Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

VYSOKÉ UČENÍ TECHNICKÉ V BRNĚ FAKULTA STROJNÍHO INŽENÝRSTVÍ - ENERGETICKÝ ÚSTAV ODBOR TERMOMECHANIKY A TECHNIKY PROSTŘEDÍ 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10... 36 11.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "VYSOKÉ UČENÍ TECHNICKÉ V BRNĚ FAKULTA STROJNÍHO INŽENÝRSTVÍ - ENERGETICKÝ ÚSTAV ODBOR TERMOMECHANIKY A TECHNIKY PROSTŘEDÍ 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10... 36 11."— Transkript prezentace:

1 VYSOKÉ UČENÍ TECHNICKÉ V BRNĚ FAKULTA STROJNÍHO INŽENÝRSTVÍ - ENERGETICKÝ ÚSTAV ODBOR TERMOMECHANIKY A TECHNIKY PROSTŘEDÍ 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10... 36 11. 10. 2010 doc. Ing. Josef ŠTETINA, Ph.D. Seminář aplikované termomechaniky Předmět 3. ročníku BS http://ottp.fme.vutbr.cz/sat/

2 Čtyřdobý zážehový (benzínový) motor Dvoudobý zážehový (benzínový) motor Čtyřdobý vznětový (naftový) motor Zážehový (benzínový) motor s rotačním pístem 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10... 36

3 KontaktníBezkontaktní Podle způsobu zapálení pohonné směsi rozlišujeme: a)motory zážehové (palivo zažehne jiskra svíčky) b) motory vznětové (palivo se vznítí) zážehové motory (benzínové)a)Dvoudobé b)Čtyřdobé vznětové (Dieselové) Podle počtu dob v pracovním cyklu rozlišujeme: Podle nasávaného vzduchu: a)Atmosferické b)Přeplňované

4 HISTORIE 1860 - Joseph Étienne Lenoir (1822 – 1900) navrhuje první motor s vnitřním spalováním, s uhlím a vzduchem jako palivem. 1876 - Nikolaus Otto (1832 – 1891) vyvíjí čtyřdobý motor. 1867 – dvojtaktní motor 1883 - Gottlieb Daimler (1834-1900) staví první benzínový motor. 1897 - Rudolf Diesel (1858 – 1913) vysokotlaký motor se samočinným zážehem 1884 - Charles Parsons staví první parní turbínu na výrobu elektřiny. 1926 - Robert Goddard vypouští první raketu na kapalné palivo. 1930 - Frank Whittle patentuje vynález tryskového motoru. 1956 - Felix Wankel (1902 - 1988,) vyvíjí Wankelův motor. 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10... 36 Nikolaus Otto Rudolf Diesel Gottlieb Daimler Joseph Étienne Lenoir

5 LODNÍ MOTOR Motor – 108 920 PS, Rozměry: 26,7m x 13,2m. Hmotnost: 2300 tun, Spotřeba: 6 275 l / h 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10... 36

6 ZMĚŘENÝ p-V DIAGRAM MOTOR ŠKODA 1.4 MPI 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10... 35

7 Převzato z Autoexpert 9/2009 HISTORICKÝ VÝVOJ 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10... 36

8 POROVNÁVACÍ DIAGRAM OBECNÉHO CYKLU stupeň komprese (kompresní poměr) stupeň izochorického zvýšení tlaku stupeň izobarického zvětšení objemu

9 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10... 36 STŘEDNÍ TEORETICKÝ TLAK PRACOVNÍCH OBĚHŮ Výkon čtyřdobého motoru Stará pravda: Objem ničím nenahradíš.

10 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10... 36 PRACOVNÍ CYKLUS SPALOVACÍHO MOTORU

11 TRANSFORMACE ENERGIE 1... 9 10 11 12 13 14 15... 36

12 ZÁKLADNÍ POJMY HÚ – horní úvrať, horní mrtvá poloha (TDC) DÚ – dolní úvrať, dolní mrtvá poloha (BDC) Vrtání – průměr válce Zdvih – dráha mezi HÚ – DÚ Komresní objem – objem nad pístem v HÚ Zdvihový objem – objem mezi HÚ do DÚ Objem válce – Kompresní + zdvihový Kompresní poměr 1... 9 10 11 12 13 14 15... 36

13 OTTŮV CYKLUS – ZÁŽEHOVÉHO MOTORU 1... 9 10 11 12 13 14 15... 36

14 bod 1: p 1, V 1, T 1 bod 2: bod 3: bod 4: TERMICKÁ ÚČINNOST-OTTOVA CYKLU 1... 9 10 11 12 13 14 15... 36

15 15 VLIVY NA TERMICKOU ÚČINNOST OTTOVA CYKLU 1... 9 10 11 12 13 14 15... 36

16 SOUVISLOST KOMPRESNÍHO POMĚRU A MECHANICKÉ ÚČINNOSTI 1... 10 11 12 13 14 15 16... 36

17 PŘEDSTIH ZÁŽEHU 1... 11 12 13 14 15 16 17... 36

18 CHARAKTERISTICKÉ PARAMETRY ZÁŽEHOVÝCH MOTORŮ rok Kompresní poměr [-] Jmenovité otáčky [min -1 ] Střední efektivní tlak [MPa] Objemový výkon [kW.dm -3 ] minmaxminmaxminmaxminmax 19666,69340057000,651,11537 19947,510,5400065000,651,52580 2003912,5450088000,81,33188 1... 16 17 18 19 20 21 22... 36

19 DIESLŮV CYKLUS – ROVNOTLAKÝ CYKLUS 1... 16 17 18 19 20 21 22... 36

20 TERMICKÁ ÚČINNOST-DIESLOVA CYKLU kompresní poměr stupeň izobarického zvětšení objemu 1... 16 17 18 19 20 21 22... 36

21 SABATŮV CYKLUS – VZNĚTOVÉHO MOTORU 1... 16 17 18 19 20 21 22... 36

22 bod 1: p 1, V 1, T 1 bod 2: bod 3: bod 4: bod 5: TERMICKÁ ÚČINNOST-SABATOVA CYKLU 1... 16 17 18 19 20 21 22... 36

23 VLIV STUPNĚ ZVÝŠENÍ TLAKU 1... 17 18 19 20 21 22 23... 36

24 VLIV ZVÝŠENÍ OBJEMU 1... 18 19 20 21 22 23 24... 36

25 CHARAKTERISTICKÉ PARAMETRY VZNĚTOVÝCH MOTORŮ rok Kompresní poměr [-] Jmenovité otáčky [min -1 ] Střední efektivní tlak [MPa] Objemový výkon [kW.dm -3 ] minmaxminmaxminmaxminmax 19661921380042000,680,721319 19941923340050000,61,12038 20031621300044000,751,72558 1... 23 24 25 26 27 28 29... 36

26 POROVNÁNÍ PŘI Q HO =Q HS A STEJNÝCH KOMPRESNÍCH POMĚRECH ε O =ε S > < Účinnější Ottův cyklus 1... 23 24 25 26 27 28 29... 36

27 Porovnání při Q HO =Q HS A STEJNÝCH TLACÍCH p maxO = p maxS A p minO = p minS < > Účinnější Sabatův cyklus 1... 23 24 25 26 27 28 29... 36

28 STEJNÉ Q HO =Q HS A STUPNĚ KOMPRESE DLE PRAXE < > Účinnější Sabatův cyklus 1... 23 24 25 26 27 28 29... 36

29 POROVNÁNÍ Q HO =Q HS A STEJNÉ MAXIMÁLNÍ A MINIMÁLNÍ OBJEMY V maxO =V maxS A V minO =V minS > < Účinnější Ottův cyklus 1... 23 24 25 26 27 28 29... 36

30 CARNOTIZACE CYKLU POKUD ROZDÍLNÁ PŘIVEDENÁ TEPLA Účinnější Sabatův cyklus 1... 25 26 27 28 29 30 31... 36

31 1... 26 27 28 29 30 31 32... 36

32 PARAMETRBenzínNaftaVodík kapalný měrná hmotnostkg.m -3 0,730,860,071 bod varu oCoC 38  204160  343 -253 spodní výhřevnostMJ.kg -1 44,943,0120 spodní výhřevnostMJ.m -3 32700368008520 stechiometrický poměr kg.kg -1 14,814.534.6 zápalná teplota oCoC257210574 rychlost hořením.s -1 0.34 2.7 1... 26 27 28 29 30 31 32 33 36

33

34 1... 28 29 30 31 32 33 34 35 36

35

36 1... 26 27 28 29 30 31 32 33 34 n – úhel otočení T - S


Stáhnout ppt "VYSOKÉ UČENÍ TECHNICKÉ V BRNĚ FAKULTA STROJNÍHO INŽENÝRSTVÍ - ENERGETICKÝ ÚSTAV ODBOR TERMOMECHANIKY A TECHNIKY PROSTŘEDÍ 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10... 36 11."

Podobné prezentace


Reklamy Google