr [-] Jmenovité otáčky [min -1 ] Střední efektivní tlak [MPa] Objemový výkon [kW.dm -3 ] minmaxminmaxminmaxminmax ,680, ,61, ,751,

26 POROVNÁNÍ PŘI Q HO =Q HS A STEJNÝCH KOMPRESNÍCH POMĚRECH ε O =ε S > < Účinnější Ottův cyklus

27 Porovnání při Q HO =Q HS A STEJNÝCH TLACÍCH p maxO = p maxS A p minO = p minS < > Účinnější Sabatův cyklus

28 STEJNÉ Q HO =Q HS A STUPNĚ KOMPRESE DLE PRAXE < > Účinnější Sabatův cyklus

29 POROVNÁNÍ Q HO =Q HS A STEJNÉ MAXIMÁLNÍ A MINIMÁLNÍ OBJEMY V maxO =V maxS A V minO =V minS > < Účinnější Ottův cyklus

30 CARNOTIZACE CYKLU POKUD ROZDÍLNÁ PŘIVEDENÁ TEPLA Účinnější Sabatův cyklus

31

32 PARAMETRBenzínNaftaVodík kapalný měrná hmotnostkg.m -3 0,730,860,071 bod varu oCoC 38   spodní výhřevnostMJ.kg -1 44,943,0120 spodní výhřevnostMJ.m stechiometrický poměr kg.kg -1 14, zápalná teplota oCoC rychlost hořením.s

33

34

35

36 n – úhel otočení T - S


Stáhnout ppt "VYSOKÉ UČENÍ TECHNICKÉ V BRNĚ FAKULTA STROJNÍHO INŽENÝRSTVÍ - ENERGETICKÝ ÚSTAV ODBOR TERMOMECHANIKY A TECHNIKY PROSTŘEDÍ 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10... 36 11."

Podobné prezentace


Reklamy Google